Jag vill lära mig om vinklar

Sv: Jag vill lära mig om vinklar

jag är med men blanda inte ihop skeletttets överlinje med bäckenets vinkel.
Bäckent hittar du mellan sittbensknöl och höftknöl...

Fö. Har jag sett Spirres tjusiga spiror i den andra tråden.....

Camilla_H skrev:
Cykla på du! ;) Nej, bogen är tyvärr rätt liggande - det blir ännu mindre plats över för en sadel! Han har rätt långa kotor som du ser och får gärna långa tår i framhovarna = bogvinkeln.

*cyklar vidare* :p
Men jag följer ju skuggan framför bogen på bilden (är det fel?).

Hur är bogen på denna häst? (Nu vet jag inte vad jag ska tro.. :p )
Man ser rätt bra var bogbadet tar slut vid manken.

Oweutangrimmavacker.jpg

HPPPPLLA.jpg

Ursäkta stora bilder. :o

Ja, jag tror det blir lite fel beroende på skuggan framför bogen då han vrider halsen lite till höger på bilden, kolla baksidan av bogbladet uppe vid manken jämfört med bogspetsen.

Din häst ser ut att ha en ganska normal bogvinkel tycker jag förutom att han är så jäkla snygg, då! ;)

/Camilla

Susan skrev:
Fransysk är hästen fram har jag fått lära mig.
vriden utåt nedanför knäet
Travare. - blir snabbare då
Bra för hållbarheten i hovleden

Vad jag vet kan hästen vara det på bakbenen också, då är bakbenen vridna utåt från höften och neråt.

Är det tillåtet att skicka in ännu en bild? Är också intresserad av vinklar och undrar om den här hästen inte har stupande bog. Kom gärna med kommentarer och kritik. Testade att rita ut en triangel men jag vet inte om det blev rätt. (Hästen är min egen)
Magdalena
pic.php
[/URL][/IMG]

glömde att skriva att jag lånade din knapp. :o Hur som helst vill ni ha större storlek på bilden klicka på den.
Magdalenä

Om du tittr på dessa bilder som jag lekt lite med. Den tunnare linjen är som jag vill se men i alla fall på min häst så är den tjockare linjen som bogbladet verkligen ligger, den tjockare linjen på din häst är som jag antar att den ligger? Eller har jag cyklat iväg jättemkt nu? :o

För övrigt råkade jag sätta bilden på Spirre som skrivbordsunderlägg när jag skulle spara ned den. :p

OWE.jpg

spirre.jpg

måste bara säga vad fin han är!:love:
Magdalena

Susan skrev:
Nä...
Vilken bok har ni????

Jag ska kolla ikväll, vet faktiskt inte. :o

För övrigt, vad tycker du om Owes vinklar på bilden med sadel?
Vad kan man säga om dem? Jag vill påstå att han är ngt rak i hasvinkeln, toppigt, kort kors och har kort överarm fram men längreän så kommer jag inte. :o

Jo, det ser ut att stämma och då tycker jag att den tjockar linjen på Spirre verkar visa att han har en mer liggande bog än Owe eller jämför du med den andra linjen? I så fall varför då? *nyfiken*

För övrigt råkade jag sätta bilden på Spirre som skrivbordsunderlägg när jag skulle spara ned den.
Gör inget - det bjuder vi på :D Jag visste att han var en linslus men att det sträckte sig så långt hade jag ingen aning om... ;)

För att underlätta diskussioner tänkte jag bara lägga ut en bild på häst-skelett som jag hittade på nätet :p

fig6.gif

Knapplån.
Apropå fransysk: Så har jag aldrig hört det nämnas i samband med bakben, så jag håller med Susan- fransysk är man i fram.

Apropå uttåad bak:Så har jag lärt mig att hasstrång och tåvid är den normala benställningen bak, och ger inte bara plats för distanshästar och travare, utan ger även plats för bakknäna vid samling. En häst ska alltså inte enligt detta ha bakhovarna pekandes rakt fram. En rak tåaxel ska de ha, men det är ju något annat...

Nu går ni in på det så mycket att jag börjar känna att jag inte har koll på det ni snackar om. Bakdeler och bogar, ryggar kan jag ge mig in på att diskutera, men när ni kommer med så precisa ord för benställningar m.m. så backar jag och läser och lär istället.

Så om ni nu orkar roa er mera kan ni får bedömma min gamla tant (har inga bra bilder på unghästen ännu).

uppstalld.jpg

titta.jpg

(Ja jag vet att jag inte har hjälm... :smirk: )

Camilla_H skrev:
Jo, det ser ut att stämma och då tycker jag att den tjockar linjen på Spirre verkar visa att han har en mer liggande bog än Owe eller jämför du med den andra linjen? I så fall varför då? *nyfiken*

Gör inget - det bjuder vi på :D Jag visste att han var en linslus men att det sträckte sig så långt hade jag ingen aning om... ;)

Jo, definitivt mer liggande bog än Owe, jag bara funderade över vilken av linjerna jag skulle följa. :p För först tittade jag ju på den tunna linjen men kom sedan fram till att om det är som på Owe så är det den tjocka linjen som stämmer. :idea:

Japp, han droooogs till mitt skrivbord. ;)

via skrev:
Knapplån.
Apropå fransysk: Så har jag aldrig hört det nämnas i samband med bakben, så jag håller med Susan- fransysk är man i fram.

Och jag rotar i mina böcker.. :cool:
Det kanske kallas något annat när hästen är utåtvriden bak.. Hum.
Jag har bilder här men jag har ingen scanner och vet ej vilken bok det kommer från i nuläget så..

På första bilden står hon ju väldigt mkt under sig. Ev. anledning?
Hon kan ju bara vara dassigt uppställd med tanke på bakbenen, det ena står ju lite mysko.

Bogen kan man rita ett streck efter som jag gjorde med Spirre och Owe. :angel:

Okej, då är vi inne på samma!

Ja, han är otrolig. :D För ett par somrar sen gick han tillsammans med min kompis kalla quarter och hennes bror hade köpt en ny flådig systemkamera som han skulle testa och tog ett 20-tal bilder på våra hästar i hagen. På alla bilder är min häst mellan hennes häst och kameran - oavsett vinklar! Han bara liksom kilade in sig emellan och hade öronen framåt och blicken i kameran medan kompisens häst bara såg sur ut... :D

/Camilla

Förresten så syns det på min avatar att han är mycket medveten om var kameran finns. Här tittade ALLA (hästar såsom människor) på instruktören på en NH-clinic men Spirre höll koll på ÖP:s reporter som gick runt bakom ekipagen... :D

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar