Jag har givit upp - bara så ni vet

Sv: Jag har givit upp - bara så ni vet

Magdalena skrev:
Förstår inte riktigt "stoltheten" som lyser igenom i såna här inlägg. Jag ser också på hästarna hur de mår och känner när jag rider hur de mår. FAST jag analyserar.

Kanske jag är för "snål" med min tid och mitt arbete med hästarna. Jag vill inte riskera att förlora en tävlingssäsong för att jag missbedömt näringsinnehållet i fodret. Även om bristen är liten på t.ex protein så gör det stor skillnad i prestationer, och det syns för sent på hästen att den fått ta av sina reserver (musklerna) istället för att bygga upp dem.

Och var ser du "stolthet"?? Jag bara säger att jag aldrig någonsin analyserat fodret till hästarna. Inte för att jag inte köper oanalyserat foder utan just för att foderstaten inte beräknas på analysen utan på mängden träning och på individen. Jag ser inget problem i det alls och vet många hästar som får beräknade foderstater som har betydligt sämre form än vad mina haft.

Har aldrig någonsin haft hästar som varit håglösa eller ur kondition för det.

Har aldrig "missat" någon tävlingssäsong och aldrig har hästarna varit tvunga att ta av sina muskler.

Jag kan inte förstå varför man blir hånad för att man inte analyserar?? Jag ger hösilage och skulle för att vara helt säker behöva göra en analys på varje bal jag öppnar eftersom det kan skillja väldigt mkt. Jag tycker inte det är försvarbart att endast skylla på att man inte analyserat fodret och byggt sin foderstat på den analysen om det nu skulle bli så att man förlorar en säsong. Det finns något som kallas för uppbyggnad och om den inte görs rätt så spelar fodret mindre roll.

Nu vet jag ju inte vad du har för tävlingshästar och kan ju inte svara för det men mina fälttävlanshästar har klarat sig mkt bra utan analyser och har varit i den konditionen de skulle vara vid resp tävling och klarat prestationerna väl.

Liksom unghästen som gick Falsterbo.

Jag tar blodprov på hästarna och där ser jag vad som behövs. Och den bristen hästar som tränas hårt brukar ha är järnbrist och det ser du ju endast via blodprov.

Dessutom så ser man ju ganska snabbt om de inte bygger längre eller om de får mjölksyra fortare.

Dessutom får mina muslifoder som är analyserat och de har fri tillgång av hö.

Och här har du en BILD på en av mina oanalyserade fodrade hästar

Senast ändrad:

Blixtra skrev:
Hur lär man sig att räkna ut foderstater? Finns det någon bok??

Japp! Det finns många böcker...
Min favorit är Hästens näringsbehov och utfodring den är skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren.
Den boken tar upp väldigt mycket och på ett bra sätt.

Det finns också en bok som heter Rätt foderstat bättre häst och den är skriven av C Planck (tror jag).

Från SLU kan du köpa ett häfte som är mycket inriktat på själva räknandet. Den heter utfodringsrekomendationer för häst och går att köpas via SLU.

Jag har inte heller sagt att jag skulle skylla på fodret om något inte gick som jag tänkt mig en säsong. Däremot vill jag UTESLUTA risken att fodret skulle kunna påverka.

Självklart påverkar arbetet hur mycket hästen behöver och vad, jag förstår inte hur en analys på grovfodret utesluter det?

Som du skrev nu så lät det som att grovfodret du ger ÄR analyserat, men att du inte räknar. Är det så du menar? I så fall gör vi ju likadant. Förhoppningsvis köper du då inte ett grovfoder med värden som inte passar dina hästar och din träning.

Och sen måste jag allmänt fundera varför man måste basunera ut att man analyserar minsann inte och det går så bra så, på ett forum där det är MÅNGA som behöver hjälp. Som inte har kunskapen att se på hästen vad som saknas eller är för mycket av. Jag vet att DU är mycket kunnig, men bara för att du kan se och läsa av dina hästar (och dessutom t.ex tar blodprov, hur många "hobbyryttare" gör det?) betyder inte att det är att rekommendera för någon som kanske köpt sin första häst, eller kanske aldrig fått lära sig om foder.

Annars hade det ju inte varit massor med trådar om hur man ska banta hästen och drar ner grovfodret men fortsätter ge flera kilo kraftfoder. Eller hur den stackars magra hästen ska gå upp i vikt och på frågan vad den får idag så ser man klart och tydligt varför den är mager.

Jag har inte analyserat förrän detta året. Jag håller med om att man kan spara pengar! Vi trodde att vi hade ett uruselt hö (Proteinet) i och med att vi inte har gödslat det och odlar det ekologiskt. Jag räknade med många säckar havre, fibergi, foderjäst m.m. Så visade det sig att det har 50 g smältbart rp och en energikvot på 6.9. Vi kan i princip ge 10 kg hö om dagen och lite skrammel i krubban, sedan är behoven tillgodosedda. Det var en lättnad för mig. Sedan tycker jag det också är roligt att experimentera med olika kraftfoder för att se det absolut optimala för hästen.

En annan sak tycker jag är bra är att veta precis vad man ska öka för att få upp en mager häst i hullet. Jag trodde först mitt nyinköpta magra tvååriga kallblodstravarsto var tvungen att ha jätte mycket krafft för att få normalt hull, men när jag räknade på det behövde hon 10 kg hö och lite mineraler.

Så jag analyserar för det är intressant, roligt och för att veta vad som fattas om de minskar i vikt eller inte sätter muskler. :)

Har under de snart 11 årjag har haft egen häst bara provat med uträknad foderstat två ggr, det gick inget vidare så det har jag lagt ner... En häst var svårfödd och behövde nästan det dubbla avvad uträkningen påstod och den andre är lättfödd och lat och funkar inte alls på utsatt foderstat. Så jag frtsätter att fodra med ögat, det känns mer genuint, det funkar för mig och mina hästar...

Håller med om att många kan behöva hjälp med att få en foderstat i alla fall påå en höft så man vet var man ska börja. Men ofta på det här forumet så tycker jag att det är lite granna att man får känslan av att man är en dålig hästägare om man inte räknar ut foderstaten...

Polly_Mulle skrev:
Har under de snart 11 årjag har haft egen häst bara provat med uträknad foderstat två ggr, det gick inget vidare så det har jag lagt ner... En häst var svårfödd och behövde nästan det dubbla avvad uträkningen påstod och den andre är lättfödd och lat och funkar inte alls på utsatt foderstat. Så jag frtsätter att fodra med ögat, det känns mer genuint, det funkar för mig och mina hästar...

Alla hästar är individer.... precis som du och jag...
Vissa behöver massor och andra lite...
Tabellerna ger ju bara ett riktvärde av energi och en vink om hur mycket av mineralerna hästen behöver.
Jag börjar alltid räkna från tabellvärdena och sedan får man fixa och ändra tills hästen fungerar och då vet man vad hästen behöver/får i sig.
Det gäller att inte ge upp så lätt :D
Jag tyckte att det var svårast i början för då var det oftare jag fick "räkna om"... nu mera är det väldigt sällan jag behöver räkna om.

Senast ändrad av en moderator:

hm, ja förstår att man kanske inte tycker att det är speciellt viktigt med foderstater osv, men vill man vara fullt säker på att hästen får i sig alla näringsämnen och mineraler så är det toppen att räkna ut en.
Det är ju lätt att se om hästen saknar något på utsidan, får inte hästen muskler så är det troligen protein brist osv.. Men däremot kan vi inte veta om kvoten mellan p (fosfor) och ca (kalcium) är okej, eftersom vi inte kan se hur skellettet utvecklas. Det bör man tänka på. Extra viktigt att räkna en foderstat är då man har en unghäst som kräver en bra foderstat för att den ska få en bra grund att växa på, även då det dräktiga stoet bör ha en bra foderstat eftersom hon dessutom utvecklar en ny individ. om man har en Ponny/häst som lätt får fång är ju en foderstat suveränt, då har man superkoll på om kvoten mellan Mj och protein är okej, så man inte överstiger protein behovet.. men det här är ju mina åsikter..

olgaklara skrev:
Och var ser du "stolthet"?? Jag bara säger att jag aldrig någonsin analyserat fodret till hästarna. Inte för att jag inte köper oanalyserat foder utan just för att foderstaten inte beräknas på analysen utan på mängden träning och på individen. Jag ser inget problem i det alls och vet många hästar som får beräknade foderstater som har betydligt sämre form än vad mina haft.

Har aldrig någonsin haft hästar som varit håglösa eller ur kondition för det.

Har aldrig "missat" någon tävlingssäsong och aldrig har hästarna varit tvunga att ta av sina muskler.

Jag kan inte förstå varför man blir hånad för att man inte analyserar?? Jag ger hösilage och skulle för att vara helt säker behöva göra en analys på varje bal jag öppnar eftersom det kan skillja väldigt mkt. Jag tycker inte det är försvarbart att endast skylla på att man inte analyserat fodret och byggt sin foderstat på den analysen om det nu skulle bli så att man förlorar en säsong. Det finns något som kallas för uppbyggnad och om den inte görs rätt så spelar fodret mindre roll.

Nu vet jag ju inte vad du har för tävlingshästar och kan ju inte svara för det men mina fälttävlanshästar har klarat sig mkt bra utan analyser och har varit i den konditionen de skulle vara vid resp tävling och klarat prestationerna väl.

Liksom unghästen som gick Falsterbo.

Jag tar blodprov på hästarna och där ser jag vad som behövs. Och den bristen hästar som tränas hårt brukar ha är järnbrist och det ser du ju endast via blodprov.

Dessutom så ser man ju ganska snabbt om de inte bygger längre eller om de får mjölksyra fortare.

Dessutom får mina muslifoder som är analyserat och de har fri tillgång av hö.

Och här har du en BILD på en av mina oanalyserade fodrade hästar

Har också funderat en del på det där med Hösilaget, jag står i ett ganska stort travstall och vi öppnar ganska ofta nya balar, Ska man skicka en en ny analys på varje bal så blir det jäkligt mycket pengar ! :eek: I övrigt så vart det jätte bra skrivet ! :bow:

Min häst går också på lösdrift. Jag har haft henne o andra på huvudsakligen lösdrift i många år nu. Men jag tar ändå en analys på höet varje år. Nu ger jag inte fri tillgång, men har gjort i perioder (till unghästar). Jag tycker att även om man har fri tillgång så kan man ju åtminstone se om proportionen MJ/SRP är vettig på stråfodret och på så vis veta om man behöver utfodra med mer protein eller ej. Annars är ju risken att kusen bara får i sig en jäkla massa MJ och blir fet och ändå har proteinbrist.

Sen blir det ju naturligtvis aldrig precis det man själv räknat på som hästen får i sig. Men då får man ju använda det berömda "ögat" som ju är en oundviklig faktor i utfodringen! :D ;)

HumleMumlan skrev:
Här har ni en som aldrig räknat foderstat i hela sitt liv. Mina hästar har varit friska och välmående, men kanske de skulle må ännu bättre om jag lärde mig... Men hur sjutton lär man sig det bara sådär? Är det inte en hel vetenskap???
Mja, det är inte så himla svårt.

Köp en bra bok: Hästens utfodring är min första enkla foderbok som lärde mig grunderna. Sen köpte jag Rätt foderstat bättre häst (eller vad den nu heter... hmm, jag har inte bläddrat på länge i böckerna nu) som är mer avancerad.

Sen har jag gjort egna tabeller i Excel (så då lärde jag mig använda det också!) som jag kan använda år från år. Lägger bara in nya höanalysvärdena och sen antal kilo så får jag fram totalvärdet.

Texaz skrev:
Äntligen fler!!
Har det inte blivit en hysteri kring det här med foderstater????
Tänk om ryttarna själva var lika noggranna med vad DOM stoppar i sig :devil:
Ja, det där brukar vi skratta åt - jag och min mor!! Å andra sidan finns det EN stor skillnad. Vi har ett kylskåp och en affär att gå till. Hästen är BARA hänvisad till det vi ger den. Om den känner sig tillräckligt hängig märker vi det nog, men inte lika lätt och snabbt som när vi själva känner oss hängiga.

Magdalena skrev:
Kanske jag är för "snål" med min tid och mitt arbete med hästarna. Jag vill inte riskera att förlora en tävlingssäsong för att jag missbedömt näringsinnehållet i fodret. Även om bristen är liten på t.ex protein så gör det stor skillnad i prestationer, och det syns för sent på hästen att den fått ta av sina reserver (musklerna) istället för att bygga upp dem.
För min del finns det ytterligare en aspekt med att analysera: man kan spara pengar!! Istället för att göra som en bekant: köpa duttendittmineraler, duttendattalger, dutta med müsli, dutta med tokosel och allt möjligt så analyserar jag för 583 spänn och köper BARA det extra som behövs!

Förra året togs höet in sent av bonden jag är uppstallad hos. Analysen visade ca 20 gr SRP/kg. Vilket innebar att vi fick lägga ca 300 kr per häst och månad på proteinfoder (han har också själv hästar). I år tog han höet tidigare (troligen blev han lite vis av erfarenheten) och vi fick 46 gr SRP/kg. Det innebär att vi till våra islänningar knappt behöver ge något kraftfoder alls!

olgaklara skrev:
Jag kan inte förstå varför man blir hånad för att man inte analyserar?? Jag ger hösilage och skulle för att vara helt säker behöva göra en analys på varje bal jag öppnar eftersom det kan skillja väldigt mkt.

Jag tar blodprov på hästarna och där ser jag vad som behövs. Och den bristen hästar som tränas hårt brukar ha är järnbrist och det ser du ju endast via blodprov

....och jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan lämna fodret åt slumpen när man i övrigt har presterande hästar och är mycket noggrann i övrigt. :confused:

Jag hade bytt höleverantör för länge sedan om jag inte blev garanterad samma värden hela året.

Jag tror inte att fodret allena är avgörande för framgångar, men man kan åtminstone utesluta vissa problem genom att analysera och undvika foderbyten.

Mineralkvoten kan man inte utläsa genom att titta på hästarna heller.
Mycket lättare att läsa en analys. ;)

ancan skrev:
Här är en till!!! :)

En rund,glad häst med blank,tjock och kort päls är för mig beviset på att fodret är lagom!!!

Man kan väl säga att jag sköter foderstaten genom mina ögon och mina händer...har funkat alltid...och det börjar bli mååånga år nu!

Här har ni en till. Vi har tio starthästar i stallet och dom lever på oanalyserat ensilage. Inte ens uppmätt :eek: i kg och havre med lite olja, kalk och gurkmeja och steel joint. Och dom tjänar ju sin bröföda och mer därtill. Så släpp hysterin och se till att fodret luktar fräsch och använd ditt sunda förnuft och ditt öga. Bättre foderanalys finns inte..

Najtan Tabac skrev:
Här har ni en till. Vi har tio starthästar i stallet och dom lever på oanalyserat ensilage. Inte ens uppmätt :eek: i kg och havre med lite olja, kalk och gurkmeja och steel joint. Och dom tjänar ju sin bröföda och mer därtill. Så släpp hysterin och se till att fodret luktar fräsch och använd ditt sunda förnuft och ditt öga. Bättre foderanalys finns inte..
Vad är gurkmeja och steel joint bra för?

Björk skrev:
Vad är gurkmeja och steel joint bra för?

http://www.steel-joint.se/

Och gurkmeja som krydda för att dom tycker att det är gott, och det är så kul att bli gul om händerna när man rör runt maten ;)

Najtan Tabac skrev:
Ett mineralfoder alltså. Med en jäkla massa kalk i förhållande till fosfor. Hur vet du att kvoten Ca/P är bra i förhållande till ditt grovfoder?

Nåväl, du förstår nog var jag vill komma. Jag tycker det är helt okej att göra som man vill. Men själv är jag hellre mer säker på att jag ger ett mineralfoder som passar till resten av fodret. Dessutom spar jag nog en del pengar på det. Steel Joint såg inte så särdeles billigt ut. :crazy: Men, men.... det är ju jag det.
Najtan Tabac skrev:
Och gurkmeja som krydda för att dom tycker att det är gott, och det är så kul att bli gul om händerna när man rör runt maten ;)
Kul! :D
Min häst o jag bryr oss inte om hennes färg på maten.

prinsus_ skrev:
Jag har läst lite i trådarna här och det är som vanligt. Foderforumsbukefalisterna förfasas över hur folk kan utfodra med icke analyserat hö, hur man kan fodra med färdigfoder osv. Been there, done that. Det är jätteintressant med foder och kul att räkna foderstater men hur gör man när man har tre hästar som går på lösdrift 20 timmar per dygn och äter gräs från en stor äng med naturbete, pillar i sig lite bark i skogen och annat smått och gott. Får påfyllt med hö i häcken när det börjar ta slut. Hur tusan skulle ni räkna ut en foderstat på såna hästar, räcker det inte att använda ögat och ibland känna av revbenen med handen? Hur ska jag kunna räkna ut hur mycket MJ, SMRP Ca och P de får i sig per dag?

Mina två är en åring (kallblodstravare) och en treåring (paint, lite svårfödda fullblodstypen). De får båda två Nya Krafft Groov och nu när det börjar bli höst och näringen i gräset går ner så har jag ökat upp till 2kg Nya Groov per dag för att få lite hull inför vintern. Deras hagkompis gammelgubben på 30år får även han nya groov för att få lite fläsk på revbenen.

Ju kunnigare man är om hur ett bra hygienskt och näringsrikt grovfoder ser ut, hur en välmående häst ser ut och hur de marker där det skördast är skötta och vilka näringsvärden de brukar ge. Har man dessa kunskaper så kan man mer och mer kan man gå ifrån behovet av att analysera och räkna ut foderstat anser jag.

Hälsning Maja

Najtan Tabac skrev:

Hur kan du vara säker på att dom inte skulle kunna prestera ännu bättre med en för individen anpassad foderstat?

Nu kommer jag inte ihåg var det var jag läste detta men det var iaf en studie om just prestationsökning i samband med uträknade foderstater.
Resultatet var iaf att det på de flesta (kommer ej ihåg %) kunde man se en tydlig prestationsökning och på de andra en viss ökning ingen av hästarna fick försämrad prestation men det var nån som man inte kunde mäta någon ökning på. Denna studie var gjord på galoppörer om jag inte mitt minne sviker mig fullständigt.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 287
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 493
Senast: Nominous
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 123
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 416
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur