Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
1kg ts på stor häst 40 min, 1 kg kraftfoder stor häst ca 10 min tror jag...
1kg ts på stor häst 40 min, 1 kg kraftfoder stor häst ca 10 min tror jag...
Tycker du att det är rimligt att ett halvblod på 650-700 kg äter 10 kg hösilage/dag och 2 kg krafft (grund)/dag?
Mineraler är förresten också en sak som jag tycker många ger bara för att utan att ha räknat om hästen faktiskt behöver det.
Har höjt grovfodret med 2 kg idag.
Svårt eftersom jag inte vet några värden, men de flesta andra ger runt 12 kg så jag får gå på det sålänge..
Funderar på om jag ska sänka krafftfodergivan till 1 kg/dag..?
Just nu får han 1,5 kg/dag, drog 2 kg som exempel just för att 95% av alla stora hästar i mitt stall äter just 2kg/dag.
Märker dock ingen skillnad på när jag höjer/sänker givan.
Dock vet jag att rekommenderad giva för krafft grund är 3 kg/dag och det låter mycket..
Låter mycket med 15kg/dag, vet ingen som ger mer än 12-13 kg/dag..
De flesta stora hästarna får 2 kg krafft grund/dag.
Innehåller ju inte så mycket energi egentligen utan det är liksom näringsämnen och liknande jag vill åt.
Har höjt grovfodret med 2 kg idag.
Dock vet jag att rekommenderad giva för krafft grund är 3 kg/dag och det låter mycket..
Men som jag fått lära mig så ska man dock ge lite mer kraftfoder än det du ger... I grooven är det vitaminer mm. i, som hästarna behöver, om man ger mycket lite kraftfoder blandar man i lite fodertillskott, tex. vitaminer.
Men jag tycker abolut inte att du ska ge din häst mer kraftfoder än vad den behöver. Dels kan den bli onödigt pigg och det blir dyrare för dig, helt i onödan.... Med tanke på att din häst är lite äldre och rids inte så värst hårt behöver den inte så väldigt mycket kradtfoder.... Eller har jag fel uppfattning?
Men det är självklart att det är olika på olika hästar/ponnyer hur mycket kraftfoder de ska få, beroende hur mycket de rids/tränas. Men visst ska man inte ge mer kraftfoder än vad hästen behöver. Men som jag fått lära mig så ska man dock ge lite mer kraftfoder än det du ger...
Men jag tycker abolut inte att du ska ge din häst mer kraftfoder än vad den behöver. Dels kan den bli onödigt pigg och det blir dyrare för dig, helt i onödan....
Men snälla, påstå inte att det krävs kraftfoder för att hästen ska bli piggare, för det stämmer inte.