Jag krockade - vad händer nu?

Jag tror inte just kunskapsbrist är den stora orsaken bakom det.
Men jag har inga siffror på det, är bara min uppfattning. :)
Det är ju bara att se de trådar där det avhandlas dimljus, flerfilig motorväg och filkörning och rondeller. Det är många på buke som verkar ha noll koll på reglerna och dessutom så ändras lagarna emellanåt så det skadar inte med en uppfräschning av kunskaperna. :)

Det där vet jag redan, det jag menade med lever likt slavar.

De största bolagen kan göra som dom vill, IKEA är ett lysande exempel, finns Svenska åkare som kör åt dom för låga priser. Passar det inte så vänder sig IKEA till någon annan. Själv ogillar jag prispressningen något enormt, det är inte rätt väg att gå, man får vad man betalar för trots allt..

Håller helt med. Ogillar start prisdumpningen o sättet de hanterar ogillar se som utför frakterna. De utlänska förarnas förhållanden är vidriga, Alla oav sett arbete borde ha lika lön i vårt land oav sett nationalitet. Jobbar man i sverige är det svenska löner men det är väll en utopi.

Jag tror mycket vore vunnet om man hade tidsbegränsade körkort och att man tvingades avlägga nya teori- och förarprov varje 10 - 15 år. Jag tycker det är skrämmande att se hur allt värre trafiken blir nu, ibland blir jag rent rädd hur andra leker med andras liv. Det är inte så länge sedan jag senast blev omkörd på en enkelfilig påfart till E4:an strax norr om Sthlm och jag ser dagligen folk köra över både heldraget och spärrzoner. :crazy:

Nu får jag väll halva buke på mig men alla med utlänskt körkort borde köra upp o göra teori provet. Alla länder har inte samma tegler o trafiktänk.

Jag håller med! :nailbiting: Jag blir så irriterad när det är någorlunda tät trafik, och jag försöker hålla avståndet från bilen framför, då kommer det alltid någon jävel och kör om och lägger sig i luckan precis framför mig. Jag håller igen lite så att jag får avstånd även till denna bil, då kommer det nån och kör om och lägger sig precis framför igen. Så håller det på sådär :banghead:
Min salig far brukade säga att man skulle hålla fem bilars avstånd till bilen framför, och att det oftast resulterade i att det var fem bilar där......

Håller helt med. Ogillar start prisdumpningen o sättet de hanterar ogillar se som utför frakterna. De utlänska förarnas förhållanden är vidriga, Alla oav sett arbete borde ha lika lön i vårt land oav sett nationalitet. Jobbar man i sverige är det svenska löner men det är väll en utopi.
Det är just det Här Stannar Sverige jobbar för, att det ska vara lika villkor för de utländska förarna som kör här i Sverige, som de Svenska. :up:

Äh. Folk gör alla möjliga konstiga saker så jag skulle inte bli ett dugg förvånad faktiskt :p
Såg på TV (inte från Sverige) där det kom en man som skulle parkera en bil, som polisen snällt påpekade var det dock inte tillräckligt med svängradie för att han inte skulle köra över poliserna som stod på platsen i ett annat ärende. Trots detta ger personen inte upp och åker därifrån eller väntar på att poliserna blir klara utan fortsätter. Så en av poliserna bestämmer sig för att kolla upp föraren och tada, bilen är inte försäkrad för honom samt att han saknar körkort (förlorat det och inte tagit nytt som jag förstod det). Men parkera ska han fast där står 7 poliser och 2 stycken polisbilar och det var förövrigt hans försvar också, han körde inte bilen utan han flyttade den bara. :banghead:

Hur skulle det fungera? Man ska ta nytt körkort för alla länder man kör genom (vare sig det är nytta eller nöje)? Eller bara om man är bosatt i Sverige?
Det finns länder som har liknande. Singapore, t.ex, efter 6 (eller 12, osäker där) månader i landet måste du avlägga prov för att få fortsätta köra bil. Har dock för mig att det enbart är teoriprov.

Det finns länder som har liknande. Singapore, t.ex, efter 6 (eller 12, osäker där) månader i landet måste du avlägga prov för att få fortsätta köra bil. Har dock för mig att det enbart är teoriprov.
Hur hjälper det mot yrkesförare från andra länder? De brukar väl inte bo permenent i Sverige?

Hur hjälper det mot yrkesförare från andra länder? De brukar väl inte bo permenent i Sverige?
Det gör det inte, tänkte direkt när jag postat att jag kanske borde lagt till att man inte kommer ifrån det problemet, men ville mest bara tala om att det finns ställen med den typen av lag. :)

Det är helt klart de allra vanligaste trafikolyckorna om jag ser till vilka jag får åka på (rent statistiskt kan jag dock inte svara på om så är fallet), folk är helt hopplösa med det där.

I Göteborg är det extremt mycket köer - och extremt mycket kökrockar.

Kör du dessutom inte röven på bilen framför kan du ge dig sjutton på att någon bakom blir irriterad och tutar för att du kör för sakta - i en kö. Rimligt...
Utan att göra en statistik utsökning på olyckstyp så är det väldigt mycket upphinnandeolyckor. Om det inte är den vanligaste olyckstypen så är det iaf en av de vanligaste.

Nu får jag väll halva buke på mig men alla med utlänskt körkort borde köra upp o göra teori provet. Alla länder har inte samma tegler o trafiktänk.

Jag har svenskt pass, bor i DK, har bott utomlands i 11 år och bodde tillfälligt i Norge när mitt körkort skulle förnyas. Det får jag dras med till augusti 2039 :rofl:. Blir ett jäkla pappersarbete om man ska ta nytt körkort bara för att man flyttar till ett annat EU/EES-land ;).

Hur skulle det fungera? Man ska ta nytt körkort för alla länder man kör genom (vare sig det är nytta eller nöje)? Eller bara om man är bosatt i Sverige?
Ska man köra yrkestrafik i landet borde det väl gå att ha något slags krav på körkort för landet i fråga. Å andra sidan tror jag inte det hjälper, då det största problemet är att de kör onyktra i skrämmande stor utsträckning.

Ska man köra yrkestrafik i landet borde det väl gå att ha något slags krav på körkort för landet i fråga. Å andra sidan tror jag inte det hjälper, då det största problemet är att de kör onyktra i skrämmande stor utsträckning.
Fast det finns ju de som har långkörningar och kör genom flera länder. Det blir väldigt mycket dyrare transporter om en ska behöva ha körkort i varje land.

Jag har svenskt pass, bor i DK, har bott utomlands i 11 år och bodde tillfälligt i Norge när mitt körkort skulle förnyas. Det får jag dras med till augusti 2039 :rofl:. Blir ett jäkla pappersarbete om man ska ta nytt körkort bara för att man flyttar till ett annat EU/EES-land ;).

Syftade inte pånordiska körkort.

Alvarligt? Nytt körkort förvarje land man kör igenom ?? Syftar på De som kommer som får svenskt körkort och kommer från andra länder än norden. Det skiljer mycket i trafik kultur o regler.

Givetvis de som är bosatta i vårt kand o får byta sitt körkort till ett svenskt. De skiljer mycket i trafik Kultur o regler mm

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka