Jag lider av dressyrfobi - HJÄLP!

Sv: Jag lider av dressyrfobi - HJÄLP!

Det handlar inte om att RIDA dressyr, utan att TÄVLA dressyr.

Det började med att jag bestämde mig för att testa tävla dressyr, något jag aldrig gjort innan. För att det skulle bli en positiv och bra första upplevelse så lånade jag en vänninas jättefina dressyrsto som är utbildad intermediare (istället för min dåvarande övervuxna ponnyburk).
Jag tar sikte mot ett tävlingsdatum 2 månader längre fram och lägger mig i stenhård träning med stoet. Vi åker o tränar för duktiga tränare och det känns bättre och bättre.
När tävlingsdagen kommer så känns det hur bra som helst! Stoet är taggad eftersom det är länge sen hon var på tävlingsbanorna och hon älskar att visa upp sig! Rider in på banan - allting känns HUR BRA SOM HELST! Programmet flyter igenom sånär som på en felridning, och jag är så stolt över att sitta på denna fina häst som verkligen ger allt! Efteråt så är både ägare och kompisar jätteglada för min skull eftersom det såg så bra ut.
Sen kommer kallduschen.... protokollet. Ojojoj... Vi var så nerdömda. 54%. Vi fick bland annat 2 st 0:or (i en LC). Jag grät och var så fruktansvärt besviken. Fattade ingenting.
Efter det så har jag gjort mig av med ponnyburken och köpt en fin hoppgurka (e Casir Ask). Vi tävlar hoppning och gör det ganska bra! Debuterade 110 för några veckor sen osv.
I somras tog jag modet till mig för att åka och tävla dressyr igen, med min nya häst. Usch usch usch. Vi landade dock på 58%, men det känns ändå inte bra liksom!
Nu har vi börjat terrängträna och vill testa att tävla terräng, men då är det ju det där med dressyren....

Så hur botar jag min dressyrfobi??

Men helt allvarigt, om man rider felväg, har missuppfattat programmet så man inte utför rörelsena på två ställen (två 0 poäng) och ÄNDÅ rider på 54% då skulle jag vara riktigt nöjd (med %:en)
Det betyder ju att om du bara hade ridigt rätt väg (plus 2p) och gjort rätt sak på rätt plats så du fått två 6 or ist för två 0 or och då hamnat på ca 63%.

Sen håller jag med Saigon, det tar tid att lära sig tävla! Det är inte som att träna hemma. Ganska långt ifrån faktiskt... :laugh:

Läste i Bo Tibblins blogg för ett tag sen och han skrev att om det står i protokollet att rörelsen var bra så ska man inte behöva läsa att man fick en 6:a eller en 7:a för den.
Och i ditt exempel, "perfekt utfört moment" ska väl ge en tia? För vad kan vara bättre än perfekt? :confused:

Ja det är tur att man inte tar det på blodigt allvar :)

Kan ju intyga att han lever som han lär. Jag skrev på våra tävlingar senast, och ett ekipage fick en 3:a som lägst och en 9:a som högst. Av de domarna vi hade var han den som delade ut överlägest flest 2: or och 3: or, men också flest 8: or och 9: or (och sen gav han och en domare till varsinn 10 på en ökad skritt).

Självklart ska inte momenten utgå från den nivån man rider på "i snitt". En mycket bra rörelse ska få en 8:a eller mer, och en dåligt genomförd rörelse ska inte få över 5. En rörelse som utförs på fel plats/felaktigt sätt och som inte motsvarar förväntningarna (exempelvis en dålig ryggning som dessutom sker vid fel bokstav) ska ge ännu mindre.

Kan ju intyga att han lever som han lär. Jag skrev på våra tävlingar senast, och ett ekipage fick en 3:a som lägst och en 9:a som högst. Av de domarna vi hade var han den som delade ut överlägest flest 2: or och 3: or, men också flest 8: or och 9: or (och sen gav han och en domare till varsinn 10 på en ökad skritt).

Självklart ska inte momenten utgå från den nivån man rider på "i snitt". En mycket bra rörelse ska få en 8:a eller mer, och en dåligt genomförd rörelse ska inte få över 5. En rörelse som utförs på fel plats/felaktigt sätt och som inte motsvarar förväntningarna (exempelvis en dålig ryggning som dessutom sker vid fel bokstav) ska ge ännu mindre.

:bow: för honom :love:

Ang snitt så menade jag med mitt inlägg (om det hörde hit?) att ett ekipage som inte har den formen (med de kvaliteer som det innebär) för höga betyg således heller inte får höga betyg - eftersom rörelserna inte blir bättre än hur hästen rids sas.

Så bra!

Måste ha varit kul att skriva för honom och förstå lite hur han tänker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!) Jag har varit och provridit en häst som är...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
10 249
Senast: Presto
·
R
Hoppning Hej! har en 8- årig hopphäst som jag tävlar med på reg nivå-nationell nivå. Det är dock en bestämd och känslig herre, han är stor, <175...
Svar
14
· Visningar
3 478
Senast: Jonko
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 859
Senast: Lobelia
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar