Förstår inte hur du bär dig åt!! Men sååå fint
Tack
Det ligger väldigt många timmar bakom, men jag tycker att det är så roligt att jag nästan är ledsen över att vara klar
IPhone är ju extremt fyrkantiga när det kommer till att ändra layout så det är rätt omständigt att fixa den såhär mycket.
TLDR: Lång som attan beskrivning av hur jag har gjort för jag tycker att detta är så roligt att alla måste veta hur man gör
När jag gjorde mina första layouter tog det extremt mycket tid. Tror jag höll på i 2-3 veckor med min förra. Denna gjorde jag på med bara i några dagar.
Jag utgick från denna bilden för det var den enda jag kunde hitta med Avantasia som jag verkligen gillade och samtidigt gick att få i wallpaperstorlek. Bara att få den i rätt storlek var en utmaning så jag har fått expandera den både uppe och nere och sedan ”laga” allt som blev knasigt och dubbelt. Sedan är färgerna och en del detaljer ändrade också. Bara att få bort det gula skenet i trädet tog en bra stund.
Ikonerna som hör till bilden har jag gjort genom att klippa bilden mindre och mindre tills jag har fått en ruta som stämmer in exakt där ikonen ska sitta. Det krävs i princip alltid flera försök när det inte är några väldigt framträdande detaljer att gå efter, men jag hittade äntligen knappen för att kunna spara bilden utan att behöva börja om varje gång så då blev det mycket lättare! Sedan har jag lagt en ram runt alla ”osynliga” ikoner för det var svårare att hitta dem på denna bakgrunden jämfört med min gamla och så för att få lite mer djup i bilden. De med text har jag tagit ikonerna utan ram och sedan ”bara” skrivit appnamnet på dem. Det är också en utmaning eftersom storlek och placering på texten behöver matcha varandra. Typsnittet valde jag för att det matchar stilen på
musikvideorna från albumet och färgerna för att komma så nära färgerna i bilden som möjligt. Ikonerna med textsnuttarna har jag fått skriva ett ord i taget och sedan organisera dem till bra placering och storlek för att bara ha en storlek på texten såg så fyrkantigt och tråkigt ut.
Neonikonerna kommer från en megapacke med ikoner jag har köpt på Etsy så där har jag fått sitta och gå igenom flera tusen ikoner för att hitta till rätt app och de apparna som inte hade egna ikoner i packen har jag fått välja bilder och ikoner som någorlunda matchar appen. Sedan har jag fått sitta och ändra varje bakgrund från svart till grått för att få den att försvinna i mappfärgen så mycket som möjligt.
För att sedan få in ikonerna så måste man göra genvägar för varje app och lägga in ikonerna. Där kan man också välja om man vill ha appnamnet, eller ett annat namn, under ikonen eller inte. Det syns inte på denna bilden men det blir alltid en störig skugga under ikonen där namnet skulle ha stått så det får man stå ut med om man har en bakgrund där det syns. Man kan inte lägga ikonerna varsomhelst på skärmen utan de måste stå i rader om fyra så vill man ha mellanrum så måste man lägga in en osynlig ikon för att få mellanrummet.
Jag nästan enbart använt Meitu för all redigering. Jag använde Snapseed för att expandera bilden, men förutom det så tror jag att allt är gjort i Meitu. Jag älskar Meitu! Fast de har gjort om sin färgredigering så den är tyvärr mycket sämre nu, men förutom det så finns det massor man kan göra jättebra även i gratisversionen.