Jägare sköt två hästar av misstag

Nej, det stämmer inte, det gäller vid allmän jakt men inte vid skyddsjakt.

Nja... jaktlagen säger att jakt ska bedrivas så djuren inte orsakas lidande. Dvs jaktetiken säger att suggan med kultingar inte ska skjutas. Möjligtvis om man klarar att plocka alla kultingar först och sedan suggan.

Edit: LRF vill ändra lagen... så att det alltid är fritt fram för att skjuta suggan. Jaktorganisationerna motsätter sig det, av etiska skäl...
 
Nja... jaktlagen säger att jakt ska bedrivas så djuren inte orsakas lidande. Dvs jaktetiken säger att suggan med kultingar inte ska skjutas. Möjligtvis om man klarar att plocka alla kultingar först och sedan suggan.

Edit: LRF vill ändra lagen... så att det alltid är fritt fram för att skjuta suggan. Jaktorganisationerna motsätter sig det, av etiska skäl...
Hoppas inte det går igenom, har haft 2 kullar där suggan varit med i viltolycka och kultingarna tog skydd i villaområden och köpcentrum när dom blev rädda😬
 
Nja... jaktlagen säger att jakt ska bedrivas så djuren inte orsakas lidande. Dvs jaktetiken säger att suggan med kultingar inte ska skjutas. Möjligtvis om man klarar att plocka alla kultingar först och sedan suggan.

Edit: LRF vill ändra lagen... så att det alltid är fritt fram för att skjuta suggan. Jaktorganisationerna motsätter sig det, av etiska skäl...
Känns märkligt att det är jaktorganisationerna som är den vettiga rösten (det är såklart mina egna fördomar), men jag är väldigt glad att de tänker på det etiska :up::up:
 
Jag tänker att det finns jägare och sk ”jägare”. Den senare sorten är de som köper jakter, de är kanske inte så intresserade av arbetet med viltvård osv utan är mer ute efter troféer. Sen finns de jägare som får så hög puls ute i praktisk jakt att de glömmer allt vad de lärt sig om säkerhet och jaktetik.
Jo det är sant, min sambo är jägare och han är sån att han avlossar inga skott om han inte är helt säker. Han tycker det är bättre att avstå ett skott än att ångra dåligt el felaktigt skott.
 
Det är inte mer än en vecka sedan som jag misstog en gris för ett får ute vid mina egna beten. Såna misstag sker ju. Att ta fel i farten är en sak-att sikta och skjuta något som man inte ens kunnat göra en säker artbedömning av är ju helt galet!
 
Det är inte mer än en vecka sedan som jag misstog en gris för ett får ute vid mina egna beten. Såna misstag sker ju. Att ta fel i farten är en sak-att sikta och skjuta något som man inte ens kunnat göra en säker artbedömning av är ju helt galet!
Helt sant! Jag trodde vildsvinet var en ko som låg ner vid första anblicken...
 
Det är inte mer än en vecka sedan som jag misstog en gris för ett får ute vid mina egna beten. Såna misstag sker ju. Att ta fel i farten är en sak-att sikta och skjuta något som man inte ens kunnat göra en säker artbedömning av är ju helt galet!

Verkligen. Det är så tråkigt om man ska undvika vissa områden under de olika jaktsäsongerna. Emellanåt kanske det inte finns någon lämplig ridväg alls.
 
LRF har aldrig handlat om djuretik, tyvärr... De har många jävligt konstiga ståndpunkter.
De är ju lite partiska med tanke på att de vill ha bra ekonomi, det går inte alltid hand i hand med djuretik tyvärr... Men det är du nog mera medveten om än jag :D
 
Känns märkligt att det är jaktorganisationerna som är den vettiga rösten (det är såklart mina egna fördomar), men jag är väldigt glad att de tänker på det etiska :up::up:

Tror många skulle bli förvånade om de började diskutera viltvård med jägarförbundet. De är riktigt duktiga på det. Tex förespråkar de många åtgärder för att hålla vildsvin på avstånd som inte innebär att skjuta dem och att, när de skjuts, skjuta "rätt" individer. Sen är det inte alla medlemmar som lever efter detta.
 
Alltså, det där med att skjuta suggan, det har en del puckon redan prövat. Konsekvensen blir att kultingarna blir ligister utan någon som vägleder dem, de går in i samhällen och stökar runt allmänt. Så, det tror jag att även de största idioterna upptäckt, inte funkar.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på söndagsförmiddagen en häst. Polisen har upprättat en anmälan om jaktbrott.
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer i Kalmartrakten för att han trodde det var vildsvin har nu fått sitt straff.
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer då han trodde det var vildsvin har nu fått sin dom.
2
Svar
23
· Visningar
2 344
  • Artikel Artikel
Hästnyheter B-tränaren Amanda Löfqwists häst Pirlo var anmäld till ett montélopp på Dannero under söndagen. Men hästen fick inte starta...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp