Jag har givit upp - bara så ni vet

Sv: Jag har givit upp - bara så ni vet

Glömde skriva att jag analyserade inte höet heller så jag hade ingen aning om vad värdena var då.

olgaklara skrev:
Mina får som sagt fri tillgång av hösilage och hon ville jag skulle dra ner på det för att få rätt kvoter. jag är åt andra hållet och gillar INTE att man drar ner på hö och höjer kraftfodret.
Vilka kvoter då?
Protein/energi?
För man kan ju höja den kvoten genom att ge lusern, som ju är ett grovfoder med mycket hög proteinhalt.
Eller grannens hösilage med en kvot på 9 som tillskott.

Om det är mineralkvoterna, så är det ju bara att ge ett mineralfoder.

Jag var inte nedlåtande över huvudtaget. Men jag tycker att det var en onödig fråga. Om du hade tänkt till lite så hade du nog förstått mig utan att fråga.

olgaklara skrev:
Skulle man köra på analyser så skulle man nog även få analysera vattnet etc, vi har väldigt mkr kalk i vårat vatten tex
(*blev avbruten*)
Jag har analyserat vatten.
Inte för att jag är SÅååå fanatisk, utan för att jag har hyresgäster (mänskliga) och måste bevisa att jag har ett tjänligt vatten i min brunn.
Men det gör att jag kunde roa mig med att räkna på kalken från vattnet.
Mitt vatten är extremt kalkhaltigt.

Jag har 25mg calcium/l vatten.
Om hästen dricker 40l/dygn så får den då i sig 1g Ca/dygn från vattnet.
Detta blir faktiskt försumbart ur utfordringsynpunkt.

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Dessa brister brukar ju generera att de inte bygger, så på det sättet brukar vi se det. Men jag ger under den "hårdaste" säsongen extra B-vitamin och E-vitamin. E-vitaminen jag ger är det selen i. Är dock ganska restriktiv med E-vitamin eftersom de kan bli förgiftade av för stora mängder. B-vitamin däremot kan man ge överskott av.
Jag tycker att det är marigt att veta om hästen inte bygger p.g.a. proteinbrist eller selenbrist eller B-vitaminbrist eller E-vitaminbrist.

Har du några bra knep för att veta vilket av dessa som hästen lider brist på när den bygger dåligt?

Jag har liksom inte det, och då så måste jag ju räkna.
Det är ju den metod som jag har att ta till i dessa lägen.

ancan skrev:
Här är en till!!! :)

En rund,glad häst med blank,tjock och kort päls är för mig beviset på att fodret är lagom!!!

Man kan väl säga att jag sköter foderstaten genom mina ögon och mina händer...har funkat alltid...och det börjar bli mååånga år nu!

Räcker också upp en hand!

Jag kan räkna foderstat och har gjort det för längesedan.
Nu kör jag på fri tillgång av grovfoder och ger kraftfoder efter behov. Har runda fina hästar med muskler.

/Åsa

I princip Alla svar som börjar med:
"Men snälla du" Eller "lilla vännen" är sagda med ett nedlåtande tonfall.....

Inte_Ung skrev:
Vilka kvoter då?
Protein/energi?
För man kan ju höja den kvoten genom att ge lusern, som ju är ett grovfoder med mycket hög proteinhalt.
Eller grannens hösilage med en kvot på 9 som tillskott.

Om det är mineralkvoterna, så är det ju bara att ge ett mineralfoder.

Antagligen för att det höet var väldigt högt i proteinvärdet.

olgaklara skrev:
Antagligen för att det höet var väldigt högt i proteinvärdet.
Men det var väl alldeles lysande!?!
Då så var det ju bara att ge fritt av det höet, så var ju allt klart.
Överskott av protein från grovfoder är ju inget farligt.

Vilket tramsande.
Jag förstår att olika "foderexperter" får dåligt rykte.
Men att använda analys och räkna, betyder inte att man skall trassla till det.
Sådana där foder-rådgivare från foderföretag, de litar jag inte det minsta på - de vill ju sälja sina tillskottsfoder ju.
Och kan väl inte säga: "Du har så bra hö att du bara behöver lägga till litet selen."

Magdalena skrev:
Återigen en som tror att experter som inte sett ens hästar, och papper, tar bort sunt förnuft och känsla!!

Om du vet vad ditt hö innehåller nu. Räkna på vad du verkligen ger dem. Då vet du ju vad de behöver och till ett annat höparti vet du i förväg om du måste ändra något. Det kanske finns andra varianter av ditt müslifoder som skulle passa bättre till just det höt.

Har ett exempel på en som räknade i mitt gamla stall. Hästen var bland det magraste jag sett nångång. Jag frågade om hon provat att räkna på foderstaten (höt var rätt lågt i både energi och protein det året) och hon svarade att det hade hon alltid gjort, och han hade alltid varit smal, och hon hade minsann lagt på 10% för att han var smal... Snacka om att ha missat målet med flera kilometer.

Analysen och eventuell uträkning ersätter aldrig ögat och känslan, utan kompleterar den.

Nu har jag inga som helst problem med smala hästar. Och jag är den siste att vara "experttroende".

Dessutom hade denna expert sett hästarna både i träning och på tävlingar.

Jag är inte villig till att byta till ett foder med havre då de i princip inte "tål" havre.

Det är svårare med hösilagebalar eftersom näringsinnehållet kan skifta på dessa och att ta analys på varje hade varit rätt kostsamt i längden.

Analys är taget på en del av dem och det är bra världen. Nu ger jag ju fri tillgång av hösilaget och om jag minskar eller ökar på ngt så är det just kraftfodret.

Och om nu höet skulle ha sämre värde har jag gett extra lucern, men det har jag tyvärr inte behövt så speciellt ofta

Men i princip så är ju det fodret jag ger analyserat eftersom det är färdigfoder. Jag ger aldrig mindre än minsta rek givan för att näringsinnehållet inte skall kunna garanteras sas så är det ju i princip så att de får beräknad foderstat även om jag beräknar den på hur hästarna är att rida och träna.

Senast ändrad:

Får dina hästar alltså hösilage från olika fält hela tiden, eller varför skulle värdena variera så hemskt? De jag känner till som säljer hösilage säljer från samma fält. En representativ analys från det fältet det är taget ger ett medelvärde för hela det partiet. Och analysen blir aldrig mer än ett medelvärde.

Om ditt grovfoder var högt i protein så låter det som om din "foderexpert" var proteinrädd som så många andra. Med högt proteinvärde (kvot på 6 eller mer) så räknar jag inte på mer än mineralerna så de hamnar i balans, så länge jag är säker på att proteinbehovet är täckt. Tyvärr finns det många proteinrädda "experter".

Senast ändrad av en moderator:

olgaklara skrev:
Och om nu höet skulle ha sämre värde har jag gett extra lucern, men det har jag tyvärr inte behövt så speciellt ofta

Nu förstår jag inte riktigt vad vi diskuterar om. Du har ju analys, vet att värdena räcker till. Varför tjafsar du då om att du inte räknar? Det gör du visst. Huvudräkning, ok, du vet att värdena räcker till. Vi gör exakt likadant.

olgaklara skrev:
Och om nu höet skulle ha sämre värde har jag gett extra lucern, men det har jag tyvärr inte behövt så speciellt ofta.
Jag antar att du menar "tack och lov" i det fallet och inte "tyvärr" som du skriver?
För det är ju bra, eller hur?
Jag blir ibland förvirrad av ditt ordval.

olgaklara skrev:
Men i princip så är ju det fodret jag ger analyserat eftersom det är färdigfoder. Jag ger aldrig mindre än minsta rek givan för att näringsinnehållet inte skall kunna garanteras sas så är det ju i princip så att de får beräknad foderstat även om jag beräknar den på hur hästarna är att rida och träna.
Ja, och då så blir det ju bra, eller hur.
Du räknar foderstat så som du vill ha den.
Att använda analyserat foder och räkna på foderstaten, innebär ju inte att man måste utfodra som "foderexperterna" säger.
Utan bara att man räknar för att få det som man själv vill ha det.
Kan du hålla med mig där?

Magdalena skrev:
De jag känner till som säljer hösilage säljer från samma fält.

Som ensilage &hösilageskördande bonde måste jag påpeka att av våra 200 balar, så kommer dessa från ca 10 olika fält...
Vi skulle alltså behöva skicka in 10 olika prover till analys, för att ha ett gångbart snittvärde på våra balar...

Vi kan ta ett exempel från mitt liv just nu så kanske ni som förespråkar att man INTE ska analysera fodret får något att tänka på?

Jag står i ett stall där jag och den jag hyr av är rörande överens om att fri tillgång ute är kanonbra för hästar. So far so good. Jag har krävt analys av höt och har fått en analys tagen, fast om hyresvärden själv hade fått bestämma så är sånt onödigt.
Så kommer då siffrorna och de ser ut så här:

Energi: 8,2 MJ
smrp/kg TS: 23g

Det här är alltså det tänkta fri tillgång-fodret som mina hästar skulle få i vinter och hur skulle det ha slutat utan analys?

Jag har fullblodsaraber. Den ena är lättfödd som tusan, den andra betydligt mer svårfödd. Mitt lättfödda sto har dessutom ledproblem och bör enligt veterinärerna hållas "åt det smalare hållet på skalan". I samma hage kommer även hyresvärdens två ponnyer gå (en shettis som är 27 och en C-ponny som tränas regelbundet och tävlas i hoppning på 80-90 nivå), samt en till inhyrning som är en D-ponny korsning Fjording/Connemara, dvs rätt så grov och ffa fet efter sommarbetesmånaderna.

Med så höga värden för Energi så kommer ingen av hästarna att falla ur. Tvärtom kommer vi troligtvis ha ett gäng knubbsälar i hagen runt jul, men vad händer med musklerna med så lågt proteininnehåll?

Jaha? kanske ni säger. Stödfodra upp då, med proteinrikt kraftfoder. Alldeles bortsett från att jag får trestegsraketer om jag försöker fodra med väldigt proteinrikt KRAFTfoder (i motsats till grovfoder med hög proteinhalt) så är det snudd på omöjligt att få den ekvationen att gå ihop. Inte utan att begränsa stråfodergivan hysteriskt eller tokfodra på med kraftfoder och proteintillskott.

MEN! om jag då hade gått enbart på ögat så hade jag möjligen sett att hästarna blir runda och förmodligen (i ett försök att låta dem gå kvar på fri tillgång som jag ju tycker är väldigt bra) tränat dem mer och då hade musklerna börjat brytas ner eftersom proteinet inte räcker till.

Höt SER bra ut, LUKTAR bra, har bra TEXTUR och är smakligt (dvs mina hästar kommer nog LÄTT att få i sig 15kg/dygn av det här höt).

HUR skulle jag ha kunnat undvika att de grovt överskrider sin energikvot (dvs de där knubbsälarna kommer ha en överskottsenergi som får Mulle i Min Häst att verka tam!) och lika grovt missar att få i sig rätt mängd protein UTAN analys??? *undrar verkligen*

/JES
som lär bli tvungen att dels ha mina hästar i egen hage och dels börja ränna runt och leta analyserat hö med tokhög kvot om jag över huvud taget ska kunna ge nåt alls av det hö som min hyresvärd tillhandahåller... :cry:

Gnist skrev:
Som ensilage &hösilageskördande bonde måste jag påpeka att av våra 200 balar, så kommer dessa från ca 10 olika fält...
Vi skulle alltså behöva skicka in 10 olika prover till analys, för att ha ett gångbart snittvärde på våra balar...

Så om man köper ensilage av er så kan man varken få analys av er eller ta analys själv för det går inte att få fram nåt bra snittvärde, eller?

Vi roterar, så att om vi gör analys på ett visst block i år, så tar vi på ett annat nästa år osv.. Men vi tar inte prov från alla block varje år..

Som köpare är det ju du själv som bestämmer om du vill ta en analys till, på det foder du köpt..

Hårddrog det hela lite grann bara ;)

Utav dessa ca 200 balar, som vi gör, så äter väl hästarna upp ca 10 st, resten går till våra får..

Senast ändrad:

Men om man inte vet hur många fält ensilaget man köpt kommer ifrån så är det väl svårt att ta analys själv.

Hur gör man förresten för att analysera ensilage utan att balarna blir förstörda?

Man är snabb, som f*n och tejpar igen med en specialtejp, just för ensilagebalar..+ att vi gärna väntar tills det är lite kallare ute än högsommar..

När vi kör hem balarna, så hämtar vi dom från ett fält i taget, alltså vet vi ju vilka balar, som kommer från vilka fält..
Så Om vi säljer, så vet vi om balarna kommer från olika/samma fält..
Vi har faktiskt ett visst system för uppläggningen av balarna ;)

Å en till...
Har alltid fodrat med "ögat" ända tills jag ställde upp hästen på ridklubben. Där fodras med analyserat hö och lite på kul, så räknade vi ut min hästs foderstat. Det visade sig att den i princip var helt OK. Så, där var det ju iaf lyckat!

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 287
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 493
Senast: Nominous
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 123
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 416
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur