Jag krockade - vad händer nu?

Man kan verkligen reagera märkligt efteråt. Min första tanke när jag kommit ur bilen var att ringa flygplatsen så chefen visste att jag inte kunde hämta honom :D Jag hade då just kvaddat firmabilen och det var första gången jag skulle träffa honom :rofl:

Det var väldigt skönt också att jag kände flera ur brandkåren som kom så jag fick en kram direkt :heart
Ja verkligen! Såhär i efterhand är man ju glad att man lever men där och då så var bilen tydligen viktigare. :D:o
 
Skämtar du, eller missförstår jag dig? Om jag skulle köra som en kratta om jag vore full eller bakis så ska jag inte köra bil alls, ens nykter?
Jag tog nyligen körkort och fick lära mig att köra på ett sätt där jag räknar med att andra gör misstag i trafiken - för att det är sånt människor gör. Oavsett hur länge de haft körkort eller hur bra bilförare de är. Något som räddade mig från att fronta med en lastbil häromdagen, och då är jag rätt övertygad om att den chauffören både haft körkort betydligt längre än vad jag har och är en bättre förare än vad jag är, mycket baserat på det.

@Singoalla Skönt att det gick bra för alla inblandade och att du har såpass självinsikt att du är medveten om vad du gjorde.

Det är långt i från alla som har den insikten unga som gamla.

Tyvärr är många lastbilscafförer som kör inte pigga o allerta. Här där jag bor är 9 sv 10 lastbilar från öststaterna o de kör i bland flera dygn. De kör många påverkade, De har betalt på km de kört. Inte på körtid. Våra arbets o vilo tids regler gäller inte för dom för vårt land kan inte driva in böter från detas länder. Stor skam! Vilket är katastrof med trötta förare som kör om kring med mordvapen= lastbilen.


Jag är också mycket glad att det inte hände trådskaparen något allvarligare.
 
Är det något dom lär ut på bilskolan att köra i alla dom tillstånden? Det missade jag isåfall då jag körde privat.

Bildkolan lär INTE ut att man ska köra när man inte är inte är vid sina sinnens fulla bruk! Det skriver jag inte heller. Men många kör fast man inte mår bra som exempel.
 
Vilken ton? Ja, jag tycker det är nonchalant att stressa från en olycksplats för att man ska på bröllop. Jag tycker det är puckat att köra bil om man blir så stressad av att man ska på bröllop eller vad det nu handlar om. Två av mina närmsta vänner har blivit ihjälkörda på liknande sett. Ja, alla kan göra misstag. Ja, alla kan bli stressade. Men alla gör lyckligtvis inte som TS. Jag avstår från att köra bil om jag är stressad.

Vad du tycker om att stressa från en olycka är totalt irrelevant och ointressant så länge TS och den andra var överens.
 
Jag var ju själv med i en olycka för 3 månader sen. Där var förvisso polis inblandad och eftersom vi alla åkte ambulans därifrån då skrevs aldrig några papper på plats.
Det spelar ingen roll vem som anser sig vara vållande, det bestämmer försäkringsbolaget sen. Jag har från första stund tagit på mig vållandebiten och ändå gör försäkringsbolaget en egen utredning. Så var ärlig, man tjänar inte på att försöka skylla ifrån sig. Tycker du att du är vållande, skriv det. Tycker försäkringsbolaget att den andra är vållande så klarar du dig.
Hoppas det går bra!!
 
Bildkolan lär INTE ut att man ska köra när man inte är inte är vid sina sinnens fulla bruk! Det skriver jag inte heller. Men många kör fast man inte mår bra som exempel.
Fast jo..jag tror inte dom direkt uppmuntrar att man kör vid sådana tillstånd riktigt..och speciellt inte när man druckit, det måste man ju ändå lära sig.
 
Själv har jag vid 2 tillfällen varit med om att folk svänger av från R90, där det också råder just 90 km/h och sen direkt backat ut i vägen igen :eek: för de behövde tydligen bara vända och såna gånger kan man ju undra över vad de pysslar med, var de har tankarna...

Självklart ska man ha koll på att ingen trafik kommer när man gör såna där "specialmanövrar" och förhoppningsvis så lärde de sig precis som ts av sitt misstag även om jag båda gångerna hann pallnita i tid.

Misstag av otänkthet kan alla göra av olika orsaker, så är det bara och förhoppningsvis så gör folk bara det misstaget En gång och aldrig mer. Värre då med de som inte lär sig något av sina misstag och svär över att det är alla andras fel när de hamnar i livsfarliga situationer.
Är det en släkting till mig du mött tro..? Den jag tänker på stannade vid ett tillfälle på motorvägen och backade när han missade avfarten :rofl: ett par decennier till och fullkomligt livsfarligt. Ett under att gubben inte blivit av med körkortet och/eller kört ihjäl sig...
 
Ja, och många olyckor går att undvika genom att inte ligga så tätt när man närmar sig rondeller, vanliga korsningar och ljusreglerade korsningar, det finns inga garantier att den som ligger framför eller den man möter fyllt på blinkersolja, speciellt inte när dom ska svänga ut ur rondeller, eller att dom ens vet åt vilket håll dom blinkar. Det finns hur många exempel som helst men jäkt, stress och ligga för nära är största faran, liksom dom som inte kan anpassa hastigheten efter tempot och skapar livsfarliga omkörningar.

Min gamla körlärare hade en minnesramsa, "Sikten-pilen-filen" och den håller jag stenhårt på. Att sen inte ens taxibilarna kan rondellkörning är märkligt, för två veckor sen skulle en sån köra om mig på HÖGRA sidan i en enkelfilig rondell :banghead: men han hamnade uppe på en refug istället annars hade han satt taxin klockrent rätt in i sidan på den som väntade på att jag skulle passera men tutan visste han var den satt iallafall.:mad:
Det är just DÄRFÖR som det är bra att själv köra som "Lugnet Själv Med Uppsikt", gör man det, så kan de andra i trafiken få göra va sjutton för tokigheter de vill för man är med i trafiken och är lugn. Det blir bara värre att köra stressad i trafiken.

Vi kan ta ett exempel från idag när jag åkte mellan Nässjö och Jönköping, det är 2-1 väg och när filerna går ihop till en då får personbilarna bråttom att hinna om långtradaren. Hade två stycken personbilar som precis hann in, men jag är rätt avtrubbad så istället för som i början svära och bli irriterad, blir det bara en suckande jaha.
Folk gör så mycket konstigt ute på vägarna och det är bra att ha ögon långt fram och läsa av trafiken. Det gör jag i rondeller/korsningar och dylikt, för inte sjutton vill jag stanna i onödan med min tunga lastbil (ej heller med personbilen om ja kan undvika), så jag har lärt mig läsa av trafiken och kan då anpassa mig efter den och glida in i luckor.
Jag kan va den som vissa hatar, men som andra älskar i trafiken. Det är som jag säger ibland får man välja pest eller kolera.

Ett exempel på det är en rondell vid rusningstider och jag ska igenom med lastbil och släp, kommer bilar hela tiden, är det en lucka där lastbilen får plats då tar jag den, sen är det en annan femma att släpet inte får plats. Det jag har och välja på i ett sådant läge är att 1, stå och vänta på att en tillräckligt lång lucka ska komma (flera timmar senare i värsta fall) och då bryta mot ena grundlagen att inte va ivägen eller 2, va lite i vägen men ändå så trafiken kan flyta på efteråt.
 
Jo, på skadeanmälan till försäkringsbolaget kan man få fylla i vem man tycker är vållande. Det fick i alla fall jag göra. På jobbet har dom tack och lov tagit bort det dock.
 
Det är långt i från alla som har den insikten unga som gamla.

Tyvärr är många lastbilscafförer som kör inte pigga o allerta. Här där jag bor är 9 sv 10 lastbilar från öststaterna o de kör i bland flera dygn. De kör många påverkade, De har betalt på km de kört. Inte på körtid. Våra arbets o vilo tids regler gäller inte för dom för vårt land kan inte driva in böter från detas länder. Stor skam! Vilket är katastrof med trötta förare som kör om kring med mordvapen= lastbilen.


Jag är också mycket glad att det inte hände trådskaparen något allvarligare.
I och för sig kör inte alla öststatare påverkade, men många... tyvärr alldeles för många.. vad jag hört får de betalt per lass. De jag pratat med lever i sina bilar likt slavar, jag vet att Här Stannar Sverige kämpa för lika villkor för utrikes chaufförerna som de Svenska chaufförerna. Skulle det gå igenom skulle cabotaget minska och företag skulle hellre välja Svenska chaufförer, då de kan språket plus lite annat som ligger till den Svenske chaufförns fördel.
Själv hoppas jag att den dagen kommer att komma, för jag tror det hade varit riktigt bra och tror också att det hade gynnat Sverige som land.

Rätt intressant att jag kör omkring med ett mordvapen varje dag:cautious:, i och för sig borde personbilen kunna klassas in dit också. :idea:
 
I och för sig kör inte alla öststatare påverkade, men många... tyvärr alldeles för många.. vad jag hört får de betalt per lass. De jag pratat med lever i sina bilar likt slavar, jag vet att Här Stannar Sverige kämpa för lika villkor för utrikes chaufförerna som de Svenska chaufförerna. Skulle det gå igenom skulle cabotaget minska och företag skulle hellre välja Svenska chaufförer, då de kan språket plus lite annat som ligger till den Svenske chaufförns fördel.
Själv hoppas jag att den dagen kommer att komma, för jag tror det hade varit riktigt bra och tror också att det hade gynnat Sverige som land.

Rätt intressant att jag kör omkring med ett mordvapen varje dag:cautious:, i och för sig borde personbilen kunna klassas in dit också. :idea:[/QUOTE

Öststats förarna har inga fasta löner, de bor i lastbilen, många lagar mat på spritkök in till diesel tanken.. de kan vänta veckor på ny last fast de inte får vara så länge i landet med sina lastbilar.
Om alla som behövet frakta tänker på postnord o ikea som exempel som har en hel del förare från andra länder för att de kostar mindre använda förare med reko löner mm så minskade dessa transporter med lågavlönade.
 
Öststats förarna har inga fasta löner, de bor i lastbilen, många lagar mat på spritkök in till diesel tanken.. de kan vänta veckor på ny last fast de inte får vara så länge i landet med sina lastbilar.
Om alla som behövet frakta tänker på postnord o ikea som exempel som har en hel del förare från andra länder för att de kostar mindre använda förare med reko löner mm så minskade dessa transporter med lågavlönade.
Det där vet jag redan, det jag menade med lever likt slavar.

De största bolagen kan göra som dom vill, IKEA är ett lysande exempel, finns Svenska åkare som kör åt dom för låga priser. Passar det inte så vänder sig IKEA till någon annan. Själv ogillar jag prispressningen något enormt, det är inte rätt väg att gå, man får vad man betalar för trots allt..
 
Singoalla, jag vågar inte svara på hur mkt det kommer kosta, men jag vet att min självrisk på bilen t.ex ligger på 3000-4000:-.

...och även meddela att med mitt krock/olycks-record skulle jag antagligen inte få ha körkort för många här, om man ska dra det långt. Jag har kört fast i diket med mammas bil och nästan pajat växellådan, jag har somnat och kört av vägen vid stallet och krockat i en stor sandhög, och jag har krockat, rejält, på motorvägen när jag, vad jag tror, inte var 110% uppmärksam på att en kö faktiskt stod mer eller mindre stilla och hann inte tvärnita i tid. Med följd av att vi smällde i framvarande bil så att alla air-bags gick och hela köret. Bilen var mos i fronten, och var till råga på allt min arbetsgivares bil och jag körde med deras son (personlig assistent då), men alla klarade sig utan skador, endast jag som fick lite blåmärken. Ja, klart det kunde ha gått mycket värre, men nu gjorde det inte det. Det finns ingen anledning att spekulera i vad som kunde ha hänt, vem hjälper det? Jag körde bil omgående efteråt, och fick köra arbetsgivarens nya bil sen utan problem. Jag drar lärdom av det som hände och är tacksam för att det inte blev mer.
 
Säker i trafiken blir man efter flera års erfarenhet som förare. Inte innan dess. Inte fan kan vi väl ändå påstå att vi var säkra förare när vi fick kortet i handen. Eller hur var det med bullshit-tråden? :angel:
Så du menar att en människa som är 89 år kör bättre än en som precis har tagit körkort och har alla regler och kunskaper färskt i minnet ??
 
Så du menar att en människa som är 89 år kör bättre än en som precis har tagit körkort och har alla regler och kunskaper färskt i minnet ??
Då finns det stor chans att hen är påverkad av sämre syn etc
Men däremot visar statistik att förare 18- 25 år är överrepresenterade i olyckor i statistiken.
Vilken som är sämst av gammal eller ung har jag ingen koll på.
 
Då finns det stor chans att hen är påverkad av sämre syn etc
Men däremot visar statistik att förare 18- 25 år är överrepresenterade i olyckor i statistiken.
Vilken som är sämst av gammal eller ung har jag ingen koll på.

Jag har luddiga minnen från körskolan av att det är yngre manliga förare som är värst, följt av unga förare generellt. De kör ofta över sin förmåga och för fort.

Äldre (dvs pensionär och äldre) behöver inte vara säkrare förare egentligen men det går inte lika fort plus att de har oftast vissa (positiva) reaktioner i ryggmärgen pga sin erfarenhet.

Nu anser jag iofs att över en viss ålder ska körkortets förlängning kombineras med en läkarundersökning...
 
Jag har luddiga minnen från körskolan av att det är yngre manliga förare som är värst, följt av unga förare generellt. De kör ofta över sin förmåga och för fort.

Äldre (dvs pensionär och äldre) behöver inte vara säkrare förare egentligen men det går inte lika fort plus att de har oftast vissa (positiva) reaktioner i ryggmärgen pga sin erfarenhet.

Nu anser jag iofs att över en viss ålder ska körkortets förlängning kombineras med en läkarundersökning...
Jag tror mycket vore vunnet om man hade tidsbegränsade körkort och att man tvingades avlägga nya teori- och förarprov varje 10 - 15 år. Jag tycker det är skrämmande att se hur allt värre trafiken blir nu, ibland blir jag rent rädd hur andra leker med andras liv. Det är inte så länge sedan jag senast blev omkörd på en enkelfilig påfart till E4:an strax norr om Sthlm och jag ser dagligen folk köra över både heldraget och spärrzoner. :crazy:
 
Så du menar att en människa som är 89 år kör bättre än en som precis har tagit körkort och har alla regler och kunskaper färskt i minnet ??

Nej, varför skulle jag ha menat det? "Flera år", skrev jag. Inte "flera decennier", eller ett halv millenium, eller hur du nu väljer att tolka inlägget.

Att ha regler och kunskaper i minnet är en sak. Att vara en säker förare i praktiken en annan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp