Jag vill lära mig om vinklar

Sv: Jag vill lära mig om vinklar

lill_flesky skrev:
Föresten, har du ingen nyare bild på hästen?

tack så mkt för kommentarerna ! Det kan nog stämma det du skriver, ;) jag lägger ut hans bedömning (som skedde samma år) och så fixar jag nya bilder imorron :devil:

EXTERIÖR 2004
Huvud: 8,0
Hals/Manke/Bog: 8,0
Rygg och kors: 7,5
Proportioner: 8,5
Benkvalitet: 7,5
Benställning: 7,5
Hovar: 9,5
Man och svans: 6,5
Totalt: 8,11

/ Malin

Ja, vad ska jag svara på det? Jag kollar bogbladets mittlinje hur den lutar och det är få som skulle säga att min häst har stupande bog, speciellt då detta speglar sig i kotor och hovar. Kopiera min bild och rita och jämför med spanjoren så får jag se. Kanske min häst har stupande bog och liggand kotor, vad vet jag.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Ja, vad ska jag svara på det? Jag kollar bogbladets mittlinje hur den lutar och det är få som skulle säga att min häst har stupande bog, speciellt då detta speglar sig i kotor och hovar. Kopiera min bild och rita och jämför med spanjoren så får jag se. Kanske min häst har stupande bog och liggand kotor, vad vet jag.

/Camilla

Hur kan du sätta likhetstecken mellan vinkel på hovar/kotor och bogen? Eller har jag missförstått dig nu?:o Jag ser också din hästs bog som sluttande, men jag kanske tittar på fel punkter. Förklara gärna:)

Vinkeln i bogen avspeglar sig i kotans vinkel. Har du aldrig hört det?

Det är därför man inte kan verka en hov till en viss vinkel genom att bara kolla på hoven, man måste ta hänsyn till hur hela frambenet ser ut.

Men gör som jag sa - ta min bild och rita på den hur ni ser linjen i hans bog.

Om man jämför med "spanjoren" på första sidan i Alkemistens inlägg (den överst) så ser man att även den hästen har lång kotor med vinkel.

Men här verkar det som att vi diskuterar om min häst har stupande eller liggande bog utifrån en jämförelse - så att alla hästar som har MER stupande bog än hästen jag refererade till ovan, har alltså stupande bog.... Då blir det bara en häst med liggande. Vad är brytvinkeln för liggande eller stupande? Jämför med en drag häst.

/Camilla

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar