Räknar du med inköpspriset på stona då?
Nej, absolut inte. Somsagt jag brukar inte sälja föl, men här är lite beräkningar på vad ett föl kostar att ta fram tills det ska säljas, exemplet är ett föl som föddes hos mig år 2013: språngavgift 1200 euro ( då var det 11235 kr inkl tysk moms), två skick totalt 2500 kr, stationsavgift 2000 kr, veterinär (fryst) 6250 kr, uppstallning 2 brunster totalt 8 dagar, 125 kr/ dag, totalt 1000 kr, ägglossningsspruta x 2, 500 kr, 4 mil till stationen enkel väg ( kört dit i 2 brunster ( jag körde jag hem tomt när jag lämnade stoet), koll 17, 30, 45 och 90 dygn på stationen =64 mil x 25 kr milen ( bilen drar runt 2 liter milen med släpet) 1600 kr , foster och fölförsäkring 2000 kr. Extra foder till stoet, jag räknar 300 kronor extra de första månaderna efter bete, fyra månader innan bf ca 500 kr extra i månaden, i detta fall blev det 2900 kronor extra, abortvirussprutor x 3, 1200 kr, då är jag uppe i 31185 kronor inkl moms innan fölet är fött.
Ska fölet säljas när det är 6-7 månader så ska det ha pass, 1550 kronor, vill man ha med hästen i Breeders kostar det 450 kronor till, grundvaccination stelkramp och influensa kostar 1500 kronor, verkning minst var 8 vecka med föl, 350 kr/gång, 4 ggr blir 1400 kr, så när fölet ska säljas har jag betalat minst 36085 kronor, har något oväntat tillstött kan det vara mer. Har fölet visats på fölvisning blir det extra kostnader för det, men ibland kan det vara lättare att sälja ett föl efter det om man fått bra poäng där.
Stoet har jag även om hon inte fölar, men jag hade t ex inte behövt investera i en övervakningskamera till fölningar, jag köpte t ex en ny förra året för ca 4000 kronor, och det är säkert annat jag inte räknat med. Transporten är extra bred och hög, och anpassad för att jag ska köra sto med föl, mm.
Den tid man lägger ner på hästarna är delen jag kallar hobby, vore det en yrkesmässig verksamhet så får man även räkna in tiden i utgifterna, det gör man i andra företag.