Jag krockade - vad händer nu?

Jag har aldrig varit kaxig i trafiken, tvärtom. Jag platsar inte in i den kategorin och har aldrig gjort. Inte ens när jag var ännu yngre. Det tog snarare tid för mig att lita på min förmåga, så jag uppskattar inte att bli placerad i ett fack p.g.a min ålder och om 5 år utan olycka är en dålig indikator på hur man kör i trafiken så är väl ett åldersfack ändå en ännu sämre indikator.

Men, nog om det. Din poäng om år utan olycka har kommit fram och jag fattar den. Det är som sagt inte därför jag litar på min körförmåga :)

Enligt all tillgänglig statistik är ålder en mycket god indikation på hur väl man framför ett fordon i trafiken.
Och när det kommer till att vara säker i trafiken gäller det ju lika mycket ens förmåga att hantera stressiga situationer som ens faktiska körkunskaper/körförmåga.

Enligt all tillgänglig statistik är ålder en mycket god indikation på hur väl man framför ett fordon i trafiken.
Och när det kommer till att vara säker i trafiken gäller det ju lika mycket ens förmåga att hantera stressiga situationer som ens faktiska körkunskaper/körförmåga.

Jag orkar inte ens kommentera det här. Jag har avslutat diskussionen.

Säker i trafiken blir man efter flera års erfarenhet som förare. Inte innan dess. Inte fan kan vi väl ändå påstå att vi var säkra förare när vi fick kortet i handen. Eller hur var det med bullshit-tråden? :angel:

Men man kör inte bil om man inte behärskar bilkörningen fast man är stressad, sjuk, bakis, berusad o liknande. Absolut inte sagt att trådskaparen var påverkad av alkohol. Den infon fick då jag när jag tog B körkort o för min tunga behörighet.
Det är jätte viktigt!
Skämtar du, eller missförstår jag dig? Om jag skulle köra som en kratta om jag vore full eller bakis så ska jag inte köra bil alls, ens nykter?
Jag tog nyligen körkort och fick lära mig att köra på ett sätt där jag räknar med att andra gör misstag i trafiken - för att det är sånt människor gör. Oavsett hur länge de haft körkort eller hur bra bilförare de är. Något som räddade mig från att fronta med en lastbil häromdagen, och då är jag rätt övertygad om att den chauffören både haft körkort betydligt längre än vad jag har och är en bättre förare än vad jag är, mycket baserat på det.

@Singoalla Skönt att det gick bra för alla inblandade och att du har såpass självinsikt att du är medveten om vad du gjorde.

Men man kör inte bil om man inte behärskar bilkörningen fast man är stressad, sjuk, bakis, berusad o liknande. Absolut inte sagt att trådskaparen var påverkad av alkohol. Den infon fick då jag när jag tog B körkort o för min tunga behörighet.
Det är jätte viktigt!
Är det något dom lär ut på bilskolan att köra i alla dom tillstånden? Det missade jag isåfall då jag körde privat.

Det här är ju en helt absurdddiskussion. Alla människor kan göra fatala misstag under rätt/fel omständigheter. Bilkörning är det primära fortskaffningsmedlet i Sverige (som helt land då inte bara storstadsregionerna). Det är alltså ett måste för att ta sig från a-b i många delar av landet. Många gånger när man framför bilen är man inte optimalt utvilda, fokuserad, harmonisk, frisk etc. Jag är i stort sett alltid jättetrött när jag kör till och från jobbet tex. Jag har kört när jag varit så trött att jag sett i kors och dessutom stressad som fan, mörkret när min häst fått kolik och jag måste ta mig till stallet. Min sambo har kört sin tidigare flickvän in till sjukan när hon tagit en överdos, troligen inte helt harmonisk och balanserad i körningen just då. Folk kör sina partner som har värkar och ska föda i bil påväg till sjukhuset också troligen inte helt balanserade och fokuserade. Man är trött sjuk och har baksätet fullt av bråkiga barn samtidigt som man grälar med sin partner och stressar för att komma fram någonstans, de trafikanterna är också där ute. Det är därför du som trafikant ska vara observant på dina medtrafikanter och på din omgivning. För överallt händer det saker som inte går att förutse, barn, djur och tom vuxna skuttar rakt ut i trafiken, träd faller över vägbanan, andra trafikanter gör saker som är oväntade. Att tro att man själv inte påverkas av yttre omständigheter eller kan tappa fokus vid extrema situationer är ju väldigt verklighetsfrånvänt. Alla blir stressade vid rätt/fel omständigheter och vid stress så påverkas massor av funktioner i hjärnan.

Det här är ju en helt absurdddiskussion. Alla människor kan göra fatala misstag under rätt/fel omständigheter. Bilkörning är det primära fortskaffningsmedlet i Sverige (som helt land då inte bara storstadsregionerna). Det är alltså ett måste för att ta sig från a-b i många delar av landet. Många gånger när man framför bilen är man inte optimalt utvilda, fokuserad, harmonisk, frisk etc. Jag är i stort sett alltid jättetrött när jag kör till och från jobbet tex. Jag har kört när jag varit så trött att jag sett i kors och dessutom stressad som fan, mörkret när min häst fått kolik och jag måste ta mig till stallet. Min sambo har kört sin tidigare flickvän in till sjukan när hon tagit en överdos, troligen inte helt harmonisk och balanserad i körningen just då. Folk kör sina partner som har värkar och ska föda i bil påväg till sjukhuset också troligen inte helt balanserade och fokuserade. Man är trött sjuk och har baksätet fullt av bråkiga barn samtidigt som man grälar med sin partner och stressar för att komma fram någonstans, de trafikanterna är också där ute. Det är därför du som trafikant ska vara observant på dina medtrafikanter och på din omgivning. För överallt händer det saker som inte går att förutse, barn, djur och tom vuxna skuttar rakt ut i trafiken, träd faller över vägbanan, andra trafikanter gör saker som är oväntade. Att tro att man själv inte påverkas av yttre omständigheter eller kan tappa fokus vid extrema situationer är ju väldigt verklighetsfrånvänt. Alla blir stressade vid rätt/fel omständigheter och vid stress så påverkas massor av funktioner i hjärnan.

Tack för ett bra inlägg. Det går inte att förutspå när ett hjärnsläpp plötsligt ska dyka upp. Jag tycker också att det är ytterst verklighetsfrånvänt att påstå att "det skulle aldrig hända mig".

Jag tycker dessutom att det är väldigt elakt att försöka trycka dit någon på det sättet som vissa i tråden har försökt med. Det handlar om vilken inställning man har till andra människor. Om man blev oroad över någonting jag skrev så kan man lika gärna välja att skriva: "Men du, är det här första gången det här hände eller brukar du vara stressad i trafiken?" och starta en diskussion med vänlig ton därefter om man vill reda ut någonting. Att anta att någon "har ett problem", "lider av någonting" eller "bara var stressad till ett jäkla bröllop" utan att fråga om omständigheterna, och direkt börja trycka dit någon som dessutom redan är väldigt ledsen, ångerfull och skärrad tycker jag helt enkelt är jävligt elakt. Det finns trevliga och vänliga sätt att diskutera någons körförmåga om man blivit oroad, men det har man inte valt att göra.

Exakt det tänker jag också. I en drömvärld ska man bara köra bil när man är helt utvilad och i harmoni. Men trots det måste många av oss köra bil till jobbet samtidigt har man mkt som händer i ens liv. Jag hade i en period min pappa som var sjuk och gick bort och samtidigt var det andra tuffa saker som hände på mitt jobb och i mitt liv. Skulle jag inte ha åkt till jobbet? Och hur skulle jag ha försörjt mig då?

@Singoalla kram vad skönt att ni klarade er utan skador. :)

Under mina drygt 10 år som bilförare har jag hunnit köra mot rött två gånger, kört på en annan bil och blivit påkörd av en lastbil på motorvägen. Den gången jag körde på en annan bil hade jag tjafsat med min dåvarande sambo så jag var inte heller i mitt sinnes fulla bruk.

@Singoalla kram vad skönt att ni klarade er utan skador. :)

Under mina drygt 10 år som bilförare har jag hunnit köra mot rött två gånger, kört på en annan bil och blivit påkörd av en lastbil på motorvägen. Den gången jag körde på en annan bil hade jag tjafsat med min dåvarande sambo så jag var inte heller i mitt sinnes fulla bruk.

Så himla skönt. Mina föräldrar har ringt mig igår och sagt att de tänkt mycket på krocken och hur illa den kunnat gå, sånna här saker har ju en tendens att sjunka in i efterhand och det gör det även för mig. Det känns också extra jobbigt att jag hade min bästa vän i bilen när jag gjorde nåt så dumt. Hon är dock lugn som en filbunke över det inträffade. Riktigt cool tjej som bara stod och klappade om mig när jag stod där vid vägkanten och hyperventilerade.

Hur gick det när du blev påkörd av lastbilen? :nailbiting:

Jag har aldrig orsakat en trafikolycka. Däremot har jag en gång åkt av vägen i halka, en gång klippt ett rådjur och en gång blivit påkörd rejält på motorväg i en flerbilskrock. Jag kör enormt många mil per år.

Det betyder inte att jag är en jävla bra perfekt förare! Det betyder att jag är en hyfsad förare med en portion tur.

Jag kunde lika gärna ha smällt den där gången med nytt körkort när jag bytte fil utan att kolla döda vinkeln. Tack vare att den andra bilen var en skicklig förare slapp jag undan att vålla en trafikolycka - och lärde mig att ALLTID kolla döda vinkeln.

Jag har - apropå stress - kört åt fel håll i en rondell en gång. En jävligt knepig rondell men ändå. Den var tom så det hände inget. Men åter - tur.

Och på samma vis har jag "räddat" ett antal personer som kört ut mot väjningsplikt, ignorerat högerregeln, svängt plötsligt utan att blinka mm.

Perfekta människor finns ytterst få i trafiken och tyvärr är min erfarenhet att de som tror sig vara perfekta är mindre benägna att hjälpa andra ur trubbel...

Så det var helkorkat av TS göra den sväng hen gjorde. Men hen gör garanterat aldrig en riskabel u-sväng igen. Och man får göra misstag i trafiken. Men bör inte, men man får det så längr man tar konsekvenserna.

Men precis! Kör inte när du är stressad, trött osv låter jättebra i teorin men ibland måste man köra ändå.

När jag bröt näsan bad jag en vän hämta mig och köra mig till akuten eftersom jag inte tyckte det var lämpligt att jag körde själv.

Han är normalt lugn, balanserad och en mycket skicklig bilförare.
Nu blev han rejält chockad stressad när han såg mig med blod i hela ansiktet och hela tröjan och den bilfärden var väl inte den mest stabila.

Så himla skönt. Mina föräldrar har ringt mig igår och sagt att de tänkt mycket på krocken och hur illa den kunnat gå, sånna här saker har ju en tendens att sjunka in i efterhand och det gör det även för mig. Det känns också extra jobbigt att jag hade min bästa vän i bilen när jag gjorde nåt så dumt. Hon är dock lugn som en filbunke över det inträffade. Riktigt cool tjej som bara stod och klappade om mig när jag stod där vid vägkanten och hyperventilerade.

Hur gick det när du blev påkörd av lastbilen? :nailbiting:

Det gick bra med mig bilen blev helt mos. Men det är ju bara materiella saker som polisen sa när jag grinade över att bilen försvann iväg på en bärgare. Jag hade tur men jag har fortfarande lite fobi för att ligga bredvid lastbilar, speciellt nu när jag har en bebis som sitter med mig i bilen. :)

Det gick bra med mig bilen blev helt mos. Men det är ju bara materiella saker som polisen sa när jag grinade över att bilen försvann iväg på en bärgare. Jag hade tur men jag har fortfarande lite fobi för att ligga bredvid lastbilar, speciellt nu när jag har en bebis som sitter med mig i bilen. :)

Man kan verkligen reagera märkligt efteråt. Min första tanke när jag kommit ur bilen var att ringa flygplatsen så chefen visste att jag inte kunde hämta honom :D Jag hade då just kvaddat firmabilen och det var första gången jag skulle träffa honom :rofl:

Det var väldigt skönt också att jag kände flera ur brandkåren som kom så jag fick en kram direkt :heart

Efter jag blev påkörd på motorvägen blev jag jätterädd för bilar som kom upp bakifrån. Puls på 200, starkt obehag/rädsla osv. Klart stresspåslag. En gång nåt år efter olyckan när det var tät trafik på motorvägen och bromsljus började tändas och bilar kom fort bakifrån började jag idiotgrina och ville bara ur bilen.

Jag antar jag aldrig skulle kört bil mer efter olyckan eftersom jag var så olämplig pga reaktionerna efter?

Jag har fö varit nära att köra på en polis. I dagsljus. På en raksträcka. Med prövotid på körkortet. Jag hade fått ytterst dåliga besked och var i andra tankar. Han kunde lätt rapporterar mig för vårdslöshet i trafik. Han konstaterade "inte såg du nåt heller", frågade lite hur det var, bötfällde mig för fortkörning med 29 km/h och bad mig köra försiktigt och ta hand om mig. Men Buke hade burat in mig för mordförsök och tagit kortet på livstid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka