Jag krockade - vad händer nu?

Fast man räknar ju inte att någon ska svänga ut mitt framför näsan för att vända över heldraget.
Ibland jo, räkna att trafikanter gör det mest oväntade och va förberedd på det, då klarar man mycket i trafiken. Har själv varit med om några sådana incidenter, fast det inte blivit någon krock, men försvinner koncentrationen en liten liten stund så kan det hinna smälla under den lilla lilla stunden, ingen är trots allt perfekt.

Jag vet bara att mina körskolelärare brukade säga det med mest oväntade. Tycker det är ett bra tips och har gjort mig själv mer vaken i trafiken. Vilket känns bra då många olyckor går att undvika. :)
 
Misstag sker. Fortfarande.
Var tacksam att TS är en av de som förstod hur illa det kunde ha gått istället för att gå på som en hackspett.
Ja, vilket jag också påtalat. Men att göra en u-sväng över en heldragen linje kräver ett ganska aktivt beslut, det är inte en liten miss tycker jag.
 
Ja, det är du det. Har du trafik bakom dig så är det inte tillåtet att stanna.
Och jag vidhåller fortfarande att man kan se om det är fritt eller ej utan att riskera bli ett trafikhinder och stanna till. Det är det alla speglar och fönster är till för. :up:
När jag körde på körskola, vilket visserligen var över 12 år sen nu, var jag tvungen att stanna och kontrollera innan u-sväng. Med trafik bakom skulle jag inte göra någon alls, behövde släppa om först.
 
Det är såna här trådar som får mig att vilja ta en Buke-paus med jämna mellanrum. Det ska överdrivas något så djävulskt och det ska fabriceras situationer som inte ens har skett. Från ett blåmärke till ett avhugget ben, för det "kunde faktiskt ha hänt". :banghead:
Åh, nu känner jag mig inte längre ensam om att ha tänkt samma sak. Tycker att det oftast går till överdrift.
 
Senast ändrad:
Själv har jag vid 2 tillfällen varit med om att folk svänger av från R90, där det också råder just 90 km/h och sen direkt backat ut i vägen igen :eek: för de behövde tydligen bara vända och såna gånger kan man ju undra över vad de pysslar med, var de har tankarna...

Självklart ska man ha koll på att ingen trafik kommer när man gör såna där "specialmanövrar" och förhoppningsvis så lärde de sig precis som ts av sitt misstag även om jag båda gångerna hann pallnita i tid.

Misstag av otänkthet kan alla göra av olika orsaker, så är det bara och förhoppningsvis så gör folk bara det misstaget En gång och aldrig mer. Värre då med de som inte lär sig något av sina misstag och svär över att det är alla andras fel när de hamnar i livsfarliga situationer.
 
@Singoalla stor e-kram till dig, ta hand om dig nu. Vilken tur att det bara blev materiella skador. Det finns dom som lever på att tillverka reservdelar och laga bilar.
Har själv varit med och smällt min personbil (förvisso på betongsugga), var halt ute och fick sladd, som jag inte kunde häva, var chockad efteråt. Jag kan säga en sak som jag lärde mig från det, självrisken är sur, men jag betalar hellre det än med mitt eget liv, samt det är väldigt bra att prata med några nära och kära i verkligheten för att få lite stöd. Det hjälpte mig komma vidare, för visst tusan grämde jag mig att jag hade fått sladd, men bara släppa och gå vidare när inga personskador inträffat.

Ta nu extra mycket hand om dig. :heart:heart:heart
 
Alla begår misstag @Singoalla någon gång i livet. Skönt att det inte blev värre än vad det blev!
Jag krockade bilen så att den fick skrotas när jag körde och smsade samtidigt. Körde in i ett släp bakifrån då det var köbildning och jag tittade för länge på mobilskärmen. Jag hann bromsa men inte tillräckligt.
Jag är hemskt glad över att det varken blev skada på släpet eller han som körde. Krocken var i så pass låg hastighet (trots att det var på E4:an) att min krockkudde inte ens löstes ut utan det blev bara som en hårdare inbromsning.
Jag var ändå mycket chockad och skärrad efteråt, och skämdes så pass att jag länge inte vågade berätta för någon att jag hade hållt på med mobilen utan ljög ihop någon annan historia om varför jag tappat fokus.
Som tur var hade jag inte särskilt hög självrisk på min helförsäkrade bil. Men jag fick ändå tömma bufferkontot för att kunna köpa en ny vilket tagit mig lång tid att spara ihop igen.
Det var ett så sjukt dumdristigt misstag, som hade kunnat sluta betydligt värre än vad det gjorde.
För övrigt var kontakten med fb-bolaget supersmidig. Det enda vi gjorde på plats var att fota varandras körkort och ta adress samt mobilnummer, sedan gjorde jag en skadeanmälan på nätet och sen sköttes allt automatiskt och fb-bolaget var även snabba med att betala ut pengar (fick pengar för att jag inte utnyttjade hyrbil samt för att bilen var tvungen att skrotas), men de täckte inte riktigt kostnaden för en ny bil.
 
Men herregudars vilken diskussion det blir. :rofl:

Först och främst: KRAM @Singoalla - det är väldigt skärrande att hamna i en sån situation. Det är många känslor som dyker upp även efteråt.

Jag kör jättemycket bil, jättemånga bil och har gjort flera tabbar under åren. Fokusera på att bara bilar blev skadade, och att du och den andra föraren inte har startat någon slags blodfejd. Försäkringsbolag är överraskande hjälpsamma, ring och prata med dem. Det ordnar sig! :)

Mvh har kvaddat nästan 20 % av alla bilar jag har ägt :idea: (dvs 2 av 11)
 
Men det är väl självklart att alla begår misstag. Även i trafiken. Men det måste väl ändå - rimligen - vara skillnad på misstag och misstag? Att bli så stressad att man inte stannar innan man svänger över körbanan och heldragen linje tycker jag själv är ett sådant misstag som nog inte borde hända.
Som sagt så kan allmänt hjärnsläpp komma på dom mest konstiga ställen. Sen så är det så också att Ts faktiskt tyckte att hon tittade noga, visst ska man dock inte köra över heldraget oavsett men tror alla nästan nångång har fuskat lite på sånt.
Själv har jag gjort en rad misstag (vilket inte är så underligt med många mil bakom ratten, bl a i tjänst) men inte något som renderat i en olycka. Jag har backat konstigt, av misstag kört mot rött i en tom korsning och en rad korkade grejor som inte är stolta ögonblick.
Ska man vara sån så har du faktiskt kunnat orsaka dödsolyckor med dom misstagen. Har du vart så slarvig att du kört på rött så kan du lika gärna också ha missat folk och bilar också. Ren tur med andra ord har du haft när du gjort allvarliga misstag.
Men vissa saker känner jag inte finns på kartan ens om jag blir hyperstressad , jag kan vara stressad och ändå fokuserad på körningen.
Tycker dina missar har varit minst lika allvarliga. Skillnaden är att du haft tur.
 
Senast ändrad:
@Singoalla
Jag tycker att många i tråden är hårda mot dig. Du gjorde en jäkla tabbe, men de allra flesta har gjort liknande grejer. Skillnaden är att de flesta kommer undan med det tack vare lyckosamma omständigheter som tex tom gata eller väldigt uppmärksamma medtrafikanter. Du råkade ha oturen att både ha otur när du tänkte och med omständigheterna denna gången, och det är sånt som händer de allra, allra flesta.
Men, jag reagerade på att du skriver att du har fem skadefria år innan detta som om det skulle tyda på att du är en bra förare. Att ha haft fem år utan skador är ingenting, och har man inte kört långt under de fem åren tycker jag inte att man räknas som en särskilt erfaren förare alls. Jag säger INTE att du inte är en bra förare, bara att fem skadefria år är en dålig indikation på någons körförmåga. (Ungefär lika talande som att säga att man har ridit i fem år utan att ha trillat av.)
 
Jag vet bara att mina körskolelärare brukade säga det med mest oväntade. Tycker det är ett bra tips och har gjort mig själv mer vaken i trafiken. Vilket känns bra då många olyckor går att undvika. :)
Ja, och många olyckor går att undvika genom att inte ligga så tätt när man närmar sig rondeller, vanliga korsningar och ljusreglerade korsningar, det finns inga garantier att den som ligger framför eller den man möter fyllt på blinkersolja, speciellt inte när dom ska svänga ut ur rondeller, eller att dom ens vet åt vilket håll dom blinkar. Det finns hur många exempel som helst men jäkt, stress och ligga för nära är största faran, liksom dom som inte kan anpassa hastigheten efter tempot och skapar livsfarliga omkörningar.

Min gamla körlärare hade en minnesramsa, "Sikten-pilen-filen" och den håller jag stenhårt på. Att sen inte ens taxibilarna kan rondellkörning är märkligt, för två veckor sen skulle en sån köra om mig på HÖGRA sidan i en enkelfilig rondell :banghead: men han hamnade uppe på en refug istället annars hade han satt taxin klockrent rätt in i sidan på den som väntade på att jag skulle passera men tutan visste han var den satt iallafall. Det här är Sverige, INTE Bagdad! :mad:
 
@Singoalla
Jag tycker att många i tråden är hårda mot dig. Du gjorde en jäkla tabbe, men de allra flesta har gjort liknande grejer. Skillnaden är att de flesta kommer undan med det tack vare lyckosamma omständigheter som tex tom gata eller väldigt uppmärksamma medtrafikanter. Du råkade ha oturen att både ha otur när du tänkte och med omständigheterna denna gången, och det är sånt som händer de allra, allra flesta.
Men, jag reagerade på att du skriver att du har fem skadefria år innan detta som om det skulle tyda på att du är en bra förare. Att ha haft fem år utan skador är ingenting, och har man inte kört långt under de fem åren tycker jag inte att man räknas som en särskilt erfaren förare alls. Jag säger INTE att du inte är en bra förare, bara att fem skadefria år är en dålig indikation på någons körförmåga. (Ungefär lika talande som att säga att man har ridit i fem år utan att ha trillat av.)

Jag håller inte riktigt med, men förstår din poäng och orkar inte fortsätta diskutera om detta noggrannare nu heller. Jag fattar vad du menar. Framför allt handlar det väl om att jag är relativt ung och tog körkortet för 5 år sedan så min poäng är väl att det är första gången något händer. Att jag kör säkert beror på fler saker än så, vilka jag också nämnt kort i tråden :) Men jag har inte sett någon poäng med att redogöra för varför jag (eller någon annan heller för den delen) anser att jag är en säker förare i tråden så det blev väl en kort sammanfattning bara.
 
Senast ändrad:
Jag håller inte riktigt med, men förstår din poäng och orkar inte fortsätta diskutera om detta noggrannare nu. Framför allt handlar det väl om att jag är relativt ung och tog körkortet för 5 år sedan så min poäng är väl snarare att det är första gången något händer. Att jag kör säkert beror på fler saker än så, vilka jag också skrivit kort om i tråden :) Men jag har inte sett någon poäng med att redogöra för varför jag anser att jag är en säker förare i tråden så det blev väl en kort sammanfattning bara.

Min poäng är att många klarar sig ju betydligt längre än 5 år innan de har en olycka, 10 eller 20 skadefria år är ju verkligen inte ovanligt. Samtidigt som det finns de som krockar sin första vecka med körkort och sen kör fläckfritt livet ut.
Sen är det ju så att mellan 45-55 års ålder kör man som bäst och i din (och min) ålder kör man som sämst. Ja, värre än pensionärerna faktiskt. Däremot är vi duktiga på att vara kaxiga, tro att vi kör bättre än vi gör och sedan köra över vår förmåga och krocka. De flesta som tar körkort gör det mellan 18-25 år och är alltså efter 5 år fortfarande kvar i kategorin "farligast på vägen", därför tycker jag att det är viktigt att påpeka hur obetydlig 5 års erfarenhet verkligen är.
 
Min poäng är att många klarar sig ju betydligt längre än 5 år innan de har en olycka, 10 eller 20 skadefria år är ju verkligen inte ovanligt. Samtidigt som det finns de som krockar sin första vecka med körkort och sen kör fläckfritt livet ut.
Sen är det ju så att mellan 45-55 års ålder kör man som bäst och i din (och min) ålder kör man som sämst. Ja, värre än pensionärerna faktiskt. Däremot är vi duktiga på att vara kaxiga, tro att vi kör bättre än vi gör och sedan köra över vår förmåga och krocka. De flesta som tar körkort gör det mellan 18-25 år och är alltså efter 5 år fortfarande kvar i kategorin "farligast på vägen", därför tycker jag att det är viktigt att påpeka hur obetydlig 5 års erfarenhet verkligen är.

Jag har aldrig varit kaxig i trafiken, tvärtom. Jag platsar inte in i den kategorin och har aldrig gjort. Inte ens när jag var ännu yngre. Det tog snarare tid för mig att lita på min förmåga, så jag uppskattar inte att bli placerad i ett fack p.g.a min ålder och om 5 år utan olycka är en dålig indikator på hur man kör i trafiken så är väl ett åldersfack ändå en ännu sämre indikator.

Men, nog om det. Din poäng om år utan olycka har kommit fram och jag fattar den. Det är som sagt inte därför jag litar på min körförmåga :)
 
Jag krockade i helgen. Jag blev svårt stressad i en situation på väg till min brors vigsel och det bara låste sig i huvudet på mig. Försökte mig på att göra en U-sväng och trots att jag tyckte att jag tittade så noggrant så missade jag att det var en bil bakom mig och vi smällde. Alla oskadda, men trasiga bilar. Jag har lovat att ta kontakt med han som jag krockade med nu under dagen för att reda ut allt med försäkringar mm.

Vad händer nu? Jag har leasat min bil och han jag krockade med vet jag inte. Han fick en plåtskada där plåten revs upp några dm vid ena framhjulet, samt repor. Min bil är det värre med, verkar som att hela fronten fastnade i hans bil och revs ut. Jag kommer givetvis att ta på mig ansvaret för olyckan och jag gissar att det kommer att svida i min plånbok.

Hur mycket kan ett sånt här kalas landa på? Kan mitt försäkringsbolag vägra att betala ut eftersom jag var en klant? Vilken tidsaspekt tittar vi på, brukar sånt här redas ut snabbt eller kan det bli långdraget? Någon som har några erfarenheter av detta som jag borde ta med mig?


Skönt att det inte blev personskador. Men nackskador kan ge sig till känna efter olyckan.
Snälla kör inte bil om du är stressad, det är inte viktigare att gå på bröllopp än att köra ordentligt. Man riskerar någon annans hälsa o liv! Framför allt man korsar inte heldragen linje! Den finns där av en anledning. U sväng är enkelt men ack så lätt att missa ett fordon. Bättre att köra in i vända. Tur att det inte var en lastbil du krockade med!
Lova att inte köra bil när du är stressad igen!
Man skriver skadeanmälan efter olyckan tillsamnans med den man krockat med. Eller var sin skadeanmälan. Risken att någon ändrar sin version om vad som hänt är stor om den fylls i efter hand. O säg aldrig att det är ditt fel. Det avgör försäkringsbolaget. Kan vara att båda får ansvar för olyckan.
Hoppas du slipper från fler insidenter i trafiken.
 
Jag har aldrig varit kaxig i trafiken, tvärtom. Jag platsar inte in i den kategorin och har aldrig gjort. Inte ens när jag var ännu yngre. Det tog snarare tid för mig att lita på min förmåga, så jag uppskattar inte att bli placerad i ett fack p.g.a min ålder och om 5 år utan olycka är en dålig indikator på hur man kör i trafiken så är väl ett åldersfack ändå en ännu sämre indikator.

Men, nog om det. Din poäng om år utan olycka har kommit fram och jag fattar den. Det är som sagt inte därför jag litar på min körförmåga :)

Man behövet inte vara kaxig i trafiken. Det är det så många andra som är. Men man ska kunna trafikreglerna. Vad skyltar vägmarkering=bla linjer högerregel mm betyder o fungerar.
Framför allt framförhållning! Det saknar väldigt många vanliga bilister.
 
Jag skulle bara att han inte höll ett säkert avstånd! inget mer.

Man säger inget om den ene eller den ande det avgör försäkringsbolaget. O man kastar inte sten i glas hus när hen i stressat tillstånd svängt in höger sen ut vänster framför bakomvarande fordon o tänkt/korsade heldraget.
Vi vet inte vad för väg olyckan skedde på. Vilken hastighet som rådde eller vad för hastighet som var tillåten på vägen. Ej heller väder förhållanden. Klart med god sikt, regn o mindre god sikt. Var det i en sväng eller på ett back krön med dold sikt. Eller var det en raksträcks med mycket god sikt? O man vinner inget på att inte vara ärlig när det har hänt något.
Men man kör inte bil om man inte behärskar bilkörningen fast man är stressad, sjuk, bakis, berusad o liknande. Absolut inte sagt att trådskaparen var påverkad av alkohol. Den infon fick då jag när jag tog B körkort o för min tunga behörighet.
Det är jätte viktigt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp