Jägare sköt två hästar av misstag

Vill man minska stammen måste man inrikta sig mer på att skjuta suggorna.
 
Bara man lyckas urskilja ledarsuggan så man inte skjuter henne och det är nog inte alltid så lätt.
Det påstås så men jag har inte kunnat hitta belägg för att det stämmer, ekologer som forskar på vildsvinen säger samma.
 
Jag är helt enig men jag förstår att man jagar vildsvin när det är skymning eftersom de lever som de gör. Oavsett, man måste vara säker på vad man skjuter på. Plus att man måste säkerställa att det inte är en sugga med kultingar, de är alltid fredade (än så länge, det är på förslag att ändra det).
En sugga med kultingar har ett rejält juver från framben till bakben, "dragna spenar". Det saknar shettisar, så en lakterande sugga kunde ingen av dem ha varit.

Trots att en jägare självklart måste veta exakt vad han eller hon skjuter på, har jag viss förståelse för just den här jägarens misstag. Två kortbenta, vildsvinsstora djur på rymmen befinner sig på en plats där de inte alls ska vara. Två större ponnier eller hästar hade inte blivit skjutna.

Händelsen är alltså ett resultat av olyckliga tillfälligheter som är mycket sorglig för alla inblandade.
 
En sugga med kultingar har ett rejält juver från framben till bakben, "dragna spenar". Det saknar shettisar, så en lakterande sugga kunde ingen av dem ha varit.

Trots att en jägare självklart måste veta exakt vad han eller hon skjuter på, har jag viss förståelse för just den här jägarens misstag. Två kortbenta, vildsvinsstora djur på rymmen befinner sig på en plats där de inte alls ska vara. Två större ponnier eller hästar hade inte blivit skjutna.

Händelsen är alltså ett resultat av olyckliga tillfälligheter som är mycket sorglig för alla inblandade.
Ser man inte skillnad på gris och ponny så ser man ju knappast heller om det finns juver eller inte.
 
En sugga med kultingar har ett rejält juver från framben till bakben, "dragna spenar". Det saknar shettisar, så en lakterande sugga kunde ingen av dem ha varit.

Trots att en jägare självklart måste veta exakt vad han eller hon skjuter på, har jag viss förståelse för just den här jägarens misstag. Två kortbenta, vildsvinsstora djur på rymmen befinner sig på en plats där de inte alls ska vara. Två större ponnier eller hästar hade inte blivit skjutna.

Händelsen är alltså ett resultat av olyckliga tillfälligheter som är mycket sorglig för alla inblandade.
Tycker jag inte alls är så tydligt som du vill få det till
https://norrahalland.se/har-korsar-15-vildsvin-vagen/ länk till video med grisar med kultingar.
 
En sugga med kultingar har ett rejält juver från framben till bakben, "dragna spenar". Det saknar shettisar, så en lakterande sugga kunde ingen av dem ha varit.

Trots att en jägare självklart måste veta exakt vad han eller hon skjuter på, har jag viss förståelse för just den här jägarens misstag. Två kortbenta, vildsvinsstora djur på rymmen befinner sig på en plats där de inte alls ska vara. Två större ponnier eller hästar hade inte blivit skjutna.

Händelsen är alltså ett resultat av olyckliga tillfälligheter som är mycket sorglig för alla inblandade.
Fast hästar och grisar har inte ens samma rörelsemönster. Helt annan kroppsbyggnad och oavsett så skjuter man väl inte det första man gör när någonting rör sig framför bössan? Man måste ju säkerställa att det är ett jaktbart vilt och dessutom säkerställa att träffa på rätt plats på kroppen. Svårt att missa arten om man gör allt rätt.
 
Tycker jag inte alls är så tydligt som du vill få det till
https://norrahalland.se/har-korsar-15-vildsvin-vagen/ länk till video med grisar med kultingar.
Bild på samma grisar som i videon
Vildsvin-591x332.webp
 
Tror många skulle bli förvånade om de började diskutera viltvård med jägarförbundet. De är riktigt duktiga på det. Tex förespråkar de många åtgärder för att hålla vildsvin på avstånd som inte innebär att skjuta dem och att, när de skjuts, skjuta "rätt" individer. Sen är det inte alla medlemmar som lever efter detta.
ÖÖhhh...

För att befinna mig i andra ändan så att säga (bonde med mycket skador av vildsvin och hjort), så skulle jag bra gärna vilja veta vilka verkligen fungerande åtgärder, för att MINSKA vildsvinstammen som någon av jägarorganisationerna förespråkar, samt vilka FUNGERANDE metoder för att få bort vildsvin jägarorganistionerna menar existerar, förutom att stängsla samtliga åkrar och vallar?

Under de år som klövviltstammarna har ökat, så har jag sett få funktionella åtgärder.

Ibland bedriver lokalföreningar av jägarorganisationerna lokala "kampanjer" där man som tillfälliga åtgärder lägger några särskilda jaktdagar på att jaga vildsvin, men det räcker ju inte.

Vildsvinsantalet, och i de områden där antalet dovhjortar är löjligt högt, så måste antalet klövvilt drastiskt reduceras, det sker inte med dessa små punktinsatser.

Hondjur måste skjutas bort, både för Dovhjort och vildsvin.

Istället för att jaga troféer, så bör man alltid jaga rätt djur vid rätt tillfälle med lämpliga metoder.

Jag är själv medlem i Jägareförbundet, och läser då "svensk Jakt".

Tidningen är fylld med sidor som handlar om "det gamla vanliga" vad avser viltvård, nämligen hur man får viltet att trivas snarare än om hur man kan göra för att på ett etiskt sätt minska viltstammarna där dessa är för stora.

Predatorjakt, i synnerhet på räv, beskrivs också som bra och viktig, när det istället är så att friska rävar är en tillgång för att hålla ner mängden dovhjort och rådjur.

En av höjdpunkterna var väl ändå när en lokal företrädare för Jägareförbundet i Östergötland, helt enkelt tyckte att bönderna kan väl sluta med djurhållning, för att istället skjuta lite dovhjort...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/intressekonflikt-mellan-odlande-bonder-och-de-som-vill-ha-vilt
 
Alltså, det där med att skjuta suggan, det har en del puckon redan prövat. Konsekvensen blir att kultingarna blir ligister utan någon som vägleder dem, de går in i samhällen och stökar runt allmänt. Så, det tror jag att även de största idioterna upptäckt, inte funkar.
Det där är total bullshit, en favoritmyt i jägarkretsar.

Det finns noll vetenskaplig evidens, utan är ett påstående som fördes fram när "jägarna" ville att vildsvinsantalet skulle öka.

Sedan har man byggt på denna myt under åren, och till slut hamnat i ett läge att man inte kan backa från påståendet, utan att förlora trovärdighet i alla former av "viltvårdsfrågor".
 
En av höjdpunkterna var väl ändå när en lokal företrädare för Jägareförbundet i Östergötland, helt enkelt tyckte att bönderna kan väl sluta med djurhållning, för att istället skjuta lite dovhjort...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/intressekonflikt-mellan-odlande-bonder-och-de-som-vill-ha-vilt
Det var ju så dumt att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta när jag läste. Bor i området och om det hade gått att tjäna vettigt med pengar på att skjuta hjort och vildsvin hade ju alla med tillgång till marker att jaga på gjort det.
 
Det där är total bullshit, en favoritmyt i jägarkretsar.

Det finns noll vetenskaplig evidens, utan är ett påstående som fördes fram när "jägarna" ville att vildsvinsantalet skulle öka.

Sedan har man byggt på denna myt under åren, och till slut hamnat i ett läge att man inte kan backa från påståendet, utan att förlora trovärdighet i alla former av "viltvårdsfrågor".
Oj, vad menar du är en myt? Förklara. Jag bor ett par mil från flera platser där detta har prövats, senast nu i sommar. Hela flockar av kultingar utan mamma härjar genom samhället, springer vid vägar etc. helt livsfarligt för alla. Att det inte är vetenskapligt bevisat kan bero på de små resurser som läggs på den sortens forskning, kan tänka mig att det är rätt svårt att få godkänt IOM det etiska dilemmat att skjuta suggan i forskningssyfte.
 
ÖÖhhh...

För att befinna mig i andra ändan så att säga (bonde med mycket skador av vildsvin och hjort), så skulle jag bra gärna vilja veta vilka verkligen fungerande åtgärder, för att MINSKA vildsvinstammen som någon av jägarorganisationerna förespråkar, samt vilka FUNGERANDE metoder för att få bort vildsvin jägarorganistionerna menar existerar, förutom att stängsla samtliga åkrar och vallar?

Under de år som klövviltstammarna har ökat, så har jag sett få funktionella åtgärder.

Ibland bedriver lokalföreningar av jägarorganisationerna lokala "kampanjer" där man som tillfälliga åtgärder lägger några särskilda jaktdagar på att jaga vildsvin, men det räcker ju inte.

Vildsvinsantalet, och i de områden där antalet dovhjortar är löjligt högt, så måste antalet klövvilt drastiskt reduceras, det sker inte med dessa små punktinsatser.

Hondjur måste skjutas bort, både för Dovhjort och vildsvin.

Istället för att jaga troféer, så bör man alltid jaga rätt djur vid rätt tillfälle med lämpliga metoder.

Jag är själv medlem i Jägareförbundet, och läser då "svensk Jakt".

Tidningen är fylld med sidor som handlar om "det gamla vanliga" vad avser viltvård, nämligen hur man får viltet att trivas snarare än om hur man kan göra för att på ett etiskt sätt minska viltstammarna där dessa är för stora.

Predatorjakt, i synnerhet på räv, beskrivs också som bra och viktig, när det istället är så att friska rävar är en tillgång för att hålla ner mängden dovhjort och rådjur.

En av höjdpunkterna var väl ändå när en lokal företrädare för Jägareförbundet i Östergötland, helt enkelt tyckte att bönderna kan väl sluta med djurhållning, för att istället skjuta lite dovhjort...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/intressekonflikt-mellan-odlande-bonder-och-de-som-vill-ha-vilt
Jag tror den största nöten att knäcka i detta sammanhan är att jaktlag måste börja samarbete, över jaktgränser. Ett långsiktigt samarbete där gammalt groll och prestige läggs åt sidan. Inte helt lätt för en del....
 
Oj, vad menar du är en myt? Förklara. Jag bor ett par mil från flera platser där detta har prövats, senast nu i sommar. Hela flockar av kultingar utan mamma härjar genom samhället, springer vid vägar etc. helt livsfarligt för alla. Att det inte är vetenskapligt bevisat kan bero på de små resurser som läggs på den sortens forskning, kan tänka mig att det är rätt svårt att få godkänt IOM det etiska dilemmat att skjuta suggan i forskningssyfte.
Så ett fåtal observationer av vildsvin som härjar på ett ställe, är i dina ögon likställt med vetenskapliga bevis?

Här springer det "alltid" grupper av vildsvin tvärs över vägarna, och det bökas överallt, inklusive i trädgårdar.

På vissa stråk här, så får helt enkelt inte köra fortare än i krypfart, under de tider när vildsvinen är som mest aktiva.

Många års observationer i ett visst område.

Detta utan att det (mig veterligen) skjutits någon sugga med smågrisar de senaste fem-sju åren i varje fall just här.

Det kan faktiskt vara så enkelt som att den gångna milda vintern, gjort att vildsvinsstammen lokalt i ditt närområde har ökat, vilket gör att det blir fler observerade störningar.

Jag kan fylla på med mer anekdotisk bevisföring: några mil bort, hos bekanta, bort så blev en sugga med dragna spenar, samt en brungris skjuten ute i en havreåker strax före tröskningstid förra året.
Efter det som minskade observationerna och skadorna i det närområdet under hösten till nära noll.

Snicksnacket om "unga grisar som blir huliganer utan (ledar-)suggan, är bullshit.

Den etiska anledningen till att inte skjuta hondjur med diande ungar, är att om dessa ungar är för unga, så går de en ömklig död tillmötes, i svält.
 
Jag tror den största nöten att knäcka i detta sammanhan är att jaktlag måste börja samarbete, över jaktgränser. Ett långsiktigt samarbete där gammalt groll och prestige läggs åt sidan. Inte helt lätt för en del....

Prestige runt att jaga gris?

Problemet är snarare att i stort sett ingen vill jaga gris, oavsett jaktmetod, i en sådan utsträckning så att det nämnvärt kan påverka grispopulationen.

Det är jobbigt, fel tid på dygnet, för stor risk för skador på hundar...

Skulle "vi" verkligen vilja decimera grisarna på allvar, så skulle t.ex. grupp-fångst i hägn (stora gruppfällor), och efterföljande avlivning vara en möjlig metod.

Dessutom så måste de som tror att de kommer att få "jättemycket betalt" för köttet, inse att efterfrågan är liten.

Jag är dock beredd att betala för fällda vildsvin (och hjortar) på min mark, det finns fler som är det. Jag arrenderar ut gris- och hjortjakten per säsong, med bakvänd betalning, eftersom jag har för mycket annat att göra än att försöka minska viltplågan.

Mina arrendatorer får betala mig om de inte skjuter ett visst minimiantal djur, allt kött tillfaller jaktarrendatorn, och när de kommit över ett visst antal djur, betalar jag en bonus per djur. Högre för vuxna hondjur.

Förra jaktåret sköts det sju vildsvin och arton dovhjortar i enlighet med det konceptet.
Men eftersom det ständigt fylls på med djur från omkringliggande mark, så gör det liten skillnad.

Vi har också lärt oss att smygjakt eller vakjakt på dovhjort, och vakjakt med foderspridare är de mest effektiva jaktsätten om man vill decimera stammen.
Hjortarna försvinner vid jakt med hund, och vildsvinen blir mer svårhittade.
 
Så ett fåtal observationer av vildsvin som härjar på ett ställe, är i dina ögon likställt med vetenskapliga bevis?

Här springer det "alltid" grupper av vildsvin tvärs över vägarna, och det bökas överallt, inklusive i trädgårdar.

På vissa stråk här, så får helt enkelt inte köra fortare än i krypfart, under de tider när vildsvinen är som mest aktiva.

Många års observationer i ett visst område.

Detta utan att det (mig veterligen) skjutits någon sugga med smågrisar de senaste fem-sju åren i varje fall just här.

Det kan faktiskt vara så enkelt som att den gångna milda vintern, gjort att vildsvinsstammen lokalt i ditt närområde har ökat, vilket gör att det blir fler observerade störningar.

Jag kan fylla på med mer anekdotisk bevisföring: några mil bort, hos bekanta, bort så blev en sugga med dragna spenar, samt en brungris skjuten ute i en havreåker strax före tröskningstid förra året.
Efter det som minskade observationerna och skadorna i det närområdet under hösten till nära noll.

Snicksnacket om "unga grisar som blir huliganer utan (ledar-)suggan, är bullshit.

Den etiska anledningen till att inte skjuta hondjur med diande ungar, är att om dessa ungar är för unga, så går de en ömklig död tillmötes, i svält.
Så ett fåtal observationer av vildsvin som härjar på ett ställe, är i dina ögon likställt med vetenskapliga bevis?

Här springer det "alltid" grupper av vildsvin tvärs över vägarna, och det bökas överallt, inklusive i trädgårdar.

På vissa stråk här, så får helt enkelt inte köra fortare än i krypfart, under de tider när vildsvinen är som mest aktiva.

Många års observationer i ett visst område.

Detta utan att det (mig veterligen) skjutits någon sugga med smågrisar de senaste fem-sju åren i varje fall just här.

Det kan faktiskt vara så enkelt som att den gångna milda vintern, gjort att vildsvinsstammen lokalt i ditt närområde har ökat, vilket gör att det blir fler observerade störningar.

Jag kan fylla på med mer anekdotisk bevisföring: några mil bort, hos bekanta, bort så blev en sugga med dragna spenar, samt en brungris skjuten ute i en havreåker strax före tröskningstid förra året.
Efter det som minskade observationerna och skadorna i det närområdet under hösten till nära noll.

Snicksnacket om "unga grisar som blir huliganer utan (ledar-)suggan, är bullshit.

Den etiska anledningen till att inte skjuta hondjur med diande ungar, är att om dessa ungar är för unga, så går de en ömklig död tillmötes, i svält.
Nej, du missförstod mig helt, jag anser att det behövs mer forskning.

Om kultingarna dör eller överlever, utan sin mamma, beror ju på vilken ålder de har. Därav olika konsekvenser.
 
En sugga med kultingar har ett rejält juver från framben till bakben, "dragna spenar". Det saknar shettisar, så en lakterande sugga kunde ingen av dem ha varit.

Trots att en jägare självklart måste veta exakt vad han eller hon skjuter på, har jag viss förståelse för just den här jägarens misstag. Två kortbenta, vildsvinsstora djur på rymmen befinner sig på en plats där de inte alls ska vara. Två större ponnier eller hästar hade inte blivit skjutna.

Händelsen är alltså ett resultat av olyckliga tillfälligheter som är mycket sorglig för alla inblandade.
Ärligt talat får man ha en bra dålig blick om man inte ser skillnad på en häst och ett vildsvin. Jag såg vildsvin i skymning på åkrar i våras och det var liksom inte ens en tvekan vad det var. Dom såg långt långt ifrån ut som hästar. Det finns liksom ingen likhet annat än att dom har korta ben.

Detta var slarv och ingen olyckshändelse. Denne jägare chansade och det blev som det blev, antar jag. Att skylla på att "hästar ska inte vara där" är bara löjligt, alla vet att hästar kan rymma ut från sin hage, jag antar att även jägare har den infon med sig att det kan vara en möjlighet.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på söndagsförmiddagen en häst. Polisen har upprättat en anmälan om jaktbrott.
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer i Kalmartrakten för att han trodde det var vildsvin har nu fått sitt straff.
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer då han trodde det var vildsvin har nu fått sin dom.
2
Svar
23
· Visningar
2 344
  • Artikel Artikel
Hästnyheter B-tränaren Amanda Löfqwists häst Pirlo var anmäld till ett montélopp på Dannero under söndagen. Men hästen fick inte starta...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp