Jag och Speedan Hoppar !!

Sv: Jag och Speedan Hoppar !!

Galoppen är ju iof de svåraste att jobba med, oftast så är de svaga bak och det ser ut som att de tar ett extra steg. I alla fall Amiral.
Men vet man vad man gör kan man göra underverk på mindre än 1 år. :D

Ja, men jag har inte kämpa über mycket så hon blir trött på det. Vilket hon säkert inte blir, men att man inte "skyndar" på dem.. Det får ju ta sin tid.

Man får ju börja från början, som med en unghäst helt enkelt.. Svårare med travare eftersom de har motorn som halvblod och ponnyer saknar, så att säga.

Fast om man vet vad man ska lägga energin i motorn på så kan det vara en fördel oxå :D

O ja, därför kan det vara en fördel att veta hur man ska använda energin. :D

Ja, men jag har inte kämpa über mycket så hon blir trött på det. Vilket hon säkert inte blir, men att man inte "skyndar" på dem.. Det får ju ta sin tid.

Men... att hoppa hinder på 1.25 är väl knappast att låta dem ta sin tid?

Hur många gånger måste jag förklara att vi tetade ett hinder, å se hur högt hon kunde ? Dessutom, när hon säkert är nogorlunda klar med galoppen är hon säkert 20 år, ska jag va å hoppa en massa höga då ? Dessutom orkar jag inte ta upp diskussionen med dig igen.

Ja, du gör precis som du vill. :)
Diskussion skulle jag väl inte kalla det för, det var lite lägre nivå på det hela.. :angel:

Det roliga är ju att både jag och Farle har och sysslar med travare :D Nog vet vi att det tar sin lille tid.

Jag ville bara påpeka att det knappast är ett bra sätt att skola sin travare på, att hoppa jättehögt alldeles för tidigt.

Hur många gånger måste jag förklara att vi tetade ett hinder, å se hur högt hon kunde ? Dessutom, när hon säkert är nogorlunda klar med galoppen är hon säkert 20 år, ska jag va å hoppa en massa höga då ? Dessutom orkar jag inte ta upp diskussionen med dig igen.

Det där är ingen ursäkt till att hoppa för högt! Har inte hästen tillräckligt mycket styrka i galoppen för att hoppa höga hinder, då gör man inte det. Det är inte rättvist mot hästen!
Och anser du att hästen inte gått framåt i sin galoppträning på två år (eller vad det nu var) så måste man ta sig en liten funderare. Vad beror det på? Mig eller hästen?

Jag har bara inte tränat mkt galopp under två år, jag fick henne för 2år sedan å en månad. så ska jag träna galopp det första ? när hon kmr från banan nästan ? skulle inte tro det va.. Jag har tränat på galoppen senare, men för det har vi klättrat mkt och sånt så hon har styrka, fast inte en ridhäst galopp. Och hon klarar hindren. Dessutom behöver dem inte världens bästa galopp som du ser. Vet många som hoppat 130-140 (okej, inte massor, men några st iaf) fast dom har sämre galopp än min häst, å håller inte ens galoppen. Å dem hoppar ofta sånna hinder, å det snarare tycker inte jag om. Nu ska jag ju inte gå efter vad andra gör, men jag tränar hela tiden med galoppen nuförtiden och hon har blivit mkt bättre sen i sommras. Dessutom tycker hon det är kul att hoppa. Man behöver inte världens bästa galopp för att komma över.

Jag vet inte hur länge din häst stått som ridhäst eller hur du tränat henne. Jag läste bara att "min häst har haft samma galopp nu i två år", av det drar jag slutsaten att hon inte utvecklats. Det ser då inte ut som att hon har den styrka som krävs för dessa höjder. Nej, det behövs ju tydligen inte det, men tänk på din häst! Det sliter mycket på benen och h*n kommer inte hålla länge om du tänker fortsätta på det där viset. Måste du göra som "alla andra gör"? Deras hästar kanske håller ett år eller två? Sowhat kanske de tänker, vad vet jag. Eller så vet dem inte bättre, det är också en skrämmande tanke. Man blir nästan mörkrädd.

Jag ser att hon vill och hon är väldigt snäll när hon hivar sig över. Men ta vara på de egenskaperna, har sett alldeles för många fina varmblod falla i bitar. Det är ju jättebra om hon utvecklats, och förhoppningsvis kommer hon att fortsätta göra det. Jag kan inte annat än att önska er all lycka i framtiden.

Klart man kan träna galoppen redan från början.
Min känsla av det hela är du inte riktigt vet hur du ska träna galoppen.
Du har också frågat i en annan tråd om snodd eller liknande, för du vet hur hon ska hitta vägen ner.

På filmen så galopperar din häst med frambenen och travar med bak, din häst är väldigt svag i bakkärran.
Jag skulle änga mkt tid och kondis och muskeluppbyggnad, sen försöka lösa en massa problem.

Om man vet vad man gör så går det relativt fort att lösa problem.
T.ex han som jag rider nu, han började sin utbildning i feb. och han går i form i alla gångarterna, gjort byten i galopp.

Om vi jämnför med första travhästen jag skötte, som inte kunde mer än att flytta för skänkel och galoppskänkeln.
Kom ingen vart på han alls, eftersom jag inte visste hur och vad jag skulle göra. Tyvärr.

Du får räkna med jobb, men tyvärr tror jag din kunskap brister när det gäller att utbilda hästen...

-knapplån-

Intressant diskussion... Har inte orkat läsa exakt hela tråden men... Alltid lika roligt att se hur folk med travare känner att de måste gå i försvar så fort någon säger minsta lilla negativa om deras älsklingar...:smirk:

Haha, here we go again...

Alltså, nej. De allra flesta som har svarat i din tråd har skrivit "vilken fin häst", det är bara det att du bara lägger märke till de som ger kritik. Och även om folk bara påpekar någon liten grej verkar du ta det som negativ kritik och en personlig förolämpning. Ganska roande faktiskt...

Vilken cool film! Är han verkligen travare? Hur länge har du tränat honom i hoppning?

Haha, here we go again...

Alltså, nej. De allra flesta som har svarat i din tråd har skrivit "vilken fin häst", det är bara det att du bara lägger märke till de som ger kritik. Och även om folk bara påpekar någon liten grej verkar du ta det som negativ kritik och en personlig förolämpning. Ganska roande faktiskt...

Tror du jag menar enbart på Buke ?
Hade du velat ha en massa kritik på dig ?
Jätte roande. Gå till en annan tråd å roa dig om du e ute efter det.

Tror du jag menar enbart på Buke ?
Hade du velat ha en massa kritik på dig ?
Jätte roande. Gå till en annan tråd å roa dig om du e ute efter det.

Nej jag tror inte du menar enbart på Buke...

Det är aldrig kul med kritik, jag har också lagt ut bilder som blivit sågade av vissa och omtyckta av vissa. Men alla kan inte gilla din häst så är det bara. Mitt tips är ta åt dig allt det positiva folk säger om din häst och sen tänka över den kritik du får. Är den befogad är det ju jobbigt, men bra, är den inte befogad, skit i det!

Vad jag från början ville få fram var att du direkt när du fick kritik ingick i en försvarsställning och högg tillbaks istället för att faktiskt tänka över det och sedan komma fram till att det kanske stämmer, eller inte.

Ta inte kritik som något så negativt, ta det istället som hjälp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka