Jag vill lära mig om vinklar

Sv: Jag vill lära mig om vinklar

Djurjouren skrev:
De mekaniska belastningarna i munnen är väldigt svåra att komma åt på en sån här häst, för att inte säga omöjliga. Den skonstruktion gör att den vid inridningen förmodligen var grymt beroende av bettet som balansstång och förmodligen krävde av sin ryttare att den skulle bära honom. Det känns tryggt för denna typ av häst.
Jag brukar rida dem bettlöst, munnen brukar inet gå att få rätt på till 100 % på en sån här kuse.

Hur menar du med att belastningarna är svåra att komma åt på just denna typ?

Bettlöst rider jag till 90% redan eftersom han inte litar på bettet, han har förmodligen fortfarande ont (fixades till i april 05)
eller så har han ordentliga smärtminnen för kroppen på honom blir helt annorlunda nä du tex ska försöka böja med bettet på,
han kör ut kroppdelar och ben åt höger och vänster och bli mkt stressad (syns på att magen går igång och han börjar köra bettet genom munnen),
däremot om man bara gör något så enkelt som att sätta fast tyglarna i sidostyckena (detta känner Susan igen ;) ) så blir det helt annorlunda.
Ännu bättre är det med sidepull, som jag vanligtvis använder eftersom han krullar ihop sig vid tryck på nacken (hack).

Jag upplever att han med bett (i början då) antingen la sig i handen, tungt, eller helt släppte kontaken (krullade). Detta bara i samband med kort tygel med alla ryttare. Sedan vågade/vågarhan ju som sagt inte lita på bettet pga tidigar erfarenheter som alldeles för långt tvådelat för tjock bett och fel ridning (fel inverkan av bettet).

Djurjouren skrev:
Ingen "barrockridning", dvs det man kallar böjjning. Det kommer garanterat att göra den sämre. Klättring är super, Touch övningar där man går i bomlabyrinter är bra.
Dressyr med rak häst, i snigelskritt varvat med normalskritt, tex en fyrkantig volt där du omväxlande flyttar framdelen, bakdeelen, halt inför varje hörn.
Men bra kommer den förmodligen aldrig att bli, jag har försökt med två såna här hästar, det går bara till en viss gräns, i och med att de inet tåler förändring.

Bra är ett dåligt ord tycker jag.
Jag vill att hästen jag har ska bli så "bra" och lycklig han kan bli utifrån sina förutsättningar. Sedan hur "bra" han är om man går efter ARs utbildningsskala eller andra spelar ingen roll för mig.

Men du tror att dressyr är en nödvändighet för honom?
Förklara mer vad du menar med förändring? :)
Appropå skritttempo så skrittar/travar/galopperar han långsammare och långsammare ju bättre han förstår och lyssnar på mig.

Klättring sysslar vi mkt med, främst från marken, promenerar mkt.

En rätt vanlig häst utan stora fel eller stora rätt. Förmodligen en väldigt trevlig och ödmjuk häst då den ligger liksom mitt i.
En sån som hade varit en idealisk ridskolehäst, allas favorit.
Svagheten är bakdelen.
Ingen häst för dressyr på avancerad nivå, perfekt för att gå långt och länge.
Börjar bli trött nu, är hemma med sjukt bran, ber om ursäkt för dålig beskrivning.

Sen vet jag inet om han är gammal? Om han inte är gammal så har av nån anledning nedsatt cirkulation, nån rubbning som brukar vara nått fel på mineral/proteinbalans. Behöver förmodligen mer salt.

evis skrev:
Jag hittade den gamla tråden Lord Owen skrivit och jag tror att Agrundvig har skrivit om nästan samma sak som du om detta med balansen mellan bogblad och bäcken *funderar*
Det är mycket intressant!

(hoppas det är ok att jag länkar till tråden)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=555349

BLÄÄ, plocka inte fram den där äckliga gamla tråden. :p
Jag avskyr att läsa gamla trådar av mig själv på buke för jag tcker alltid att allt jag skrivit verit så frukansvärt korkat, "VAD tänkte jag egeltigen??? :eek:"

Men för all del, mste själv kolla vad A skrev. :p
Sedan ska jag väl påpeka att bilderna de kommenterar i tråden är MIL från de bilder jag visat i denna tråd, hästen har grymt mkt mindre muskler över hela kroppen och står mkt under sig (var innan ryggen fixades till) vilket ju påverkar hur hela hästen står. Bara så att ni ar med det när ni läser vad de skrivit..

Det här gillar jag :) :

"Det finnes helt sikkert noe akkurat din hest har talent for, og det er din oppgave å finne ut hva det er, og trene det fram. Ingen hester har talent for å kunne gjøre alt. Lykke til!"

Senast ändrad av en moderator:

Hans bogar vill få honom att stå på näsan, vinkeln är ditåt. För att inte stå på näsan så måste han ge sig själv massor av spänningar i bl.a manken för att hålla upp huvudet.
Han behöver för att släppa sina spänningar i manken en hård kontakt, nån annan som mekansikt håller upp huvudet på honom.

För en sån här häst betyder nänmligen söka framåt nedåt att ramla framlänges, han vågar inte länga ryggen/manken, så när han söker sig neråt så följer resten av honom med, stupar.

Det jag menar med att han inte tåler förändring, han måste få gå där han går.

Förstår att han värjer sig mot böjning, det är rena döden för honom om man tar i en tygel, som att ramla åt sidan.

Djurjouren skrev:
Hans bogar vill få honom att stå på näsan, vinkeln är ditåt. För att inte stå på näsan så måste han ge sig själv massor av spänningar i bl.a manken för att hålla upp huvudet.
Han behöver för att släppa sina spänningar i manken en hård kontakt, nån annan som mekansikt håller upp huvudet på honom.

För en sån här häst betyder nänmligen söka framåt nedåt att ramla framlänges, han vågar inte länga ryggen/manken, så när han söker sig neråt så följer resten av honom med, stupar.

Det jag menar med att han inte tåler förändring, han måste få gå där han går.

Förstår att han värjer sig mot böjning, det är rena döden för honom om man tar i en tygel, som att ramla åt sidan.

Först, spänningar i manken och kring där hade han massor pga fel sadel. Bogarna var grymt låsta, mkt bättre nu efter antiinflammatorick behandling. Helt plötsligt började han röra sig framtill! Svikta!

Jag tror du kanske missförstod (?), han värjer sig INTE mot böjning om man INTE har bett på honom. Han är alldeles med på noterna om jag gör rätt och vi har sidepull. :bump: Däremot ÄR han ju omgymnastiserad.

Vad anses om denna bild? Här tycker jag att han visar "framåt -nedåt" tänk.
Owefintrav.jpg

Jag har ingen mer åt "lång och låg" bild under ryttare eftersom jag aldrig haft en sadel som tillåtit honom att våga komma upp med ryggen, samt en massa problem som förhindrat det men om du har tålamod några månader så... :p

Intressant att läsa om er väg tillsammans, nu förstår jag bättre vad du menade att han lärt dig :bow:

Åh, vad kul med kommentarer, tack! :bow:
Djurjouren skrev:
En rätt vanlig häst utan stora fel eller stora rätt. Förmodligen en väldigt trevlig och ödmjuk häst då den ligger liksom mitt i.
Sant. Han kallas för gentlemannen i stallet och han är otroligt lättlärd och trevlig. Jag älskar hans stora hjärta, personlighet och intelligens.
En sån som hade varit en idealisk ridskolehäst, allas favorit.
Säkerligen förutom att han avskyr att upprepa samma övning många gånger... :crazy:
Svagheten är bakdelen.
Absolut. Både exteriört och pga gamla problem.
Ingen häst för dressyr på avancerad nivå, perfekt för att gå långt och länge.
Ja, han går LA i dressyr (lättriden, väntar på ryttaren, lydig) men tävlas främst i distansritt där han inte bör gå fort men klarar av tuff terräng i medeltempo mycket bra.
Sen vet jag inet om han är gammal?
11 år.
Om han inte är gammal så har av nån anledning nedsatt cirkulation, nån rubbning som brukar vara nått fel på mineral/proteinbalans. Behöver förmodligen mer salt.
I hela kroppen? Han har nog lite dålig cirkulation, men jag har både saltsten och ger salt i maten åt honom.

/Camilla

Farmåt nedåt för honom, allt han förmår, bra för honom.
Jag missförstod dig inte men jag överlämnar åt nån annan med mer tålamod att försöka förklara för dig :-)
Lyck atill i restaureringsprojektet.

Lord Owen skrev:
Först, spänningar i manken och kring där hade han massor pga fel sadel. Bogarna var grymt låsta, mkt bättre nu efter antiinflammatorick behandling. Helt plötsligt började han röra sig framtill! Svikta!

Jag tror du kanske missförstod (?), han värjer sig INTE mot böjning om man INTE har bett på honom. Han är alldeles med på noterna om jag gör rätt och vi har sidepull. :bump: Däremot ÄR han ju omgymnastiserad.

Vad anses om denna bild? Här tycker jag att han visar "framåt -nedåt" tänk.
Owefintrav.jpg

Jag har ingen mer åt "lång och låg" bild under ryttare eftersom jag aldrig haft en sadel som tillåtit honom att våga komma upp med ryggen, samt en massa problem som förhindrat det men om du har tålamod några månader så... :p

Djurjouren skrev:
Farmåt nedåt för honom, allt han förmår, bra för honom.

Med detta menar du bilden där han travar som jag la in antar jag? :p

Djurjouren skrev:
Jag missförstod dig inte men jag överlämnar åt nån annan med mer tålamod att försöka förklara för dig :-)
Lyck atill i restaureringsprojektet.

Tack, hoppas någon annan kan förklara då. :bump:

Lite allmänna tankar.
Om detta med uppförsbacke, jag är inte säker på att jag håller med A grundvig....
Jag anser att uppförbacke har med tyngdpunkt att göra
en högställd häst har redan från början har sin tyngdpunkt långt bak.
Medan en lågställd häst sommin nordis har sin tyngdpunkt längre fram än normalt.
Det avgörande är sedan mekaniken hur hästen använder sin kropp när den rör sig:banana:

Mina källor för exteriör bedömning är vad jag lärt mig under premieringar. Samt Magnussons forskning angående sambandet mellan exteriör ochhållbarhet.
Samt Holmqvists och andras forskning om Exteriör och prestation.
Det har även gjorts en del forskning på hur "sann" kvalitetsbedömnigen är. Dvs om det verkligen gått bra för de hästar som fått höga poäng.

Det skulle vara intressant att höra de andras källor.:confused:

Målet för en Dressyrhäst är att bära sig bakifrån. Med ett större bäcken finns plats för stora muskler att göra det.
Både för gluttarna som skall balansera hela framdelen. och som grund för biceps femoris som kommer bära en stor tyngd.:idea:

Det som lyfter farmdelen har ingenting med bogen attgöra utan det är Erector spinae ( resare av ryggrad) som gör det.

Om man läser lite mekanik och kraftutveckling så inser man att ju längre hävarm ju mer kraftutveckling.:idea:

Ju längre ifrån en led en muskel färster desto starkare blir den.
Detta innebär även individuella variationer. Då individer kan se likdana ut på utsidan men ha olika muskelinfästningar.
Därför bedömmer man även exteriör under rörelse........ :)

En annan sak som man kan tänka på är hur mycket måste hästen lyfta framdelen för att hästens över huvudtaget skall komma i jämnvikt? :o

Hur tung är framdelen i förhållande till bakdelen?:o

Din tidigare fråga.
Kron och kronben har samma vinkel som bogbladet fram

Bak har kot och kronben samma vinkel som lårbenet - femur.

(Dressyr)Hästar skall ur hållbarhet och prestationssynpunkt ha långa överarmar ( med en lång överarm för du en lång och liggande bog)
Och långa och liggande lårben ( ger också ett långt bäcken) ( Det finns tom en viss vinkel att föredra, kan kolla upp om du ber mig...

En Dressyrhäst skall också vara ngt rakhasig, som via skrev är det ju bra om knäleden får plats så utåttåad bak - men också fram av hållbarhetsskäl:)

*knapplån*

Här kommer ännu en bild åt hugade spekulanter :p

PICT01332.jpg

Bild från i sensomras. Sedan dess har han vilat ganska mycket, men när han jobbats har fokuset legat på avslappning hals och höjning av manke. Han har växt till sig betydligt i manke/hals; övergången däremellan, sedan somras (ja, troligtvis både pga jobb och pga att han blivit lite mer vuxen).
Får se till att få något nytt exteriör-kort snart, men nu ser han ut som en raggig nallebjörn med all vinterpäls :angel:

Mina källor för sånt där du som du rabblar upp har jag oxå lärt mig på bedömningar och så ingick det när jag utbildade mig på Flyinge att man skulle lära sig bedömma halvblod.Sen kan man ju läsa det lite varstans om man gillar det.
Dock har ju allt som skriv den nackdelen att det blri oíntressant och bara speglar vad just DEN författren vet just då.

Jag jobbade en gång hos en snubbe som var grym på vinklar och hållbarhetsfaktorn på travhästar. Varenda häst som kom in i stallet fick vi bedömma och utvärdera och sen följa upp. Säkert 20 nya hästar varje månad för det var ett stort stall.

Den kunskapen han gav mig smäller högre än allt jag lärt mig nån annanstans.

Min tränare är oxå grym på hästbedömning, hon har lärt mig massor.

Dock tycker jag personligen att en bedömning av en häst exteriör bara är intressant i hur hållbar den är för det den ska användas till och dessutom i förhållande till kunskapen hos den som utbildar hästen.Sånt kan man sällan läsa i böcker.

En skicklig utbildare kan klara av en häst med sämre balans och sämre exteriör än en nybörjare

Susan skrev:
............................
(Dressyr)Hästar skall ur hållbarhet och prestationssynpunkt ha långa överarmar ( med en lång överarm för du en lång och liggande bog)
Och långa och liggande lårben ( ger också ett långt bäcken) ( Det finns tom en viss vinkel att föredra, kan kolla upp om du ber mig...

En Dressyrhäst skall också vara ngt rakhasig, som via skrev är det ju bra om knäleden får plats så utåttåad bak - men också fram av hållbarhetsskäl:)

Tack för alla info! :)
Har jag rätt när jag säger att Owe har rätt kort överarm?
Och kort bäcken?

Och jag ber dig att kolla upp det ja. ;)

Är bilderna tagna samma dag?
Eller har det gått tid emellan.

För på den andra bilden ser hon ut att ha en mkt längre överarm, men hon står både lite under sig fram och i uppförsbacke.

Om din häst bara är 2.5 år så ta det lugnt - det sista som kommer upp är manken.
mankanbli väldigt lurad av bilder och en häst som står still.

Med tanke på att hon bara är 2.5 ( borde vara tre nu över nyår - alla hästar fyller år på nyårsafton) så tycker jag hon ser trevlig ut.
En fin och harmonisk överlinje som kommer att bli ännu bättre.
Hon har en bar halsansättning
Utifrån bilden kan jag inte avgöra om det är ryggen eller länden som är kort. Om det är ryggen vilket är vanligt på nordisar så blir det ju inte helt lätt att hitta en sadel som släpper upp ryggen bra.
Själv fick jag göra om en sadel...

Jag tycker bakdelen är för liten i förhållande till resten av kroppen.
Också svårt att på foto avgöra exakt var höftleden sitter, så att se var höftbenet går är lite svårt...
PÅ kronben/ kotled så verkar juinte lårbenet vara rakt ned i ala fall.

Något för stupande kors för mins smak.Men enbar hasvinkel

Men framförallt en trevlig uppsyn på din häst.

Frågan är vad skall jag ha min häst till. eftresom ni skriver på barock så antar jag att ni inte har planer på att vinna SM.

En Nordis är ju alltid en robust häst som är billig i drift (bortsett från detta med sadel). De har också ett härligt temperamenet.
Lite smarta, känsliga, men väldigt godhjärtade.

.

Jag utgår från din första bild där häsetn gör sig bäst...:D

Jag tycker att detta är en mycket mycket bra ridmodell.
Den har en vacker stark överlinje, och en okey bakkärra där lårbenet tydligt pekar framåt.

Den har en liggande bog, med en lång överarm och en fint ansatt hals. Väl liggande manke.
Jag tycker att denna är en snygg häst. Den platsar inte bland de modernast sporthästarna, men är riktigt riktigt trevlig.

Bra modell och en bra balans

SUS

:bow: Tack för svar!!:bow: :bow:

Det var väldigt intressant det här! Roligt att du tycker hon har en trevlig uppsyn! :) Ja bilderna är tagna samma dag men lite på olika plats. Du sade: "PÅ kronben/ kotled så verkar juinte lårbenet vara rakt ned i ala fall." Är det negativt eller positivt?

Vad bra att manken kan växa till sig..blev lite orolig att hon skulle bli som en nedförsbacke...;)

Att hon har för liten rumpa, kan det bero på att hon inte tränats eller är det så att hon är sådan?
(Förlåt alla dumma frågor :o )

OM du har lust och tid så har jag en bild i rörelse, från när hon precis hade kommit för ca 6 månader sedan.
pic.php
[/URL]
[/IMG]

"Frågan är vad skall jag ha min häst till. eftresom ni skriver på barock så antar jag att ni inte har planer på att vinna SM."
Precis, jag tränar för en tränare som lär ut akademisk ridkonst.

tack igen!:bow:
Magdalena

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar