Jag krockade - vad händer nu?

Jag utgick från det TS skrev, och formulerade det så här:
"Klart misstag kan alla göra, men om du vet på förhand att du har det problemet fattar jag faktiskt inte varför du ska köra bil."

Vilket inte ändrar något av det jag skrev. Du ifrågasätter om TS ska köra bil eller ej.

Jösses..dom som säger att dom aldrig gör misstag och alltid har koll osv ljuger, antagligen så har dom bara inte märkt av misstaget för att dom haft tur. Har man haft körkort i ett antal år så har man gjort saker i trafiken som säkerligen hade kunnat skapa en olycka om oturen vart framme. Går inte att vara så perfekt att man alltid hela tiden gör rätt. Ibland får man hjärnsläpp och gör dumma beslut helt enkelt, kan hända vem som helst.

Det är ju skillnad på att stressa upp sig över yttre omständigheter som egentligen inte spelar någon värdslig roll, så till den grad att man riskerar sitt och andras liv och vissa andra situationer. Kan jag tycka.

Stress över förseningar etc är något jag faktiskt kan påverka själv. Oavsett om det är försent till jobbet eller försent till begravning, bröllop whatever så är det ju fokus som gäller. Det blir ju inte bättre situation av att man krockar på vägen.

Det här var väl egentligen en väldigt liten påverkan som ändå ledde till ett så grovt misstag i trafiken. Jag kan visst göra samma sak som TS, men jag stannar undantagslöst och tittar igen innan jag svänger över. Först åt sidan, sedan svänga över. Det kan mycket väl smyga upp en cyklist på utsidan, snabbt och ljudlöst.

Du ifrågasätter varför TS överhuvudtaget kör bil.
Du har ingen aning om hur TS kör bil, vilket du också erkänner.
Hur går det ihop, tycker du?

Exakt, gäller fler i den här tråden. Att jag kört säkert i 5 år innan och att min familj som åker med mig regelbundet intygar att jag alltid kör säkert verkar ingen läsa. Men jag antar att dom inte vet någonting heller och inte heller borde köra bil. Akta er för att köra bil i Stockholm Bukefalister, för där bor familjen Singoalla som kör som tokar och tar sjukt lättvindigt på att köra på folk :nailbiting:

:grin:

Det är ju skillnad på att stressa upp sig över yttre omständigheter som egentligen inte spelar någon värdslig roll, så till den grad att man riskerar sitt och andras liv och vissa andra situationer. Kan jag tycka.

Stress över förseningar etc är något jag faktiskt kan påverka själv. Oavsett om det är försent till jobbet eller försent till begravning, bröllop whatever så är det ju fokus som gäller. Det blir ju inte bättre situation av att man krockar på vägen.

Det här var väl egentligen en väldigt liten påverkan som ändå ledde till ett så grovt misstag i trafiken. Jag kan visst göra samma sak som TS, men jag stannar undantagslöst och tittar igen innan jag svänger över. Först åt sidan, sedan svänga över. Det kan mycket väl smyga upp en cyklist på utsidan, snabbt och ljudlöst.

Jag har aldrig i den här tråden berättat om varför jag var så stressad som jag var. Jag har bara sagt att det var en extrem situation som jag inte vill skriva om här, och att jag inte kunnat förutspå den innan jag hoppade in i bilen. Men det läser ju för tusan ingen heller.

Känner mig bara för att ställa mig på TS sida här och berätta att jag kört mot rött... två gånger. Av stress. Haft körkort i 12 år.

Skulle kunna berätta exakt vad som hände och varför det blev som det blev, men vill mest bara visa att alla gör misstag.

Du liksom flera andra i tråden drar på sjukt stora växlar över en olycka där det bara var materiella ting som skadades, inget annat. Olyckor händer, man behöver inte trycka till TS genom att insinuera eller rakt ut tala om att man tycker att hon är en dålig bilförare.

"Det blir ju inte en bättre situation av att man krockar på vägen", you don't say? :up:

Kan vi bara lägga av med överdrifterna nu? VARFÖR tenderar Buke-trådar alltid börja med "...han fick ett skrubbsår på benet" och sluta med "...men han kunde faktiskt ha förlorat benet herregud!!!!". :arghh:

Känner mig bara för att ställa mig på TS sida här och berätta att jag kört mot rött... två gånger. Av stress. Haft körkort i 12 år.

Skulle kunna berätta exakt vad som hände och varför det blev som det blev, men vill mest bara visa att alla gör misstag.

Tack, det känns bra att höra. Jag har en tendens att gå hårt på mig själv när jag gör misstag och det räcker liksom, jag behöver inte att andra gör det också.

Tack, det känns bra att höra. Jag har en tendens att gå hårt på mig själv när jag gör misstag och det räcker liksom, jag behöver inte att andra gör det också.

Hade du inte erkänt att du tagit ett fel beslut utan ansett att du kört felfritt hade jag sagt att sätt dig för f-n inte bakom ratten igen. Nu vet du att du gjorde fel, du vet vad det berodde på och kan i fortsättningen se till att hantera sådana här situationer bättre (när du är under stress vid bilkörning).

Vi har som sagt alla gjort misstag bakom ratten.

2004 när jag haft körkort i tre månader svängde jag vänster mitt ut framför en annan bil som smällde rätt in i sidan.
Kan inte skylla på något faktiskt, jag tittade helt enkelt inte ordentligt innan jag svängde.
Jag gjorde ett misstag, människor gör misstag.

Efter det har jag kör 2000 mil om året utan incidenter, ibland tack vare min skicklighet, ibland tack vare andras. Men enligt vissa borde jag väl skickat tillbaka kortet och aldrig mer satt mig bakom ratten

2004 när jag haft körkort i tre månader svängde jag vänster mitt ut framför en annan bil som smällde rätt in i sidan.
Kan inte skylla på något faktiskt, jag tittade helt enkelt inte ordentligt innan jag svängde.

Efter det har jag kör 2000 mil om året utan incidenter, ibland tack vare min skicklighet, ibland tack vare andras. Men enligt vissa borde jag väl skickat tillbaka kortet och aldrig mer satt mig bakom ratten

Exakt. En farlig bilförare blir man när man inte lär sig av sina misstag och dessutom gör om dem.

Jag har kört mot rött en gång, kört över en fågel, kört mot enkelriktat en gång och fått en parkeringsböter! Ibland är man inte 100% varenda sekund när man kör. Jag har haft körkort i 11 år. Ibland gör man fel. Ibland gör man bort sig. Vissa misstag för större konsekvenser än andra men den som ärligt kan säga att de aldrig någonsin gjort minsta fel eller misstag när de kört känner jag mig tveksam till. Att göra fel är inte okej men det är mänskligt.
Du är medveten om vad du gjorde fel, du kommer förmodligen undvika det i framtiden och känna av tecken på stress tidigare så du kan undvika att hamna i samma situation igen. Du har lärt dig av ditt misstag. Världen gick inte under.
Kram och tur att det bara var materiella skador :)

Ja, precis. Jag hoppas på att min framtid också ska bli fri från incidenter. Man lär sig ju av sina misstag dessutom. Jag har aldrig kört bil under så stark stress som jag hamnade under nu, men jag trodde att det inte skulle påverka min körförmåga på det sättet som den gjorde så jag fortsatte att köra. Efter det här kommer jag som sagt försöka köra av vägen och stanna om liknande stress uppstår igen mitt i en körning.

Tack för alla stöttande ord. Jag har som sagt varit både skärrad och självkritisk så det känns skönt att höra värmande ord.

Jag vill bara förtydliga att stressen inte uppstod på grund av försening till vigseln eller liknande. Jag förstår nu att det kan ha låtit så i tråden och att det då låter extra illa att jag gjorde en så dum sväng. Det var en rad faktorer som spelade in den här dagen, men var det ett besked som jag fick under färden som gjorde att stressen uppstod. Föreningen till vigseln uppstod först efter krocken. Ville bara att det skulle bara tydligt :)

Tack för alla stöttande ord. Jag har som sagt varit både skärrad och självkritisk så det känns skönt att höra värmande ord.

Jag vill bara förtydliga att stressen inte uppstod på grund av försening till vigseln eller liknande. Jag förstår nu att det kan ha låtit så i tråden och att det då låter extra illa att jag gjorde en så dum sväng. Det var en rad faktorer som spelade in den här dagen, men var det ett besked som jag fick under färden som gjorde att stressen uppstod. Föreningen till vigseln uppstod först efter krocken. Ville bara att det skulle bara tydligt :)

Du har faktiskt ingen skyldighet att förklara dig :)

De jag känner som jag anser vara duktiga och säkra förare, blir inte påverkade av omkringliggande faktorer när de befinner sig i trafiken. De håller huvudet kallt och fokus på körningen.
I så fall är världen full av dåliga bilförare som borde lämna in körkortet. Min inräknat. Tror inte att jag någonsin i livet träffat en människa som inte klantat sig. I stort eller smått. Om man inte klantat sig i det stora har man sannolikt haft ren bonntur.

Vi är alla mänskliga och vi kan göra misstag. Varför är inte alltid helt relevant - men ingen människa är en maskin.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka