Jag lider av dressyrfobi - HJÄLP!

Sv: Jag lider av dressyrfobi - HJÄLP!

Well, jag fick 0:or - 2 stycken! Så det går uppenbarligen!

Fick ett plötsligt infall....
Man kanske ska låna det där stoet igen och ta revansch????
Kan ju inte bli sämre liksom?

Gör det - nu är hon ju dessutom riden ett tag av "Ms know-it-all", allra bästa staketryttaren i världen! :rofl:

Äh, du vet iaf, vill du ha sällskap och stöttning finns jag. Och om jag kommer ihåg rätt så var din nuvarande lite spänd när du tävlade (inte så konstigt med tanke på att hon aldrig sett ett dressyrstaket förut) och då får man inte ut gången på samma sätt som man får om man har en häst som är avslappnad (fast den ska ju då inte var lika avslappnad som min allra helst vill vara :D ). Blir din häst lite mer bekväm så kommer du lätt upp i 62-63%, så är det ju. Och du har dessutom mer potential för att kliva upp i klasserna, din häst har ju gångarter - vilket min inte har.

En bedömningssport är ju vad det är... Kommer du inte ihåg hur besviken jag var efter förra årets sista dressyrtävling, när jag tyckte att jag hade samma känsla som gången innan och jag fick typ 3,5%-enheter lägre poäng! Så är det lixom - olika domare lägger vikt på olika saker och då kan det skilja ganska mkt i hur mkt poäng man får på ritter som är rätt likvärdiga.

Jag vet inte om det hade hjälpt att filma lite olika ekipage och sen jämföra med sin egen ritt i efterhand, då kanske man får en större förståelse för de olika resultaten. När man ser folk på plats och man är nervös, är det lätt att minnet spelar en ett spratt.

Nja, på min (nuvarande) hemmaklubb är det blodigt allvar oavsett status på tävling.

*delvis kl här*

Det är så jäkla tråkigt och känns så typiskt ridskola/liten klubb eller kanske till och med Skåne? Till och med träningar verkar värderas. Jag tycker mig märkt den inställningen hela tiden, känner inte alls igen det i min hemmaklubb i Halland.

Framför allt tycker jag det är så himla tråkigt för denna pressen som den stackars ryttaren känner, känner ju självklart även hästen av. Om ni som ekipage presterat ert bästa och både hästen och ryttaren känns nöjda, hur kul är det då att ett papper med poäng sabbar allt det? Framförallt undrar jag hur lockad hästen blir av att prestera om matte aldrig känner sig nöjd. Speciellt inte om känslan svänger mellan prestation/hemfärd typ.

Mao så är alltså prio ett för mig att jag och hästen känns nöjda med vår prestation på banan. Poängen skiter jag i annat än att jag (som rätt värdelös tävlingsryttare/dressyrnisse :D) blir jätteglad om vi fått över 60 %! Kommentarerna läser jag noga och jag jämför ofta mellan protokoll på liknande punkter just för att försöka hitta det domaren ser i min känsla - vad jag behöver förbättra eller ibland visa tydligare.

För mig är det viktigt att hitta känslan där även hästen faktiskt får vara med och "tycka". Att jag presterar bra är bra, men även hästen ska kännas så som du Quinny beskrev din första tävling. Och sedan är det faktiskt BRA, oavsett poäng. Poängen förbättrar man sedan med träning och att veta hur man visar upp vad domaren vill se, men känslan tillsammans med hästen är det viktigaste tycker jag!

För att lugna dig lite ang tävling så är fälttävlansfolk så himla annorlunda så där gör inga bottennapp i dressyren att alla tittar snett på en öht :)

Fick ett plötsligt infall....
Man kanske ska låna det där stoet igen och ta revansch????
Kan ju inte bli sämre liksom?

Revansh på vad? Ni hade en bra känsla och hade bara tränat ihop 2 månader, skit i det! Du hänger bara på den dumma inställningen att allt räknas i prestation som endast beskrivs av:
1. På träning: Vem hoppar högst, vem kan rida mest krumelurer, vilken häst kan man få att göra ökad trav
och
2. På tävling: Vem tävlas högst klasser, vem rider snabbast, vem får högst procent

BLÄ till sådant. Hitta känslan i ridningen och känslan till hästen och ha kul IHOP :bump:

L tyckte ju till och med det var jobbigt att anmäla sig till 30 på en stor häst bara för att alla tyckte det var så lågt. Varför ska det vara pinsamt och jobbigt att vara ny i sporten och vilja testa på? Så tråkigt tycker jag :(

Jag tyckte rent allmänt att det var roligt att läsa protokollet för att jag förstod vad jag måste jobba med, men ibland begrep inte heller jag någonting. T ex, jag red Lätt C:1 och där ska man göra trav-halt-trav och stå 6 sek vid X, och det stod i kommentarerna "Fin halt. Hästen stilla o balanserad. Lydigt iväg i trav". Där fick vi en 7:a - jag undrar vad vi skulle gjort bättre för att få högre poäng, eftersom enl vad hon skrev gjorde vi allt rätt?

Dessutom fick jag en 5:a för min sits :( så du ska vara glad för din 7:a - jag var lite besviken på det, jag vet att jag inte är Jan B men jag skulle trott att jag var värd en 6:a iaf.

Såhär har jag fått det förklarat för mig, kan ju iofs vara helt felaktigt men för egen del känner jag att "it makes sence".

Om du i ett program rent generellt ligger på 6: or dvs att du genomför det mesta helt Ok varken mer eller mindre så tenderar domarna att ligga där omkring även i de moment där du ngt sämre 5: or eller ngt bättre 7: or. Enbart i undantagsfall dvs om det är ett riktigt dåligt utfört moment eller ett riktigt bra utfört moment länger de på skalan dvs ger dig en 4:a eller en 8:a. :idea:

Alltså hade du 58% i slutresultat på din ritt så skulle jag säga att du snittade 6: or. En 5:a på sitsen betyder då att domaren inte var lika nöjd med den som din ritt överlag och en 7:a på skritten tvärtom att domaren ansåg den vara bättre än din egentliga nivå.

Jag har i de få klasser jag ridit med Danne också snittat 6: or (strax under 60% hela tiden :grin:) Har jag fått en 7:a så har kommentaren varit superpositivt och jag skulle tippa på att hade jag snittat 7: or så hade jag med den kommentaren fått en 8:a i stället. Jag har vid något enstaka tillfälle fått 8:or men då med kommentarer som Perfekt utfört moment. Ekipaget helt i harmoni osv.

Vet inte om du blev klokare av det men som sagt. it makes sence när jag kollar på mina protokoll iaf.

Typ så ar jag förstått det också. Det är ju egentligen både helheten och programpunkten för sig de sätter betyg på i varje punkt. I bemärkelsen att en häst som inte är helt lösgjord, rakriktag och samlad för klassen får ju ändå inte en 10:a på en sas perfekt halt. För grunden är inte tillräckligt bra om man säger så.

Blev det virrigare nu :o

Såhär har jag fått det förklarat för mig, kan ju iofs vara helt felaktigt men för egen del känner jag att "it makes sence".

Om du i ett program rent generellt ligger på 6: or dvs att du genomför det mesta helt Ok varken mer eller mindre så tenderar domarna att ligga där omkring även i de moment där du ngt sämre 5: or eller ngt bättre 7: or. Enbart i undantagsfall dvs om det är ett riktigt dåligt utfört moment eller ett riktigt bra utfört moment länger de på skalan dvs ger dig en 4:a eller en 8:a. :idea:

Alltså hade du 58% i slutresultat på din ritt så skulle jag säga att du snittade 6: or. En 5:a på sitsen betyder då att domaren inte var lika nöjd med den som din ritt överlag och en 7:a på skritten tvärtom att domaren ansåg den vara bättre än din egentliga nivå.

Jag har i de få klasser jag ridit med Danne också snittat 6: or (strax under 60% hela tiden :grin:) Har jag fått en 7:a så har kommentaren varit superpositivt och jag skulle tippa på att hade jag snittat 7: or så hade jag med den kommentaren fått en 8:a i stället. Jag har vid något enstaka tillfälle fått 8:or men då med kommentarer som Perfekt utfört moment. Ekipaget helt i harmoni osv.

Vet inte om du blev klokare av det men som sagt. it makes sence när jag kollar på mina protokoll iaf.

Hm...nej jag tycker inte det makes sense...:crazy: - vem som har förklarat det, är det en domare? För att man ska väl få poäng varje rörelse för sig? Hur kan dom bedöma den generella nivån innan dom sett en rida hela programmet? Så nej det verkar inte riktigt stämma....

Läste i Bo Tibblins blogg för ett tag sen och han skrev att om det står i protokollet att rörelsen var bra så ska man inte behöva läsa att man fick en 6:a eller en 7:a för den.
Och i ditt exempel, "perfekt utfört moment" ska väl ge en tia? För vad kan vara bättre än perfekt? :confused:

Ja det är tur att man inte tar det på blodigt allvar :)

Domare är inte så bra på att följa skalans benämningar i kommentarerna tyvärr. Det kan förvirra en hel del =/

Red bara en LB:1 då. Det var något år sedan nu då vi var väldigt gröna på dressyrbanan och han var mer fokuserad på banan och den läskiga domaren än på mig. Nu tillhör det mer ovanligheten att inte få åttor på fattningarna :)

Du blev feldömd om det stämmer med vad du säjer, att du bröt av sent på diagonalen. Domaren har misstolkat programmet där, det som ska bedömas på den punkten är avbrottet, som också kom, om än väl sent. Den korrekta poängen borde ha varit en fyra eller en femma om du gjorde ett bra avbrott.

Det är ganska enkelt att avgöra vad du ska ha för poäng om du vet vad siffrorna står för. Har du fått en kommentar där det står Perfekt utfört moment ska du ha en 10, som står för Utmärkt. Åttan står för bra och bra behöver ingalunda betyda perfekt. Man får som domare passa sig för att kommentera på detta sätt och sedan stämmer inte siffran med kommentaren.

Riktigt dåligt tycker jag motsvarar betyget 2, som står för Mycket dåligt. 4:an står för Underkänt.

Det som kan hända under en bedömning är att domarsekreteraren inte får med hela kommentaren till siffran och då kan det bli förvirrande..t ex kanske domaren sa : Rund volt i bra tempo, dock bitvis på dubbla spår och ger siffran 6. Domarsekreteraren hör bara: Rund volt i bra tempo. Om de sista orden faller bort stämmer inte siffran 6 på kommentaren, med den kommentaren borde siffran ha varit en 8:a. Man får kolla igenom kommentarerna som domare innan man släpper ifrån sig protokollet annars blir nog mer än en ryttare förvirrad.

Senast ändrad:

Jag var med i min första dressyr clearround för några veckor sedan.
I första galoppen så snubblade min häst, och galoppfattningen kom väldigt sent efteråt, skulle galoppera vid H, men blev vid E istället :s Men jag fick ändå en 6, med kommentaren, lite utåtställd. Var domaren snäll där och blundade för sanningen, eller tyckte hon att det spelade ingen roll? xP
Läste att någon fick en 0 när hon tog momentet sent :o
Så vad är rätt ? :p

Vad tråkigt att du har fått "fobi" för dressyren!

Men när jag läser ditt första inlägg funderar jag i lite andra banor. På ett sätt kan man tycka att alla som kan rida, oavsett inriktning, ska kunna rida ett lätt dressyrprogram. Men dressyren är, tillskillnad mot hoppningen enligt mitt tycke, så mkt mer en konstform än bara "ridning". Och det tar sin lilla tid att komma in i det.

Om man i vanliga fall rider "markarbete" så är det trots allt ganska stor skillnad mot att rida "dressyr". Dvs begreppet dressyr innefattar så mkt mer än bara själva utförandet av rörelserna. Jag vet, jätteflummig beskrivning, men det är så svårt att förklara. :o

Saken är den att jag tror att det krävs mer än ett par veckors träning för att få rätt känsla och stuk på det hela.

Om jag tex är längdskidåkare så kan jag åka skidor. Men jag har svårt att tro att jag på 8 veckor skulle kunna åka slalom mer än på en högst basic nivå. Dock har jag ett försprång mot någon som inte ens kunde åka skidor innan de började med slalom.

Och jag tror att det är där som problemet har legat för dig i grund och botten. En lite övertro på att bara för att du kan rida så ska du kunna prestera bra även på en dressyrtävling. Och om du inte gör det så är du "skitdålig". Men jag tycker som sagt att du är allt för hård mot dig själv då! Det tar mer tid än så för att komma in i det.

Konstformen dressyr är något man lär sig, eller rättare sagt "tävlingsdressyr" är något som tar tid att lära sig. Och jag tror att man behöver koncentrera sig på att komma in i dressyrridningen och programridningen under mer än bara ett par veckors tid för att kunna hamna på en hyffsad nivå på tävling. Snarare tror jag att du under ett halvår till ett års tid skulle behöva koncentrera dig helt på dressyren för att riktigt komma in i det hela. Och när du väl har gjort det tror jag att du utan problem kan ut och tävla LC med ett godkänt resultat!

Så släpp prestationsångesten och fråga dig om du verkligen måste ut och tävla dressyr när du inte utövar dressyr till vardags? Och om du kommer fram till att du trots allt vill ut och tävla dressyr, så tycker jag att du ska ta och koncentrera dig på dressyren under en längre period och med kontinuitet. Inte bara som "gästspel" under en kort period och därefter förvänta dig resultat.

Jag var med i min första dressyr clearround för några veckor sedan.
I första galoppen så snubblade min häst, och galoppfattningen kom väldigt sent efteråt, skulle galoppera vid H, men blev vid E istället :s Men jag fick ändå en 6, med kommentaren, lite utåtställd. Var domaren snäll där och blundade för sanningen, eller tyckte hon att det spelade ingen roll? xP
Läste att någon fick en 0 när hon tog momentet sent :o
Så vad är rätt ? :p

Red du LC:1 får du fatta galopp var som helst mellan H och E, så då ska du inte ha något avdrag för sen fattning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!) Jag har varit och provridit en häst som är...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
10 254
Senast: Presto
·
R
Hoppning Hej! har en 8- årig hopphäst som jag tävlar med på reg nivå-nationell nivå. Det är dock en bestämd och känslig herre, han är stor, <175...
Svar
14
· Visningar
3 478
Senast: Jonko
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 093
Senast: Lobelia
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Oseriös avel 2023