Jag har givit upp - bara så ni vet

Sv: Jag har givit upp - bara så ni vet

Dom som verkligen är kunninga på grovfoder vet att man ändå kan göra jättemissar på tex proteinhalt, ffa på inköpt foder.
PL

Senast ändrad:

Magdalena skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Är det millimeterräknandet du stör dig på så håller jag helt med. Även om jag vet hur det är att vara ny på det här med foder och räknande, då är man sån ett tag. Ha överseende med det, det går över.

När det gäller att du inte vet hur mycket dina hästar får i sig pga fri tillgång så snackar du ju i nattmössan.

Analys på grovfodret gör ju att du vet hur du behöver balansera upp det med eventuellt kraftfoder (antar att det är därför du valt ett foder med rätt högt proteininnehåll) och hur balansen mellan macromineralerna är.

Balansen är det du vill ha koll på. Om mängden sen är för hög eller för låg märker du på hullet.

Jag stör mig inte på någonting. Jag anser mig ha god kunskap om foderstater, har hängt en hel del på detta forum för ett par år sen, läst flera av Christina Plancks böcker och även gått igenom en fas med millimeterräknande men det var men mitt vuxna sto som hade lätt för att bli fet. Nu när jag har växande unghästar vill jag att de ska äta så mycket hö de bara orkar och det gäller även inackorderingen som är ett magert svenskt halvblod på 30år - dvs lågt näringsupptag. Uppepå detta ger jag Nya groov - kanske dyrt men jag har råd och jag vill ge mina hästar det bästa och jag tror att detta är det bästa som finns på marknaden nu. Unghästarna har tappat lite hull det sista och därför har jag ökat kraftfodergivan.

Vad jag egentligen ville med denna tråd var att höra hur ni andra som har hästarna på lösdrift där de pillar i sig mycket annat gör. Okej, jag vet ju ungefär hur mycket hö jag lägger ut i hagen men som det är nu envisas hästarna med att nästan enbart vara ute på ängen och beta gräs, de äter tillsammans kanske 10kg hö per dygn än så länge. Jag kan ju omöjligt veta vad de får i sig "au naturel". Visst kan jag stämma av med höet (som har analys) gentemot kraftfodret men jag kan ju inte räkna någon vettig foderstat när de inte äter mer hö. Vad jag gör är att jag ser: "okej, jag vill ha lite mer hull så jag ökar kraftfodret".

Jag vill absolut inte att folk ska sluta räkna foderstater men det funkar ju bättre (man vet vad den får i sig) om man har en häst som växlar mellan att stå i sandhage och i box men det tycker inte jag är något liv för en häst

Jag analyserar mitt hö men har inte en exakt uträknad foderstat, utan har det mer som en utgångspunkt och lägger till/drar ifrån beorende på häst, arbete osv. Och min häst ser ut att må bra, bra hull, sättermuskler som han ska, pigg och glad, inga hovproblem el annat.
Ni som räknar ut era foderstater exakt, hur vet ni precis vad just er häst behöver? utgår inte alla foderstatsmallar från en "idealhäst"? hur gör ni med en häst som t ex är lite slö och behöver mer energi än en annan som snarare behövs lugnas ner? det här kanske är dumma frågor men... frågar man inte får man inget veta... ;)

Nej JAg har inte analyserat, av lathet tyvärr, ska göra det fast hästarna står 50 mil härifrån så jag får göra det när jag åker hem nu. JAg anser att en analys är bra , för jag har fodrat med ögonen men problemet är att omman ger för mkt blir de feta och för lite så blir de magra och det är svårt att hitta en bra nivå. Det är en aktiv travhäst och en fölmärr och jag vill veta att de får det de behöver, jag vll gärna fodra med mkt hö, men då måste jag veta vad det innehåller så jag kan justera kraftfodret annars blir de feta(av kraftfodret).
Jag försöker hålla det enkelt utan för mkt mix. krossad havre, betfor mineraler, b-viatmin och så hestekraft till korsförlamningshästen.
Sen får man ju kanske peta in e-vit och så under vintern. Vilket fick mig att komma ihåg att be pappa köpa muskel-e till travaren.

Gurkmeja... Skall ge en viss antiinflammatorisk effekt. Så det är inte bara en liten krydda på maten.

Till trådskaparen:
Jag kallar dem för "kvotklanen" och jag har alltid undrat hur jobbigt det måste bli på sommaren med betet... Jag har alltid funderat på hur man kan få ut en kvot då... Och va jobbigt om den inte fungerar! Däremot... om det finns en analys så är det fint att läsa den. För som en skrev, man kanske bör dra ner på krafften beroende på analysen av grovfodret. Och att man faktiskt ger så rättvist mkt av grovfodret. Men att slava... nej tack...

/cj

Men det går ju bra när man bara har 2 hästar.
Med över 10 st så blir det ,itet knepigt att pytsa efter hur de ser ut hela tiden.
Jag skulle ju inte få göra annat.

Om jag då i stället har räknat ut vad varje häst mår bra av, så kan jag ju lätt upprepa det om jag har en analys.
På det viset så behöver jag ju inte gissa foderstaten varje höst, för att sedan rätta upp den eftersom.
Utan jag kan ge varje häst exakt det som den mådde bra av i fjol.

Jag är helt enkelt för lat, bekväm och har för litet tid för att pytsa efter ögat.
Dessutom så är jag för snål.
Med 13 hästar så kostar det för mycket att pytsa på känn.

olgaklara skrev:
Ser på hästarna hur de mår och känner när jag rider hur de mår. ;)
Det vet jag att man kan göra när det gäller energi och protein.
Men hur gör du med Ca/P och andra mineraler?
Även om du tar blodprov på detta, så säger ju inte det hur mycket som är taget ur skelettet av kalken.
Fel i mineralutfodringen brukar man ju tyvärr inte se innan det blir helfel.

olgaklara skrev:
Fast de får ju iof muslifoder :crazy:
Hur många kilo då?
Och hur hur stor del av foderstaten är det?
1kg müsli på 2kg hö?
Eller annat?

prinsus_ skrev:
Uppepå detta ger jag Nya groov - kanske dyrt men jag har råd och jag vill ge mina hästar det bästa och jag tror att detta är det bästa som finns på marknaden nu.
En blandning av 50% lusern-pellets och 50% sädkross är precis lika bra för hästarna och inte tillnärmelsevis lika dyrt.
Det är nog halva priset mot Groov för samma näring.

Allt som behöver tillsättas är litet selen.

prinsus_ skrev:
Vad jag egentligen ville med denna tråd var att höra hur ni andra som har hästarna på lösdrift där de pillar i sig mycket annat gör. Okej, jag vet ju ungefär hur mycket hö jag lägger ut i hagen men som det är nu envisas hästarna med att nästan enbart vara ute på ängen och beta gräs, de äter tillsammans kanske 10kg hö per dygn än så länge. Jag kan ju omöjligt veta vad de får i sig "au naturel".
Om du har räknat på din foderstat baserat på analyserat hö så kan du ju säkerställa att hästarna får i sig basbehovet, att kvoterna för hö och evt kraftfoder fungerar och är balanserade och då spelar det nog en rätt så liten roll vad de får i sig "au naturell", det blir ju en sån liten del av den totala fodermängden.
Så jag använder min analys och min uträknade foderstat till att säkerställa att hästarnas alla behov är täckta. Att det inte fattas fosfor t.ex., eller kalk? Blir det sedan för mycket av någonting pga gräs/bark/löv/för stor mängd hö/dygn så gör det ju inte lika mycket som om du överfodrar (särskilt protein) med kraftfoder. Billigare blir det ofta dessutom, inte heller att förakta. :smirk:

Så - om jag VET pga att jag analyserat fodret att 10kg hö/dygn täcker mina hästars behov då behöver jag ju bara veta att det går åt den mängden/häst i hagen (om de har fri tillgång, vilket mina har). Är det sedan någon häst som är lite ranglåg, (eller för all del rastlös i hagen), och jag känner mig osäker på om den verkligen får i sig de där 10 kilona, då kan man ju ge just DEN hästen mer hö på natten inne. Eller om de går på lösdrift så kan man ta in/ut den hästen ur hagen och stödfodra med exvis Lucern.

/JES

Inte_Ung skrev:
Men hur gör du med Ca/P och andra mineraler?
Även om du tar blodprov på detta, så säger ju inte det hur mycket som är taget ur skelettet av kalken.
Fel i mineralutfodringen brukar man ju tyvärr inte se innan det blir helfel.
:bow:

Jag har köpt båda mina hästar från uppfödare som "sedan urminnes tider har fodrat med ögat" och hos den ena har vi upptäckt skelettdefekter. Veterinären kan inte säga om de är medfödda eller om de beror på felaktig foderstat när hästen var ung (dvs i tillväxtfasen). Jag VET att båda hästarna har stått på fri tillgång av hö av god hygienisk kvalitet, det både såg bra ut och luktade gott etc... Den hästen som har skelettdefekten fick dessutom extra kalk, mineraler, havre och kornkross samt betfor. När hon blev lite tunn i perioder fick hon extra soja också. Alltså anpassades foderstaten efter vad man kunde SE på hästen. Ändå kan det alltså bero på fodret att hon är utdömd som ridhäst idag.

DET är för mig det enda argument jag behöver och det är det som får mig att räkna på foderstater, kräva analyserat hö i varje stall jag ställer mig i och förespråka analyser på detta forum.

Ni andra gör ju som ni vill, men jag hade iaf föredragit att min hästs uppfödare hade varit en petimetertant med analyshysteri framför att hon fodrade enbart på sin (20-åriga!) erfarenhet och ögat, när min häst växte upp.

/JES

Här är en till som inte analyserar och räknar foderstater. Mina hästar ser åxo fina ut. Har 4st och alla av olika ras. :)

Vad ni är duktiga allihop! Vet ni hur skelettet ser ut också?

för flera år sedan räknade jag för fullt och krigade med gamla travgubbar ang. dess betydelse.
Sedan flera flera år tillbaka har jag inte räknat en enda foderstat, mina hästar går på bra eget ekologiskt odlat hö (ja, jag VET att det är bra) de har i princip fri tillgång, får lite tillskottsfoder i form av havre och betfor-blandning.
Så här har jag gjort i några år, tävlingarna har funkat, det har varit vinster och placeringar, hästarna har varit glada och fina i både hull och hårrem.
Visst är det bra att veta värdena men man ska ALDRIG glömma ögats förmåga att läsa hästens hull, om man har förmågan vill säga.

Hur gör du för att se at mineralbehovet är täckt på rätt sätt?
Jag har ännu efter 25år inte lyckats lära mig det.
Energi och protein går utmärkt för mig att se.
Men om den dåliga muskelansättningen beror på proteinbrist eller selenbrist, det är jag inte förmögen att se.
Då så måste jag räkna.

Var har du din selen-källa?
Lägg till litet Tokosel till det som era starthästar får, och du skall se att de kan göra er rika också.

seejii skrev:
Jag kallar dem för "kvotklanen" och jag har alltid undrat hur jobbigt det måste bli på sommaren med betet... Jag har alltid funderat på hur man kan få ut en kvot då... Och va jobbigt om den inte fungerar! Däremot... om det finns en analys så är det fint att läsa den. För som en skrev, man kanske bör dra ner på krafften beroende på analysen av grovfodret. Och att man faktiskt ger så rättvist mkt av grovfodret. Men att slava... nej tack...

/cj

På bete växlar kvoten, men på ett bra och näringsrikt bete ligger kvoten på uppåt 14. Helt ok för min del. Värre är det om betet är gammalt och dåligt. Har varit med om ridskolehästar som föll ur totalt när de fick en spritt ny hage som var gammal vall. Det växte visst mest kvickrot där visade det sig. Dyrt att fodra upp de hästarna på vintern sen.

När ska alla tabellfjantar lägga av med sina foderstater?? det finns nått som heter sunt förnuft också!!

Raggaren skrev:
När ska alla tabellfjantar lägga av med sina foderstater?? det finns nått som heter sunt förnuft också!!
Jag tabellfjantar vidare! Inte lär du lida av det? :D

Dessutom har jag sunt förnuft. Det är nog därför jag valt att analysera och beräkna en foderstat. :smirk: Dessutom ingår i begreppet sunt förnuft att också titta på sin häst hur den ser ut att funka på den uträknade foderstaten. Fantastiskt va!!

Raggaren skrev:
Men hur långt kommer man med sunt förnuft utan kunskap. I det sunda förnuftet ingår väl att man skaffar sig lämplig kunskap/underlag för sina förnuftiga beslut.
PL

Jag håller med dig. Ögat är viktigare än alla tabeller i världen.
MVH
Suss

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 287
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 493
Senast: Nominous
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 123
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 416
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur