Norge kamera övervakar alla sina gränsövergångar stora som små.
Nej. Inte gränsövergångarna mellan Värmland och Norge, åtminstone.
Några är säkert bevakade; andra definitivt inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Norge kamera övervakar alla sina gränsövergångar stora som små.
Nej. Inte gränsövergångarna mellan Värmland och Norge, åtminstone.
Några är säkert bevakade; andra definitivt inte.
Äsch då, de är ju inte med i EU så de har ju råd.Inte alla, det kan du inte inbilla mig. Förstår du hur många vägar de skulle innebära? Vilken kostnad att ha tulltjänstemän på alla vägar vid alla tider.
Jag åkte över både i Dalarna och Jämtland/Härjedalen.
Har åkt över vid några ställen i Lappland och även passerat finsk-norska gränsen i Utsjoki och inte sett någon gränsövervakning. Gränsen mellan Norge och Ryssland däremot, där är det välbevakat.
Norge har kameror...många, många, många kameror (till och med nötpåsarna på Flashback har uppmärksammat företeelsen)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ar-pa-overvakningskameror-langst-hela-gransen
Utan eu-kort måste de ta ett nytt körkort.
Mitt ex från Australien fick ta ett helt nytt körkort. Fick som @tanten skrev köra på sitt i ett år sen ta ett nytt från scratch.
Inte alla, det kan du inte inbilla mig. Förstår du hur många vägar de skulle innebära? Vilken kostnad att ha tulltjänstemän på alla vägar vid alla tider.
Då har de glömt många mindre vägar. Jag bor relativt nära gränsen och har åkt över mååånga oövervakade övergångar. Tom på asfalt. Och nä...det är inga kameror heller.
Det började med det i år. Tar kanske rid att få klart?
Ja det gör det isf för jag vet iaf 3 fullt normala vägar, 2 i Bohuslän och 1 Dalarna som i nuläget är helt oövervakade.
Enligt länkade artikeln är det ett relativt nyligen påbörjat projekt (dvs. ett år eller två?)Och? Det sätter upp kameror jag har tyvärr inte datum på när alla gränspassager är övervakade!
Vad är grejen?
Norge kommer att kamera övervaka alla gränspassager. Men när det är klart vet jag ej.
Och? Det sätter upp kameror jag har tyvärr inte datum på när alla gränspassager är övervakade!
Vad är grejen?
Norge kommer att kamera övervaka alla gränspassager. Men när det är klart vet jag ej.
Du började kameradiskussionen med att säga att Norge övervakade alla gränsvägar(och några har opponerat sig emot det) och det är det jag har kommenterat.
Att de har för avsikt att göra det på sikt är en annan sak.
Enligt länkade artikeln är det ett relativt nyligen påbörjat projekt (dvs. ett år eller två?)
som under 2017 ska utvidgas så att alla gränspassager täcks
(för tydlighetens skull "alla" = väg där det går att köra bil )
De ha
De har börjat med kamera övervskmkng men jag har inte deras tids schema på utbygnaden av kamera övervakningen.
Fast det där är ju rätt nytt. Det var som sagt inte så 2013 när jag åkte över gränsen. Jag var faktiskt förvånad över att det var så dött.
men påstå då inte att de redan gör det?
En lustig sak som jag tänkte på när jag pendlade mellan Sverige och Norge var att gränspassagen till bil knappt märktes, medan när man åkte tåg så klev alltid tullen på med hundar och hela konkarongen och sökte igenom tåget (där jag satt med mitt smuggelgods, dvs. snus och ätbar ost).
Du bör kanske kolla resultaten som norsk tull gör innan du uttalar dig (det finns ett urval på deras hemsida) och de har haft kameror sedan 2012 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=5437396Ja, det var bokstavligen helt dött. Det hade gått att ha bilen full med knark varenda gång jag korsade gränsen utan problem.