Jag krockade - vad händer nu?

Det är helt klart de allra vanligaste trafikolyckorna om jag ser till vilka jag får åka på (rent statistiskt kan jag dock inte svara på om så är fallet), folk är helt hopplösa med det där.

I Göteborg är det extremt mycket köer - och extremt mycket kökrockar.

Kör du dessutom inte röven på bilen framför kan du ge dig sjutton på att någon bakom blir irriterad och tutar för att du kör för sakta - i en kö. Rimligt...

Här i Örebro är det inte så extremt mycket köer, men det sker ändå en del kökrockar, framförallt vid vissa av- och påfarter till motorvägen. För några veckor sedan körde jag hem från flygplatsen och hamnade i en sådan kö på en påfart. Jag släppte stort avstånd till bilen framför för jag ville ju ha en chans att komma upp i mer än 30 km/h innan jag skulle ut på motorvägen. Det gick inte fort där heller pga någon bromskloss längre fram, det gick nog inte i mer än 50-60 km/h men jag ville ju inte att de som redan var på motorvägen skulle bli tvungna att grisbromsa (vilket hände några gånger när bilar framför mig skulle knöla sig in i knapp styrfart). Om någon bakom tutade så hörde jag det inte, men det skulle inte förvåna mig.
 
Fast det är väl två helt olika "regler" du pratar om här. Tror knappast det står i deras teroiböcker att man ska strunta i alla rödljus och köra på? Alltså är det inte enligt trafikreglerna du ska köra mot rött utan pga andra omständigheter i samhället.
Visst är det så.
 
Här i Örebro är det inte så extremt mycket köer, men det sker ändå en del kökrockar, framförallt vid vissa av- och påfarter till motorvägen. För några veckor sedan körde jag hem från flygplatsen och hamnade i en sådan kö på en påfart. Jag släppte stort avstånd till bilen framför för jag ville ju ha en chans att komma upp i mer än 30 km/h innan jag skulle ut på motorvägen. Det gick inte fort där heller pga någon bromskloss längre fram, det gick nog inte i mer än 50-60 km/h men jag ville ju inte att de som redan var på motorvägen skulle bli tvungna att grisbromsa (vilket hände några gånger när bilar framför mig skulle knöla sig in i knapp styrfart). Om någon bakom tutade så hörde jag det inte, men det skulle inte förvåna mig.
Sker inte alla kökrockar i Örebro typ på avfarten vid Marieberg? :p
 
Ja, jag vet om att statistiken ser ut så :) Tänkte skriva med det i mitt första inlägg men gjorde inte det, så jag misstänkte att någon skulle påpeka det. Det jag skrev om är enbart mina egna erfarenheter där jag har uppfattat att folk är betydligt mer lyhörda gentemot varandra, än vad vi är här hemma. Eftersom det inte alltid finns trafikljus osv. Samt att folk sällan har bråttom. Men jag kör inte heller på de stora vägarna eftersom jag kör moppe, och på de mindre vägarna har jag goda erfarenheter. Men ja, jag vet som sagt om att statistiken ser annorlunda ut så det var klumpigt uttryckt att det fungerar bra.

Min poäng är mest att det svenska sättet att hantera trafiksäkerhet är toppklass och effektivt, så om du har rätt i hur det är på Bali verkar lyhördhet och avsaknad av "bråttom" inte vara viktigare än bra vägar, bra utbildning och väl utformade trafikregler.
 
Folk här hemma undrar ofta hur jag vågar ge mig in i trafiken där men ärligt talat tycker jag att det ser ut att funka väldigt bra. Folk läser av varandra på ett helt annat sätt när man inte har massa andra direktiv att gå efter, och kör dessutom inte särskilt snabbt (ingen har ju bråttom någonstans på den där ön liksom).
Det där hör jag från svenskar oavsett vilket pittoreskt land de varit i på semester men det är ju liksom världens missuppfattning och romantiserade bild. Givetvis har du mer dödliga olyckor på Bali än här. Säger sig självt.

Oj, tvåa på bollen. Sorry!
 
Senast ändrad av en moderator:
Min poäng är mest att det svenska sättet att hantera trafiksäkerhet är toppklass och effektivt, så om du har rätt i hur det är på Bali verkar lyhördhet och avsaknad av "bråttom" inte vara viktigare än bra vägar, bra utbildning och väl utformade trafikregler.

Det har jag aldrig påstått heller :p
 
Det där hör jag från svenskar oavsett vilket pittoreskt land de varit i på semester men det är ju liksom världens missuppfattning och romantiserade bild. Givetvis har du mer dödliga olyckor på Bali än här. Säger sig självt.

Oj, tvåa på bollen. Sorry!

Ja, mitt svar var enbart ett lättsamt (om än dåligt formulerat) svar på att @Anders nämnde att folk åker mot rött i Libanon och det slog mig att på Bali har det inte ens några trafikljus på många ställen. Där jag har åkt har jag tyckt att det har varit lite häftigt hur folk har agerat i korsningar utan trafikljus där de kört sakta och släppt fram varandra. Det var allt. Jag har liksom aldrig hävdat att de skulle ha färre trafikolyckor :p
 
@Singoalla Du skrev att du tycker att trafiken funkar väldigt bra där. Att det blir så när de inte har direktiv att gå efter (!). Vilket känns märkligt med tanke på hur olycksstatistiken ser ut. Men vi har väl olika uppfattningar om hur trafik som funkar ser ut helt enkelt.
 
Det är helt klart de allra vanligaste trafikolyckorna om jag ser till vilka jag får åka på (rent statistiskt kan jag dock inte svara på om så är fallet), folk är helt hopplösa med det där.

I Göteborg är det extremt mycket köer - och extremt mycket kökrockar.

Kör du dessutom inte röven på bilen framför kan du ge dig sjutton på att någon bakom blir irriterad och tutar för att du kör för sakta - i en kö. Rimligt...
Tutar folk på en polisbil? Jag trodde inte någon vågade det :)
 
@Singoalla Du skrev att du tycker att trafiken funkar väldigt bra där. Att det blir så när de inte har direktiv att gå efter (!). Vilket känns märkligt med tanke på hur olycksstatistiken ser ut. Men vi har väl olika uppfattningar om hur trafik som funkar ser ut helt enkelt.

Nej men sluta nu. Jag har ju redan skrivit att jag formulerade mig klumpigt och ändå ska du dra upp hur jag formulerade mig? Vad ska jag svara då tänker du, ska jag skriva en gång till att jag formulerade mig klumpigt för att du ska vara nöjd?
 
Jag tror de flesta skulle behöva friska upp sina kunskaper oavsett om de skulle klara provet eller inte, jag ser dagligen minst tvåsiffriga trafikförseelser när jag kör till jobbet.
Jag tror inte just kunskapsbrist är den stora orsaken bakom det.
Men jag har inga siffror på det, är bara min uppfattning. :)
 
Jag tror de flesta skulle behöva friska upp sina kunskaper oavsett om de skulle klara provet eller inte, jag ser dagligen minst tvåsiffriga trafikförseelser när jag kör till jobbet.

Jag vet mycket väl att man ska hålla hastigheten, inte köra över heldraget osv.
Ändå så händer det att jag kör både för fort och gör andra grejer som inte är tillåtet.
Tror det är så för de flesta faktiskt.
När jag tog min utökade behörighet fick jag höra av både lärare och provgubben att jag kör alldeles utmärkt så visst vet jag vad som gäller.
 
Jag vet mycket väl att man ska hålla hastigheten, inte köra över heldraget osv.
Ändå så händer det att jag kör både för fort och gör andra grejer som inte är tillåtet.
Tror det är så för de flesta faktiskt.
När jag tog min utökade behörighet fick jag höra av både lärare och provgubben att jag kör alldeles utmärkt så visst vet jag vad som gäller.

Ja alltså... tryckt lite väl hårt på pedalen har väl de flesta gjort... :angel: :D Med det sagt säger jag inte att det är rätt och åker jag fast tar jag snällt mina böter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp