Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka kvoter då?olgaklara skrev:Mina får som sagt fri tillgång av hösilage och hon ville jag skulle dra ner på det för att få rätt kvoter. jag är åt andra hållet och gillar INTE att man drar ner på hö och höjer kraftfodret.
(*blev avbruten*)olgaklara skrev:Skulle man köra på analyser så skulle man nog även få analysera vattnet etc, vi har väldigt mkr kalk i vårat vatten tex
Jag tycker att det är marigt att veta om hästen inte bygger p.g.a. proteinbrist eller selenbrist eller B-vitaminbrist eller E-vitaminbrist.olgaklara skrev:Dessa brister brukar ju generera att de inte bygger, så på det sättet brukar vi se det. Men jag ger under den "hårdaste" säsongen extra B-vitamin och E-vitamin. E-vitaminen jag ger är det selen i. Är dock ganska restriktiv med E-vitamin eftersom de kan bli förgiftade av för stora mängder. B-vitamin däremot kan man ge överskott av.
ancan skrev:Här är en till!!!
En rund,glad häst med blank,tjock och kort päls är för mig beviset på att fodret är lagom!!!
Man kan väl säga att jag sköter foderstaten genom mina ögon och mina händer...har funkat alltid...och det börjar bli mååånga år nu!
Inte_Ung skrev:Vilka kvoter då?
Protein/energi?
För man kan ju höja den kvoten genom att ge lusern, som ju är ett grovfoder med mycket hög proteinhalt.
Eller grannens hösilage med en kvot på 9 som tillskott.
Om det är mineralkvoterna, så är det ju bara att ge ett mineralfoder.
Men det var väl alldeles lysande!?!olgaklara skrev:Antagligen för att det höet var väldigt högt i proteinvärdet.
Magdalena skrev:Återigen en som tror att experter som inte sett ens hästar, och papper, tar bort sunt förnuft och känsla!!
Om du vet vad ditt hö innehåller nu. Räkna på vad du verkligen ger dem. Då vet du ju vad de behöver och till ett annat höparti vet du i förväg om du måste ändra något. Det kanske finns andra varianter av ditt müslifoder som skulle passa bättre till just det höt.
Har ett exempel på en som räknade i mitt gamla stall. Hästen var bland det magraste jag sett nångång. Jag frågade om hon provat att räkna på foderstaten (höt var rätt lågt i både energi och protein det året) och hon svarade att det hade hon alltid gjort, och han hade alltid varit smal, och hon hade minsann lagt på 10% för att han var smal... Snacka om att ha missat målet med flera kilometer.
Analysen och eventuell uträkning ersätter aldrig ögat och känslan, utan kompleterar den.
olgaklara skrev:Och om nu höet skulle ha sämre värde har jag gett extra lucern, men det har jag tyvärr inte behövt så speciellt ofta
Jag antar att du menar "tack och lov" i det fallet och inte "tyvärr" som du skriver?olgaklara skrev:Och om nu höet skulle ha sämre värde har jag gett extra lucern, men det har jag tyvärr inte behövt så speciellt ofta.
Ja, och då så blir det ju bra, eller hur.olgaklara skrev:Men i princip så är ju det fodret jag ger analyserat eftersom det är färdigfoder. Jag ger aldrig mindre än minsta rek givan för att näringsinnehållet inte skall kunna garanteras sas så är det ju i princip så att de får beräknad foderstat även om jag beräknar den på hur hästarna är att rida och träna.
Magdalena skrev:De jag känner till som säljer hösilage säljer från samma fält.
Gnist skrev:Som ensilage &hösilageskördande bonde måste jag påpeka att av våra 200 balar, så kommer dessa från ca 10 olika fält...
Vi skulle alltså behöva skicka in 10 olika prover till analys, för att ha ett gångbart snittvärde på våra balar...