Jag vet inte vad jag ska göra:(

K

KK1980

Jag har 4 hästar hemma, alla går medelsvår + att ena debutera svår hoppning i våras.

Jag har aldrig vart någon riktig tävlings männsika men jag har tävlat ändå.

Men nu när vi precis har en ny fin gård och allt så har jag tappat stinget till att tävla.

Jag har ingen lust att tävla, men jag älskar att träna!

Men liksom jag sitter med 4 hästar som är kanon fina och jag får dåligt samvete för att jag inte vill tävla:(...ska jag känna så?

Jag var igår iväg och träna med ena hästen och jag prata med min tränar om att jag tappar stinget, fick till svar "att det inte var något att hispa upp sig för just för att jag kan tävla när jag vill och känner mig redo igen" men då är det en tjej i samma grupp som mig som säger: "Om du inte ska tävla så måste du ju sälja dina hästar, dina hästar kan få ett mycket bättre hem med någon som vill tävla dom eftersom du inte vill"

Tårarna spruta ut när jag red ut från ridhuset, fixa ordning hästen och satta mig i bilen och tårarna spruta ut...fick stanna flere gånger pga av att jag grät så mycket.

Är det så att jag borde sälja mina hästar pga av att jag inte vill tävla??

Jag vet inte vad jag ska göra längre:cry:

Sv: Jag vet inte vad jag ska göra:(

Klart att du inte måste sälja hästarna. Ta ett uppehåll ifrån tävlandet och känn efter hur det känns till våren. Vill du inte så får du fundera en gång till. En sak i taget lixom. Om du fortsätter träna så håller du ju igång både hästarna och dig själv.

Det man måste fråga sig är: Vad är mitt mål med ridningen? Är det att tävla? Är det att kunna stå upp på hästryggen? Är det att kunna rida bra? Är det "bara" frågan om att ha roligt?

När du vet vad ditt mål är så kommer du att känna dig tryggare med ditt val.

Är det verkligen så att hästarna mår bättre av att tävlas? Är det det som är viktigt med ridningen? Att tävla när man har bra hästar? Är det ett måste? Är det bara "dåliga" hästar som man inte behöver tävla med? Är all mål med ridningen att göra bra ifrån sig på tävling?

Vad är det som säger att dina hästar skulle må bättre hos någon som tävlar dem än hemma hos dig som inte tävlar? Vad är det i tävlandet som är så bra för hästarna?

Alla människor är inte så tävlingsinriktade och tycker faktiskt att själva träningen är rolig bara i sig och behöver inte leda till någon tävling.

När och om du känner dig redo att tävla så är det bra. Skulle denna känslan aldrig infinna sig så är det lika bra ändå. För varför i hela friden skulle dina hästar fara illa av att inte tävlas, hur bra de än är?

Visst kan man tycka att det är synd att deras kapacitet inte tas tillvara i tävlingsamanhang men det är absolut inget som hästarna lider utav eller far illa av på något sätt.

Så jag tycker att du kan fortsätta att må bra av tillvaron med dina hästar och njuta av känslan av att sitta på en riktigt bra häst med gott samvete även om du inte tävlar med den.

Mvh

Tora

Ge dig själv lite time out. Var i lagen står att man måste tävla??? Vad har hästar för behov? Jo, att ha hästkompisar, få mat, rörelse och skydd från det värsta vädret. Har en häst behov av att tävla, nej knappast. Att sedan olika individer trivs med olika aktiviteter t ex tävla är en annan sak. Men jag tror inte att en häst står och längtar till tävlingsbanan särskilt inte om de får sina grundläggande behov tillgodosedda. Det är dina hästar och du gör det som du trivs bäst men och ingen har med det att göra så länge hästarna sköts enligt hästars behov. Du har kanske ett sto som kan få föl och därmed få en annan aktivitet än tävling och det ger dig lite tid att fundera.

Jag håller med Tora.

Vill du inte tävla, så gör inte det.
Visst förstår jag att du känner en viss press på dig att tävla när du har så fina hästar. Men du ska inte behöva tävla för någon annans skull, då är det ju som bäddat för att du ska må dåligt.
Jag tycker att du ska ta en paus, träna dina hästar, må bra och ta reda på vad du tycker är för- och nackdelar med att tävla.

Jag är innerst inne inte en tävlingsmänniska, men min häst älskar att tävla och prestera. Och eftersom att vi är ett team som ställer upp för varandra, så hittar jag andra anledningar föra att tävla än att just.. ja... tävla. Det kan vara att träna på att rida olika banor, att mäta sig med andra, att testa sig själv lite grann. Det är ett bra tillfälle att visa vad ni kan.

Dessutom - du behöver inte tävla varje helg, eller varannan, eller en gång i månaden.
Du kan tävla när du känner för det.
Och det finns ju de som är precis tvärt om, som bara vill tävla och inte tycker att det är roligt alls träna.

Njut av dina hästar, gör det som känns rätt för dig. Tror inte hästarna tänker att -gud vad jag vill ut o tävla.

Å jag är helt säker på att dina hästar har ett super hem hos dig, så bry dig inte vad tjejen på träningen sa!

Så behåll dina hästar och träna o rid för att det är kul:banana:

Tänk att tjejen som sa något så dumt är avundsjuk på dig ,din ridning och eller dina hästar annars säger man inte på det viset.
Det var verkligen hel dumt.Stå på dig och gör det du tycker är bra för dig.

Tänk att tjejen som sa något så dumt är avundsjuk på dig ,din ridning och eller dina hästar annars säger man inte på det viset..

Håller med där också. Det var en grymt klantig kommentar om inte annat. Så säger man inte.

Klart att du inte behöver tävla !!!

Dina hästar mår lika bra ändå, för hästarnas del är det inget självändamål att tävlas.

Lycka till med din träning och dina fina hästar !

PS: Jag har en häst som säkert hade kunnat tävlas mer och varit bättre utbildad om piloten bara varit skickligare, men hästen mår som en KUNG ! Utan tävlingar.

känner du ingen lust till att tävla ska du ju självklart inte göra det. Det kommer ju göra allt mer negativt. ta en paus från det, hästarna mår inte sämre av att de inte tävlas!

Det kan ju handla om pengar också. Om hon har köpt hästarna för väldigt mycket pengar och inte tävlar dem mer, tappar de i värde.
Säga vad man vill om det, men så är det.

Ja men det spelar bara roll om hon har köpt hästarna som ett investeringsobjekt. Vill hon bara ha dessa för att det är roligt att rida bra hästar (för vem tycker inte det är kul att rida en riktigt bra häst?) så är det ju det minsta bekymret.

Mvh

Tora

Ja men det spelar bara roll om hon har köpt hästarna som ett investeringsobjekt. Vill hon bara ha dessa för att det är roligt att rida bra hästar (för vem tycker inte det är kul att rida en riktigt bra häst?) så är det ju det minsta bekymret.

Mvh

Tora

Det beror väl på, allså om man har obegränsat med pengar eller inte.
Lägger man en halv miljon på en häst vill man kanske få tillbaka en stor del av pengarna när den säljs. (om man inte tycker att man kan avvara en halv miljon då...)

Jamen kom igen, hästarna har väl inget behov av att tävla! Rid och träna som du själv vill och ta väl hand om dina hästar. De skulle ju inte få det bättre hos någon anna bar för att denna kuskar runt på tävlingar hela helgerna, snarare tvärt om.

Jag tycker du ska träna och ha kul och vara lycklig över dina fina hästar - utan att tävla! Sen om du efter ett tag känner att du VILL tävla, då ska du göra det. Det finns ingen poäng i att tävla bara för att andra säger man "måste", man ska göra det för att det är roligt!

Och om du vill at hästarna ska komma ut på tävling ibland, men inte vill rida själv – du känner ingen annan bra ryttare som kan rida dina hästar en klass eller två då?

Lycka till oavsett, hoppas det löser sig för dig!

Det beror väl på, allså om man har obegränsat med pengar eller inte.
Lägger man en halv miljon på en häst vill man kanske få tillbaka en stor del av pengarna när den säljs. (om man inte tycker att man kan avvara en halv miljon då...)

Återigen då ser man hästarna som en investering. Om man köper hästen för att det är kul att rida en bra häst då spelar det ingen roll.

Vill hon behålla värdet på hästen så är det ju bara att låta någon annan tävla den.

Förstår inte riktigt attityden att man bara köper en riktigt bra häst om man vill tävla.

En riktigt bra häst är alltid rolig att rida oavsett om man vill tävla eller inte.

Så vill hon inte tävla och bryr sig inte om värdeminskningen så är det inte så att hennes hästar mår dåligt på något sätt av att inte tävlas.

Mvh

Tora

Jag har 4 hästar hemma, alla går medelsvår + att ena debutera svår hoppning i våras.

Jag har aldrig vart någon riktig tävlings männsika men jag har tävlat ändå.

Men nu när vi precis har en ny fin gård och allt så har jag tappat stinget till att tävla.

Jag har ingen lust att tävla, men jag älskar att träna!

Men liksom jag sitter med 4 hästar som är kanon fina och jag får dåligt samvete för att jag inte vill tävla:(...ska jag känna så?

Jag var igår iväg och träna med ena hästen och jag prata med min tränar om att jag tappar stinget, fick till svar "att det inte var något att hispa upp sig för just för att jag kan tävla när jag vill och känner mig redo igen" men då är det en tjej i samma grupp som mig som säger: "Om du inte ska tävla så måste du ju sälja dina hästar, dina hästar kan få ett mycket bättre hem med någon som vill tävla dom eftersom du inte vill"

Tårarna spruta ut när jag red ut från ridhuset, fixa ordning hästen och satta mig i bilen och tårarna spruta ut...fick stanna flere gånger pga av att jag grät så mycket.

Är det så att jag borde sälja mina hästar pga av att jag inte vill tävla??

Jag vet inte vad jag ska göra längre:cry:

Där jag har min häst hon kände sådär förra året att hon orkade inte, så hon tog en paus och tävlade inte och hon gör inte det nu heller men nu känner hon verkligen hur sugen hon är på det:)
Det brukar oftast kännas lättare när man vilat ett tag.
Och du behöver ju självklart inte tävla med dom om du inte har någon lust med det!

Tack för alla fina svar!

Jag har nu tänkt och tänkt och läst det nu skrivit, pratat med mamma (min extra tränare) och allt.
Beslutet jag tagit är att pausa nu och så får vi se hur det blir i mars/april...hoppas att tävlingssuget kommer tillbaka.
Jag har tänkt på fördelarna att pausa är att jag kan koncentrera mig på nya gården, sambon, familjen och även hästarna mer!

Kommer forsätta träna och så precis om jag fortfarande skulle tävla.
Det känns bra att jag bestämt mig och jag känner mig trygg nu.

Skriver mer sen!

Tack!! Kram!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 021
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar