Jag har PANIK! Ang boendet.

Haha ja jag måste det!!
Jag får ju tänka att dessa hur INTE kommer upp imorgon direkt. Det är ju faktiskt bara 3 tomter som är sålda än så länge. När alla tomter är sålda så säljer jag mitt ställe och drar....usch.

Det måste finnas en detaljplan om det skall byggas så många hus.
Så det finns om det byggs.

Nej, det måste inte alls finnas detaljplan bara för att det planeras att byggas 10 hus. Är det redan en sammanhållen bebyggelse (Ts skriver att hon bor längs en gata med äldre bebyggelse) och den nya planerade bebyggelsen inte förväntas förändra markanvändningen nämnvärt kan det vara möjligt med bygglov ändå.

Alltså: det finns x antal markägare här som styckar av sin mark (fd betesmark) och på den marken byggs det villor. Hade det bara varit gårdar så fine men det är hus. Iofs har de ganska stora tomter men ändå! Nu lyckades jag iaf precis ro iland ett arrende på en del av ängarna.

Jodå, jag känner till PBL och Boverket, men du kan fortfarande inte tvärsäkert hävda att det alltid krävs detaljplan för att det ska bli tio nya hus. På din länk står tex:
"Kravet är kopplat till vilka och hur omfattande bygglovspliktiga åtgärder som ska genomföras, inte till antalet bygglovspliktiga byggnadsverk."

Det är en bedömning i varje fall.
Och eftersom varken du eller jag sett de nya tomterna och heller inte vet tex hur de ligger i förhållande till varandra eller hur infrastruktur eller VA kommer lösas ska man kanske inte uttala sig så tvärsäkert.

--

I övrigt håller jag med bla blåbäret, hus kommer inte upp över en natt. Det innebär ju också att det kan ha funnits planer (om än inte detaljplan) sen ett tag tillbaka. Ska man köpa hus eller gård är det väl alltid en god idé att kolla hos kommunen och se ifall det finns chans/risk att området kan förändras inom snar framtid.

Om din gård är från 1700-talet tänker jag mig att det ska kunna finnas fornminnen i området som visserligen inte stoppar processen men som försenar det, och skulle kunna få det hela att flytta till något annat område av bekvämlighetsskäl. Testsök i fornsök. Till fornminnen räknas allt som människan skapat innan 1850 så stenmurar, odlingsrösen, åkerterrasser, husgrunder, översilningssystem etc.

@FeatherCloud
Nej precis som du säger så definieras inte "ny sammanhållen bebyggelse" i PBL och det är juridiskt möjligt att uppföra 10 nya bostadshus utan detaljplan.

Däremot måste jag säga att det är ovanligt. När det dessutom är flera olika markägare som styckar av sina marker i (vad jag tolkar det som) flera nya tomter är det ju ärenden som med största sannolikhet prövas i flera olika förhandsbesked/bygglov. Det låter som ett typexempel på när kommunen borde kräva detaljplan.

Men allt detta är ju bara hypotetiskt eftersom vi inte har förutsättningarna.

Vet TS att tomterna som avstyckas inte är planlagda? Att hennes egen mark inte är planlagd innebär ju inte att grannens inte är det.

@Breaktown Precis, vi vet ju inte :) (Jag vände mig mest emot tvärsäkerheten, när det såvitt jag vet och förstår handlar just om en bedömningsfråga)

Det är dessutom svårt att veta hur det faktiskt ser ut och ligger till efter beskrivningen som ges. Och vi vet bara att TS "har hört" att det ska byggas 10 hus, varav 3 tomter är sålda. Det kan ju vara rykten också, för all del.

Men min uppmaning att man borde vara mer uppmärksam på planarbete som görs för ens närområde ligger kvar, oavsett ifall det aktuella området är detaljplaneområde eller inte. Planer görs inte över en natt, så slipper man förhoppningsvis överraskningar.

Jodå, jag känner till PBL och Boverket, men du kan fortfarande inte tvärsäkert hävda att det alltid krävs detaljplan för att det ska bli tio nya hus. På din länk står tex:
"Kravet är kopplat till vilka och hur omfattande bygglovspliktiga åtgärder som ska genomföras, inte till antalet bygglovspliktiga byggnadsverk."

Det är en bedömning i varje fall.
Och eftersom varken du eller jag sett de nya tomterna och heller inte vet tex hur de ligger i förhållande till varandra eller hur infrastruktur eller VA kommer lösas ska man kanske inte uttala sig så tvärsäkert.

--

I övrigt håller jag med bla blåbäret, hus kommer inte upp över en natt. Det innebär ju också att det kan ha funnits planer (om än inte detaljplan) sen ett tag tillbaka. Ska man köpa hus eller gård är det väl alltid en god idé att kolla hos kommunen och se ifall det finns chans/risk att området kan förändras inom snar framtid.

Tomterna är inte i detaljplan om det är det du menar.
Området räknas som landsbygd.

Och inte heller några områdesbestämmelser?

"Landsbygd" är ju inget definierat begrepp som sådant. Det är ganska vanligt med grupper om 10 hus på landet..

Strider bebyggelsen på gällande Översiktsplan kan man kanske ha något att hämta om man vill protestera.

Vad är skillnaden mellan område som är markerat som utredningsområde resp. utvecklingsområde i en översiktsplan?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 034
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar