Jag har givit upp - bara så ni vet

Sv: Jag har givit upp - bara så ni vet

Inte_Ung skrev:
Var har du din selen-källa?
Lägg till litet Tokosel till det som era starthästar får, och du skall se att de kan göra er rika också.

Flera elithästar i hoppning har blivit förgiftade av just Tokosel. Jag skulle inte rek det.

Det finns andra preparat med selen/e vitamin som är bättre

Men om man går på en foderkurs för en av Sveriges absoluta forderexperter och hon säger till en att ens häst för ALLDELES för lite energi i förhållande till det han presterar. Tror du inte att man känner sig rätt korkad om man bara fortsätter med sitt alldeles för låga energiintag och inte ökar???

Inte_Ung skrev:
Hur menar du nu?
Jag försökta att vara lustig, men vi har tydligen inte samma humor.

Däremot så undrar jag fortfarande hur du mäter prestationen, eller vi kanske skall kalla det arbetet, och hur du sedan fodrar efter det?
1kg kraftfoder/arbetstimma?
Eller på annat vis?

Jag har fodrat med uträknade foderstater i 15år, och jag kan faktiskt inte förstå hur man klarar sig utan att räkna.
Naturligtvis så tittar jag på hästarna också.
Men deras hull och muskelstatus varierar mindre ju bättre som jag räknar.
Om jag har räknat riktigt bra, så kan de se exakt likadana ut i flera månader utan minsta justering av foderstaten.
Jag gillar liksom inte att hatta hit och dit med den, utan jag vill ha en foderstat som fungerar hela vintersäsongen.

Så jag undrar faktiskt, på alldeles riktigt, hur du gör för att klara dig utan att räkna?

Orsaken till att jag inte räknar är att jag gjort det förut och då orkade hästarna helt enkelt inte. Fullbloden blev smala och såg hemska ut och om de inte fick "för" mycket enl. dem så gick de inte upp i vikt.

Jag fick dessutom hjälp av "foderexpert" som räknar ut foderstater till de stora firmorna!

Jag ger faktiskt muslifoder där det fodret är anpassat efter vikt på häst vad som är rek för dagligt intag. Ger jag dem mindre än vad de rek så får de extra mineraler.

Jag ger den fodermängd som jag anser att hästen har behov av och det är en sak som jag känner av när jag rider tränar dem. Hur mkt orkar de, vad ligger de i puls efter jobb, när får de mjöklksyra, hur fungerar de, är de pigga, trötta eller lagom att rida, hur hoppar de och hur är det på en bana etc.

Efter en sådär 25års tävlande så har man oftast bra känsla för hur det skall vara, och att jag dessutom red fälttävlan på elit nivå innan det gick att skicka in foder att analysera har väl antagligen en hel del med saken att göra.

Jag fodrar mina hästar efter hur jag anser hur de känns och hur de ser ut.

Jag tvivlar inte det minsta på att du vet vad hästarna behöver.
Det jag undrar över är hur du kan veta vad du skall ge hästarna för att tillgodose deras behov?

Hur gör du då med ett nytt höparti?
Där du inte vet samansättningen på näringen.
Hur vet du att det är just musslifodret som de behöver?
Och inte havre eller soya?
Och hur vet du vilka minareler som hästarna behöver?
Om det är mycket kalk eller fosfor som behöver sättas till?

Jag undrar faktiskt.
För jag själv klarar inte av att veta sådant utan att räkna på fodrets innehåll efter analyser.

Vad säger dig den olika pulsen och mjölksyran vad hästarna behöver i foder?
Hur justerar du efter hur hästen känns?

Om du har "räknat" tidigare och det lett till att "hästarna inte orkade Fullbloden blev smala och såg hemska ut och om de inte fick "för" mycket enl. dem så gick de inte upp i vikt", Så har du ju knappast använt dig av analyserna på rätt sätt....

Analys är ett hjälpmedel för att kunna täcka hästens behov utan att behöva gissa. Om du du vet hur mycket energi det är i fodret du ger dina hästar när du tycker att de funkar bra så är det ju bara att du lägger dig på samma nivå när det nya grovfodret kommer. Enklare kan det väl inte bli?

Mår dina hästar bra så är ju det toppen. Men det är synd att du tycker att analyser inte är bra bara för att du inte klarat av att utnyttja informationen i dem.

Jag ger fri tillgång stråfoder har alltid gjort det. Eftersom jag till mesta del har hästar som står väldigt högt i blod och är allmänt rätt så svårfodrade genom att deras kraftfodergiva inte får bli för hög (läs vill inte ha "toppade" hästar).

Jag ger alltså inget egenblandat foder utan ger oftast efter tillverkarens rek. och till det så höjer jag resp sänker jag i form av hur de är i kondition.

Mina hästar får dessutom ingen havre alls utan muslifoder som är helt fritt från just det. Soja ger jag absolut inte.

Mjölksyra visar ofast på att hästarna har brist av järn och gör att de orkar betydligt mindre. Detta kan man endast se på blodprov och därför tar vi ett sådant där vi dessutom kollar hur de ligger till i de övriga värderna. Detta görs innan de stora tävlingarna eller om hästen känns hängig eller slö.

Pulsen visar exakt hur hästen ligger i kondition och tas i samband med ett intervall pass och efter 10 minuter vila och resp 10min.

Fodret höjs eller sänks efter det att hästen blir för laddad eller orkerslös. Oftast väldigt små ändringar, kan vara 0,5kg/dag.

Annars så ges tex b-vitamin, e-vitamin vid hårdare ansträgning liksom electrolyter. Vi kan även ge extra boosters vid extremt hård tävling och då är det en som är vitamin och mineral förstärkt.

Efter de erfarenheter jag har av de analyser som gjordes för mina hästar så har jag inga bra erfarenheter eftersom jag inte tycker att deras omfång av arbete inte stämmer med verkligheten. Högpresterande tävlingshästar finns liksom inte med i deras tabeller.

Visst jag har inge emot att folk räknar, men det passar inte mina hästar fullt ut utan jag måste ändå ge på "känn" till en stor del.

Varför jag ger fri tillgång till hö är för att de gör av med varenda litet strå och alltid har ngt att göra, de står dessutom på halm som de också petar i sig en hel del av.

Skulle man köra på analyser så skulle man nog även få analysera vattnet etc, vi har väldigt mkr kalk i vårat vatten tex

Å andra sidan så skulle mina beräkninga falla eftersom jag ger hösilage i storbalar och där kan det variera en hel del och det skulle betyda att jag var tvungen att analysera varje bal.

Kan ju tillägga att mitt hösilage är krav ordlat ;)

HannaZ skrev:
Om du har "räknat" tidigare och det lett till att "hästarna inte orkade Fullbloden blev smala och såg hemska ut och om de inte fick "för" mycket enl. dem så gick de inte upp i vikt", Så har du ju knappast använt dig av analyserna på rätt sätt....

Analys är ett hjälpmedel för att kunna täcka hästens behov utan att behöva gissa. Om du du vet hur mycket energi det är i fodret du ger dina hästar när du tycker att de funkar bra så är det ju bara att du lägger dig på samma nivå när det nya grovfodret kommer. Enklare kan det väl inte bli?

Mår dina hästar bra så är ju det toppen. Men det är synd att du tycker att analyser inte är bra bara för att du inte klarat av att utnyttja informationen i dem.

Jadu nu var det inte jag som räknade ut utan en av sveriges kända foderuträknare. Och en sådan borde ju inte ha fel :smirk: Tycker jag iaf!

Och nä fullbloden är betydligt svårare att räkan till när de används som tävlinghästar i ridningen. Fullbloden är nog den ras som är mest olik varandra, den ena kan vara hur lättfödd som helst medan den andra är hur svår som helst.

Hur löser du det då?? Där kan man knappast räkna utan där måste man SE hur hästen ser ut

San Q skrev:
Men om man går på en foderkurs för en av Sveriges absoluta forderexperter och hon säger till en att ens häst för ALLDELES för lite energi i förhållande till det han presterar. Tror du inte att man känner sig rätt korkad om man bara fortsätter med sitt alldeles för låga energiintag och inte ökar???

Hade hon sett dina hästar?

Sen är jag nyfiken; hur mycket fick (får) dina hästar i MJ och gSRP, och hur mycket tyckte experten de skulle ha?

olgaklara skrev:
Orsaken till att jag inte räknar är att jag gjort det förut och då orkade hästarna helt enkelt inte. Fullbloden blev smala och såg hemska ut och om de inte fick "för" mycket enl. dem så gick de inte upp i vikt.

Jag fick dessutom hjälp av "foderexpert" som räknar ut foderstater till de stora firmorna!

Återigen en som tror att experter som inte sett ens hästar, och papper, tar bort sunt förnuft och känsla!!

Om du vet vad ditt hö innehåller nu. Räkna på vad du verkligen ger dem. Då vet du ju vad de behöver och till ett annat höparti vet du i förväg om du måste ändra något. Det kanske finns andra varianter av ditt müslifoder som skulle passa bättre till just det höt.

Har ett exempel på en som räknade i mitt gamla stall. Hästen var bland det magraste jag sett nångång. Jag frågade om hon provat att räkna på foderstaten (höt var rätt lågt i både energi och protein det året) och hon svarade att det hade hon alltid gjort, och han hade alltid varit smal, och hon hade minsann lagt på 10% för att han var smal... Snacka om att ha missat målet med flera kilometer.

Analysen och eventuell uträkning ersätter aldrig ögat och känslan, utan kompleterar den.

Men det där med det berömda se....det har vi ju alltid skrivit här. När någon frågar vad man ska ge sin häst så svarar man ju på ett ung. En som aldrig har sett hästen kan ju inte svara på vad hästen behöver utan bara ett hum om det. Sedan är det ju upp till ägaren att kolla om det räcker eller är för mycket.

olgaklara skrev:
Flera elithästar i hoppning har blivit förgiftade av just Tokosel. Jag skulle inte rek det.
Finns det något skrivet om just det?
Selen blir ju toxiskt (giftigt) i högre dos.
Så det är ju farligt att ge Tokosel om man t.ex. har ett fullfoder som även det innehåller selen.
Eller om man samtidigt ger ett mineralfoder med mysket selen i.
Just selen tycker jag är det som man behöver räkna noga på.
För litet = inga muskler.
För mycket = förgiftning.

Och gränserna där är tyvärr ganska så små.

olgaklara skrev:
Fullbloden är nog den ras som är mest olik varandra, den ena kan vara hur lättfödd som helst medan den andra är hur svår som helst.
Islandshästar är ganska så varierande de också.
Vissa blir feta bara man springer förbi med maten, medans andra kan stå till knäna i mat och vara magra ändå.

Då så får man ju variera mängden till dessa.
Men samtidigt räkna på balanserna.
Har man bara rätt balans mellan protein/energi och Ca/P samt tillräckligt av mineraler, micromineraler och vitaminer, så är det ju sedan bara att öka och minska efter ögat.
Och då så kan man ju göra det utan att det blir tokigt.

dåliga Prestationer i sig behöver inte betyda att man fodrat fel
.

Iofs inte, men det är mycket som påverkar. Har hästen inte en bra foderstat så den mår bra så självklart presterar den sämre.

Har ett ex mitt halvblod/fullblod. När han kom till mig så var han orolig och jättejobbig. Jag gav honom vad jag trodde var bra i matväg i ett par år. Sedan började jag med foderstater och räkna värden osv. Jag blev väldigt förvånad att han behövde så mycket. Vågade inte ge honom så mycket eftersom han redan då var jobbig, stökig i ridning, hantering osv. Men gjorde det på prov iaf.

Efter att ha hittat rätt foderstat så började han gå upp i vikt och bli lugnare och lugnare. Nu efter ett par år så är han en helt annan häst. Jättefin att hantera och rida. Och vi som trodde att han inte kunde gå upp i vikt. Så min häst är verkligen ett exempel på hur dom blir om dom inte får bra foderstater.

Behövdes det en uträknad foderstat för att du skulle se sambandet mera mat = viktuppgång :confused: eller blev det bara lite tokigt formulerat...?

Det var ju mycket nyttigt att lära av det inlägget.
Jag skall särkilt lägga det där om järn på minnet.

Att du kan avgöra protein och energibalansen tvivlar jag inte det minsta på.
För jag känner på nordsvensken att den blir stel på ett alldeles särskilt sätt när det saknas protein.
Men mitt mål där är ju att räkna så bra att jag aldrig behäver känna det.

Det jag dock fortfarande undrar är hur du kan veta att mineralbalansen har blivit den rätta?
Och så vitaminerna?
Det jag under åren har haft svårast att tillgodose hos hästarna är vitamin B1, vitamin E, vitmin A samt selen.
Hur löser du det?

olgaklara skrev:
Jadu nu var det inte jag som räknade ut utan en av sveriges kända foderuträknare. Och en sådan borde ju inte ha fel :smirk: Tycker jag iaf!

Och nä fullbloden är betydligt svårare att räkan till när de används som tävlinghästar i ridningen. Fullbloden är nog den ras som är mest olik varandra, den ena kan vara hur lättfödd som helst medan den andra är hur svår som helst.

Hur löser du det då?? Där kan man knappast räkna utan där måste man SE hur hästen ser ut

Det handlar om att DU som ägare, som SER hästen, kan ha stor nytta av analyserat foder för att kunna lägga hästen på samma nivå, vad gäller protein och energi, som du vet att hästen fungerat på tidigare.
Får du hem en ny häst kan du använda dig av tabellvärdena och sedan lägga till eller dra ifrån allt eftersom du SER hur hästen fungerar på det du ger.

Mineraler däremot kan du inte se så där finns det inget annat sätt än analys för att veta att hästen tex får i sig tillräckligt med fosfor i förhållande till kalciumet.

Hur gjorde "foderuträknaren" när hon räknade foderstat till dig. Hade du analys på grovfodret som hon använde?

Det är just det JAG menar att man inte kan endast förlita sig på en beräknadfoderstat. Jag har inte skrivit annat!

Dessa hästar sattes självfallet på "sin" foderstat när de började att tappa i vikt.

En ny häst brukar ju inte vara speciellt annorlunda än de andra så den sätts först på den foderstaten den går på där den kommer ifrån för att sedan gå över till det fodret jag ger.

Visst hade foderuträknaren analyser på grovfodret.

Mina får som sagt fri tillgång av hösilage och hon ville jag skulle dra ner på det för att få rätt kvoter. jag är åt andra hållet och gillar INTE att man drar ner på hö och höjer kraftfodret.

Inte_Ung skrev:
Det var ju mycket nyttigt att lära av det inlägget.
Jag skall särkilt lägga det där om järn på minnet.

Att du kan avgöra protein och energibalansen tvivlar jag inte det minsta på.
För jag känner på nordsvensken att den blir stel på ett alldeles särskilt sätt när det saknas protein.
Men mitt mål där är ju att räkna så bra att jag aldrig behäver känna det.

Det jag dock fortfarande undrar är hur du kan veta att mineralbalansen har blivit den rätta?
Och så vitaminerna?
Det jag under åren har haft svårast att tillgodose hos hästarna är vitamin B1, vitamin E, vitmin A samt selen.
Hur löser du det?

Dessa brister brukar ju generera att de inte bygger, så på det sättet brukar vi se det. Men jag ger under den "hårdaste" säsongen extra B-vitamin och E-vitamin. E-vitaminen jag ger är det selen i. Är dock ganska restriktiv med E-vitamin eftersom de kan bli förgiftade av för stora mängder. B-vitamin däremot kan man ge överskott av.

Nu får ju hästarna ett tävlingsfoder där dessa kvoter för hårt arbete skall uppfyllas vi minimunintag (dvs deras lägsta rek giva tex 2kg)

Gnist skrev:
Behövdes det en uträknad foderstat för att du skulle se sambandet mera mat = viktuppgång :confused: eller blev det bara lite tokigt formulerat...?

Men snälla du! Det är ju klart att min häst fick mycket mat. Men det beror ju på vad man ger för mat. Tex bara massor av korn och betfor slår ju inte lika mycket som soja och Krafft protein. Förstår du mig? Han behövde mer protein för att växa och bli lugn.

Varför skrev du inte det då ?

Ps.. skippa den nedlåtande attityden, så blir det trevligare att diskutera med dig....

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 287
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 493
Senast: Nominous
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 123
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 416
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur