Sv: Jag har givit upp - bara så ni vet
Jag ger fri tillgång stråfoder har alltid gjort det. Eftersom jag till mesta del har hästar som står väldigt högt i blod och är allmänt rätt så svårfodrade genom att deras kraftfodergiva inte får bli för hög (läs vill inte ha "toppade" hästar).
Jag ger alltså inget egenblandat foder utan ger oftast efter tillverkarens rek. och till det så höjer jag resp sänker jag i form av hur de är i kondition.
Mina hästar får dessutom ingen havre alls utan muslifoder som är helt fritt från just det. Soja ger jag absolut inte.
Mjölksyra visar ofast på att hästarna har brist av järn och gör att de orkar betydligt mindre. Detta kan man endast se på blodprov och därför tar vi ett sådant där vi dessutom kollar hur de ligger till i de övriga värderna. Detta görs innan de stora tävlingarna eller om hästen känns hängig eller slö.
Pulsen visar exakt hur hästen ligger i kondition och tas i samband med ett intervall pass och efter 10 minuter vila och resp 10min.
Fodret höjs eller sänks efter det att hästen blir för laddad eller orkerslös. Oftast väldigt små ändringar, kan vara 0,5kg/dag.
Annars så ges tex b-vitamin, e-vitamin vid hårdare ansträgning liksom electrolyter. Vi kan även ge extra boosters vid extremt hård tävling och då är det en som är vitamin och mineral förstärkt.
Efter de erfarenheter jag har av de analyser som gjordes för mina hästar så har jag inga bra erfarenheter eftersom jag inte tycker att deras omfång av arbete inte stämmer med verkligheten. Högpresterande tävlingshästar finns liksom inte med i deras tabeller.
Visst jag har inge emot att folk räknar, men det passar inte mina hästar fullt ut utan jag måste ändå ge på "känn" till en stor del.
Varför jag ger fri tillgång till hö är för att de gör av med varenda litet strå och alltid har ngt att göra, de står dessutom på halm som de också petar i sig en hel del av.
Skulle man köra på analyser så skulle man nog även få analysera vattnet etc, vi har väldigt mkr kalk i vårat vatten tex
Å andra sidan så skulle mina beräkninga falla eftersom jag ger hösilage i storbalar och där kan det variera en hel del och det skulle betyda att jag var tvungen att analysera varje bal.
Kan ju tillägga att mitt hösilage är krav ordlat