Jag måste göra något

Sv: Jag måste göra något

Tack så mycket för alla svar!
Nu har jag troligtvis bestämt mig för att i första hand köpa en låda med huva, för att se hur det hjälper. Men frågan återstår då: vilken storlek ska det vara på den? Eftersom mitt badrum, där lådan står, är relativt litet vill jag ha en så liten låda som möjligt. Samtidigt måste Måns förstås få plats i lådan utan problem, även som vuxen. Så, vad tror ni? Vilka mått har ni på era, och till vilka katter?

Även om badrummet är litet får du tänka på att det kan vara läskigt med en liten toalett till katten, i synnerhet om den inte är van vid låda med tak. Köp en relativt stor låda så att katten inte bestämmer sig för att utföra sina behov utanför lådan istället för i lådan.

Givetvis måste katten få plats, det skriver jag ju också. Men det finns en hel massa olika storlekar att välja på, och jag tycker det är onödigt att välja den största om den inte behövs. Därför frågar jag om vilken storlek som kan vara lämplig för en (gissar jag) normalstor hankatt? Jag menar, vad är "en relativt stor låda"? Jag har ingen aning!

Givetvis måste katten få plats, det skriver jag ju också. Men det finns en hel massa olika storlekar att välja på, och jag tycker det är onödigt att välja den största om den inte behövs. Därför frågar jag om vilken storlek som kan vara lämplig för en (gissar jag) normalstor hankatt? Jag menar, vad är "en relativt stor låda"? Jag har ingen aning!

Jag tror inte det finns något som heter "normalstor hankatt". Vi har nog olika preferenser på det området. Vad väger din hane? Handlar det om en hane på 8 kg får du nog köpa största möjliga låda men är det en hane på 5 kg kanske det räcker med en "mitt emellan-låda" (kommer inte ihåg några mått nu).

Alltså han är ganska liten nu, han är ju bara 6 månader, så jag antar att det är svårt att säga exakt hur stor han kommer bli som vuxen. Han är dock ganska klent byggd som det är nu, så några 8 kg tvivlar jag starkt på att han kommer komma upp i, så då är väl ca 5 kg min gissning.

50x40x40 cm är måtten på en låda jag kikat lite på, vad tros om den?

Svårt att säga, den kan bli kort för honom om han blir en storväxt herre, men det vet man ju inte ännu. Min låda är 50 cm lång och räcker gott o väl åt min lite mindre tjej, och mammas katter som är normalstora herrar, den ena rätt bred. Så det ska nog klara sig. Om du kan hitta, så är en hög låda bättre än en med lågt i tak. Så de kan sitta upp ordentligt när de gör sina behov utan att behöva huka för taket.

Jag står inte ut längre.
Det är sand, sand, sand i hela lägenheten.
Alltihop p.g.a. en liten katt med en liten kattlåda.

Så, finns det något jag kan göra? Hjälper det att byta till en låda med huva/tak? Hur stor ska den då vara för att rymma en, så småningom, vuxen hankatt? Eller ska jag, som jag funderar på då jag fått för mig att det ska vara bättre, byta från sand till kristaller? Dock har jag FORTFARANDE inte riktigt lyckats förstå vad det är för något. Så en gång för alla: vad är det, hur fungerar de, hurdana är de jämfört med sand (praktiskt och ekonomiskt) och vilka märken är bra? Brukar det vara några problem att välja katterna vid kristaller istället för sand?

Eller finns det något annat jag kan göra? Jag måste bara bli av med alla små gruskorn, innan de letar sig in i smörpaketet också! :crazy:

vi ha en stängd låda, bland dom största storlekarna. det var mest för att min kisse hade fått ungar å de behövde mera plats. nu har jag bara 2 kissar. den stängda lådan funkar mycket bättre och ser fräschare ut än en öppen där man kan se bajset hela tiden. självklart gör man ju rent ofta men ändå...vi använder sånt där pellets och det funkar bra med det. det ligger inte en massa sand överallt. men eftersom att vi fick ta bort luckan till lådan så kommer det lite pellets utanför, men det är inte så mycket.

Vi har en låda med tak och en med en sån liten kant. Vi hade samma problem som du fast vi har två katter.
Innan hade vi inte taket på den ena och den andra köpte vi senare. Den med en liten kant tycker vi är bäst och vi har minimerat problemet väldigt mycket med hjälp av det. Senare bytte vi kattsand från pussi kompakt till zoogillet´s och det fungerar himla bra!
Visst får vi sopa upp lite sand då och då men det är absolut mycket bättre nu.

Vi har en låda med tak och en med en sån liten kant. Vi hade samma problem som du fast vi har två katter.
Innan hade vi inte taket på den ena och den andra köpte vi senare. Den med en liten kant tycker vi är bäst och vi har minimerat problemet väldigt mycket med hjälp av det. Senare bytte vi kattsand från pussi kompakt till zoogillet´s och det fungerar himla bra!
Visst får vi sopa upp lite sand då och då men det är absolut mycket bättre nu.

Vad är skillnaderna på Pussi och Zoogillets?
Tänkte på om Zoogillets är grövre, därav mindre sand i bostaden (om det var det du menade med "fungerar himla bra").
Kan själv omöjligen släppa Pussi efter tester av massor av klumpbildande sander, den slår allt. Bra pris, trevligt utseende, bra ur antilukthänseende, lätt att inhandla (vanliga butiker) och framförallt den otroliga klumpningsförmågan. Den klumpar SÅ bra!:bow:

Klumpar Zoogillets lika bra?
Vad kostar den?

Låda med tak och lucka är kanon! Här dammsugas ingen sand, den stannar i lådan!

Det finns små gummimattor med gummipiggar man kan lägga utanför lådan så trapmar de av sig den mesta sanden där.
Och en låda med tak begränsar ju självklart skvättandet utanför lådan.
Annars gäller det att sopa och dammsuga om man har vanlig sand.

Grövre sand. Såklart blir det ett och annats småkorn somm alltid men i helhet är det grövre sand. Plus att personligen så tycker jag att det luktar för j*vligt med pussi. Zoogillets "tar bort" lukten mycket effektivare, i alla fall enligt min näsas tycke. :) Och sambons.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 972
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 431
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 400
Senast: monster1
·
Övr. Katt Vi ska bli med katt nu på fredag! En kastrerad sphynxkille på snart 5 år flyttar hem till oss på prov. I sitt nuvarande hem får han inte...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama