anonym_tjej
Trådstartare
Jag ska försöka fatta mig kort. Skulle vara oerhört tackam om någon har några tips eller idéer på hur jag ska kunna hatera.. ja, mig själv! Det är nämligen så att jag är en väldigt rastlös själ. Jag reflekterar mycket över mitt liv. Analyserar. Kommer med idéer. Gör framtidsplaner. Jag måste alltid ha ett antal projekt eller planer igång samtidigt för att inte krypa ur skinnet på mig själv av rastlöshet. So far so god, egentligen. Det är väl inget fel att göra planer för sig själv. Problemet är att jag ständigt ändrar mig. Ibland i en sån hastighet att jag blir helt utmattad. Jag kan komma på en idé och tycka att det är den bästa idén jag någonsin haft! Jag kan bli helt manisk, sitta uppe på nätterna och läsa på om vad det nu är. Bolla tankar med vänner och familj och starta ett visionboard. För att en vecka sen bli helt ointresserad och släppa idén helt. Undrar hur det där egentligen kunde intressera mig från början? Det går några veckor och sen börjar det om. Ibland kan en idé hålla i sig en en vecka, ibland en månad. Jag kan känna mig helt upprymd. Det kan handla om ett nytt boende, en utbildning, en karriärinriktning, en ny fritidssysselsättning osv. Som fyller mig med förväntan och glädje! För att en stund senare enbart lämna en bitter eftersmak.
Vissa idéer har jag gjort verklighet av. Dom allra flesta inte. Jag önskar att jag kunde säga att det här är en period, men jag har varit såhär så länge jag kan minnas Jag har sökt upp en samtalsterapeut och pratat om detta men kände inte att det egentligen gav så mycket. Jag tror jag måste inse att jag alltid kommer att vara en person med mycket drömmar, planer och idéer. Men problemet nu är att jag har slutat lita på mig själv. Så fort jag kommer med en ny rolig idé så kväver jag den i sin linda. Jag får den bittra eftersmaken direkt och känner mig mest nedstämd. Nu har jag kommit in på en skola till hösten. Jag har tänkt på det och planerat det i 4 månader nu och det känns fortfarande kul! Men vågar jag? Vad händer om jag ångrar mig? Jag och sambon planerar att köpa ny lägenhet, men hur fasen gör man det när jag inte ens vet vart jag vill bo? Jag vet nu. Men i morgon då?
Om jag har utomstående hade jag gett tipset att "Ta inga besult så länge du känner såhär". Men om det inte är en period då, utan en personlighet?
Hur vet man vad man vill? PÅ RIKTIGT? Varför kan jag inte bara lunka på och tycka att vardagen är okej och sluta komma med massa idéer? Någon som känner igen sig?
Vissa idéer har jag gjort verklighet av. Dom allra flesta inte. Jag önskar att jag kunde säga att det här är en period, men jag har varit såhär så länge jag kan minnas Jag har sökt upp en samtalsterapeut och pratat om detta men kände inte att det egentligen gav så mycket. Jag tror jag måste inse att jag alltid kommer att vara en person med mycket drömmar, planer och idéer. Men problemet nu är att jag har slutat lita på mig själv. Så fort jag kommer med en ny rolig idé så kväver jag den i sin linda. Jag får den bittra eftersmaken direkt och känner mig mest nedstämd. Nu har jag kommit in på en skola till hösten. Jag har tänkt på det och planerat det i 4 månader nu och det känns fortfarande kul! Men vågar jag? Vad händer om jag ångrar mig? Jag och sambon planerar att köpa ny lägenhet, men hur fasen gör man det när jag inte ens vet vart jag vill bo? Jag vet nu. Men i morgon då?
Om jag har utomstående hade jag gett tipset att "Ta inga besult så länge du känner såhär". Men om det inte är en period då, utan en personlighet?
Hur vet man vad man vill? PÅ RIKTIGT? Varför kan jag inte bara lunka på och tycka att vardagen är okej och sluta komma med massa idéer? Någon som känner igen sig?