Jag vill lära mig om vinklar

Sv: Jag vill lära mig om vinklar

inte särskillt bra bilder men går det att säga nåt om min pålla?

PICT3206.jpg

http://i4.photobucket.com/albums/y150/mosefisen/28juli016.jpg

http://i4.photobucket.com/albums/y150/mosefisen/tindraoriflame.jpg

hade inga bilder tagna bra åt sidan men jag kan ju försöka återkomma ;)

å nej hon har typ inga muskler jagvet men hon är promenadhäst (om man nu kan skylla på det) :p

evis skrev:
Förresten LordOwen, jag tycker din har en fin rumpa! han är ju rätt lik min märr egentligen inbillar jag mej (i rumpan alltså) - men ser friskare ut i övrigt :p :). Triangeln ser helt ok ut där tycker jag. Överlag tycker jag han har jättefina linjer men jag har skarpt för mej att du frågat om detta förut för något/några år sedan (när du nyss köpt honom??) - var finns den tråden?

Ja, hans rumpa är ju hjärtformad bakifrån, på senare tid har den hjärtformen börjat kravla sig fram över ländpartiet också. :love: Han har ju ganska mkt "sten i sandlådan" den här herrn också men det är mkt bättre exteriört än det varit. :)

Vad menar du med att triangeln "fallit omkull" (i din beskrivning av det där stoet du hade)? Hur vill man att triangeln ska ligga?

Jo, men den tråden är gaaammal och jag tror den tagits bort. :crazy: Har inte hittat den på min egen trådlista i alla fall.. Jag har snart haft honom i 2 år. :)

evis skrev:
Nä det är inte så otroligt, han är ju recessiv för fux. :D Genotypen ser ut något i stil med A-Ee - det är lika stor chans att han nedärver sin gen för den svarta färgen (stora E) som sin gen för fuxfärgen (lilla e). Min märr har en brun morsa, men morfar Vikarauen var fux (genotyp --ee) så min märrs morsa är också A-Ee.
Vid den betäckningen - som resulterade i min märr, så var det alltså 25% chans att det skulle ploppa ut en fux - att både farsan och morsan skulle skicka med "lilla e"....

INTRESSANT! :bump: Jag älskar genetik, vi sysslar en del med det i skolan på biologin nu och det är otroligt kul! :)

Jo, jag har läst en del genetik men då det ofta är ca 25 % chans att det blir fuxar så är det otroligt hur många fuxar han har gett! Jag känner till massor!

Massa nya bilder, kul!!!
Jag kan inet rasbedömning, eller jo jag kan egentligen eftersom jag gick en kurs idet en gång men jag har funnit att det är onitressant. Mkt intressantare är att bedömam hästar efter hur goda ridhästar de är, hur mkt de håller för etc.

LoOwen, det här är en sån där häst som man inte ska ha om man siktar på avancerad dressyr men om man vill ha en kompis att leka lite med på låg nivå så kan du inet få en bättre häst.Du kan säkert lek abåde cowboy och hoppa lite och raca i skogen med denna häst.
De klarar dock oftast inte av att förändra på sig så mkt, då får de balansproblem.
Bogvinkeln är väldigt svår, om hästen ska söka sig ärligt framåt neråt så blir den väldigt framtung och gissningsvis vill den hellre springa ifrån jobbet än att samla.
Bakbenen är för korta för att kunna samla sig så mkt som den dåliga bogvinkeln kräver.

Grovt förenklat och förklarat så att alla kan förstå så finns samling när hästen orkar ta tag i och lyfta upp hästens framdel. Detta läge finns i en speciell vinkel i förhållande till bogbladet. Tänk dig att krafften bakifrån ska lyfta hästen uppåt framåt. Om man lyfter detta bogbladet bakifrån så måste man hämta kraften ganska högt upp i rumpan och krafften kommer att trycka hästen framåt.

En häst med bogvinkel som ser mer spansk ut, dvs liggande så kan man hämta kraften mkt längre nerifrån i bakkärran och krafften riktas därmed uppåt=samling.

Men som sagt var, förmodligen en härlig alroundhäst om man inet kräver något av den. Läcker färg oxå.

Det hänger ju på stoet om det ska vara 25% av avkommorna.
Om stoet som Troll Jahn betäcktes med var fux så ökade ju genast chanserna till fux till 50%. Var stoet homozygot för svart (kan inte lämna fux) så blir det inga fuxar alls. Att det finns så många fuxar efter honom beror nog mer på att han lämnat så fasligt mycket avkommor.... Tittar man i avkommelistan på norska Travsports sida är det betydligt många fler svarta och bruna (har han lämnat svart är hans genotyp AaEe förresten) än fuxar, uppskattningsvis kanske högst 10% - vilket väl kanske borde stämma i och med att inte alla ston bär på någon fuxgen...

Senast ändrad:

Tack för att du tog dig tid att svara! :bow:

Däremot håller jag inte med dig om att man kan göra lite vad som helst med en honom, just på grund av hans fysiska förutsättningar (framtung) håller inte hans framben för "ridning utan baktanke". Hn går sönder. Jag hoppar honom inte uppsuttet och kräver inget han inte klarar av inom dressyren just pga detta. Han klarar inte av full fart i skogen och dyl. (vi kallar det busridning) om han inte tränas upp så att han kan balansera sig och bära sig mer naturligt. Han måste gymnastiseras och byggas upp så att han kan balasera upp sin "knäppa" kropp och bli mjuk i sina spända (så sina ställen) sabbade muskler. Men som du sa, han är ingen häst för den högre dressyren, således ligger mina mål efter vad jag tror han kan klara (så länge han tycker det är roligt) inom sin livstid och jag strävar hela tiden efter att utveckla honom och mig som ekipage (tävlar ej) men ett liv med bara skogsridning rakt fram skulle förmodligen sabba hans famkotor. Så har i alla fall jag fått uppfattningen av honom.

Hoppas att jag förstod dig rätt nu.. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

*vinkar*
så som hon står på översta bilden står en häst som har ONT.
Du såg ju min vallack, han stod tom ännu värre när jag fick honom.Han står fortfarande illa och kommer alltid att göra men han blri bättre.

Beror oftast på en svaghet i länden (gör ioförsig de flesta hästproblem).
Länden är öm och som jag sett så vill hästarna ofatst ställa bakbenen under det svaga stället, känns kanske bättre då?
Om man liksom får stöd just där det gör ont.

Problemet är att när en häst ställer sig så utan att vara bärig, dvs utan att använda rumpan korrekt (och det gör man ju inet i viloläge liksom) så är kroppen inte gjord för att bära vikt baktil.
Och om hästen lutar bakåt utan att vilja bära med bakbenen så måste nån annan kroppsdel bära hästen.

Då är det vanligt att de drar sig framåt med musklerna som går mellan frambenen (bla.a), de som går från "bopparna" på bogens framsida och bakåt.
När de drar sig framåt på detta vis så hamnar frambenen långt in under hästen.
Hästen står alltså med bägge benparen långt in under sig och måste konstant ge sig själv en hel massa onödig muskelspänning bara för att existera, stå gå och skita.
Så om det var ett litet fel i länden från början så blir det ett STORT fel till slut i och med följdspänningarna.

Såna här hästar mår inte alls bra av sadelgjorden har jag lärt mig, den blockerar hela deras balanssystem och gör deras problem värre.
Man bör träna dem utan sadelgjord om man ska få dem bättre.

Dock kan man aldrig få en sån här häst bra, den kommer alltid att vara i behov av sjukgymnastik.
simning är bra för dem.
eftersom de konstant står och spänner undersidan så blir de ihopdragna där. När de simmar så lossar allt detta på ett väldigt bra sätt. Bästa sätt jag hittils sett.

Förresten, när jag kikade på bilder här så kom jag på att man ju kan titta på virveln i hästens ljumske. Tippar den framåt eller står den rakt upp?
Med ikulltippad triangel så tippar den framåt :p

Ok, han är redan sabbad med andra ord :-(
Då har någon redan tidigar ei hans liv försökt förändra honom, det går inte med en sån häst, då blir de pajj.
Men om man tar den från början oförstörd så klarar de oftast (men inet alltid) ganska mkt så länge de får gå i egen form i eget tempo och om man tränar efter deras dagsform.

Djurjouren skrev:
Beror oftast på en svaghet i länden (gör ioförsig de flesta hästproblem).

Låter logiskt med tanke på att min häst stod mkt under sig innan låsningen och snedheten i SI leden rättades till. Han har (börjar läka ut/försvinna med hjälp)/hade också djupa smärtor i bakre delen av sadelläget efter en baktung och för smal sadel. :(

Djurjouren skrev:
Ok, han är redan sabbad med andra ord :-(
Då har någon redan tidigar ei hans liv försökt förändra honom, det går inte med en sån häst, då blir de pajj.
Men om man tar den från början oförstörd så klarar de oftast (men inet alltid) ganska mkt så länge de får gå i egen form i eget tempo och om man tränar efter deras dagsform.

Japp, han var så pajj han kunde vara när jag köpte honom. :(
Och det blev ju inte bättre av att jag fortsatte där förra ägaren slutat utan att tänka de första tre månaderna. Han lärde mig tänka.
Men jag tror inte att någon försökt ändra honom till något som de tänkt att ska var bra för HONOM och HANS kropp, bra dressyr (eller vad man nu vill) enligt hur han är skapt och vad HAN vill!
Däremot HAR någon försökt ändra honom, men vart de hade tänkt sig att allt skulle gå, det vet jag inte. Med tanke på hur han var/är så har jag ju mina aningar men..
Det är dit jag vill komma, det spelar ingen roll hur "svår" dressyr det handlar om, bara det är gjort för honom och hans kropp, hans vilja, hans väl.

Kort resume på hans liv:
Troligen jakthäst på Irland tills 6 år, importerad till Sverige, kunde bara stanna och stopp, såldes till en ung tjej för 6 år sedan (hon hade honom 4 år, jag köpte honom av henne) som "red till honom" med (såvitt jag vet/hört/sett) fokus på huvud och halsens placering, tröttnade på honom, for runt hos minst 4 fodervärdar varav den sista skulle köpa honom men då var han halt så han åkte hem igen, jag köpte honom.
Efter 3 månader hade han kotledsinflammationer på 3 ben (båda fram och vb) samt hasledsinflammation vb (det var hb som krånglade när han först skulle säljas).
Blev friskförklarad första januari 05 (jag köpte honom i maj 04) och då började jag gräva.
Hittills har jag funnit sadelproblem (djupa smärtor och "förtvinade" muskler kring manke/bog/länd/rygg), hålväggar på båda bak, stora mekaniska belastningar i munnen vilket satt sig fast hårt i psyket på honom, spänningar både här och där, osv osv. Och det kommer bara mera.

Tänk så tokigt det kan gå.
Han är 11 eller 12 år.
Det är stora luckor i hans historia, har varit rätt svårt att få reda på det lilla jag vet.

Nu är han åtminstone glad och tycker ridning är kul (första halvåret gick han med bakåtstrukna öron konstant vid ridning).
En rätt osäker, mkt känslig individ som är mycket mycket misstänksam (väntar på att man ska göra honom illa) som kräver rutiner och lugn och förståelse.

Så jag har helt enkelt gjort så att vi inriktat oss på dressyr och där jobbar i hans takt.
Jag vill att han ska må bra och jag tror inte han mår bra utan dressyr, hans kropp kan inte må bra utan "sjukgymnastik". Vi har roligt.
Rider ut, dressyrar, busar, gör honom glad, låter honom förstå att det inte ska göra ont (det är i princip det allt går ut på, han är van vid att krulla ihop sig, man håller i i tyglarna och skänklar så blir han en boll...).
Jag vill inte tävla, jag vill bara utvecklas med honom för att han är en så stor utmaning. Jag vill att han ska komma så långt som möjligt, utvecklas så möjligt som möjligt i det som är bra för honom, det som han tycker är roligt.

Fasiken vad långt det blev nu. :o Ursäkta.

Senast ändrad av en moderator:

Det här är en rätt bra modell.

Det viktigaste av allt ur ridsynpunkt är att hästen klarar av att gå med böjd hals och det klarar denna.
Det låter hemskt men det är så, all ridning går ut på vare sig vi vill eller inte att böjja hästens hals.
Då är det bäst att man har en häst som av naturen är byggd för att göra detta lika obehindrat som han käkar gräs.
Dens framben är stadiga och i vars ett hörn, breda ledgångar. Detta gör att den förmodligen har ett bra balansinne.

Den är relativt oskolad i baken och hade mått bättre hållbarhetsmässigt att skola sina ädla bakben lite.

Det är inget svårklassämne då bakbenen är lite för korta men den kan komma rätt långt ändå tack vare att den inte behöver samla sig speciellt mkt för att kunna behärska sin kropp på en massa olika sätt (bra balans)

Ush då, tur han kom till dig då.
Jag tycker oxå att sånt är kul, älskar projekthästar, har haft och har massor av såna själv :-)
finns inget i hela världen som är roligare än att se dem utvecklas.

På köpet har jag blivit väldigt bra på att se fel på hästar och vet avad man kan göra åt det.

Djurjouren skrev:
Ush då, tur han kom till dig då.
Jag tycker oxå att sånt är kul, älskar projekthästar, har haft och har massor av såna själv :-)
finns inget i hela världen som är roligare än att se dem utvecklas.

På köpet har jag blivit väldigt bra på att se fel på hästar och vet avad man kan göra åt det.

Tur och tur, min kunskap räcker ju inte alltid till och någon annan skulle säkert kunna ge honom ännu mer och mycket bättre än jag. :crazy: Men nu blev det såhär.

Men det är roligt, precis som du säger. :)
Utveckla gärna vad du tycker är lämpligt för en häst som min som redan är "paj"?

De mekaniska belastningarna i munnen är väldigt svåra att komma åt på en sån här häst, för att inte säga omöjliga. Den skonstruktion gör att den vid inridningen förmodligen var grymt beroende av bettet som balansstång och förmodligen krävde av sin ryttare att den skulle bära honom. Det känns tryggt för denna typ av häst.
Jag brukar rida dem bettlöst, munnen brukar inet gå att få rätt på till 100 % på en sån här kuse.

Ingen "barrockridning", dvs det man kallar böjjning. Det kommer garanterat att göra den sämre. Klättring är super, Touch övningar där man går i bomlabyrinter är bra.
Dressyr med rak häst, i snigelskritt varvat med normalskritt, tex en fyrkantig volt där du omväxlande flyttar framdelen, bakdeelen, halt inför varje hörn.
Men bra kommer den förmodligen aldrig att bli, jag har försökt med två såna här hästar, det går bara till en viss gräns, i och med att de inet tåler förändring.

hej har du också någon kommentar att säga om min häst? :idea: Skulle gärna vilja veta alla fel..och... fördelar...:crazy:
Magdalena

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar