Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det måste finnas en detaljplan om det skall byggas så många hus.
Så det finns om det byggs.
Jag uppfattade det som att det skulle byggas på ängarna.... och den nya planerade bebyggelsen inte förväntas förändra markanvändningen nämnvärt kan det vara möjligt med bygglov ändå.
Vänta du tills att folk börjar att flytta in.När alla tomter är sålda så säljer jag mitt ställe och drar....usch.
Ändrat användningsområde för marken.Nej, jag tolkar det precis likadant. Varför innebär det att det krävs en detaljplan, enligt dig?
Jodå, jag känner till PBL och Boverket, men du kan fortfarande inte tvärsäkert hävda att det alltid krävs detaljplan för att det ska bli tio nya hus. På din länk står tex:
"Kravet är kopplat till vilka och hur omfattande bygglovspliktiga åtgärder som ska genomföras, inte till antalet bygglovspliktiga byggnadsverk."
Det är en bedömning i varje fall.
Och eftersom varken du eller jag sett de nya tomterna och heller inte vet tex hur de ligger i förhållande till varandra eller hur infrastruktur eller VA kommer lösas ska man kanske inte uttala sig så tvärsäkert.
--
I övrigt håller jag med bla blåbäret, hus kommer inte upp över en natt. Det innebär ju också att det kan ha funnits planer (om än inte detaljplan) sen ett tag tillbaka. Ska man köpa hus eller gård är det väl alltid en god idé att kolla hos kommunen och se ifall det finns chans/risk att området kan förändras inom snar framtid.
Tomterna är inte i detaljplan om det är det du menar.
Området räknas som landsbygd.