Det här är ju en helt absurdddiskussion. Alla människor kan göra fatala misstag under rätt/fel omständigheter. Bilkörning är det primära fortskaffningsmedlet i Sverige (som helt land då inte bara storstadsregionerna). Det är alltså ett måste för att ta sig från a-b i många delar av landet. Många gånger när man framför bilen är man inte optimalt utvilda, fokuserad, harmonisk, frisk etc. Jag är i stort sett alltid jättetrött när jag kör till och från jobbet tex. Jag har kört när jag varit så trött att jag sett i kors och dessutom stressad som fan, mörkret när min häst fått kolik och jag måste ta mig till stallet. Min sambo har kört sin tidigare flickvän in till sjukan när hon tagit en överdos, troligen inte helt harmonisk och balanserad i körningen just då. Folk kör sina partner som har värkar och ska föda i bil påväg till sjukhuset också troligen inte helt balanserade och fokuserade. Man är trött sjuk och har baksätet fullt av bråkiga barn samtidigt som man grälar med sin partner och stressar för att komma fram någonstans, de trafikanterna är också där ute. Det är därför du som trafikant ska vara observant på dina medtrafikanter och på din omgivning. För överallt händer det saker som inte går att förutse, barn, djur och tom vuxna skuttar rakt ut i trafiken, träd faller över vägbanan, andra trafikanter gör saker som är oväntade. Att tro att man själv inte påverkas av yttre omständigheter eller kan tappa fokus vid extrema situationer är ju väldigt verklighetsfrånvänt. Alla blir stressade vid rätt/fel omständigheter och vid stress så påverkas massor av funktioner i hjärnan.