Jag krockade - vad händer nu?

I så fall är världen full av dåliga bilförare som borde lämna in körkortet. Min inräknat. Tror inte att jag någonsin i livet träffat en människa som inte klantat sig. I stort eller smått. Om man inte klantat sig i det stora har man sannolikt haft ren bonntur.

Vi är alla mänskliga och vi kan göra misstag. Varför är inte alltid helt relevant - men ingen människa är en maskin.
...eller saknar självkritik.

Äsch, jag kör mycket bil, ett varv runt jorden om året, i snitt 12 mil om dagen. Ibland händer misstag, oftast reds de upp av andra resenärer. Trots att jag kör lugnt och fokuserat. Tyvärr händer olyckor. Ibland med dödlig utgång. Och vaddå reda ut olycka innan man ska på bröllop? Ingen skadad, materiella skador bara, verkar som förarna var överrens att reda ut det efteråt... Men de perfekta på buke, de ska såklart ifrågasätta ändå...

Troligen är det inte ens mycket att reda ut. Man skickar in en skadeanmälan och sedan får försäkringsbolagen reda ut det (jag har ansett mig vållande vid en trafikolycka som bolagen redde ut vidare vilket gjorde att jag till slut inte stod som ansvarig så det kan ändras även om förarna var överrens). Det ordnar sig.

Men alltså... @Singoalla vet att hon gjorde fel, hon har av det här lärt sig att om hon blir sådär stressad nån fler gång så kommer hon stanna, andas och samla sig innan hon kör vidare så varför hacka på som att hon är nån total idiot bakom ratten?

Alla gör misstag och de smarta lär sig av dem liksom.

Har haft körkort i snart 14 år och gör misstag emellanåt helt enkelt eftersom jag är en männska ;) det viktigaste tror jag är att erkänna sina misstag, inse sina begränsningar och försöka lära sig nåt av det (som TS gör ) Jag tycker det är bra mycket otäckare med folk som tror att de är odödliga, kör som galningar och tror att de har full kontroll :banghead: och folk som säger saker som "jag har varit med i fem krockar, och ingen av gångerna har det varit mitt fel!!" :crazy:

@Lovisaleonora

Tycker det du har skrivit hittills i tråden är så svartvitt. Människor som inte blir påverkade av omkringliggande faktorer tror jag inte existerar. Alla som sätter sig i en bil riskerar sitt eget och andra människors liv och omkringliggande faktorer påverkar sedan på ett spektrum. Alla som har kört bil regelbundet i flera år har säkert haft sekunder där fokusen inte varit lika skarp som när den är som allra bäst. Sekunder som med maximal otur hade kunnat orsaka en olycka.

@Lovisaleonora

Tycker det du har skrivit hittills i tråden är så svartvitt. Människor som inte blir påverkade av omkringliggande faktorer tror jag inte existerar. Alla som sätter sig i en bil riskerar sitt eget och andra människors liv och omkringliggande faktorer påverkar sedan på ett spektrum. Alla som har kört bil regelbundet i flera år har säkert haft sekunder där fokusen inte varit lika skarp som när den är som allra bäst. Sekunder som med maximal otur hade kunnat orsaka en olycka.

Men det är väl självklart att alla begår misstag. Även i trafiken. Men det måste väl ändå - rimligen - vara skillnad på misstag och misstag? Att bli så stressad att man inte stannar innan man svänger över körbanan och heldragen linje tycker jag själv är ett sådant misstag som nog inte borde hända.

Själv har jag gjort en rad misstag (vilket inte är så underligt med många mil bakom ratten, bl a i tjänst) men inte något som renderat i en olycka. Jag har backat konstigt, av misstag kört mot rött i en tom korsning och en rad korkade grejor som inte är stolta ögonblick.

Men vissa saker känner jag inte finns på kartan ens om jag blir hyperstressad , jag kan vara stressad och ändå fokuserad på körningen.

Men det är väl självklart att alla begår misstag. Även i trafiken. Men det måste väl ändå - rimligen - vara skillnad på misstag och misstag? Att bli så stressad att man inte stannar innan man svänger över körbanan och heldragen linje tycker jag själv är ett sådant misstag som nog inte borde hända.

Själv har jag gjort en rad misstag (vilket inte är så underligt med många mil bakom ratten, bl a i tjänst) men inte något som renderat i en olycka. Jag har backat konstigt, av misstag kört mot rött i en tom korsning och en rad korkade grejor som inte är stolta ögonblick.

Men vissa saker känner jag inte finns på kartan ens om jag blir hyperstressad , jag kan vara stressad och ändå fokuserad på körningen.

Hur man reagerar i en viss situation vill jag nog ändå påstå att man inte vet. Man kan tro sig veta det men ändå agera annorlunda när väl situationen dyker upp. En del i att få vara mänsklig, tack och lov.

Jag har gjort en rad grejer som kunde ha renderat en olycka. Att det inte gjorde det handlar nog väldigt mycket om tur för både dig, mig och andra förare i tråden som påpekat att man gör misstag.

Dessutom skulle väl TS mig veterligen göra en u-sväng och då är det väl inte direkt kutym att stanna innan. Ska du göra en u-sväng ska den göras "i ett enda svep" eftersom man annars riskerar uppehålla trafiken bakom och det är inte tillåtet.

Ja, precis! Diskussionen blir ju så tramsig när folk börjar skriva som om någon påstått att den kör totalt felfritt, eller att bara undermänniskor som aldrig begår misstag ska få köra. Det är ju inte vad någon skrivit.

Nej, diskussionen blir tramsig när man försöker påstå att TS inte är kapabel till att köra bil för att det skett en olycka med 0 skadade. Där kan vi verkligen tala om tramsigt.

Dessutom skulle väl TS mig veterligen göra en u-sväng och då är det väl inte direkt kutym att stanna innan. Ska du göra en u-sväng ska den göras "i ett enda svep" eftersom man annars riskerar uppehålla trafiken bakom och det är inte tillåtet.

Om man lägger sig i en högerfil och ska korsa en heldragen linje och en annan fil, jo - då måste man rimligen stanna för att säkerställa att det inte kommer någon i den filen man ska korsa. Annars är man ju helt av banan. Du menar väl ändå inte, utgår jag från, att det är OK att korsa en annan fil utan att det är fritt?

Du kollar ju att det är fritt i den filen du ska u-svänga in i, varför inte den du ska korsa?

Du menar väl ändå inte, utgår jag från, att det är OK att korsa en annan fil utan att det är fritt?

O_o

Givetvis (under rätt förutsättningar) behöver man inte stanna för att se att det är fritt? Skämtar du nu?
Och alltså, på tal om trams, den där frågan är så medvetet tramsig att jag storknar.
Kom igen nu liksom.

Det är såna här trådar som får mig att vilja ta en Buke-paus med jämna mellanrum. Det ska överdrivas något så djävulskt och det ska fabriceras situationer som inte ens har skett. Från ett blåmärke till ett avhugget ben, för det "kunde faktiskt ha hänt". :banghead:

Det är såna här trådar som får mig att vilja ta en Buke-paus med jämna mellanrum. Det ska överdrivas något så djävulskt och det ska fabriceras situationer som inte ens har skett. Från ett blåmärke till ett avhugget ben, för det "kunde faktiskt ha hänt". :banghead:
Fast problemet är ju att när folk skiter i trafikregler (t.ex. kör över heldragen linje, struntar i väjningsplikt osv) är det som med otur hade kunnat kosta någon livet. Det har hänt nära till mig så ursäkta, men jag blir förbannad på folk som struntar i sånt.

O_o

Givetvis (under rätt förutsättningar) behöver man inte stanna för att se att det är fritt? Skämtar du nu?
Och alltså, på tal om trams, den där frågan är så medvetet tramsig att jag storknar.
Kom igen nu liksom.

Jag är fullkomligen allvarlig. Jag hade aldrig någonsin kört i högerfilen (för att svänga höger) och sedan direkt lagt om och korsat filen och gjort en u-sväng. Jag stannar faktiskt även om jag tror det är fritt till Haparanda, just för att t ex en cyklist så snabbt dyker upp.

Jag skulle vilja påstå att dom farligaste förarna är dom som i tät trafik missat en avfart och då drar ner rejält på farten och skapar irritation och vansinnesomkörningar hos medtrafikanterna. det blir inte mer rätt bara för att man minskar farten med hälften. :banghead:

Missbrukare tog jag inte ens upp, dom spelar ju sen gammalt i en helt annan division och en sån testade närkontakt med militärbilen jag hade, blev inget bra alls, eller, jo, jättebra tyckte polisen för den minibussen blev hopvikt på mitten och satt ur trafik och gubben blev ÄNTLIGEN fordonslös. (Notorisk rattfyllerist som klarat sig preciiis under flera år.) Det är hittills enda olyckan jag varit inblandad i på mina 41 år bakom ratten och spakarna på en uppsjö olika fordon och jag hoppas innerligt att jag slipper flera olyckor.

Olyckor och misstag händer, så är det bara, och är det bara plåtskador så är det inget att bråka om, döda ting går att ersätta.

Fast problemet är ju att när folk skiter i trafikregler (t.ex. kör över heldragen linje, struntar i väjningsplikt osv) är det som med otur hade kunnat kosta någon livet. Det har hänt nära till mig så ursäkta, men jag blir förbannad på folk som struntar i sånt.

Misstag sker. Fortfarande.
Var tacksam att TS är en av de som förstod hur illa det kunde ha gått istället för att gå på som en hackspett.

Alltså, saker händer. Vi är människor, ibland blir saker fel. Ibland är det saker som inte borde få bli fel, tex inom vården med dödlig utgång. Det hjälper troligtvis inte de drabbade i sig just då, men vi lär av våra misstag och det är då saker händer man ändrar rutiner för att undvika att det händer igen.

@Singoalla - vilken tur det gick så bra som det gick, med bara materiella skador. Jag gissar att du aldrig lär göra om samma sak igen.

Jag är fullkomligen allvarlig. Jag hade aldrig någonsin kört i högerfilen (för att svänga höger) och sedan direkt lagt om och korsat filen och gjort en u-sväng. Jag stannar faktiskt även om jag tror det är fritt till Haparanda, just för att t ex en cyklist så snabbt dyker upp.

Ja, det är du det. Har du trafik bakom dig så är det inte tillåtet att stanna.
Och jag vidhåller fortfarande att man kan se om det är fritt eller ej utan att riskera bli ett trafikhinder och stanna till. Det är det alla speglar och fönster är till för. :up:

Ja, det är du det. Har du trafik bakom dig så är det inte tillåtet att stanna.
Och jag vidhåller fortfarande att man kan se om det är fritt eller ej utan att riskera bli ett trafikhinder och stanna till. Det är det alla speglar och fönster är till för. :up:

Jag misstänker att vi har olika bilder av vad ts företog sig i samband med u-svängen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka