Jag vill lära mig om vinklar

Sv: Jag vill lära mig om vinklar

*lånar knapp*

Det enda jag kan se på hästen i ursprungsinlägget är att den ser svag ut i mellangärdet. I alla fall för svag för att kunna lyfta frambenet på det viset utan att tippa fram bäckenet -puta med rumpan, korta länden och falla fram på framdelen. I övrigt tycker jag att bilden är ur fel vinkel och för liten för att det ska gå att säga något.

Det har funnits flera såna här trådar både på Barock och på Hästvård. Det är superintressanta trådar! Men mycket blir ju tycke och smak när man diskuterar på Buke :p.

Jag brukar först och främst kolla efter "bakdelstriangeln". Se hästen från sidan - dra ett streck från höftkam till bärbensknöl, från bärbensknöl till bakknä (patella) och sedan från bakknäet upp till höftkammen igen. Den här triangeln "ska" på en häst med en bra bakdel ha lika långa linjer på alla sidor samt att den linjen som går från bakknäet till höftkammen ska stå lodrät. Det ger en "sluten" underlinje, brukar innebära ett starkt mellangärde - hästen är född med en bra rygg/mage liksom :D

Här i tråden är den enda med en ok triangel (i mina ögon) den bruna PRE`n, övriga är lite "si och så". Samtidigt måste man ju se hästen i sin helhet förstås samt vad det är tänkt den ska göra, men detta är A och O enligt mej. De flesta hästar som har "öppen" underlinje brukar ha lite problem när det kommer till samling, att hålla ihop hela vägen genom sina kroppar. Öppen underlinje ger svagare överlinje.

Angående bogar så har jag en märr i stallet som har stupande bogar. Här är en bild där det syns extremt mycket :eek: ;
betesbilder6031.jpg

Men man behöver inte ha ett så tränat öga för att se att det inte enbart handlar om medfödda egenskaper hos henne (det är svårt att bedöma äldre hästar för att se vad som sitter i generna och inte - när de har format sej in i ett liv och träning som kanske inte alltid varit det bästa för dem...). Som Susan skriver om kotorna så går ju vinklarna igen där, och hon är trångskodd sedan mycket ung = höga trakter, stumma uppräta (medfött korta) kotor och hon "håller i" sina bogar rätt mycket - ser nästan ut som om hon helst inte vill belasta sina framben (eller i alla fall trakterna) alls.
Men så här stupande bogar gör inte bara att hästen har ett rakt och lite "flackt" frambenssteg - sånt kan ju komma tillrätta när de bär sej ok bakifrån ändå (även en häst med stupande bog kan bli "fri" i sin framdel), men det stora problemet kommer hållbarhetsmässigt särskilt när man som detta sto ska gå trav i hög fart. Korta stumma kotor och stupande bogar ger ganska dålig svikt och jag har läst något om att krafterna går upp emot 2 ton på varje ben i snabbjobb (travet)...
Men märrn har gått bra tider i alla fall, jag antar det är för att hon är en benhård envis liten arbetsmyra - om hon nu haft ont så har det ändå "bara" märkts genom att hon blivit extremt het....

Hon har tre föl varav enbart den första har ärvt den stupande bogen, de andra två har helt ok bogar.

Vad gäller henne i övrigt får ni förstås gärna skriva vad ni tycker - tyvärr är vinkeln lite lite skum (lite lite framifrån). Jag vet ju att jag tycker hon har lite kort kors och en lite svag länd som gör att korset också blir lite toppigt (lite draghästrumpa som är äppelformad bakifrån - alltså kluven), samt att hon har något för raka haser för min smak (farsan Troll Jahn lämnar såna) men bakdelen är i övrigt helt ok tycker jag. Om man frånser att hon är fruktansvärt sned, spänd hamstrings vänster sida och spända knästräckare höger sida + en hel massa gamla slitningar och muskelskador som inte läkt riktigt bra (vid bärbensknölen och neråt här på högersidan kan den som har lite tränat öga se en ful gammal skada) då förstås..... :cool:
Hon är ganska bärig och balanserad. Har ju en något lång rygg, dock relativt stark i sitt mellangärde ändå (allt kan ju bli bättre).
Det här är nån månad efter fölning så magen måste man förlåta henne för ;) :D

Jag tycker att din hsät har lutande bog ja :P

Den har också lite för långa bakben...:D :p
brukar den ställa upp sig såhär lite bakom sig?

Vad är det för ras?

jag tycker din hsät ser trevlig ut.
brukar den själv ställa upp sig så att den står under sig, elelr är det bara på denhär bilden.

Den har en lång överamr och ett farmåt lutane lården.
personligen skulel jag vilja ha en större trapezius muskel på den. Halsen ser tunn ut uppåt.
Den är något lågt ansatt i halsen, men ser överlah trevlig ut.

Skulle det vara officiellt så skulle det bli Av god ridhästmodell

Igen vad är det?

Bra att du la ut bild.Tack :)

*KL*
Ett tips är att bulken som man ser på hsätens bakben vid ljumsken inte är knäleden utan den sitter nedanför bulken, och lite längre bak...

Höftleden brukar sitta En dryg decimieter in framför sittbenet som är den del av rumpan som sticker ut rakt balkåt.
har någon några andra hintar så är jag intresserad.

Nu kä'nner ju vi varndra...

Häst av cobtyp med en naturlig resning.:D
Böjd överlinje och kort länd, samt kort och sluttande kors :o
Välbenad från sidan.

......... i övrigt snygg och ball.........

Intressant. Vi har en fuxmärr i stallet som jag tror är efter Troll Jahn (kollar STC). Jo, det stämmer Troll Jahn som far, Viggo Best som morfar och mormorsfar är legenden Bestmin, bra stam alltså.

Men hon ser ut som din. Mycket stupandebogar, otroligt korta tår som följd, lång rygg men står gärna under sig både bak och fram, även när hon är juste i övrigt, alltså det mentala hos henne gör att hon sluter sig lite.

Går nu western och distans och körs för allt och är den mest genomsnälla häst jag träffat. Ett helt underbart psyke och hon och hennes matte har en kommunikation som gör vem som helst avundsjuk. En superhäst helt enkelt.

Slutenheten kan komma från travträningen - hon har nämligen en gammal skada i HB som inneburit att både böjsenan och gaffelbandet varit skadade men ingen upptäckt det utan tränat vidare. Därför kommer det benet alltid att vara kortare i senor och muskulatur för senorna har växt ihop fel. Men med rätt underhåll och rätt träning så fungerar hon utmärkt.

Kul att se att de är så lika! Hur gammal är din? Stoet jag pratar om är 15 år i år.

/Camilla

Intressant, vill du rita ut den där triangeln du pratar om på bilden av min häst? :) :bow: Jag har svårt för detta själv men ska leta upp ABC of the horse och försöka..

Den bilden är ett par år och jag skulle tro att anledning till att hon står konstigt helt enkelt är att hon hade ont.

Hon var sned i sitt bäcken och fick väldigt ont i sina bakknän av detta. Tror hon försöker avlasta dem.

Så som hon står på sista bilden ställer hon sig numera.

Susan
Nu ska vi se om jag kan få till detta också.
Jag tycker att hon har något lång femur (kommer inte ihåg de svenska namnen så jag lånar psychogrrls teckningar lite), men att det kompenseras något av att hon har en bra vinkel på pelvis och tibia.

Hon är bara visad som 1-åring (Klass 1). Jag har tänkt visa henne igen någon gång. När nu det ska bli av. Mest bara för att höra vad de säger om henne. Tror hon skulle få hyffsade poäng på exteriören. Dock något om för lång rygg kan jag tänka mig.
Samt att skritten skulle få väldigt medelmåttiga poäng och traven höga.
:D Kul att analysera sin egna häst. Tror jag ska låna en digitalkamera och fota den lilla någon dag också.

Susan skrev:
Nu kä'nner ju vi varndra...

Häst av cobtyp med en naturlig resning.:D
Böjd överlinje och kort länd, samt kort och sluttande kors :o
Välbenad från sidan.

......... i övrigt snygg och ball.........

Ja, och du har sett honom i verkligheten (även om jag inte vet hur mkt du minns ;) ) så jag kan få ut ännu mer. :D

Vad menas egentligen med cobtyp?
Lågrektangulär? Dragrumpa? (som evis talade om, det har ju han med)

Nu är det ju snurrigt med hans överbyggdhet också, jag blir inte klok på det.
Han är överbyggd ibland (vinklar, underlag, ljus spelar roll) och ibland inte. :confused:

Kort och sluttande kors, är det positivt, negativt, ingetdera eller vad ur ridhäst synpunkt (antar att du förstår vad jag menar)?

I övrigt snyggaste skäcken på Ålands hav. :p

Senast ändrad av en moderator:

Spider84 skrev:
Den bilden är ett par år och jag skulle tro att anledning till att hon står konstigt helt enkelt är att hon hade ont.

Hon var sned i sitt bäcken och fick väldigt ont i sina bakknän av detta. Tror hon försöker avlasta dem.

Min häst ställde sig också väldigt mkt under sig innan snedheten i SI rättades till, numera gör han det mkt mindre och är helt korrekt i uppställningen för det mesta.

*kl*

Kan någon förklara hur jag ska titta för att förstå sambandet mellan hoven och bogbladet? :bow:

som jag lärt mig så exteriört sett så ska hästen vara lika lång från korset till bärbensknölen och från den till hasen.
:)

pallas_athena skrev:
som jag lärt mig så exteriört sett så ska hästen vara lika lång från korset till bärbensknölen och från den till hasen.
:)

En likbent triangel då med andra ord? :)
*måste ut och mäta*

Jo min märr är också 15 år i år (Trollfuxa heter hon). Hon är precis som du skriver en ganska typisk Troll Jahn-avkomma, i mina ögon i alla fall. Det kryllar av dem, som ser ganska lika ut som min och har samma problem som min.

Det är intressant att se vad som händer när man linjeavlar på Troll Jahn också - det verkar inte ge de mest hållbara hästarna, men arbetspsyke/vilja som knappt är av denna världen. Ingen bra kombination i mitt tycke :cry:

Här är en bild på farsan himself, döm själva hur pass förärvningssäker han är :D :) ;
troljahn1.jpg

Nu blev han ju ändå 31 år och betäckte 10 ston sitt sista år, så nog är det seghudade och sunda hästar ändå, trots de exteriöra felen :p
Och han är/har varit en av matadorerna i aveln - en avel som ju nästan enbart grundar sej på prestation....

:p Tycker du hon ser tunn ut upptill där ska du se bild från 1999 (första bilden är från våren 2003 i förra inlägget och sista är från hösten 2003).

Här är en bild från 1999 på samma häst:
amirod.jpg

Här ser man visserligen bara nacken, men man ser att hon ändå har lite massa (med tanke på att du kommenterade att hon var tunn upptill, vilket hon var också):
nacke.jpg

Den bilden är tagen 2002. Då förstår man hur mycket som försvinner och blir fel när de får ont. :(

Jag sitter vid fel dator nu men kan ju försöka göra imorgon.
Egentligen är det inte så hypernoga med att linjerna ska bli exakta - det viktiga är känslan när man står framför hästen. Är den "sluten" i underlinjen eller väldigt öppen (hur känns hästen mellan knästräckarmuskulatur och fram till bröstkorgen)? Var finns bakknäet i förhållande till höftkammen? Rakt nedanför eller långt bakom?

Tänk från den benigaste punkten på höftkammen, till benigaste punkten bak vid bärbensknöl, och sedan ner till där patella ligger "ovanför"/framför bakknäet - alltså linjen dras fram till "ploppen" (knästräckarmuskulaturen).

Jag hade en märr med katastrofal exteriör som hade en väldigt ikullputtad triangel baktill :D - tyvärr hittar jag inga bra bilder från sidan på henne, bara denna där man kan ana att bakknäet är liksom två mil bakom hästen :smirk: ;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/stella_maj3.jpg
(finn fem, eller tio, fel ;) )

Min valack gillar jag skarpt alltigenom, men jag är ju partisk :love: Han har ju också ganska stupande bog men jag tror att en mer liggande bog skulle göra att han skulle "falla isär" alldeles för mycket som en vagnshäst ? (i mina ögon harmoniserar framdelens och bakdelens vinklar + framförallt har han ett bra mellangärde). Men jag vet att även han har en hel del "fel" - tyvärr är den här bilden tagen i nerförsbacke så han ser ut som om han tränar Baucher-samling (och att han ser ut som en svart köttbulle kommer vi nog aldrig ifrån :o );
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/Hagbildernov2005024.jpg
Dock är han överlag mycket mycket bättre än stoet...
Här är en till bild på henne;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/Hagbildernov2005024.jpg

Förresten LordOwen, jag tycker din har en fin rumpa! han är ju rätt lik min märr egentligen inbillar jag mej (i rumpan alltså) - men ser friskare ut i övrigt :p :). Triangeln ser helt ok ut där tycker jag. Överlag tycker jag han har jättefina linjer men jag har skarpt för mej att du frågat om detta förut för något/några år sedan (när du nyss köpt honom??) - var finns den tråden?

Susan skrev:
Jag tycker att din hsät har lutande bog ja :P

Den har också lite för långa bakben...:D :p
brukar den ställa upp sig såhär lite bakom sig?

Vad är det för ras?

Är lutande brant eller vad säger man? :confused: (är helt kass på det här:o )
Hon är 2,5 år så jag hoppas hon växer lite framtill också... Hon är av rasen kallblodstravare.
Är inte säker på att hon brukar ställa upp sig bakom sig, har faktiskt inte tänkt på det...:crazy: Men det gör hon på den här bilden också, vad tyder det på? Klicka på bilden om du vill ha den större.
pic.php
[/URL][/IMG]

Nä det är inte så otroligt, han är ju recessiv för fux. :D Genotypen ser ut något i stil med A-Ee - det är lika stor chans att han nedärver sin gen för den svarta färgen (stora E) som sin gen för fuxfärgen (lilla e). Min märr har en brun morsa, men morfar Vikarauen var fux (genotyp --ee) så min märrs morsa är också A-Ee.
Vid den betäckningen - som resulterade i min märr, så var det alltså 25% chans att det skulle ploppa ut en fux - att både farsan och morsan skulle skicka med "lilla e"....

Sorry om du inte var intresserad :o - men färggenetik på den här nivån är enkel och okomplicerad, något alla hästfolk borde förstå sej på :p.

Lite OT men wow vilken häst du har!!!:d

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar