jag har chansen att FÅ en "problemhäst"

Sv: jag har chansen att FÅ en "problemhäst"

Det låter som du skulle klara av det, så ta honom tycker jag!

Och visst, alla hästar tar ju tid...men min erfarenhet är att man ändå får lägga mycket mer tid och kanske pengar på en trasslig kuse
En dag kanske det tar fyra timmar att fånga den i hagen...en annan får du betala dubbel taxa till hovslagaren för de timmar det tog att sko den, etc etc.

Men...'problemhästar' ger en ofta väldigt mycket glädje när man väl börjar få rätsida på dem...det finns inget som går upp mot lyckan att se en sådan häst börja visa en tillit :love:

Ge honom en chans... fungerar det inte har DU valet att låta honom somna in istället vilket nog kan vara bäst för en sån här häst som har hamnat så snett i livet.

Har du någon annan häst just nu?
Om inte, go for it ;)

Han är inte svår att ta in från hagen då han är den som vill in först och ut först.
Det är inga problem med att verka honom heller. *puh*
Därimot kommer det bli dyrt för hans hagkompisars ägare då han äter minst 1 grimma i veckan:D Nä vars, inget kul för dom, men dom kommer att bli väl informerade innan han ev. kommer hem. Åhh, det var skönt att skriva "hem":p

Nej jag har ingen häst nu.
Min förra arabvalack som var 4.5 år fick somna in i slutet av januari i år pga att han hade fel i bakknäna:(

Ska jag ta den chansen?
Han är inte inriden och inte inkörd, tyvärr frysmärkt...

Ursäkta? :o
Well, har själv tagit mig ann två problem hästar, anser du att du har den kunnighet som krävs och är medveten om konsekvenserna samt att du förbereder dig på det värsta.. så kanske, möjligtvis. Eloge till dom människor som hjälper djur som farit illa i världen, men kommer du tröttna, inte ha pengar, misslyckas, så kan du göra hästens liv värre. Tänk efter själv, anser att det inte är en nyttig fråga att ställa i ett forum om just du har förutsättningarna för att ta hand om en vanskött häst, det vet ju bara du...

Ja du....värt att prova om du har tid, ork
kunskap och massor av kärlek till denna häst.

Mitt fullblod var nästan i samma typ - han lärde sig massor till en början av alla de andra hästarna i hagen, eftersom att han alltid gått själv så hade han inget samspel eller lärde sig några socialakoder som hästar har. Och efter 2års boxvila efter en hovbensfaktur var han rätt ohanterbar och skulle igentligen avlivas. Men förra ägaren ville ändå hoppas på honom.:angel:

Jag bestämde mig för att ta utmaningen och se vart de ledde....

Efter mycket markarbete och ledarskapsövningar - så började vi bygga mer tillit för varandera. Efter att ha arbetat med longering några månader så började jag sakta med att vänja honomn med sadel...inridningen gick faktiskt rätt bra efter all mark hanteringen.

Idag är han en busig lite vild häst som har ett super förtroende för mig. Han kommer alltid i hagen - han går "fot" brevid mig utan grimskaft i hagen. Han longeras nu endast verbalt i alla gångarterna.
Ridmässigt har vi startat lättare klasser i dressyr och startat några lätt d hoppningar, med ändå godkännda resultat - men som sagt alla vet vem han är och han märks när vi kommer....:bump:

Han har alltid kommit i centrum och i första hand. Alltid mat först etc för att slippa onödig stress. Tålig hovslagare som skott en hov / tillfälle för allas bästa. Byggt upp hans självkänsa genom att alltid berömma minsta lilla som han gör rätt.

Accepterar man hans egenheter och jag har aldrig andvänt några hårda tag - tvärtom berömt när han gjort rätt och visar där med att vi är kompisar och inte fiender. Somfelskötta hästar tror så kommer man långt!

Senast ändrad av en moderator:

Nej att det skulle kosta massa pengar förstår jag inte heller, hum?

För att..En sådan häst bör man först och främst utesluta eventuella kroppsliga fel på.Och det är KOSTSAMT.

Även om hästen är ung så kan den i allafall ha någon gammal skada någonstanns som stället till det för den.

Sen tar sånna här hästar otroligt med tid.Och tid är pengar. i allafall om man tar hjälp av andra.
Hästar som har svårt att lita på folk.och som kanske har ett gammalt smärtminne som ligger och gnager går inte att göra till rosaskimmrande hästar på ett par veckor.

Jag har en sådan häst.Och av egen erfarenhet ber jag dig att tänka till mer än en gång innan du tar dig ann den..
Jag hoppas oxå att det finns en plan för hästen om du skulle misslyckas med den?

Ja du....värt att prova om du har tid, ork
kunskap och massor av kärlek till denna häst.

Mitt fullblod var nästan i samma typ - han lärde sig massor till en början av alla de andra hästarna i hagen, eftersom att han alltid gått själv så hade han inget samspel eller lärde sig några socialakoder som hästar har. Och efter 2års boxvila efter en hovbensfaktur var han rätt ohanterbar och skulle igentligen avlivas. Men förra ägaren ville ändå hoppas på honom.:angel:

Jag bestämde mig för att ta utmaningen och se vart de ledde....

Efter mycket markarbete och ledarskapsövningar - så började vi bygga mer tillit för varandera. Efter att ha arbetat med longering några månader så började jag sakta med att vänja honomn med sadel...inridningen gick faktiskt rätt bra efter all mark hanteringen.

Idag är han en busig lite vild häst som har ett super förtroende för mig. Han kommer alltid i hagen - han går "fot" brevid mig utan grimskaft i hagen. Han longeras nu endast verbalt i alla gångarterna.
Ridmässigt har vi startat lättare klasser i dressyr och startat några lätt d hoppningar, med ändå godkännda resultat - men som sagt alla vet vem han är och han märks när vi kommer....:bump:

Han har alltid kommit i centrum och i första hand. Alltid mat först etc för att slippa onödig stress. Tålig hovslagare som skott en hov / tillfälle för allas bästa. Byggt upp hans självkänsa genom att alltid berömma minsta lilla som han gör rätt.

Accepterar man hans egenheter och jag har aldrig andvänt några hårda tag - tvärtom berömt när han gjort rätt och visar där med att vi är kompisar och inte fiender. Somfelskötta hästar tror så kommer man långt!

Ja du ser, om man bara har tiden och orken att vänta så ger det bra resultat:) Jättekul att höra att andra har lyckats iaf.

Personligen så hade jag inte tagit mig an den hästen.

Men säger som de övriga anser du dig ha tid, ork och kunnighet så varför inte?

Det är ju bara du som kan avgöra det i slutänden.

Lycka till hur du än väljer att göra.
Mvh Diabetikern

Nu har jag stammen, det var inte så svårt att kolla upp.
far: SOMOLLI SILVIO
mor: NORDIC WONDER
Den säger mig inget då jag inte kan något om travstam.

Till er alla som tvekar:
Jag ska ringa till han som jag har tänkt att ta hjälp av, se vad han säger och tror. Sen ska självklart en veterinär få göra sin bedömning med.

När kastrerades hästen? enlig STC är den ju fortfarande hingst.Om han kastrerades sent .. eller inte alls ger dig ännu mer jobb.

Jag skaffade en sån där, fast värre. :D Jag var nära att strypa honom MÅNGA gånger, men jag ångrar inte alls att jag köpte honom. Han lärde mig så otroligt mycket och vi hade galet kul.

Känns det rätt så gör det. :)

När kastrerades hästen? enlig STC är den ju fortfarande hingst.Om han kastrerades sent .. eller inte alls ger dig ännu mer jobb.

Han kastrerades som 2-åring, direkt efter att den nuvarande ägaren fick hem honom.

Har du eget stall? eller står du i kollektiv?Och har du då möjligheten att sköta hanteringen själv av den om ingen annan vågar?

för man kan ju inte räkna med att andra ska hantera hästen åt en om den inte faller innom ramen som normalhanterlig häst.

Nej, jag hade inte tagit den hästen och det av en enda anledning.
Hästar som är nervösa för allting kan man göra någonting åt. Hästar som tror att de är ledare kan man också göra någonting åt.
Men hästar som är istadiga som denna hästen du beskriver kommer alltid att vara sådana.
En riktig problemhäst hade varit svår att verka, svår att tömköra, svår att göra det mesta med. Men det är inte denna hästen.
Den är helt ok på vissa områden och sedan farlig på vissa områden.

Och en häst som lärt sej att sparka om det är någonting kommer aldrig att riktigt sluta med det. Man kommer alltid att få passa sej och jag anser att skaderisken för människorna som ska hantera hästen är alldeles för hög.

Sedan undrar jag varför hästen stod i en igenspikad box i flera månader??
Mockades inte boxen på flera månader?? Hanterades inte hästen på flera månader?

Min travare va sådär när jag fick honom. Han stod i travstallet ja jobbade i då. Å han va den enda hästen jag vääägrade att röra å träna.
Men så skulle dom ju skjuta honom.... *åxå blödig*
Å nu 7 år senare står han där fortfarande i mitt stall.
Han är fortfarande ett moster att köra. men allt annat går hur bra som hellst.
Erkänner, det har vart blod svett å en jävla massa tårar innan vi kommit dit vi är idag.Men inge mer pengar än mina andra hästar. Å inte har ja ridit mycke för tränare heller. Men ja älskar honom över allt annat.

De är underbart att känna hur han litar på mej och trivs med mej.. Han har hatat karlar innan då han fått mycke stryk av sånna. men nu står han å gullar med stallägaren.
Tycker absolut att du ska ge den hästen en chans. För de är väl det han inte fått tidigare och därför blivit som han är.

Massa lycka till och håll mej gärna informerad

Skaffa typ 10 tränare som kan hjälpa dig med hästen så ska det säkert gå. Hoppas du är medveten om att denna häst kommer kosta dig lika mycket som en typ GP häst :p

Äääh skitsnack!
Ge hästen din kärlek och visa honom vad det kan innebära att få tillbaka sitt förtroende för människor.
Lite kärlek och omsorg har aldrig kostat nåt. :love: :love:
Ta den tid det behöver och stressa inte.
Räkna med att det kommer ta tid. Har du bara den så kommer det lösa sig.
:bow: :bow: :bow:

Jag kan tillägga att med lite erfarenhet av " hästhandlarhästar" med både sänkt förtroende för sig själva och människor, så är det oftast de som blir de hästar som kommer närmast ens hjärta och som ger mest av sig själva!
Räkna med att det antagligen kan komma att bli just DIN enmanshäst, men tiden läker många sår.

Mycket kärlek, mycket gos och massvis av morötter! ;)
Och massa lugn ensamtid med hästen så kommer allt bli finemang.
Så gissar jag.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hjälp! Jag behöver råd! Jag blir galen på min häst dagar som denna!! Min häst är en ouppfostrad 8-årig fd travare, som de senaste...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: _Isa_
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·
M
Hästvård Jag behöver hjälp! Köpte vår ponny för ca 10 månader sedan. Hon är väldigt svår att rida och till en början tänkte jag att allt kommer...
2
Svar
23
· Visningar
2 183
Senast: cajsa
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 550
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar