Det är helt klart de allra vanligaste trafikolyckorna om jag ser till vilka jag får åka på (rent statistiskt kan jag dock inte svara på om så är fallet), folk är helt hopplösa med det där.
I Göteborg är det extremt mycket köer - och extremt mycket kökrockar.
Kör du dessutom inte röven på bilen framför kan du ge dig sjutton på att någon bakom blir irriterad och tutar för att du kör för sakta - i en kö. Rimligt...
Här i Örebro är det inte så extremt mycket köer, men det sker ändå en del kökrockar, framförallt vid vissa av- och påfarter till motorvägen. För några veckor sedan körde jag hem från flygplatsen och hamnade i en sådan kö på en påfart. Jag släppte stort avstånd till bilen framför för jag ville ju ha en chans att komma upp i mer än 30 km/h innan jag skulle ut på motorvägen. Det gick inte fort där heller pga någon bromskloss längre fram, det gick nog inte i mer än 50-60 km/h men jag ville ju inte att de som redan var på motorvägen skulle bli tvungna att grisbromsa (vilket hände några gånger när bilar framför mig skulle knöla sig in i knapp styrfart). Om någon bakom tutade så hörde jag det inte, men det skulle inte förvåna mig.