Jag krockade - vad händer nu?

Jag tror mycket vore vunnet om man hade tidsbegränsade körkort och att man tvingades avlägga nya teori- och förarprov varje 10 - 15 år. Jag tycker det är skrämmande att se hur allt värre trafiken blir nu, ibland blir jag rent rädd hur andra leker med andras liv. Det är inte så länge sedan jag senast blev omkörd på en enkelfilig påfart till E4:an strax norr om Sthlm och jag ser dagligen folk köra över både heldraget och spärrzoner. :crazy:

Helt enig.
 
Jag har luddiga minnen från körskolan av att det är yngre manliga förare som är värst, följt av unga förare generellt. De kör ofta över sin förmåga och för fort.
Och läser trafiken mycket sämre, har inte blicken tillräckligt långt framför bilen etc. har jag för mig är en stor orsak också (till de incidenter som inte beror på fart då, troligen)

Jag tror mycket vore vunnet om man hade tidsbegränsade körkort och att man tvingades avlägga nya teori- och förarprov varje 10 - 15 år. Jag tycker det är skrämmande att se hur allt värre trafiken blir nu, ibland blir jag rent rädd hur andra leker med andras liv. Det är inte så länge sedan jag senast blev omkörd på en enkelfilig påfart till E4:an strax norr om Sthlm och jag ser dagligen folk köra över både heldraget och spärrzoner. :crazy:
De flesta som kör illa skulle säkert klara ett prov. Självklart vet de att de inte kan göra sådant när någon kollar. Egoattityder och hänsynslöshet kommer man inte åt på det sättet.
 
En fråga. Om man kör av en 90-väg bör det väl vara väjningsplikt innan man kör ut på huvudled (som jag antar att det är) igen?
Om jag ligger bakom någon och den svänger av vägen saktar inte jag in för att se om bilen möjligtvis kommer utfarande på vägen igen.
 
En fråga. Om man kör av en 90-väg bör det väl vara väjningsplikt innan man kör ut på huvudled (som jag antar att det är) igen?
Om jag ligger bakom någon och den svänger av vägen saktar inte jag in för att se om bilen möjligtvis kommer utfarande på vägen igen.
Ja så är det ju.
Jag hade inte heller saktat in just för den skull (alltså pga att man förutsätter att vederbörande svänger rätt ut igen) man saktar ju in om trafiksituationen behöver är klart!

Om man ser till TS olycka så uppfattar jag det som att hon faktiskt inte såg/uppfattade den bakomvarande bilen. Så hon trodde ju att det var fritt, inte konstigare än så.
 
Sen är det ju så också att riskbedömningar kräver erfarenhet. Det behöver inte röra sig om vare sig egoism eller hänsynslöshet . Många mil, regelbundet, är en parameter för att vara bra bilförare.

Något av det värsta jag varit med om var att åka med mitt ex under studenttiden. Han hade haft körkort sedan han var 18 år (25+ då) men körde ju aldrig eftersom vi var fattiga studenter utan bil. Nåväl, han hade lånat en bil av en kompis för att köra lite grejor och det var hemskt. Man märkte verkligen hur ringrostig han var.
 
Och läser trafiken mycket sämre, har inte blicken tillräckligt långt framför bilen etc. har jag för mig är en stor orsak också (till de incidenter som inte beror på fart då, troligen)

Och håller inte avstånd till framförvarande bil. Varje gång jag kör bil reagerar jag på hur dåliga folk är på det. Snackade med en polis häromsistens som sa att många olyckor, av olika slag, skulle kunna undvikas eller bli mindre allvarliga om folk höll avståndet.
 
Ja så är det ju.
Jag hade inte heller saktat in just för den skull (alltså pga att man förutsätter att vederbörande svänger rätt ut igen) man saktar ju in om trafiksituationen behöver är klart!

Om man ser till TS olycka så uppfattar jag det som att hon faktiskt inte såg/uppfattade den bakomvarande bilen. Så hon trodde ju att det var fritt, inte konstigare än så.

Jag lägger ingen värdering av hur olyckan i tråden gick till eftersom jag inte var där. Det har nog hänt oss alla att vi missat en bil vi borde sett. Ibland har man tur och det löser sig och ibland inte.
 
Jag minns också från trafikskolan att det pratades om unga killar som farligast i trafiken, men även unga överlag. Män överlag är ju överrepresenterade i bilolyckor, men sedan är det också så att fler män befinner sig i trafiken varje dag. Så det är lite svårt med statistiken där.

När jag hade tagit körkort så minns jag att jag hade svårt att fokusera på andra saker än vägen :p Jag vågade inte riktigt släppa blicken från vägen vilket innebar att jag ofta missade att svänga av där jag skulle, eftersom jag inte läste skyltarna :p Så då var det bra att ha någon som åkte med och kunde läsa GPS eller skyltar. Med åren upplever jag att blicken vidgas och att jag har förmågan att ha betydligt fler saker i mitt synfält samtidigt (uppenbarligen inte Porschar dårå :angel:). Så visst känns det rimligt att yngre kör sämre, kanske inte alltid för att man överskattar sin förmåga i trafiken (som kanske främst många unga män gör) utan för att man helt enkelt inte hunnit få tillräckligt mycket träning.
 
Senast ändrad:
Och håller inte avstånd till framförvarande bil. Varje gång jag kör bil reagerar jag på hur dåliga folk är på det. Snackade med en polis häromsistens som sa att många olyckor, av olika slag, skulle kunna undvikas eller bli mindre allvarliga om folk höll avståndet.

Jag håller med! :nailbiting: Jag blir så irriterad när det är någorlunda tät trafik, och jag försöker hålla avståndet från bilen framför, då kommer det alltid någon jävel och kör om och lägger sig i luckan precis framför mig. Jag håller igen lite så att jag får avstånd även till denna bil, då kommer det nån och kör om och lägger sig precis framför igen. Så håller det på sådär :banghead:
 
Jag håller med! :nailbiting: Jag blir så irriterad när det är någorlunda tät trafik, och jag försöker hålla avståndet från bilen framför, då kommer det alltid någon jävel och kör om och lägger sig i luckan precis framför mig. Jag håller igen lite så att jag får avstånd även till denna bil, då kommer det nån och kör om och lägger sig precis framför igen. Så håller det på sådär :banghead:

Det där känns igen...
 
Olika länder har olika trafikregler: en kompis från Libanon berättade att huvudregeln där var att inte stanna vid rödljus, risken för överfall var för stor.
 
Vad hade man då rödljusen till?
Tanken var ju säkert att de skulle fungera som här och det gjorde de kanske också från början men som som läget var då (och även idag?) var det ingen som vågade stanna. Och det var väl inte lika farligt överallt kan jag tänka men i en del områden var det så.
 
Tanken var ju säkert att de skulle fungera som här och det gjorde de kanske också från början men som som läget var då (och även idag?) var det ingen som vågade stanna. Och det var väl inte lika farligt överallt kan jag tänka men i en del områden var det så.

Jag kör mycket moppe nere på Bali och där finns typ inga trafikljus alls :p Ja, förutom på motorvägarna då såklart. Folk här hemma undrar ofta hur jag vågar ge mig in i trafiken där men ärligt talat tycker jag att det ser ut att funka väldigt bra. Folk läser av varandra på ett helt annat sätt när man inte har massa andra direktiv att gå efter, och kör dessutom inte särskilt snabbt (ingen har ju bråttom någonstans på den där ön liksom).
 
Och håller inte avstånd till framförvarande bil. Varje gång jag kör bil reagerar jag på hur dåliga folk är på det. Snackade med en polis häromsistens som sa att många olyckor, av olika slag, skulle kunna undvikas eller bli mindre allvarliga om folk höll avståndet.

Det är helt klart de allra vanligaste trafikolyckorna om jag ser till vilka jag får åka på (rent statistiskt kan jag dock inte svara på om så är fallet), folk är helt hopplösa med det där.

I Göteborg är det extremt mycket köer - och extremt mycket kökrockar.

Kör du dessutom inte röven på bilen framför kan du ge dig sjutton på att någon bakom blir irriterad och tutar för att du kör för sakta - i en kö. Rimligt...
 
Sen är det ju så också att riskbedömningar kräver erfarenhet. Det behöver inte röra sig om vare sig egoism eller hänsynslöshet . Många mil, regelbundet, är en parameter för att vara bra bilförare.
Håller med om både riskbedömningar och erfarenhet som viktiga faktorer.

Men exemplen i det jag svarade på var direkt otillåtna saker och det behövs inget av det för att veta att det inte ska göras. Då är det attitydproblem att man anser sig kunna välja att stå över lagar och regler på bekostnad av omgivningens säkerhet.
 
Jag kör mycket moppe nere på Bali och där finns typ inga trafikljus alls :p Ja, förutom på motorvägarna då såklart. Folk här hemma undrar ofta hur jag vågar ge mig in i trafiken där men ärligt talat tycker jag att det ser ut att funka väldigt bra. Folk läser av varandra på ett helt annat sätt när man inte har massa andra direktiv att gå efter, och kör dessutom inte särskilt snabbt (ingen har ju bråttom någonstans på den där ön liksom).

Din romantiserade bild av trafiken på Bali stöds inte av statistiken. I Sverige har vi ungefär 250 döda per år i trafiken. Motsvarande siffra för Bali, inräknat att Bali har ungefär halva befolkningen, är 6000. Det är alltså 24 ggr dödligare trafik på Bali än i Sverige.

Det funkar alltså inte särskilt bra alls.
 
Din romantiserade bild av trafiken på Bali stöds inte av statistiken. I Sverige har vi ungefär 250 döda per år i trafiken. Motsvarande siffra för Bali, inräknat att Bali har ungefär halva befolkningen, är 6000. Det är alltså 24 ggr dödligare trafik på Bali än i Sverige.

Det funkar alltså inte särskilt bra alls.

Ja, jag vet om att statistiken ser ut så :) Tänkte skriva med det i mitt första inlägg men gjorde inte det, så jag misstänkte att någon skulle påpeka det. Det jag skrev om är enbart mina egna erfarenheter där jag har uppfattat att folk är betydligt mer lyhörda gentemot varandra, än vad vi är här hemma. Eftersom det inte alltid finns trafikljus osv. Samt att folk sällan har bråttom. Men jag kör inte heller på de stora vägarna eftersom jag kör moppe, och på de mindre vägarna har jag goda erfarenheter. Men ja, jag vet som sagt om att statistiken ser annorlunda ut så det var klumpigt uttryckt att det fungerar bra.
 
Olika länder har olika trafikregler: en kompis från Libanon berättade att huvudregeln där var att inte stanna vid rödljus, risken för överfall var för stor.

Fast det är väl två helt olika "regler" du pratar om här. Tror knappast det står i deras teroiböcker att man ska strunta i alla rödljus och köra på? Alltså är det inte enligt trafikreglerna du ska köra mot rött utan pga andra omständigheter i samhället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp