Jag vet inte vad jag ska göra:(

Sv: Jag vet inte vad jag ska göra:(

Du kan inte tänka dig att låna ut hästarna till någon som kan tävla dom då? :) Du tränar dom, men någon annan tävlar? Tycker att du har kommit fram till ett jättebra beslut annars!

Hade en tjej som var och provred ena hästen just för att hon skulle tävla honom pga av att jag inte hade jätte mycket tid men det var katastrof sen dess är jag lite anti mot det.:(

Annars så får dom nu en ordentlig vinter vila så får jag ta mig i kragen och börja tävla med odjuren i vår sen.

Hade en tjej som var och provred ena hästen just för att hon skulle tävla honom pga av att jag inte hade jätte mycket tid men det var katastrof sen dess är jag lite anti mot det.:(

Annars så får dom nu en ordentlig vinter vila så får jag ta mig i kragen och börja tävla med odjuren i vår sen.

Gör det inte, alltså låna inte ut dom. Du kan få tillbaka oridbara ras även om du lånar ut till duktiga ryttare. Har du möjlighet så behåll dom själv.

Jag hade aldrig lånat ut. Sälja är en sak, låter mycket att ha 4 hästar igång på medelsvår nivå, men att låna ut är en nödlösning som jag tyvärr har mycket dåliga erfarenheter av. :devil:

Lånade ut en av mina hästar en gång till en tjej som jag kände lite - hon skulle gå en utbildning på S-holm så jag tänkte att då har hon och de runtomkring lite koll på allt. Hästen var ganska välutbildad, gick MsvA och tjejen var ung och ville komplettera sin utbildning med egen häst men hade inte råd att köpa. Jag satt i en sits med för många hästar och tyckte att denna hade hamnat lite i skymundan.

Jag fick rapporter då och då om att allt gick så himla bra. Åkte på ett oanmält besök när jag hade vägarna förbi och tyvärr så var det inte så bra.
Hästen fick för lite foder, låg på betong och reds för lite, hade tappat både hull och muskler. Tog mig ett år att få tillbaka honom i det skick han var och det var det verkligen inte värt.

/Malin

Jag hade sålt två av hästarna. Det låter faktiskt ganska jobbigt att ha 4 hästar som ska tävlas. Visst, men behöver inte tävla, men har man en bra häst så känner man ju pressen. Sälj två och håll igång två, det räcker väl?

Visst det kan vara jobbigt att hålla igång 4 hästar på medelsvår men att sälja 2 är inget altenativ!

Sen så ska gammlingen få bli avelsto nästa år, så då blir en häst bort.

Jag gör inget uppehåll pga av det är "jobbigt" att hålla igång 4 hästar på medelsvår utan för att jag tappat suget till att tävla.

Jag ska behålla dom!
Gör en paus nu så får alla 4 en riktig vintervila ist!

Om inte du vill tävla så kanske det finns någon i din närhet som kan sköta tävlandet åt dig så tar du hand om träningen?

Hejsan

Jag tkr absolut inte att du ska sälja hästarna..
Utan att jag tkr att du ska:

Ta ett uppehåll med tävlingen, och bara träna, men du kanske kan fixa ngn som vill tävla dina hästar, och träna 1 ggr i veckan liksom..
Sen så känner du dig för till Våren igen, och åk ut och tävla en gång och känn efter riktigt riktigt hur det egentligen kändes..:)

Gör det inte, alltså låna inte ut dom. Du kan få tillbaka oridbara ras även om du lånar ut till duktiga ryttare. Har du möjlighet så behåll dom själv.

Jag håller med fullt ut. Har varit där och ångrar det djupt

Hejsan

Jag tkr absolut inte att du ska sälja hästarna..
Utan att jag tkr att du ska:

Ta ett uppehåll med tävlingen, och bara träna, men du kanske kan fixa ngn som vill tävla dina hästar, och träna 1 ggr i veckan liksom..
Sen så känner du dig för till Våren igen, och åk ut och tävla en gång och känn efter riktigt riktigt hur det egentligen kändes..:)

Kommer inte låta någon annan tävla mina hästar, pga av dåliga erfarenheter av folk som kommit och prov ridit för att tävla.

Sen har jag inte dom lästaste hästarna att rida, så att bara låta nån annan tävla är inget altenativ!

Dom ska få en ordentlig vinter vila och sen så ska vi tävla i vår sen!

Såklart att du inte ska sälja dina hästar!
Det som den där människan sade var efter hennes perspektiv och inte hästarnas!
Jag tror inte att hästarna far illa av att inte åka och tävla.
Mitt tips till dig är att ta det lugnt ett tag med tävlingen och se om lusten faller på igen. Ridning, träning och tävlan ska vara kul och lustfyllt.
Eller så får du göra som några i vårt stall gör. De äger och rider sina hästar och så har de en ryttare som de litar på som hjälper till att träna en av deras hästar och som också får tävla den.
För dem är det en jättebra lösning. I detta fall är det en tjej som "behöver" fler hästar att tävla och träna då hon tävlar så mycket att det skulle slita för mycket på hennes egen häst.

Lycka till och gå på din magkänsla!

Alltså jag blir lite mörkrädd när jag hör hur folk resonerar. Självklart måste man inte tävla! Hästarna måste inte heller tävla! Och det är aldeles tillåtet att träna på vilken nivå man vill, utan att tävla. Man får även köpa hur dyra och duktiga hästar som helst, utan att tävla. Varför skulle man behöva köpa en billig, ful och tråkig häst bara för att man inte vill tävla :mad:

Själv har jag tre hästar, tränar för instruktör flera gånger i veckan, har till och med köpt en gård med eget ridhus för att ha bra träningsmöjligheter. Men det var många år sen jag tävlade sist och jag har inte minsta lust att göra det heller. Visserligen rider jag inte på särskilt hög nivå och hästarna är långt ifrån svårklasshästar, men ändå. Hade jag råd att köpa en miljonhäst så skulle jag gärna göra det - och njuta av den på träningar här hemma!

Tyvärr har jag träffat på en del instruktörer som tycker att det är tråkigt och meningslöst att träna mig om jag inte tänker tävla. Men de flesta tränare tycker att det är helt ok och behandlar mig lika seriöst som övriga elever. Så om du har "fel typ" av tränare så är det bara att prova någon annan!

Jag har 4 hästar hemma, alla går medelsvår + att ena debutera svår hoppning i våras.

Jag har aldrig vart någon riktig tävlings männsika men jag har tävlat ändå.

Men nu när vi precis har en ny fin gård och allt så har jag tappat stinget till att tävla.

Jag har ingen lust att tävla, men jag älskar att träna!

Men liksom jag sitter med 4 hästar som är kanon fina och jag får dåligt samvete för att jag inte vill tävla:(...ska jag känna så?

Jag var igår iväg och träna med ena hästen och jag prata med min tränar om att jag tappar stinget, fick till svar "att det inte var något att hispa upp sig för just för att jag kan tävla när jag vill och känner mig redo igen" men då är det en tjej i samma grupp som mig som säger: "Om du inte ska tävla så måste du ju sälja dina hästar, dina hästar kan få ett mycket bättre hem med någon som vill tävla dom eftersom du inte vill"

Tårarna spruta ut när jag red ut från ridhuset, fixa ordning hästen och satta mig i bilen och tårarna spruta ut...fick stanna flere gånger pga av att jag grät så mycket.

Är det så att jag borde sälja mina hästar pga av att jag inte vill tävla??

Jag vet inte vad jag ska göra längre:cry:

Klart du inte behöver sälja. Hästarna har det väl minst lika bra om dom fortsätter tränas och sånt. Gjorde ett uppehåll, tävlade inte på ett år, fram till i somras, har varit lika kul när det går bra på träningarna som att vara ute på tävla.
Vill man bara träna och inte tävla hästarna själv så kan man ju skaffa en annan som tävlar hästarna åt en om man nu vill att dom ska fortsätta tävlas.

Det är förresten inte bara tävlande som folk har åsikter om. Min sambo hade t.ex. en flott lipizzaner, som han mest red i skogen med - det upprörde många. Någon kläckte ur sig "men... man kan inte ha en porsche och köra i skogen!!" :rofl:

Och våran vackra kallblodstravare med fin stam och godkänt kvallopp - den borde vi tävla trav med men framförallt måste vi AVLA på henne, helst betäcka med Järvsöfax. Att träna dressyr och nöjesköra i skogen, det är inte tillåtet.

Jag tror att så länge hästarna har mat, omvårdnad, hage och hästkompisar och inte rids sönder - då är de nöjda.

När vi köpte egen gård tyckte jag att det var svårt att hinna med allt. Nu har jag bara 1 häst som jag tränar och tävlar med och för mig är det precis lagom för det är så mycket annat som måste göras på gården.

Ta det lugnt ett tag och se hur du känner dig till våren. 4 hästar på den nivån måste ju uppta all din tid och det är kanske för mycket för dig om du vill ha tid för din sambo, familj mm. Lycka till!

Det är förresten inte bara tävlande som folk har åsikter om. Min sambo hade t.ex. en flott lipizzaner, som han mest red i skogen med - det upprörde många. Någon kläckte ur sig "men... man kan inte ha en porsche och köra i skogen!!" :rofl:

Och våran vackra kallblodstravare med fin stam och godkänt kvallopp - den borde vi tävla trav med men framförallt måste vi AVLA på henne, helst betäcka med Järvsöfax. Att träna dressyr och nöjesköra i skogen, det är inte tillåtet.

Jag tror att så länge hästarna har mat, omvårdnad, hage och hästkompisar och inte rids sönder - då är de nöjda.

:bow::bow:

*kl*

Värst vad alla pratar om tävlingsuppehåll för att komma tillbaka till tävlingsbanorna sen, och låta någon annan tävla hästarna o.s.v.???

Varför behöver dom tävla överhuvudtaget?
Visst, det är duktiga hästar som kan göra bra ifrån sig på tävlingsbanorna, men såna hästar finns det gott om. Ingen lider ju utav att TS har sina fina duktiga hästar och inte tar ut dom på tävlingsbanorna? :confused:

HÄSTARNA lär ju inte lida av det... så länge dom hålls igång och tränas och trivs med sin matte så kan inte jag se något problem alls???

TS: Jag vet nog ungefär hur du känner, jag tävlar mitt sista år på min D-ponny nu, eftersom jag är 18.
Jag har gått igenom så mycket med den ponnyn, han var en helt annan ponny (osäker och felriden) när jag köpte honom, nu känner vi varandra utan och innan och vi är verkligen jättetajta! :love:

När jag köpte honom fick han panik och rusade igenom minsta lilla plutthinder, men jag gav mig fasen på det och visst blev han en hopp-ponny tillslut (dressyr också för den delen!) :)
Vi har tävlat nationella LA med fina resultat och hade det inte varit för en ryggskada och rejäl formsvacka i somras så tror jag att vi hade startat MSV B eftersom vi inte hade många poäng kvar innan vi var kvalade.

Med lite tid och träning på lägre nivå nu så tror jag mycket väl att han kan komma upp på MSV B-nivå igen. MEN - jag blir ju för gammal.

Så "ALLA" säger till mig att jag borde sälja honom... han är så duktig, så det vore så synd om han inte fick fortsätta tävla, säger dom...
Men hallå, jag VILL inte sälja honom! Han är verkligen MIN häst på alla sätt, vi passar så bra ihop och ärligt talat så SKITER jag i om han tävlar eller inte!!! :confused:

Och någon gång har jag nämnt att jag kanske bara vill tävla småklasser mot storhästar med honom, bara för att vi båda faktiskt tycker att det är skitkul att tävla, men samma där - folk säger att det vore ju så synd att åka runt på småklasser mot storhästar med den här duktiga ponnyn. :smirk:

Visst, jag skulle bli jätteglad om en liten ryttare ville fortsätta tävla honom, men isåfall medans jag fortfarande äger honom och rider honom! :idea: Det hade varit perfekt, men det är antagligen mer för min egen del... för ärligt talat, när jag tänker på det, så tror jag absolut inte att han står i hagen och tänker "ååååhh om jag ändå fick tävla..."

Jaa där satt den! :idea:

Det var ungefär det jag ville säga men jag har lite svårt att uttrycka mig i skrift tror jag... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 021
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar