Jag krockade - vad händer nu?

Men hallå, jag skrev ju precis att jag inte ens gjort en buckla på en bil under hela tiden jag haft körkort innan. Jag kör aldrig för snabbt. Jag kör knappt om folk. Jag kör nog säkrast av alla jag känner, vilket folk intygade till mig under gårdagen när jag pratade med familjen om detta och vi bearbetade vad som hänt. Detta var en extrem situation som uppstod.

Jag tror att risken för dumma beslut i trafiken ökar i takt med grad av stress för alla människor, inte enbart för mig. Jag har upplevt några gånger tidigare att jag varit nära att ta ett för hastigt beslut när jag varit stressad, men inte gjort det. Därav medvetenheten om att om jag någonsin kommer krocka så kommer det vara under stress.
Fast du hade ju bara haft körkort i fem år? Det oroande är väl att du vet att du kan bli så stressad och bli blockerad och då göra såna här saker. Klart misstag kan alla göra, men om du vet på förhand att du har det problemet fattar jag faktiskt inte varför du ska köra bil.

Det är ju inte säkert att polis var inblandad, är det inga personskador och det går att ordna upp trafiksituationen utan polisens hjälp så blir det bara en försäkringsfråga.

Och då är det faktiskt ännu värre. Olyckor/kollisioner SKA rapporteras, vad polisen sedan väjer att göra är deras ansvar.

---
Att involvera polisen
Något många inte vet är att man inte är tvungen att informera polisen efter att en olycka skett. När det gäller mindre olyckor där ingen kommer till skada kan det hända att polisen inte har tid att komma till platsen. Om polisen inte kommer till platsen ska du vända dig till en polisstation och rapportera olyckan vilket du kan behöva som underlag om du ska kräva skadestånd.
---
https://www.carfax.se/information-om-fordon/bilolycka

Å det gjorde han inte heller, så skulle jag säga det så skulle jag inte ljuga. Men i den här situationen är det nog inte läge för mig att göra någonting annat än att lägga mig helt platt och casha ut vad dom än vill ha.

Det kan ju också vara till din nackdel att ni inte fyllt i blanketter och skrivit under på plats som man ska göra vid dessa händelser. Han kan ju faktiskt dikta ihop vilken historia som helst som överensstämmer med skadorna.

Avfart är på motorväg och det hoppas jag verkligen inte var situationen!

Som beskrivet låter det som en fil för sväng in på väg till höger, alltså inte en regelrätt avfart.

Det kan ju också vara till din nackdel att ni inte fyllt i blanketter och skrivit under på plats som man ska göra vid dessa händelser. Han kan ju faktiskt dikta ihop vilken historia som helst som överensstämmer med skadorna.

Hade vi gjort det så hade jag och min familj missat eller fördröjt min brors vigsel ordentligt, så det var inget alternativ just då.

Och då är det faktiskt ännu värre. Olyckor/kollisioner SKA rapporteras, vad polisen sedan väjer att göra är deras ansvar.

---
Att involvera polisen
Något många inte vet är att man inte är tvungen att informera polisen efter att en olycka skett. När det gäller mindre olyckor där ingen kommer till skada kan det hända att polisen inte har tid att komma till platsen. Om polisen inte kommer till platsen ska du vända dig till en polisstation och rapportera olyckan vilket du kan behöva som underlag om du ska kräva skadestånd.
---
https://www.carfax.se/information-om-fordon/bilolycka

Läs negationerna en gång till!

Fast du hade ju bara haft körkort i fem år? Det oroande är väl att du vet att du kan bli så stressad och bli blockerad och då göra såna här saker. Klart misstag kan alla göra, men om du vet på förhand att du har det problemet fattar jag faktiskt inte varför du ska köra bil.

Vart har jag skrivit att jag vet att jag har det problemet? Jag har inte ens det problemet, det är första gången det hänt.

Ja, tack :heart Jag hade så dåligt samvete i helgen för att jag tog ett så dumt beslut så det tog lite tid för familjen att prata mig på banan igen och intyga att jag faktiskt är en duktig och säker förare. Så det är väl därför det är lite känsligt när någon påtalar motsatsen så nära inpå.
Det är väl sånt som kallas den mänskliga faktorn. Jag tror de allra flesta bilförare gjort liknande saker men oftast har man tur och det blir ingen krock, någon gång smäller det men man har änglavakt och klarar sig oskadd och någon gång blir det riktigt allvarligt. Det har hänt mig också att jag helt missat men jag har haft tur och än så länge aldrig krockat :)

Jag önskar att vi kan sluta diskutera vad som var rätt och fel just nu, och kommentarer om min förmåga att köra bil av personer som aldrig åkt med mig. Jag är rejält skärrad efter helgen och det är min familj också. Jag och alla som någonsin åkt med mig vet att jag är en duktig och säker förare, så jag lämnar den diskussionen där. Jag tycker att det är okänsligt att dra upp en sådan diskussion just nu. Om det fanns en risk att jag inte borde befinna mig i trafiken så hade jag fått höra det av dom som känner mig, regelbundet åker med mig eller som var på plats i samband med olyckan. Men av någon anledning har de i stället valt att trösta mig, samt försäkra mig om att det var en engångsföreteelse och att jag ska lita på min förmåga som säker förare. Men det klart, Buke vet ju bäst :up:

Vart har jag skrivit att jag vet att jag har det problemet? Jag har inte ens det problemet, det är första gången det hänt.
Du skrev att du visste att om det nån gång händer nåt så är de din stress som orsakat de, dvs de lär ju vara något du lider av? Jag kan bli lite stressad i trafiken men inte så pass att jag blir blockerad och inte vet vad jag gör. Då ska man inte köra bil om man vet att sånt kan hända. Trafiken är så farlig ändå!

Jag tolkade första raden i citatet nedan som att du visste det. Sen är det inte alltid det bara är att köra av vägen, det kan liksom ta ett tag att komma undan.

Men jag har alltid vetat om det någonsin skulle hända någonting så skulle det vara för att jag är under svår stress, och den här gången så var jag så stressad att det helt blockerade sig i huvudet på mig. Det blir verkligen en läxa för framtiden. Om den graden av stress uppkommer när jag kör igen så kommer jag att köra av vägen och ta några djupa andetag.

Du skrev att du visste att om det nån gång händer nåt så är de din stress som orsakat de, dvs de lär ju vara något du lider av? Jag kan bli lite stressad i trafiken men inte så pass att jag blir blockerad och inte vet vad jag gör. Då ska man inte köra bil om man vet att sånt kan hända. Trafiken är så farlig ändå!

Jag tolkade första raden i citatet nedan som att du visste det. Sen är det inte alltid det bara är att köra av vägen, det kan liksom ta ett tag att komma undan.

Alltså, det krävs ju inte en hjärnforskare för att förstå att stress gör att folk tar dumma beslut :p Det behöver väl inte betyda att man "har ett problem" eller "lider av " någonting :D Lägg ner nu för tusan, det här blir mitt sista inlägg i den här diskussionen och det kommer jag att hålla fast vid. Jag och de som känner mig vet att jag kör säkert. Så var det med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka