Jag vill lära mig om vinklar

Sv: Jag vill lära mig om vinklar

kl*
jerry11.jpg

Här kommer en bild på min ena totto. Fem år i år, inte så mycket riden. (Han är min sedan i höstas.)

Senast ändrad:

Bilden är alltså inlagd för att ni gärna får kommentera hans exteriör.

olgaklara skrev:
Lite nyfiken på vad du tycker om denna häst
En Brandenburgare :-) känner allt igen den (fula) brännmärkningen.

Påminner allt lite om min dam, eller så lurar jag mig på att de verkar vara lika tecknade.

Visst är han en Brandenburger :D

Vad har du för stam på din??

Fult njä jag tycker att den är häftig med en pil och en slingrande orm ;)

Hon har kanske bara fått en riktigt misslyckad, den är väldigt bucklig och dan. Bättre nu när hon är klippt.

Pm:at stam...

En snabbis :p

Jag gillar modellen i stort, men han har en stark underlinje som man måste jobba med pronto innan man försöker be honom om några särskilda rörelser.

ja ni bara fortsätter att lägga in bilder och ingen svarar, men ni fortsätter ändå.:crazy:

tokstållar, man får väl skärpa sig :D

Jag tycker din häst har en fin överlinje.

Den är ju lite fel upsptälld, men vad det verkar mellan prickarna så har den ett rejält kors, som det ser ut så är det ju en tredjedel av hästen :D
Därmed får du ju ett långt och liggande lårben.

Näja det ser brett ut vid huvudet och ett litet stort huvud eller är det vinkeln.

jag kan inet avgöra om det är ryggen elelr länden som är kort.
Är det ryggen så kan du ha svårt att hitta en lämplig sadel.

Dert skulel vara kul att se den röra sig.
Den har vissa likheter med min gamal Nordis, men din har nättre hals ( min är låg altså sticker rakt ut)
Min har en böjd och nu på ålderns höst svank överlinje.
han har också mer hovskägg.
ska se om jag hittar en bild.

jag blri väldigt förvirrad av prickarna och tänkte skirva att hen har en brett ansatt hals och undarde då varför överarmen verkade så lång.. .

Den ser trevlig och proportionerlig ut eftetr den lilla bilden.
du har int een större.

och ni andra... det är jättesvårt om hästen inte är korrekt uppställd.

Det närmaste bakbenet skall vara parallet med sittbenet och skenan vara i lod.
Det närmaste frambenet skall stå i lod, och det bortesta stå bakom detta

SUS

Den hästen ser ut att vara väldigt väl tränad precis i dens egen kapacitet. Hästar som ser ut så här brukar vara otroligt kloka, snälla och trevliga och gör precis det dom ska när man ber om det.
Lite korta ben för att uppnå supergångarter och inet världesn bästa benställning.
Om man ska nmärka på något så tror jag att den iallafall på bilden har nått irritationsmoment vid/runt nått av de bakersta revbenen på bortersta sidan. KAN komma ifrån nån ryggkota som ligger där ovanför men behöver inet göra det.

Ja bättre bilder behöv som man ska kunan se nått.Ser ut som en häst som har ont typ överallt :crazy: på den bilden.

Den får du träna med stor klokhet och tålamod annars kommer han att bli vädligt bråkig och väldigt söndrig.
Otroligt framtung av naturen.

Hur menar du att man ska arbeta med underlinjen då den är stark? *nyfiken*

Susan skrev:
ja ni bara fortsätter att lägga in bilder och ingen svarar, men ni fortsätter ändå.:crazy:

tokstållar, man får väl skärpa sig :D

Jag tycker din häst har en fin överlinje.

Den är ju lite fel upsptälld, men vad det verkar mellan prickarna så har den ett rejält kors, som det ser ut så är det ju en tredjedel av hästen :D
Därmed får du ju ett långt och liggande lårben.

Ja, bakdelen är det jag tycker bäst om med honom. Apropå uppställningen: Det var inte så lätt att ta kort själv med ett stycke knähäst. Jag sprang till rätt plats, och tryckte fort av innan han satt i mitt knä igen.

Näja det ser brett ut vid huvudet och ett litet stort huvud eller är det vinkeln.

Det är nog vinkeln, för han har snarare ett litet huvud, än ett stort.

jag kan inet avgöra om det är ryggen elelr länden som är kort.
Är det ryggen så kan du ha svårt att hitta en lämplig sadel.

Min uppatttning är att det är länden som är kort. Jag har dock hitills haft svårt att hitta sadel ändå, för han är rätt bred vid manken. Han går för tillfället i en "konverterad" westernsadel. (Inget horn, vanliga stigläder och vanlig dressyrgjord.

Dert skulel vara kul att se den röra sig.
Den har vissa likheter med min gamal Nordis, men din har nättre hals ( min är låg altså sticker rakt ut)
Min har en böjd och nu på ålderns höst svank överlinje.
han har också mer hovskägg.
ska se om jag hittar en bild.

jag blri väldigt förvirrad av prickarna och tänkte skirva att hen har en brett ansatt hals och undarde då varför överarmen verkade så lång.. .

Halsen är ganska brett ansatt.

Tycker du? Nu är han ju inte mycket arbetad, men jag tycker snarare att han har lätt för samling. Går i terre-a terre i hagen.

Ser du hur hela hästen lutar framåt? att frambenen står långt in under hästen och man ser att hästen får kämpa med balansen bara för att hålla huvudet i normalhöjd (underlinjen väldigt sträckt på halsens undersida) .Om han slappnar av så "ramlar han" på bogarna och kommer att vilja springa ifatt sin egen balans.
en sån häst är det ett helt projekt bara att lära söka framåt nedåt och att ta en förhållning på ett korrekt sätt.

Men ingenting är omöjligt, men man måste skola såna här hästar mkt långsamt och tålmodigt.De kan bli rhu rfina som helst men det tar längre tid bara.

De flesta hästar kan göra terre a terre i hagen :-) Betyder bara att de vet hur man ska dubbelsidigt låsa höften vilket framtunga hästar är något av experter på. Det har inget med samling att göra.

*kl*

När ni är igång, vad säger ni om den här fölungen?
Bilden är inte den bästa tyvärr, och jag lyckas tydligen alltid ta kort när hästarna står i en grop med frambenen :eek:

IMAG19122.JPG

Han är väl cirkus 8 månader här och cirkus 5 cm högre på baken (den fölunge vi haft som växt mest oproportionerligt - han har sett förskräcklig ut tidvis :eek: ) så kanske är det orättvist att försöka bedöma honom - men jag tycker det vore intressant att se vad ni tycker.

Själv tycker jag ju att han har en lite lång rygg, men i övrigt tycker jag att han är ganska ok balanserad med en ok bog och kors. Lite svag överlinje - inte så konvex, men det verkar bli bättre för varje vecka som går nu när han växer (blir könsmogen...). Han kommer nog upplevas som ganska "långsträckt" som vuxen, men jag hoppas att det inte kommer innebära några stora problem för honom.
Han har trevlig skritt och trav - är väldigt rentaktig (positivt, stoets tidigare två föl har varit ganska passtaktiga, har dock helt annorlunda typ än denna) och har mycket luft i traven, medan galoppen är ganska ordinär. Kan man se vad som skiljer traven och galoppen åt, varför han har bra trav men dålig galopp - redan när han står stilla? *nyfiken på vad ni tänker*

Vad kan det bli av honom?

Det är ju så himla mycket roligare att titta på unga hästar - "helt" oskrivna blad!

Då förstår jag vad du menar. Om du läser mitt inläg till Susan ser du att jag skrev att han var på väg till mig. Han ställer normalt upp sig med benen lodrätt.
Han gör andra former av galopp också....

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar