B
Och att bes en häst för runt 15'kr och ua är också underligt. Jag skulle aldrig någonsin gå med på en bes på en häst för 15'kr eller därunder och skulle inte heller själv begära en. Du kan försäkra en häst upp till det priset utan bes dessutom..
Nej du kan inte försäkra en häst för 15' i A1 utan besiktning. Inte alla hästar i alla fall. T ex fullblod från banan kräver bolagen full vetbes på för att försäkra in utan reservationer för hältor t ex.
Jag har köpt två hästar för 15' faktiskt. Båda besiktigades innan köp. Båda gick för den delen u.a. genom besiktningen. I första fallet var det en förutsättning för försäkring, i andra fallet hade de nog gått med på det ändå eftersom jag tog över en befintlig A1 om än med lägre livvärde. Men JAG vill ju veta att jag inte köper på mig problem, att hästen är frisk osv. Det kostar exakt lika mycket hos veterinären med en häst köpt för 15' som en häst köpt för 150' liksom...
Däremot håller jag helt med att man i normalfallet INTE får en frisk, utbildad häst för 15'. Utan då är det endera hälsomässiga tveksamheter, hästen är inte utbildad eller inte helt lätt att hantera, inte igång etc etc. Dvs "nåt" gör att prislappen är låg.