Jag och Speedan Hoppar !!

Sv: Jag och Speedan Hoppar !!

Jag har en travare som tävlat på travet tills han var 8. Köpte honom som 9-årig hingst. Han har en kanonbra galopp, kan dock bli lite kantig vid för lite fart. Har både hoppat och ridit dressyr för instruktör och han ger alltid 100% och är otroligt lättlärd. Han är löshoppad 1.20 och själv har jag vid enstaka tillfällen hoppat 1.10 på honom. Har dock mest varit med på clearround 90cm och där gick han alltid felfritt. Idag är han 26 år så vi lullar mest i skogen...

Har en bekant som också har travare och hon har haft (har?) stora problem med hans galopp. Så jag tycker inte att det finns något att anmärka på din häst... har sett och ridit mycket värre... Problemet med min häst var att få honom att använda ryggen tillräckligt, men vi arbetade mycket mad markarbetet och det blev bättre och bättre.

Så lycka till...

haha :D jag tävla igår igen o då gick det mkt lugnare så vi fick en rosett till med oss hem :D

haha :D jag tävla igår igen o då gick det mkt lugnare så vi fick en rosett till med oss hem :D

sluta säg sådär, nu blir jag så ivråg på att tävla :devil:
Tror det blir en blåbärshoppning under jullovet, å då ska jag vara me d :) :d

Jag har en travare som tävlat på travet tills han var 8. Köpte honom som 9-årig hingst. Han har en kanonbra galopp, kan dock bli lite kantig vid för lite fart. Har både hoppat och ridit dressyr för instruktör och han ger alltid 100% och är otroligt lättlärd. Han är löshoppad 1.20 och själv har jag vid enstaka tillfällen hoppat 1.10 på honom. Har dock mest varit med på clearround 90cm och där gick han alltid felfritt. Idag är han 26 år så vi lullar mest i skogen...

Har en bekant som också har travare och hon har haft (har?) stora problem med hans galopp. Så jag tycker inte att det finns något att anmärka på din häst... har sett och ridit mycket värre... Problemet med min häst var att få honom att använda ryggen tillräckligt, men vi arbetade mycket mad markarbetet och det blev bättre och bättre.

Så lycka till...

Okej, vad kul :rofl:
Tack så mkt.

sluta säg så :devil: jag får inte tävla för en våren :mad: alla tävlingar e slut :(

Nja, inte när man hoppar så pass mkt högre än man tävlar :)
För jag antar (och hoppas) att TS inte tävlar 1.20 m med sin häst?

Hon hoppar mkt högre än 60-70cm, men klart man ska börja lågt på sin första tävling ? eller satsar du 1.50 direkt ?

Nej, som sagt skulle vi bara testa!

----- Nån mer som har nån kommentar till filmen ----

Hej
Jag är ingen hoppryttare alls. Men jag brukar kika in hopptrådar ibland:p

Jag tycker att du gjort ett fint arbete med Speedan, att få en travare till en bra ridhäst tar lååång tid. Men du är på god väg tycker jag.

Som en mer fritidsryttare (med akademiska ambitioner) skulle jag arbeta mkt med samlande övningar (ex öppna, sluta) för att stärka din söta häst i galoppen och ryggen. Men jag är som sagt ingen expert :D

Du har en väldigt ärlig och trevlig häst verkar det som, jobba på nu under vintern, träna mkt i snön å visa upp din coola häst till våren.

KRAMAR

Haha! Tack.
Jo, vi tränar inför en dressyr ryttare. Jag ska träna henne lite extra på vänster galopp också, men jag brukar mest trava på henne nu, luuungt å fint så man inte alls behöver stressa vilket hon börjar lära sig att man inte behöver, hehe. Jo, jag älskar att rida i snön, speedan med, speciellt att galoppera :idea:

Visst!
kram Ida

Tyckte det såg jätte fint ut, tyckte inte heller att galoppen var så farlig, ganska bra för att vara en travare. Har själv ett varmblods sto som jag hoppar en del med, har dock bara hoppat 1 meter men hon är jätte duktig, galoppen hos henne är inte heller precis ngn 10 poängare ;) men galopperar det gör hon gärna.
tror din pålle kommer bli en bra tävlings häst :D

Vad duktig du har varit med att jobba till hennes galopp när du bara haft henne i 2 år :)

Jag tycker nog ändå som några tidigare att det kanske är lite tidigt att börja hoppa högre höjder när hon ( av det jag såg på filmen) ser lite obalanserad och lite svag ut i galoppen. Visst är det kul att bara testa lite högre men det kan ju sluta illa men nu gick det ju bra iaf.

Är det inte bättre att vänta lite tills hon har blivit lite starkare ändå? :confused:
Om ni inte hade klarat det kunde det ha ställt till med mycket problem för er, det skulle ju inte vara så roligt nu när du har fått henne en bra bit på vägen!

Men som sagt bra jobbat hittils:)

Jah hoppade inte ett 50 cm hinder före å sen ett 125 direkt om du tror det, vi hoppade 115 innan också, det klarade hon galant två gånger!

Hon är stark, men hon är en TRAVARE, dem flesta tar det 4år för att få en galant galopp, å då är ändå inte galoppen som en vanlig häst. Man måste nog ha en travare för att förstå att dom klarar av det ändå. bara för deras galopp inte är som ett halvblod så är den stadig för dom.

Tyckte det såg jätte fint ut, tyckte inte heller att galoppen var så farlig, ganska bra för att vara en travare. Har själv ett varmblods sto som jag hoppar en del med, har dock bara hoppat 1 meter men hon är jätte duktig, galoppen hos henne är inte heller precis ngn 10 poängare ;) men galopperar det gör hon gärna.
tror din pålle kommer bli en bra tävlings häst :D

Tack så mycket ! :bow: :bow:
En meter är mycket det med ! Nej, men travare är inte födda att galoppera å det är väldigt fååå som får en 100% galopp, om det ens är någon..

Hon är stark, men hon är en TRAVARE, dem flesta tar det 4år för att få en galant galopp, å då är ändå inte galoppen som en vanlig häst. Man måste nog ha en travare för att förstå att dom klarar av det ändå. bara för deras galopp inte är som ett halvblod så är den stadig för dom.

Visst kan hon ha en bra galopp för att vara travare men du måste ju fortfarande se till att hästen har en galopp som klarar det du ska göra. Lägre höjder är nog inga problem men om du ska upp i höjd måste du ha en bra galopp, det spelar ingen roll om det är en travare eller inte. Jag säger inte att du måste ha en prickfri galopp men en mer balanserad skulle kanske inte skada innan du höjer upp.
Det käns ju lite onödigt att sätta hästen på uppgifter hon kanske inte riktigt är klar för?

Visst kan hon ha en bra galopp för att vara travare men du måste ju fortfarande se till att hästen har en galopp som klarar det du ska göra. Lägre höjder är nog inga problem men om du ska upp i höjd måste du ha en bra galopp, det spelar ingen roll om det är en travare eller inte. Jag säger inte att du måste ha en prickfri galopp men en mer balanserad skulle kanske inte skada innan du höjer upp.
Det käns ju lite onödigt att sätta hästen på uppgifter hon kanske inte riktigt är klar för?

Får jag fråga, såg det ut som om hon inte klarade det ? ENGÅNGSHINDER! Nu börjar ni tjaffsa igen, f--n vad ni är tråkiga måste jag säga, ni är bara ute för att tjaffsa!

Hon kommer inte få nå mycket bättre galopp när hon gått på travet hela livet..

Men ingen tjafsar ju, vanima tipsar ju precis som jag vänligt att förbättra galoppen innan ni börjar på såna höjder.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka