Jag lider av dressyrfobi - HJÄLP!

Quinny

Trådstartare
Det handlar inte om att RIDA dressyr, utan att TÄVLA dressyr.

Det började med att jag bestämde mig för att testa tävla dressyr, något jag aldrig gjort innan. För att det skulle bli en positiv och bra första upplevelse så lånade jag en vänninas jättefina dressyrsto som är utbildad intermediare (istället för min dåvarande övervuxna ponnyburk).
Jag tar sikte mot ett tävlingsdatum 2 månader längre fram och lägger mig i stenhård träning med stoet. Vi åker o tränar för duktiga tränare och det känns bättre och bättre.
När tävlingsdagen kommer så känns det hur bra som helst! Stoet är taggad eftersom det är länge sen hon var på tävlingsbanorna och hon älskar att visa upp sig! Rider in på banan - allting känns HUR BRA SOM HELST! Programmet flyter igenom sånär som på en felridning, och jag är så stolt över att sitta på denna fina häst som verkligen ger allt! Efteråt så är både ägare och kompisar jätteglada för min skull eftersom det såg så bra ut.
Sen kommer kallduschen.... protokollet. Ojojoj... Vi var så nerdömda. 54%. Vi fick bland annat 2 st 0:or (i en LC). Jag grät och var så fruktansvärt besviken. Fattade ingenting.
Efter det så har jag gjort mig av med ponnyburken och köpt en fin hoppgurka (e Casir Ask). Vi tävlar hoppning och gör det ganska bra! Debuterade 110 för några veckor sen osv.
I somras tog jag modet till mig för att åka och tävla dressyr igen, med min nya häst. Usch usch usch. Vi landade dock på 58%, men det känns ändå inte bra liksom!
Nu har vi börjat terrängträna och vill testa att tävla terräng, men då är det ju det där med dressyren....

Så hur botar jag min dressyrfobi??

Sv: Jag lider av dressyrfobi - HJÄLP!

Usch, det där lät ju som kallduschar utan dess like.

Men du fick väl kommentarer på protokollen?

Antingen vet du att domarna såg helt fel och då är det bara att ta nya tag. Alla domare kan ju inte vara blinda ;)

Om domarna såg rätt så vet du ju vad du ska ta tag i och kämpa vidare.

Ut på klubbtävlingar, pay & ride, programridningar ja allt du kan hitta! Skit i vad du får för poäng! Bara koncentrera dig på att få en bra känsla, lära dig programmet väl så att du kan komma till ridning. Det tar tid att lära sig att RIDA hästen i ett program. Sedan är det en bedömningssport, alla kommer inte att älska dig, tyvärr.... Men när det väl går bra och man känner att man har fått vettig kritik från domaren, då är det super kul!:)

Jag tycker du borde tänka att du gör ditt bästa så DU är nöjd med dig och hästen, och sen om domaren inte håller med så var det ju synd, men du kan tyvärr inte göra mer än ditt bästa.
Tyvärr är det ju så i en bedömningssport, alla tycker olika, vissa tycker inte om en viss typ av häst eller tvärtom, de älskar en viss typ av häst och då riskerar det att kunna bli lite orättvis bedömning ibland.

Jag brukar tänka att jag gör mitt bästa och det funkar bra för mig, även om det känns surt att domaren inte såg det vi såg..

Dessutom i fälttävlansdressyren så är det lite mindre krav så att säga än vanliga dressyren. Jag iaf har inte uppfattat det lika ofta i fälttävlansdressyr att någon blir nerdömd som det tyvärr blir ganska ofta i vanlig dressyr.

Kan tillägga att jag tävlat mycket i bägge delarna :)

Framförallt så blev jag besviken på 0:orna, men det kanske är så man dömmer:

I LC (40 metersbana, kommer inte ihåg exakt vad programmet heter) så ska man ju göra en volt i galopp, snett igenom och mellan x och väggen bryta av till trav. Jag bröt av till trav vid väggen i båda varven, fick 0:or med kommentaren "visar ingen trav".
Vi fick en 4a på den fria skritten med kommentaren "hästen taktar". När jag kollar på filmen så snubblar hon till lite på ett steg.

Det är ju svårt att veta om domaren såg rätt eller fel - och oavsett vad så kvarstår ju ritten i min skalle. Känslan som var så bra och sen kallduschen.
Ägaren trodde att domaren dömt ner oss för det såg ut som att vi tävlade på en högre nivå och gick ner i klasserna för att "lattja", men jag vet inte om hon sa så för att vara shysst.
(Jag fick dock en 7:a för min sits!)

När jag tävlade min egen häst sist var jag spänd som tusan, dels för detta som hänt innan och för att det var hästens första dressyrtävling ever, så det resultatet tycker jag var rättvist!

Skillnaden mellan hoppningen och dressyren är ju att känslan du hade inne på hoppbanan stämmer ofta överens om resultatet som man har med sig ut.
Känslan på dressyrbanan kan vara skitbra, sen får man resultatet som kanske inte överensstämmer alls med ens känsla.

Problemet är att det alltid krockar med något som känns "roligare".... :P
Men, jag får väl ta tag i det helt enkelt!

0a får man ju om rörelsen inte är utförd. Om du gjorde övergången sent tycker jag väl att de kunde ha dragit ner någon poäng för det men en 0a är ju lite väl kanske... Dock finns det vissa domare som man inte vet riktigt vad de tänker på. Det gäller att inte ta för hårt på det! Utan man får skaka av sig och gå vidare.

Jag tävlade mycket dressyr tidigare, red en tävling på nationell nivå där det var 3 domare. 2 av domarna gav mig 62-63% den 3:e domaren gav mig 48%...
Det är liksom inte så mycket att göra. Min tränare var med på tävlingen och var total vansinnig!

Jag tycker du ska ge dig ut och testa, om det hjälper så låt någon annan hämta protokollet och se till att du inte ser det förrän du har bestämt dig för om DU är nöjd med ritten! Man kan vara jättenöjd med en ritt för att man tex fick hästen att slappna av. Domaren ger låga poäng då det var för lite energi. Men mitt mål var att hästens kulle vara avslappnad och det lyckades jag med! Man kan inte rida på 80% direkt, det tar tid och träning:)

+ Elin

Tack för Era svar!

Jag har ju så höga krav på mig själv och lider lite smått av mindervärdeskomplex när jag tränar och tävlar med folk som har fler år i sadeln än vad jag har (vilket i princip alla har).
Kollade precis i tdb, bara tanken att söka efter dressyrtävlingar får man ju nästan panikslagen!

Om det är till någon tröst har jag inte fått mer än 56% någonsin i en LC. Började tävla fälttävlan ändå, och 3:e gången så kom vi över den magiska 60% gränsen! Har kanske tävlat ett tiotal LC med olika hästar, olika utbildningsnivå oxå. ssamlade mod och gav mig ut på riktiga dressyrbanorna i helgen, tog en LB för att den var mest lik FT-programmet och reslutatet blev ju bra! Kom över 60% även där! Kan ju ha varit en snäll domare iof :)

Framförallt så blev jag besviken på 0:orna, men det kanske är så man dömmer:

I LC (40 metersbana, kommer inte ihåg exakt vad programmet heter) så ska man ju göra en volt i galopp, snett igenom och mellan x och väggen bryta av till trav. Jag bröt av till trav vid väggen i båda varven, fick 0:or med kommentaren "visar ingen trav".

JAg förstår att det känns surt med nollorna men tittar man på stallbacken.com är traven mellan X och hörnet inritad som det som bedöms på just den bedömningspunkten och tolkar domaren det så är det ju korrekt att ge noll poäng efter som du inte travade något. Läser man programmet står det dock "mellan X och K övergång till arbetstrav" och det skulle jag tolka som att du borde fått nått för att du faktiskt gjorde en övergång. det är dock inte säkert att min tolkning är rätt.
Vi fick en 4a på den fria skritten med kommentaren "hästen taktar". När jag kollar på filmen så snubblar hon till lite på ett steg.
4 är standart om man får inslag av annan gångart, och snubblade hästen till uppfattade säkert dommaren som ett par små taktsteg, det känns jättetrist när man råkar ut för sånt i an annars bra skritt som ju ofta är ett ganska långt moment dessutom men som sagt 4 är vad man får i dessa fall

Det är ju svårt att veta om domaren såg rätt eller fel - och oavsett vad så kvarstår ju ritten i min skalle. Känslan som var så bra och sen kallduschen.
Ägaren trodde att domaren dömt ner oss för det såg ut som att vi tävlade på en högre nivå och gick ner i klasserna för att "lattja", men jag vet inte om hon sa så för att vara shysst.
(Jag fick dock en 7:a för min sits!)

När jag tävlade min egen häst sist var jag spänd som tusan, dels för detta som hänt innan och för att det var hästens första dressyrtävling ever, så det resultatet tycker jag var rättvist!

Skillnaden mellan hoppningen och dressyren är ju att känslan du hade inne på hoppbanan stämmer ofta överens om resultatet som man har med sig ut.
Känslan på dressyrbanan kan vara skitbra, sen får man resultatet som kanske inte överensstämmer alls med ens känsla.

Dressyr är knepigt och man får ofta annorlunda resultat än vad man själv uppfattar och ser man tävlingar som döms av fler än en domare är det tydligt att domarna inte är iniga sinsemallan, men det är bara att vänja sig och ta till sig det man tycker är värt det och i övrigt lita på sig själv och sin tränare

Tack för ditt svar!

En allmän fråga, tycker Ni man ska träna in 1-2 program och anpassa tävlingarna efter dessa programmen eller väljer Ni tävling och tränar in programmen som finns på denna tävling?

Tack för ditt svar!

En allmän fråga, tycker Ni man ska träna in 1-2 program och anpassa tävlingarna efter dessa programmen eller väljer Ni tävling och tränar in programmen som finns på denna tävling?

när jag började tävla dressyr (vilket var förra året) så valde jag tävlingar och sen fick jag träna in programmet som var på den tävlingen. Men sen när man har gjort några tävlingar så kan man alla programmen på den nivån man rider och då blir det mer att jag väljer tävling utifrån vilket program jag är sugen på att rida :)

I teorin tycker jag att det kan vara bra att välja ett par program som passar en själv och hästen och så inrikta sig på dessa en termin eller ett år. I praktiken kan det dock vara svårt att göra så utan man får anpassa sig till de tävlingar som finns och i mitt distrikt till de man lyckas anmäla sig till innan de blir fulla. Upplysande svar eller hur? ;)

Hihi... Mycket upplyftande! ;)

Men, jag tror jag förstår hur du menar!
Hmmm... får väl spåna lite över vintervilan vilket som passar oss bäst helt enkelt o se om man vågar sig ut!

Ja men passa på att träna på någr LC och LB program under vintern! Då vet du vilka program som känns bra att rida, samt att ni får vänja er och känna er lite säkra. Sen är det ju bara att köra på sen efter jul:) Som sagt ut på allt ni kan hitta! Ibland är det lättare att börja med klubbtävlingar och träningstävlingar, de är ofta lite snällare, inte lika mkt publik och så allvarligt:D

Nja, på min (nuvarande) hemmaklubb är det blodigt allvar oavsett status på tävling.
Jag får hitta nån tävling ute i skogen, sätta på mig o hästen en ögonbindel o vara totalt inkognito!

Hm...jag red min första tävling någonsin i våras, också en Lätt C, och jag fick 58% och då hade jag inga nollor, alltså måste du ha fått bättre än mig på dom andra rörelserna....

Jag tyckte rent allmänt att det var roligt att läsa protokollet för att jag förstod vad jag måste jobba med, men ibland begrep inte heller jag någonting. T ex, jag red Lätt C:1 och där ska man göra trav-halt-trav och stå 6 sek vid X, och det stod i kommentarerna "Fin halt. Hästen stilla o balanserad. Lydigt iväg i trav". Där fick vi en 7:a - jag undrar vad vi skulle gjort bättre för att få högre poäng, eftersom enl vad hon skrev gjorde vi allt rätt?

Dessutom fick jag en 5:a för min sits :( så du ska vara glad för din 7:a - jag var lite besviken på det, jag vet att jag inte är Jan B men jag skulle trott att jag var värd en 6:a iaf.

Jag tror att man ska göra såhär som "nöjesryttare" - man ska sätta upp egna mål och sen kolla efteråt om man tyckte man uppnådde dom, typ galoppfattningarna ska funka perfekt, eller halten ska bli bra denna gång, eller man ska få till en bra skänkelvikning, eller någonting annat. (Mitt mål var "ta mig runt och utföra alla rörelser utan att göra bort mig totalt" :p) Sen ska man inte stirra sig blind på poängen, och ffa ska man suga åt sig minsta lilla beröm man får i protokollet!

Nja, på min (nuvarande) hemmaklubb är det blodigt allvar oavsett status på tävling.
Jag får hitta nån tävling ute i skogen, sätta på mig o hästen en ögonbindel o vara totalt inkognito!

Det är inte helt fel, det minskar pressen om man är på ett ställe där folk inte känner en. Jag åkte 12 mil för att starta LC med min foderhäst när vi började tävla. Inte en jävel som kände oss där ute!

Nu har jag gjort en liten miss och ska debutera LB med min unghäst i grannkommunen, och halva stallet är anmäld till den tävlingen. :crazy: Vi tänkte mest jogga runt och kolla in staket och publik och lite sånt, så jag förväntar mig inga världsrekord direkt... (Om inte... Vad är det lägsta nån haft på LB:2?? :angel:)

Man ska inte kunna få en 0 a, inte sp länge du fortfarande red den vägen som var i programet då ska du ha några poäng för vägen. 0 a kan du bara få om du skulle rida väldigt konstig väg men samtidigt kan man inte rida så mycket konstig väg eftersom rider du fel blåser de ju.
Så ska inte gå att få 0 or..

Jo, det har jag fått en gång när jag och pollen hade olika uppfattningar m hur man gjorde en galoppfattning.:angel: Galoppfattningen kom helt enkelt inte på det korrekta stället, vilket gav 0 p.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!) Jag har varit och provridit en häst som är...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
10 254
Senast: Presto
·
R
Hoppning Hej! har en 8- årig hopphäst som jag tävlar med på reg nivå-nationell nivå. Det är dock en bestämd och känslig herre, han är stor, <175...
Svar
14
· Visningar
3 478
Senast: Jonko
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 093
Senast: Lobelia
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring