Ja, hur klarade de sig förr? :smirk: Klart en häst
klarar sig utan analys. Men;
varför till varje pris
undvika den när vetenskapen finns?
Jag tycker det är toppen att vi kommit så långt att man kan få
hjälp via sådan vetenskap! (För en hjälp är det, inte något allena saliggörande som gäller
exakt lika för alla hästar)
Korna hos mjölkbönder mjölkar mer och bättre sedan den vetenskapen kom till deras hjälp. Jag har svårt att se att inte hästar
också kan må bättre och leva längre med hjälp av en vettig foderstat. Däremot kan de säkerligen klara sig hyfsat utan också. Men; för min del så känns det som att "varför chansa"? När nu hjälpen finns...
För att ta en parallell: förr fanns inga flytvästar. De allra flesta människor överlevde ändå. Men det dog också lite fler folk i drunkning än vad det gör bland folk som har flytväst på sig idag.
Ett hö som är av dålig
hygienisk kvalité känner du på lukten, ja. Men inte analysvärdet. Du kan inte lukta dig till proteininnehåll eller kalcium/fosforbalansen. Dessutom: tjock häst = för mycket energi. Det märks ju rätt snabbt och kan korrigeras enkelt. Men med proteinbrist är det ju en helt annan sak. Det märks sällan förrän efter några månader att sådan förekommit. Och det verkar för mig så onödigt att behöva komma på det då och försöka justera foderstaten mitt i vintern och liksom "börja om". Hellre analyserar jag och har då hjälpen att kunna få till det rätt från början.