Jag vill lära mig om vinklar

Sv: Jag vill lära mig om vinklar

Ja, kan man väl säga. Han var tänkt till hoppning, men jag tror hon ska sats på dressyren nu. Han är född 2000.

Han fick i alla fall dubbeldiplom på kvalitetsbedömning och blev bästa hopphäst.

Högställd, kvadratisk (långa ben, kort rygg) rejäl rumpa och ser ut att ha stark ländrygg.
Något stående bog? Kan också bli förvillad av att han vrider på halsen och inte står jämnt fram.
Rejäla ledgångar.
HÖG!!! Eller så är tjejen kort.. ;) Gissningsvis en bit över 170 cm?
Vore det jag skulle jag nog satsa på hoppningen.

/Camilla

Hoppas du inte tar illa upp men jag tycker den är rätt lik min häst. Se den vita hästen här ovan.

Jag gissar att det är en kallblodstravare. Jag gillar dem. Har en själv också faktiskt. Jag tycker den har en bra musklad rygg. Fin resning, möjligen något stor underhals. Kanske knipt under hasen. Och lite kobent möjligen både fram och bak. Men över det hela tycker jag den ser trevlig ut.

Nu får vi se om någon instämmer :crazy: Detta är bara gissningar från min sida:p

*KNAPPLÅN*

Två till att bedöma vinklarna på (ursäkta dom stora bilderna, fick inte dom förminskade):

Kallblod 14 år, valack. Mycket riden på bogarna, tung i handen när jag fick honom för 1,5 år sedan, fortfarande under ombyggnad.
sadel2.jpg

Halvblod 22 år (obs bilden är från i somras)
helalune.jpg

För 4 år sedan när han var lite bättre musklad
lune17r.jpg

Den där sadeln känner jag igen. :angel: :)

Näää.... det menar du väl int:p ? På bilden höll jag precis på att prova in den, så den ligger lite långt fram och i bakvikt, men nu har jag fått den justerad så den ligger bra:) . Annars är jag jättenöjd med den, man sitter som gjuten. Häromdagen när jag gallopperade fick jag t.om. kramp i ena benet, då jag brukar ha lite svårt att hålla dom stilla i galoppen (dom gungar lite fram o tillbaka)- nu hölls benet på plats, och det var det inte vant med...:angel:

Kul att det går bra. :)
Jag tyckte man satt väldigt stabilt i den.

Jag har lite svårt att se att den buna och den svarta hästen skulle vara samma häst...

Det är det faktiskt, tro det eller ej... På den äldre bilden har han sommarpäls och står i ett lite annat ljus, och är som sagt 3-4 år yngre samt bättre musklad. På den nyare bilden har han börjat fått vinterpäls, som är helsvart, och tyvärr har han gått med en illasittande bomsadel en tid vilket har gjort att han tappat muskler i rygg och bak.
Här är en vinterbild där man ser hur svart han är på vintern...
lunestormojag.jpg

Dessutom står han lite klantigt uppställd. Nu har han gått med bomlöst i princip sedan dess (ca ett halvår) och ser betydligt bättre ut i ryggen. Ska se om jag kan få en bild under helgen.

Senast ändrad:

Min med *vinkar försynt*
:p
Ni MÅSTE inte, men det hade varit intressant.

*knapplån*

Det har varit så mkt bråk här så jag känner mig inte riktigt upplagd att diskuetera bilder igen.
Men eftersom jag lovade att återkomma så...:p

Boken ABC om hästar har ett ganska många sidor om exterörbedömning. och likaså en genomgång av olika raser och deras särdrag.

Boken är skriven av Gösta Bengtsson som är veterinär proffessor och välkänd profil i nordsvenska häsetn förening. ( kan väl passa här där vi gilalr alla raser)

För att komplettera så kan man rekvirera ( beställa) gamla faktablad från SLU's Publikatiosntjänst i Uppsala.
Nr 9. 96 har titeln - Utseendet har betydelse.
Och sammanfattar de försök som gjorts för att bedömma om man premierar rätt saker vid en hästpremieringar.

Det man undersökt är vilket samband det finns mellan olika exteriöra egenskaper och prestation.

Det finns också en bok Av Lars Erik Magnusson om hans föregående forskning angånde samband exteriör och hållbarhet.

Tyckte dock inte det var så mycket text i den, men väldigt många informativa bilder om man vill lära sig mer om exteriör.

Det finns säkert andra kusnkapskällor också, men dessa var de jag kom att tänka på.

Må gott alla.

Du gör tvärtom du :D
Visar din häst i nedförsbacke istället för på en liten låda med frambenen :o

Trevlig häst fina muskler på rätt ställen:bow:

- LYCKA TILL PÅ TÄVLINGSBANORNA (för jag antar att det är din egen)

Väldigt intressant tråd.
Skulle vara intressant o höra vad du tycker om min arab/pre korsning på snart 4år. :angel:
Men i alla fall så blev man sporrad att läsa på lite mer om detta ämne.:)
image.php

Har du de böcker du nämnde i inlägg 136? :angel: :)

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar