Jag vill också ha fika.....

TinyWiny

Trådstartare
Orden sades av en liten femåring igår på mors-dag, inget ovanligt om det inte varit för att föräldrarna svarade nej med munnarna fulla av kakor:confused:

Pappan i familjen har bestämt att barnen inte får äta något med socker i:crazy: fast de själva äter:confused:

Jag tycker det varit helt ok om föräldrarna inte ätit heller, av tusen olika skäl kan man ju välja vad man äter eller inte..

Det är inte heller så att jag tycker att man ska vräka i barnen socker, gav inte mina barn mängder när de var små heller...

Men att få stå och titta på när föräldrar, morföräldrar, mammas mormor och mammas morbröder och mostrar och deras barn och.....äter men få nej när man själv vill ha :confused:

Hur motiverar man det som förälder?

Det är inte så att barnen är sjuka eller så utan pappan har bara bestämt att de inte får något sött...
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Det är fel!

Har man sagt att barnen inte skall få äta socker så skall man som förälder föregå med gott exempel och inte heller göra det själv. Jag kan tänka mig att min sambo kommer att säga nej till socker till vårt kommande, men inte på kalas. Socker skall förtäras med förnuft.
Jag är också säker till 110% att om så är fallet att min sambo säger nej till socker så kommer han själv hålla stenhårt i det, för min och hans del med alltså.

/A - godisgrisen
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Själv tycker jag sånt där är löjligt. På kalas får t.o.m min ettåring maka kaka eller bulle, eller en liten bit tårta. Dock kan jag förstå att en del föräldrar vill undvika socker till så små barn, men en femåring som gott och väl förstår det här med fika borde man inte förbjuda. Däremot kunde föräldrarna själva visa att man tar en kaka, sedan är det bra.
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Förbjuden frukt smakar väl oftast bäst, är då inte risken att man skapar ett onödigt sug efter något som man i stället kunde lära barnen äta med måtta?

Å andra sidan låter man inte barnen dricka alkohol eller röka bara för att de vuxna gör det...och vissa anser ju att socker inte är en mycket bättre drog...
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Förbjuden frukt smakar väl oftast bäst, är då inte risken att man skapar ett onödigt sug efter något som man i stället kunde lära barnen äta med måtta?

Å andra sidan låter man inte barnen dricka alkohol eller röka bara för att de vuxna gör det...och vissa anser ju att socker inte är en mycket bättre drog...

Fast nog tycker jag att vuxna inte ska dricka alkohol eller röka framför sina barn heller. Nu kommer jag att få påhopp för detta men det man väljer att visa sina barn, det tar de efter. Speciellt rökningen (som borde totalförbjudas).

Fny
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Äsch, man kan inte jämföra socker med rökning och alkohol.

Alkohol och socker är ju ingenting som några barn får smaka, därför kan man säga till barn att det är för vuxna. Det går inte med godis, kakor och läst, eftersom en del barn äter det.
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

*KL*
Svarar alla :)

Tack och lov att jag inte är ensam om att tycka detta är vansinne:eek:

Jag tycker att man kan fika någon gång då och då även om man inte gör det varje dag:)

Denna orättvisa har upprört de flesta i släkten, men nu blev det så oerhört tydligt då flickan var ledsen hela eftermiddagen:cry:

Att tala med honom går inte, han anser att han har rätt att bestämma och det har han ju till viss del, men när han kommer så vill de flesta åka hem igen:crazy: för att slippa se:(
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Fy vilken hems upplevelse :cry:

Att få stå brevid och titta på när de anndra äter fika. Det handlar ju inte om själva bullätandet utan så mycket den sociala biten med... vem skadar det om man även har tex mariekex på fatet som "barnkakor" om det nu är så farligt att få smaka en halv kaka för sakens skull...
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Jag förstår inte sånt.
Vi är ganska noga med vad våran dotter äter, och hon är 1,5 år nu.
Självklart får hon smaka om vi är ute och fikar eller hälsar på någon, men vi låter henne inte äta godis och socker varje dag.
Om vi har folk här och ska ha filmkväll eller något sådant, så åker slisket fram efter att hon har lagt sig.
Men att sitta och äta kakor själv och neka ungarna tycker jag är fel.
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Denna orättvisa har upprört de flesta i släkten, men nu blev det så oerhört tydligt då flickan var ledsen hela eftermiddagen:cry:

Stackars lilla unge :cry: :cry: :cry:

Allting men inte alltid, jag tycker det är helt sjukt (faktiskt!!) att inte låta barnen äta lite sött ibland.
Inget barn lider av att på kalas få äta tårta eller glass och få en godispåse, det har barn gjort i alla tider.
Felet är när barnen äter godis och sånt i veckorna.
Jag är uppfostrad med att godis äts på Lördagarna, tårta får man när det är kalas eller midsommar och en glasspinne kan man få lite då och då.
Jag är helt normal och inte sockerberoende, och jag kommer förövrigt aldrig förbjuda mina barn att fika, särskilt inte när resten av familjen sitter och svullar :mad: (jag tycker de där föräldrarna verkar vara rikspuckon!).
Mina barn kommer få äta tårta på kalas, glass om det är en varm dag och godis på Lördagarna, och fikar jag/vi andra får de också vara med och äta nån liten kaka eller vad det är som bjuds.
:cool:
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Orden sades av en liten femåring igår på mors-dag, inget ovanligt om det inte varit för att föräldrarna svarade nej med munnarna fulla av kakor:confused:

Pappan i familjen har bestämt att barnen inte får äta något med socker i:crazy: fast de själva äter:confused:

Jag tycker det varit helt ok om föräldrarna inte ätit heller, av tusen olika skäl kan man ju välja vad man äter eller inte..

Det är inte heller så att jag tycker att man ska vräka i barnen socker, gav inte mina barn mängder när de var små heller...

Men att få stå och titta på när föräldrar, morföräldrar, mammas mormor och mammas morbröder och mostrar och deras barn och.....äter men få nej när man själv vill ha :confused:

Hur motiverar man det som förälder?

Det är inte så att barnen är sjuka eller så utan pappan har bara bestämt att de inte får något sött...

man kan ju undra varför. fick han sj inget sött när han var barn? jag kommer inte att proppa i min unge en massa socker, men när man fikar kan dom väl få sig en liten kaka....
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Vannsinne! det enda som kommer att hända är att ungen kommer att bli falsk och fika i hemlighet, och få må dåligt för att hon ätit det förbjudna.
Har inte mamman något att säga till om?
Jag är ju helt skrupelfri, så vore det mina släktingar skulle de få höra att de inte var välkomna eftersom inte HELA familjen får delta i kalaset! Jag hade banne mig gått i taket för en dylik sak, hur skulle den lilla tjejen känna sig? Stackare!
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Fast nog tycker jag att vuxna inte ska dricka alkohol eller röka framför sina barn heller. Nu kommer jag att få påhopp för detta men det man väljer att visa sina barn, det tar de efter. Speciellt rökningen (som borde totalförbjudas).

Fny

:bow: Kan bara hålla med!! :bow: Fy för föräldrar som röker när deras barn är i närheten, mår illa av sådant.:mad:
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

man kan ju undra varför. fick han sj inget sött när han var barn? jag kommer inte att proppa i min unge en massa socker, men när man fikar kan dom väl få sig en liten kaka....

Man kan ju undra:confused: det enda jag vet är att hans pappa är tandläkare, men jag undrar om det är orsaken eller om det bara handlar om maktspel:mad:
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Vannsinne! det enda som kommer att hända är att ungen kommer att bli falsk och fika i hemlighet, och få må dåligt för att hon ätit det förbjudna.
Har inte mamman något att säga till om?
Jag är ju helt skrupelfri, så vore det mina släktingar skulle de få höra att de inte var välkomna eftersom inte HELA familjen får delta i kalaset! Jag hade banne mig gått i taket för en dylik sak, hur skulle den lilla tjejen känna sig? Stackare!

Hm ja mamman ja som sätter sig i köket med lilltjejen (deras andra barn 10 månader) och låter henne smaka:eek: när pappan inte ser:mad:
Stora tjejen kan ju råka säga något till pappa:crazy: och därför får hon inget:cry:

Man tycker att han borde fatta att han inte är välkommen av folks miner:angel:
han har t.om blivit nafsad av en hund som en i släkten har, en halvknäpp hund som ingen annan går fram till (han hade blivit varnad men tycker sååå mycket om hundar och han ska ju "bara" klappa) Så oftast säger folk om han frågar att jo hunden kommer med och då kommer inte han:rofl: :rofl: :rofl:

Knepigt folk finns det:confused: synd bara att de också får skaffa barn:smirk:
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Äsch, man kan inte jämföra socker med rökning och alkohol.

Alkohol och socker är ju ingenting som några barn får smaka, därför kan man säga till barn att det är för vuxna. Det går inte med godis, kakor och läst, eftersom en del barn äter det.


Menade ju alkohol och cigaretter :crazy: :o
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

*KL*
Svarar alla :)

Tack och lov att jag inte är ensam om att tycka detta är vansinne:eek:

Jag tycker att man kan fika någon gång då och då även om man inte gör det varje dag:)

Denna orättvisa har upprört de flesta i släkten, men nu blev det så oerhört tydligt då flickan var ledsen hela eftermiddagen:cry:

Att tala med honom går inte, han anser att han har rätt att bestämma och det har han ju till viss del, men när han kommer så vill de flesta åka hem igen:crazy: för att slippa se:(

Om jag var de andra som var med och fikade så hade jag inte tagit en endaste sötbit så kunde pappan sitta där själv och mumsa på sin bulle. Vilken typ!!
 
Sv: Jag vill också ha fika.....

Om jag var de andra som var med och fikade så hade jag inte tagit en endaste sötbit så kunde pappan sitta där själv och mumsa på sin bulle. Vilken typ!!

Nej precis, jag hade uppmanat hela familjen att sluta fika och gå och leka med flickan istället, så kan pappan sitta där och äta sina förbenade Winerbröd ifred och begrunda sitt usla beteende :mad:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 720
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
33 646
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp