Jag vill lära mig om vinklar

Sv: Jag vill lära mig om vinklar

Jag tror att Tessan har en bra artikel om skillnaden mellan den Tyska och den Franska skolan på sin sida. Jag ska snart lägga min dotter, så jag hinner tyvärr inte mer just nu.

*knapplån*

Jag gör ett nytt försök med bild eftersom den förra inte var bra nog...lyckades till slut få med mig kameran till stallet...fast tyvärr var jag själv där och hästen förstod inte helt vad jag höll på med (det fanns ju mycket att undersöka)- så bättre än så här blev det inte...Dessutom är hon ju så mörk att det inte är lätt att se något alls...Men fungerar inte det här heller får jag väll göra ett nytt försök :angel:
IMG_0334rezize.jpg

Uppfödaren tyckte att "understället" var lite för tunt , och med tanke på att hon har samma storlek på benskydd som en arab vi kände så...Jag har också fått höra att halsen är något lågt ansatt. Själv funderar jag på om kotorna är för raka/korta? Fast just här tycker jag de ser "bättre" ut än vad de gör i verkligenheten, samt att ryggen verkar längre och hon aningen slankare/mindre i rumpan - fast det kanske bara är det usla perspektivet.
Som bonus kan ju alltid någon få bedömma hunden i bakgrunden;) , om inte annat gissa ras:D

Niki skrev:
Som bonus kan ju alltid någon få bedömma hunden i bakgrunden;) , om inte annat gissa ras:D

Jag gissar på kinesisk nakenhund.. :)

Då ska den väl vara naken=hårlös?
Kanske en långbent jack russel?
/T

Du har gjort lite som Olga klara - fotat din häst i nerförsbacke :D
Hingstfotografer fuskar alltid till det däroch får högställda hästar genom att fota så frambenen står högre.
Vissa har tom en liten låda....

Du har en vacker häst tycker jag. harmonisk skulle det väl stå i protokollet. En bra och överlinje och stark rygg. Jag undrar lite om hållningen?
Har mat och sov klockan ringt??? :D

Något brant bog och därmed kort överarm...
Som du säger är understället något gracilt, raka kotor fram, och ev bak.
Bakbenen ser jag inte.

På hästar som är gracila ( araber welshponny etc) så har de en högre täthet i benen, vilket gör att de altså är lika hållbara....

Berätta mer om din häst.

Senast ändrad:

och första gissningen är alldeles korrekt - jag som trodde det skulle vara svårt....

:bow: för svaret
Susan skrev:
Du har gjort lite som Olga klara - fotat din häst i nerförsbacke :D
Hingstfotografer fuskar alltid till det däroch får högställda hästar genom att fota så frambenen står högre.
Vissa har tom en liten låda....

Helt omedvetet faktiskt - det var enda gången hon stod still tillräckligt länge för att jag skulle hinna backa så långt att jag hann få hela hästen i bild...Vi skulle ha haft en mycket lugnare bakkgrund, fint uppställd mot vägg, men det var inte populärt tydligen...

Susan skrev:
Du har en vacker häst tycker jag. harmonisk skulle det väl stå i protokollet.
Tack, bara sådär, helt okunnigt har jag alltid tyckt att hon är vacker, antagligen mest pga av huvudet.

Susan skrev:
En bra och överlinje och stark rygg. Jag undrar lite om hållningen?
Har mat och sov klockan ringt??? :D

Något brant bog och därmed kort överarm...
Som du säger är understället något gracilt, raka kotor fram, och ev bak.
Bakbenen ser jag inte.
Hon står faktiskt ganska ofta sådär, i alla fall när hon vilar, eller bara står och hänger i hagen. För sex år sedan galopperade hon i ännu lägre form fri i hagen :eek:. Nuförtiden brukar hon däremot (som tur är) inte röra sig på det sättet, och kan få "arabhållning" när hon spänner upp sig och vi leker. Men du påpekade något som jag egentligen lade märke till redan för sex år sedan - men som jag "glömt" bort, har fått bort denna hållning från ridningen (och hagbus), men fortfarnade står hon ofta så här.

Tror att bakkotorna liknar fram, får se om jag lyckas få till en bättre bild - har upptäckt att trots en mängd foton är det inga som visar hela hästen bra uppställd:angel:

Susan skrev:
På hästar som är gracila ( araber welshponny etc) så har de en högre täthet i benen, vilket gör att de altså är lika hållbara....

Berätta mer om din häst.

Jag har hört att tunnare ben inte behöver vara sämre, men jag kan inte låta bli att tycka att de ser veka ut...fåneri från min sida. Hur hennes mamma såg ut minns jag inte, men jag tror syskon och i alla fall syskonbarnen har betydligt grövre ben och leder, så det kanske är därför jag tycker de ser så tunna ut;)

En helt del mer har väll redan framkommit, men här är lite mer:
Damen på bilden fyller 11 i år (hjälp vad tiden går fort:eek: ), är en travare som aldrig startat med tränat seriöst tills jag köpte henne för fem år sedan.

Vi springer mest runt i skogen och roar oss, men försöker vara lite seriösa och ta lärdom från bland annat barocksidan här på buke

Just det, för sex år sedan, när hon gick så dåligt i hagen hade hon föl, vilket hon alltså också har hunnit med. Var det något jag missade ändå nu?:angel:

Tycker det här är en väldigt intressant tråd, just för att man kan få bildexemple på hur olika saker kan se ut - har precis införskaffas "hästens exteriör - prestation och hållbarhet" och teckningar är bra, men att se rikitga bilder har också sina poänger!

Hallå! Bara en liten snabbis! En riktig toppentråd!!! MER sån't här!!! HEJA! :bump:

Ni får mer än gärna kommentera min islandshästs exteriör, det vore roligt :) Han är 7 år, 5år på bilden. 138cm i manken. :d

1612046.jpg

(halsen vet jag redan att den inte är så vacker ;) )

/ Malin

Jag vet att ni redan har diskuterat detta fram och tillbaka, men jag måste bara vara lite jobbig och tycka att din häst har mer stupande än liggande bog. :o Ganska lång/djup kanske, och lång manke, men i mina ögon är lutningen på bogbladet, från manken till bogspetsen, inte liggande. :confused: Den översta vita spanjoren i Alkemistens inlägg har liggande bog.

Om du med lutning menar från bogbladet baksida (vid sadelläget) till bogspets så har vi lärt oss olika. Förklara gärna hur du menar.

/Johanna

CharlieBrown skrev:
Jag vet att ni redan har diskuterat detta fram och tillbaka, men jag måste bara vara lite jobbig och tycka att din häst har mer stupande än liggande bog. :o Ganska lång/djup kanske, och lång manke, men i mina ögon är lutningen på bogbladet, från manken till bogspetsen, inte liggande. :confused: Den översta vita spanjoren i Alkemistens inlägg har liggande bog.

Om du med lutning menar från bogbladet baksida (vid sadelläget) till bogspets så har vi lärt oss olika. Förklara gärna hur du menar.

/Johanna

är det min häst du pratar om nu ?

Nej, jag svarade på Camilla_H:s inlägg, det är hennes häst jag pratar om.

/Johanna

Jag tycker det ser ut som att din häst har lågt ansatt hals (den rejäla underhalsen kan dock luras lite), sluttande bog.

Den ser kvadratisk ut, men överbyggd samt kort och sluttande kors. Vinklar i bakbenen är svåra att se iom svansen.

Det är en fin häst men det syns att den är ung på bilden + att den ser ut att ha massa spänningar i kroppen. Den har ställt frambenen under sig, underhalsen, ser spänd ut i bakkärran. Ngt tunn och omusklad.

Föresten, har du ingen nyare bild på hästen?

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar