Sv: Jag vill lära mig om vinklar
*knapplån*
Det har varit så mkt bråk här så jag känner mig inte riktigt upplagd att diskuetera bilder igen.
Men eftersom jag lovade att återkomma så...
Boken ABC om hästar har ett ganska många sidor om exterörbedömning. och likaså en genomgång av olika raser och deras särdrag.
Boken är skriven av Gösta Bengtsson som är veterinär proffessor och välkänd profil i nordsvenska häsetn förening. ( kan väl passa här där vi gilalr alla raser)
För att komplettera så kan man rekvirera ( beställa) gamla faktablad från SLU's Publikatiosntjänst i Uppsala.
Nr 9. 96 har titeln - Utseendet
har betydelse.
Och sammanfattar de försök som gjorts för att bedömma om man premierar rätt saker vid en hästpremieringar.
Det man undersökt är vilket samband det finns mellan olika exteriöra egenskaper och prestation.
Det finns också en bok Av Lars Erik Magnusson om hans föregående forskning angånde samband exteriör och hållbarhet.
Tyckte dock inte det var så mycket text i den, men väldigt många informativa bilder om man vill lära sig mer om exteriör.
Det finns säkert andra kusnkapskällor också, men dessa var de jag kom att tänka på.
Må gott alla.