Jag har givit upp - bara så ni vet

Sv: Jag har givit upp - bara så ni vet

Inte_Ung skrev:
Det vet jag att man kan göra när det gäller energi och protein.
Men hur gör du med Ca/P och andra mineraler?
Även om du tar blodprov på detta, så säger ju inte det hur mycket som är taget ur skelettet av kalken.
Fel i mineralutfodringen brukar man ju tyvärr inte se innan det blir helfel.

Hur många kilo då?
Och hur hur stor del av foderstaten är det?
1kg müsli på 2kg hö?
Eller annat?

Jag ger fri tillgång på hö vilket jag skrivit här tidigare. Kraftfodret ges efter prestation och inte ngn given mängd. Det är dessutom ett fullfoder och det enda som ges extra är b/e vitamin vid behov.

Tja, man kan ju fråga sig hur hästarna klarade sig förr!? Då fanns det väl ingen som analyserade höt? När de användes en hel arbetsdag, sex dagar i veckan och drog familjen till kyrkan på söndagarna?

Nej, foderanalyser i all ära, men det syns när en häst mår bra. Om höt är så dåligt att det är farligt, så känns det på lukten. Om hästen blir väl tunn får man mata på lite, blir den tjock tvärtom.

"Bättre för lite kraftfoder, bättre frö mycket stråfoder"

Ja du! Och dom hästarna levde inte heller lika länge som dagens hästar. Hur kommer det sig tro?
Sedan fick dom inte bara typ 8 kg hö till en stor häst. Som många förespråkar.

olgaklara skrev:
Kraftfodret ges efter prestation och inte ngn given mängd.
Och hur mäter du då den prestationen?
"Du var duktig idag, så du får mycket kraftfoder."
Eller annat?
Det borde väl vara den som presterar sämst som behöver mest?

Regina skrev:
Tja, man kan ju fråga sig hur hästarna klarade sig förr!? Då fanns det väl ingen som analyserade höt? När de användes en hel arbetsdag, sex dagar i veckan och drog familjen till kyrkan på söndagarna?

Nej, foderanalyser i all ära, men det syns när en häst mår bra. Om höt är så dåligt att det är farligt, så känns det på lukten. Om hästen blir väl tunn får man mata på lite, blir den tjock tvärtom.

"Bättre för lite kraftfoder, bättre frö mycket stråfoder"
Ja, hur klarade de sig förr? :smirk: Klart en häst klarar sig utan analys. Men; varför till varje pris undvika den när vetenskapen finns? :confused: Jag tycker det är toppen att vi kommit så långt att man kan få hjälp via sådan vetenskap! (För en hjälp är det, inte något allena saliggörande som gäller exakt lika för alla hästar)

Korna hos mjölkbönder mjölkar mer och bättre sedan den vetenskapen kom till deras hjälp. Jag har svårt att se att inte hästar också kan må bättre och leva längre med hjälp av en vettig foderstat. Däremot kan de säkerligen klara sig hyfsat utan också. Men; för min del så känns det som att "varför chansa"? När nu hjälpen finns...

För att ta en parallell: förr fanns inga flytvästar. De allra flesta människor överlevde ändå. Men det dog också lite fler folk i drunkning än vad det gör bland folk som har flytväst på sig idag.

Ett hö som är av dålig hygienisk kvalité känner du på lukten, ja. Men inte analysvärdet. Du kan inte lukta dig till proteininnehåll eller kalcium/fosforbalansen. Dessutom: tjock häst = för mycket energi. Det märks ju rätt snabbt och kan korrigeras enkelt. Men med proteinbrist är det ju en helt annan sak. Det märks sällan förrän efter några månader att sådan förekommit. Och det verkar för mig så onödigt att behöva komma på det då och försöka justera foderstaten mitt i vintern och liksom "börja om". Hellre analyserar jag och har då hjälpen att kunna få till det rätt från början.

Kan tänka mig att h*n menar att de hästar som jobbar hårt och mer får Mer kraftfoder än de som jobbar mindre..

Björk skrev:
Ja, hur klarade de sig förr? :smirk: Klart en häst klarar sig utan analys. Men; varför till varje pris undvika den när vetenskapen finns? :confused: Jag tycker det är toppen att vi kommit så långt att man kan få hjälp via sådan vetenskap! (För en hjälp är det, inte något allena saliggörande som gäller exakt lika för alla hästar)

Korna hos mjölkbönder mjölkar mer och bättre sedan den vetenskapen kom till deras hjälp. Jag har svårt att se att inte hästar också kan må bättre och leva längre med hjälp av en vettig foderstat. Däremot kan de säkerligen klara sig hyfsat utan också. Men; för min del så känns det som att "varför chansa"? När nu hjälpen finns...

För att ta en parallell: förr fanns inga flytvästar. De allra flesta människor överlevde ändå. Men det dog också lite fler folk i drunkning än vad det gör bland folk som har flytväst på sig idag.

Ett hö som är av dålig hygienisk kvalité känner du på lukten, ja. Men inte analysvärdet. Du kan inte lukta dig till proteininnehåll eller kalcium/fosforbalansen. Dessutom: tjock häst = för mycket energi. Det märks ju rätt snabbt och kan korrigeras enkelt. Men med proteinbrist är det ju en helt annan sak. Det märks sällan förrän efter några månader att sådan förekommit. Och det verkar för mig så onödigt att behöva komma på det då och försöka justera foderstaten mitt i vintern och liksom "börja om". Hellre analyserar jag och har då hjälpen att kunna få till det rätt från början.

:bow: :bow: :bow: Bra skrivet!

Jag förstår inte varför folk ska vara så negativt inställda till analys.
Javisst man ser om hästen faller ur eller blir tjock. Men när tekniken finns, varför låta den falla ur/bli tjock och sedan göra massa foderbyten? det är väl bättre att göra så gott det går med analys på en gång. Sen måste man ju självklart se på hästen hur det fungerar men en analys är ju bra riktlinjer och jag tycker iaf att det känns skönt att veta att min häst får i sig så mycket av de olika näringsämnena och mineralerna som han borde!!!

Inte_Ung skrev:
Och hur mäter du då den prestationen?
"Du var duktig idag, så du får mycket kraftfoder."
Eller annat?
Det borde väl vara den som presterar sämst som behöver mest?

Du skriver så löjligt att det inte ens är någon ide att svara

Gnist skrev:
Kan tänka mig att h*n menar att de hästar som jobbar hårt och mer får Mer kraftfoder än de som jobbar mindre..

precis

och det säger sig ganska självt tycker jag.

dåliga Prestationer i sig behöver inte betyda att man fodrat fel.

Gnist skrev:
Men då så är det väl efter mängden arbete och inte efter prestation?

olgaklara skrev:
Du skriver så löjligt att det inte ens är någon ide att svara
Hur menar du nu?
Jag försökta att vara lustig, men vi har tydligen inte samma humor.

Däremot så undrar jag fortfarande hur du mäter prestationen, eller vi kanske skall kalla det arbetet, och hur du sedan fodrar efter det?
1kg kraftfoder/arbetstimma?
Eller på annat vis?

Jag har fodrat med uträknade foderstater i 15år, och jag kan faktiskt inte förstå hur man klarar sig utan att räkna.
Naturligtvis så tittar jag på hästarna också.
Men deras hull och muskelstatus varierar mindre ju bättre som jag räknar.
Om jag har räknat riktigt bra, så kan de se exakt likadana ut i flera månader utan minsta justering av foderstaten.
Jag gillar liksom inte att hatta hit och dit med den, utan jag vill ha en foderstat som fungerar hela vintersäsongen.

Så jag undrar faktiskt, på alldeles riktigt, hur du gör för att klara dig utan att räkna?

Det är ju en definitionsfråga av ord, som inte eg är relevant i sammanhanget....
Jag fattade hur hon menade, du gjorde det inte. Alltså gav jag dig en "översättning" så att du skulle förstå hur han menade...

Jag fick så lustiga associationer bara.
Första pris = 2 kg havre.
Andra pris = 1 kg havre.
Tredje pris = ½ kg havre.

Det var inte illa menat, jag trodde att ni också skulle tycka att det var lustigt.
Jag erkänner, jag har väl en knepig humor då.

Inte_Ung skrev:
Jag fick så lustiga associationer bara.
Första pris = 2 kg havre.
Andra pris = 1 kg havre.
Tredje pris = ½ kg havre.

Det var inte illa menat, jag trodde att ni också skulle tycka att det var lustigt.
Jag erkänner, jag har väl en knepig humor då.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

(finns fler med knepig humor ;) )

För en del år sen var jag på en foderkurs som Christina Planck höll i. Vi fick räkna på foderstataterna på våra hästar. Jag hade två hästar då och det räknades fram två skräddarsydda foderstater åt dem. Det var rejäl skillnad mot de foderstaterna jag gav dem. Bägge hästarna var 50% rent halvblod och 50% fullblod, var sånär på någon centimeter, lika stora och gick lika mycket. Glad i hågen började jag fodra dem men mina nya, expertuträknade foderstater. Now were talking, tänkte jag.... Vad hände?? Den ena av hästarna blev spritt språngande GALEN!!! (enligt den nya expertfoderstaten skulle han ha mer mat än innan). Han slängde av mig titt som tätt och blev komplett omöjlig att rida. Farligt, eftersom han bockade av mig och sen sprang hem till stallet.... Den andra hästen höll inte hullet på sin nya foderstat (enligt den skulle han ha mindre mat än innan...). Vad gjorde jag?? Jo, jag struntade i expertfoderstaterna och fodrade med öga och känsla och fick tillbaka mina två ridbara hästar i bra hull som fungerade bra på tävlingsbanan och plockade hem många rosetter!!!!

Men i ditt fall så gjordes det hela ju fel.
Christina Planck i all ära.
Men man måste ju använda ögonen också.
Och inte bara lita till vad tabellerna säger att hästar behöver.

Den stora nyttan av att räkna foderstater är att man lätt kan återupprepa en foderstat som har fungerat förut.

Vi måste här skilja på tabellerna för hästars behov och tabellerna för fodrets innehåll.
Att räkna ut hästens behov efter tabeller kan ju vara vanskligt och bli väldigt fel.
Tabellen ger där ett riktvärde så att man vet hur man skall börja fodra och ungefär vilket behov hästen har.
Det är ju bra att kontrollera att man inte har missat något som hästen behöver, t.ex. selen eller B-vitamin.
Sedan så fodrar man "med ögat" och justerar sin foderstat tills att hästen fungerar som bäst.

Och nu så kommer det fina i kråksången.
Om man då har ett analyserat foder så kan man räkna ut vad hästen får för olika näringsämnen då den fungerar som bäst.
Och sedan kan man se till att den får just det som den går som bäst på oavsett vilket hö som man råkar få tag på.
På det viset så behöver inte hästen vare sig falla ur eller bli fet innan man vet att höet är annorlunda än det förra partiet.
Utan man kan kompencera för höets brister eller ta bort mängd på en gång, så att förändringen aldrig drabbar hästen.

Om någon som inte vill använa höanalys ger fri tillgång på hö plötsligt får ett hö med kvot 3 på protein/energi efter att tidigare ha haft ett hö med kvot 7, så kommer denne någon att se och märka det på hästarna efter ett tag.
Medans den som bryr sig om att räkna kan sätta till ett proteinrikt tillskottsfoder för att kompencera detta redan vid själva bytet.
Utan att behöva vänta och se på hästarna hur höet är.

Du har ju missat hela grejen. Om man redan vet vilken energimängd hästen behöver för att fungera bra behöver man inte ändra det totalt för att någon som inte ens känner hästen säger det, eller för att en tabell säger det.

Tabellerna och de generella riktvärdena är till för när man har NYA hästar att räkna åt, där man inte vet var de behöver ligga, när det är en experimentsperiod oavsett om man räknar eller inte.

Vet man var hästen behöver ligga så räknar man på det och korrigerar bara så balansen blir rätt.

Jag tycker det tyder på ytterst dåligt omdöme att bara byta foderstaten totalt för att ett PAPPER säger så. Var tog ögat och förnuftet vägen när du fick ett papper framför ögonen?

Jag hade för mig att man sa att en häst från gamla tiden fick man mer eller mindre slå ihjäl, de blev oftast väldigt gamla...

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 287
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 493
Senast: Nominous
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 123
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 416
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur