Jag har givit upp - bara så ni vet

Sv: Jag har givit upp - bara så ni vet

Ja, det var lyckat just det året kanske ja. Men nästa år och åren innan då?

Gnist skrev:
I princip Alla svar som börjar med:
"Men snälla du" Eller "lilla vännen" är sagda med ett nedlåtande tonfall.....

Jasså säger du det. Ja, du får väl tolka det som du vill. Jag brukar skriva som jag pratar. Nu brukar jag använda dessa ord i talet så det blir tyvärr så.
Men jag förstår eg inte hur du kan få det till nedlåtande tonfall när du bara läser mina ord. Vill man tolka det till att jag är elak så gör man ju det. Men är man på gott humör och inte tolkar det så ja då blir orden en helt annan mening.

Inte_Ung skrev:
Jag antar att du menar "tack och lov" i det fallet och inte "tyvärr" som du skriver?
För det är ju bra, eller hur?
Jag blir ibland förvirrad av ditt ordval.

Ja, och då så blir det ju bra, eller hur.
Du räknar foderstat så som du vill ha den.
Att använda analyserat foder och räkna på foderstaten, innebär ju inte att man måste utfodra som "foderexperterna" säger.
Utan bara att man räknar för att få det som man själv vill ha det.
Kan du hålla med mig där?

Självklart så menade jag ju tack och lov :o och inte tyvärr :crazy:

Får väl skylla på min hjärnskakning jag fick i lördags :angel:

Som du säger så "beräknar" jag ju foderstat på ett sätt. det var det jag menade från början att med lite hum om hur man skall fodra så kan man det utan "experternas" hjälp.

Du har så rätt så olgaklara. Men det är ju det vi har skrivit hela tiden. Att man först måste veta värdena i höet för att kunna göra en analys.
Men många som frågar här vet inte ett smack. Precis som jag för ett par år sedan. Då frågade jag också här på buke. Då är det bra att veta värdena och vad det är för hästras och hur den rids osv osv. Då dom som svarar säger ärligt hur mycket hästens behov är och sedan måste man ju fodra med det berömda ögat iaf.

San Q skrev:
Men om man går på en foderkurs för en av Sveriges absoluta forderexperter och hon säger till en att ens häst för ALLDELES för lite energi i förhållande till det han presterar. Tror du inte att man känner sig rätt korkad om man bara fortsätter med sitt alldeles för låga energiintag och inte ökar???

Om det är just den mängden som hästen presterar bra på är fin i hullet och alla behov är täckta så finns det ingen anledning att ändra. Som många skrivit tidigare... Tabellerna är bara en "fingervisning" om vad hästen kan tänkas behöva i energi. Antagligen är hästen i fråga ganska lätt född om den klarar sig bra och är fin i hullet + presterar bra på mindre energi än vad tabellen säger. Ingen tabell talar om vad alla hästar ska ha.

peter_lundin skrev:
Dom som verkligen är kunninga på grovfoder vet att man ändå kan göra jättemissar på tex proteinhalt, ffa på inköpt foder.
PL

Jag inbillar mig åtminstone att man kan se på sin häst hur läget är vad det gäller protein. Fet häst och proteinavlagringar i svett är väl två tecken på mycket protein. Tidig mättnadskänsla en annan, med behov av att plocka ändå och av att fylla magen med halm.

För lite protein att hästen börjar tappa muskler.

Är man obeservant så lär man upptäcka detta tidigt.

Min höbonde litar jag mycket på att han ger mig det jag vill ha. Tidigt eller sent skördat utifrån mina behov det året. Fast det kanske är tokigt att tänka så. Men med fri tillgång på grovfoder så är det ju ändå inte det lättaste att räkna ut en foderstat. Det jag oroar mig mest för i så fall är mineralvärdena. Fast de håller sig väl jämnare år från år, eller?

Hälsning Maja

Gnist skrev:
Som ensilage &hösilageskördande bonde måste jag påpeka att av våra 200 balar, så kommer dessa från ca 10 olika fält...
Vi skulle alltså behöva skicka in 10 olika prover till analys, för att ha ett gångbart snittvärde på våra balar...
Ja, just det.
Jag sitter här med 4 analyser som representerar 75 balar.
Värdena varierar kraftigt mellan de olika analyserna
Från 6,5 i protein/energi till över 9.
Och ts mellan 35-70%.
Så jag vill då inte handla utan analys.

Jag funderar på att köpa en med kvot 7,35 och ts på 54%.
Då så blir det lätt!

ancan skrev:
Här är en till!!! :)

En rund,glad häst med blank,tjock och kort päls är för mig beviset på att fodret är lagom!!!

Man kan väl säga att jag sköter foderstaten genom mina ögon och mina händer...har funkat alltid...och det börjar bli mååånga år nu!

ännu en :D Mina hästar mår fin fint! :p

Ett proteinunderskott under en begränsad tid till en vuxen häst är inte farligt men det kan vara svårt att se i tid om man tävlar på lite nivå.
Mineraler kan variera ganska kraftigt från år till år.
PL

ancan skrev:
Här är en till!!! :)

En rund,glad häst med blank,tjock och kort päls är för mig beviset på att fodret är lagom!!!

Man kan väl säga att jag sköter foderstaten genom mina ögon och mina händer...har funkat alltid...och det börjar bli mååånga år nu!

här är ännu en... jag har haft hästar som jag alltid har haft ÖGATS bedömning av foder.. mina hästar har varit fina i hull, pigga och glada med blanka och fina hårremmar... :banana:

Inte_Ung skrev:
Sådana där foder-rådgivare från foderföretag, de litar jag inte det minsta på - de vill ju sälja sina tillskottsfoder ju.
Och kan väl inte säga: "Du har så bra hö att du bara behöver lägga till litet selen."
Jo, tänk för att dom kan det. Jag har regelbunden kontakt med just en sådan, varje gång propagerar h*n för att ha ett bra grovfoder och ge så lite krafftfoder som möjligt..... :p

Angående blodprov. Mineralstatus hos hästen går i princip inte att se med hjälp av ett blodprov, inte ens järn. Där krävs analys av ett flertal olika värden som inte görs generellt på ett vanligt labb. Dessa värden måste sedan jämföras med varandra och inte ens då kan man vara helt säker då dessa värden påverkas av tex en inflammation.
Ca och P går inte på något sätt att utläsa ur ett blodprov då kroppens första prioritet är att hålla Ca/P-balansen i blodet.
Pälsen är inte heller något att se på för att avgöra mineralstatusen.

Gjordes ett högst intressant och läsvärt examensarbete på djursjukvårdarutbildningen i våras just om mineralstatus hos häst som tar upp verkningar i kroppen, behov, överskottsymtom, bristsymtom och analysmetoder. De mineraler som tittades på var Ca, P, Mg, Fe, Cu och Zink.

Ett skräckexempel från igår hur fel det kan bli är damen i stallet som hade köpt ett "jättebra" mineral och vitamintillskott där tjejen i affären hade upplyst henne om att detta och så lite kalk är bra, står även på dunken att kalk ska ges. Hade hon gjort detta tillsammans med vårat hösilage så hade den hästen fått i sig hälften av P-behovet och 300% mer Ca än behovet. Vill inte veta hur det hade kunnat sluta. Jag fick dessutom verkligen sätta ner foten ordentligt för att övertyga henne om att tjejen i affären hade FEL, FEL, fel, och att inte ett milligram mer Ca än det hästen får i sig från hösilaget behövs. Har gigantiskt högt Ca-värde.

Nej, jag sällar mig till "ja till analys-gruppen", pga av all de orsaker som flera här redan tagit upp och för att jag älskar matematik.... ;)

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 287
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 493
Senast: Nominous
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 123
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 416
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur