I och för sig kör inte alla öststatare påverkade, men många... tyvärr alldeles för många.. vad jag hört får de betalt per lass. De jag pratat med lever i sina bilar likt slavar, jag vet att Här Stannar Sverige kämpa för lika villkor för utrikes chaufförerna som de Svenska chaufförerna. Skulle det gå igenom skulle cabotaget minska och företag skulle hellre välja Svenska chaufförer, då de kan språket plus lite annat som ligger till den Svenske chaufförns fördel.
Själv hoppas jag att den dagen kommer att komma, för jag tror det hade varit riktigt bra och tror också att det hade gynnat Sverige som land.
Rätt intressant att jag kör omkring med ett mordvapen varje dag
, i och för sig borde personbilen kunna klassas in dit också.
[/QUOTE
Öststats förarna har inga fasta löner, de bor i lastbilen, många lagar mat på spritkök in till diesel tanken.. de kan vänta veckor på ny last fast de inte får vara så länge i landet med sina lastbilar.
Om alla som behövet frakta tänker på postnord o ikea som exempel som har en hel del förare från andra länder för att de kostar mindre använda förare med reko löner mm så minskade dessa transporter med lågavlönade.