Jag vill lära mig om vinklar

Sv: Jag vill lära mig om vinklar

*knapplån*

En mycket intressant tråd!
Det vore jättekul att höra vad folk har att säga om den här hästen. Tyvärr hittade jag inga bra bilder - den här är den "nyaste" och ändå från förra sommaren. Underlaget är inte helt perfekt och tja, hon mest stod och sov i hagen när jag råkade vara framme med kameran...Inte precis något jag hade tänkt visa, men man tager vad man haver...

DSCF0007rezize.jpg

Få se om jag lyckas få in en bild nu...:crazy: :eek: :idea:

Glorfindel skrev:
Att hon har för liten rumpa, kan det bero på att hon inte tränats eller är det så att hon är sådan?
Menar du att din häst har ett kort kors = liten rumpa?
Ett kort stupande kors är genetiskt och kommer att förbli sådant även om det tillkommer mer muskelmassa?
Men hos vissa omusklade, underutvecklade, kbl. travare har jag sett att dom kan se kortare ut i korset än vad dom faktiskt är, på grund av en trist hållning och bäckenets vinkel.

Senast ändrad av en moderator:

Och intressantast av allt - vilka för- resp nackdelar kan dessa drag innebära?

Rikkan skrev:
Menar du att din häst har ett kort kors = liten rumpa?
Ett kort stupande kors är genetiskt och kommer att förbli sådant även om det tillkommer mer muskelmassa?
Men hos vissa omusklade, underutvecklade, kbl. travare har jag sett att dom kan se kortare ut i korset än vad dom faktiskt är, på grund av en trist hållning och bäckenets vinkel.

Susan sade att min häste hade för liten rumpa i förhållande till kroppen och även lite för stupande kors. Med "för liten rumpa" undrade jag om det var muskelmassan Susan menade eller om det var så att hästen var sådan till sin byggnad. Kan inte riktigt uttrycka mig bra..:crazy: Men jag tror inte Susan sade något om för kort kors, men det kanske hör samman? Intressant det du sade om underutvecklade kallblodstravare. Norolinde (hästen) var nämligen mager då hon kom till mig för ett halv år sedan. :( Så hon har haft mycket att ta igen.

Ja, tyvärr så är många unga kbl.travare inte utfodrade med tanke på att dom ska växa sig stora.

Men ett kort stupande kors kommer alltid att vara så, tyvärr. Oavsett om man kallar det liten rumpa eller något annat lustigt.
Jag vet dock inte hur kombinationen kort, stupande kors och långa skanker påverkar graden av och förmågan till samling, men det lär du märka i framtiden...;)

Jag förväntar mig ingen muskelmassa på en 3 åring.

Jag skrev att hästen hade en liten bakdel. Om du uppskattar längden på bakdelen på en häst (det som är bakom flanken)
Hur många bakdelar får du in på hästens hela längd.
Ett önsketänkande vore tre, men då får kanske fyra - fem...:o

Bakdelen är ju hästen motor och den som skall bära vikten sedan. Det blir ju lättare om den är i rätt "proportion", ju mindre den är i relation till resten av häsetn - desto fler gånger sin egen vikt måste den ju bära...:o

Ett planare kors ger ju en längre bakdel ihop med ett matchande längre mer liggande lårben.
Vore korset även lite längre så skulle bakdelen bli längre också, det skall ju matchas av lårbenet.

När vi nu diskuterar exteriör så skall man ju komma ihåg att målet är en utopi - alltså ngt som inte finns.

Det finns ju vissa kunskaper och erfarenheter som ger en bild av idealet - men ingen häst når ju upp dit.
men det gör ju inte vi ryttare heller :D

Igen - vad skall man ha hästen till?
De flesta som skriver här är ju fritidsyttare, så då vill man ju ha någon att tycka om, ha roligt med att utveckals tillsammans med.

Till er andra jag återkommer.
Fick 15 pm igår, och jag har även andra obesvarade, - måste ju göra lite nytta hemma också :o

Jag förväntar mig ingen muskelmassa på en 3 åring.
Hur menar du att en 3- åring ska se ut?
Är det bara genom uppsutten träning som du menar att hästen bygger muskler?

Om jag omformulerar mig...

Jag förväntar mig en ingen välmusklad treåring...

I övrigt tror jag att jag avstår att gå in i en diskussion med dig, med tanke på hur det blev förra gången....

Här kommer nya bilder på min vinterprydda tjockis! Vad säger du nu Djurjouren? Kiropraktorn som var här i morse sa att hästen var byggd på detta sätt - alltså inte jag som förstört honom....Skönt för mig! Ha överseende med gul svans och diverse fläckar på rumpan. Vill tillägga att de får styltor hela tiden och det är halt också, därför kanske han inte går så bra på första bilden. Och att han står snett med hoven på andra.

doremiwalk1.jpg

tackar och bockar för dina åsikter och kommentarer! Den här hästen är dock tyvärr en före detta ridskolehäst som är paj i frambenen (har skrapat bort pålagringar) och hon är ändå bara 8 (?) år...
om det är nånting med hennes exteriör som varit anledningen till detta så vore det ju kul att veta!

damen håller iaf för att busa i och njuta av naturen med mej och det är väl vad jag kräver av henne men rumpan jobbar vi på. Hon har iaf börjat få en "skåra" på rumpan :) . Detta pga av att bara älga runt i skogen :D
Bilderna är tagna precis när jag fått hem henne och hon hade stått från och till i flera månader på ridskolan.

tack för förklaring! :bow: :bow: Då förstår jag vad du menade!:idea: Då skulle jag kunna gå ut med måttbandet och mäta hennes bak imorgon. Ska göra det... Roligt det här!:)

Magdalena

Han ser MKT trevligare ut på dessa bilder, lång och fin manke.
Du har tränat honom bra!!!!
Dock har han ju ingen trevlig benställning bak.
Om vi återgår till din ursprungliga fråga så ska du vid nästa hästköp välja en häst om har lite mer liggande bogar så att halsen sticker upp mer naturligt men den ska ha samma lång fina manke som på denna bild. Då kan den gå i en hög form mer naturligt.Tänk oxå att du lägger till en dm längd på halsens ovansida, bakom öronen.

Benen, både fram och bak ska gå rakt neråt och inte in under hästen.
du ska kunna dra en lodlinje från hasspets jäms med bakbenets baksida ända ner till marken. Väljer du en hingst så ska bäckenet vara långt och bukdelen kort. Väljer du ett sto kan du aldrig få ett så långt bäcken så där får man gå med på ett kort bäcken och lite längre bukdel.

Om man ska gå in på att leta detaljfel så är hon rätt kort mellan kota och hov. Ju längre den delen är ju mer sviktande är hästen och svikt är ju bra. Motsatsen till svikt är stumt och stumt ger ju ledproblem, blir som en BOM vid varje bennedsättning.
Den delen får inte vara för lång heller, då blir det för sviktande och kotan kan vid nedsättning av hoven åka ända ner till marken.
Att vara ridskolehäst är förvisso ett rätt slitigt liv...

"Såna här hästar mår inte alls bra av sadelgjorden har jag lärt mig, den blockerar hela deras balanssystem och gör deras problem värre.
Man bör träna dem utan sadelgjord om man ska få dem bättre.

Dock kan man aldrig få en sån här häst bra, den kommer alltid att vara i behov av sjukgymnastik.
simning är bra för dem.
eftersom de konstant står och spänner undersidan så blir de ihopdragna där. När de simmar så lossar allt detta på ett väldigt bra sätt. Bästa sätt jag hittils sett."

Väldigt intressant!! Och detta kommer ifrån länden, eller hur menar du?? Utveckla för sjutton :p

Tack för ditt svar. Jag tycker man ser att även om han är hög bak när han står still så ser det inte ut så när han rör på sig.. Vad beror detta på månne?

Nu när jag har tittat på massvis med annonser på spanska hästar så hittar jag inte många med bra bakbensställning, precis som du säger. Jag tror jag förstår nu vad du menar med knipta under hasen. Att man inte kan dra en linje rakt ner från hasen.

Men vad tycker du om avståndet mellan hoven och kotan. Det ger väl mjukare gång om hästen har långa avstånd där. Men det bäddar antagligen för belastningsskador också eller?

knip under hasen betyder att skenan är smalare under hasen än längre ned.

återkommer.......

okej tackar, det kan ju vara en av många bäckar små..
du hade skrivit något om träningstips till de andra (eller va det nån annan?), är det nåt speciellt man ska tänka på till min pålla? :bump:

*kl*
Kan någon ge mig ett exteriört utlåtande på den här hästen? Både negativt och positivt. :) Inte min häst ska jag säga, utan en kompis.

Topgun_kvalitets.jpg

Hm.. Intressant tråd :) Vet ingenting om sådant här med vinklar, försöker lära mig lite dock.
Måste härma dom andra här, och peta in några bilder på min lilla häst :p
Hon är en promenadhäst på 21 år, har just börjat testa liiiite dressyr och så. Men vad tycker ni om hennes exteriör sådär spontant?
Själv ser jag ingenting.. :o

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Nyabilder008.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Nyabilder014.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Nyabilder012.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Nyabilder010.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar