jag har chansen att FÅ en "problemhäst"

Sv: jag har chansen att FÅ en "problemhäst"

Hur gick det??
Blev det någon häst?? :)
/ Jenny!!

jag tycker att det är en fråga om hur du tror du kan klara det.
jag har varit med om tjejer som har klarat av hästar med ordentligt problem. hästar som har bitits och sparkars ... skenar i skogen utan anledning....stegrat och vägrat gå... av olika anledningar.....och dom har "bara" hållit på med hästar i 10 år.... och jag vet av instruktörere med 25 år+ erfarenhet som inte klarar av samma typ av hästar.

jag vet att 10 år är lite i många samman hang ... men jag tror att det beror på VAD du har gjort under dom 10 åren.

det var någon som skrev att du skulle gå tillbaka till grunden och börja om med honom. det tror jag kan vara ett bra sätt... åter etablera hans bild av vart gränserna går. det låter som ett fall av en dominat unghäst som har fått alderless för lite hantering , och sedan fått ett par dårliga erfarenheter på detta.

Tid - tålamod - erfarenhet(din/andras) - Gnutta humor

Jag har själv erfarenhet av en misstänkt misshandels häst. hade bara tur att hon i grund och botten var välhanterad och tagen tid med. jag köpte henne från enbart en video och när jag fick up henne så... ja ... hon såg inte fin ut. mager och massa gamla sår.... bla annat pisskrapp på rumpan. hon litade inte på män och testa mej konstant surade slog efter mej hög efter mej......"hur långt kan jag gå innan du slår" ... började med att ha tålamod och inte bry mej ... men sedan fatade jag va hon ville och satte gränser på vad jag accepterade och inte..... det tog TID haft henne 2 år nu och hon litar fortfaande inte alltid 100% på mej...

men jag hade hjälp... mitt 20 åriga halvblod. som är dominant , men tittar till mej och min ssyater som flockledare... min klippa... hon var den hästens klippa också... lärde Jessi att vi var att lita på...

kännder du har tid och tålamod och ett hjärta av stål för att hålla det från att brista .... för jag garanterar dej ...enbart att få hans förtroende kommer att vara ett steg fram och två bak....så tycker jag att du ska ta honom...

för om du lyckas...så finns det ingen bättre känsla...

Hur gick det??
Blev det någon häst?? :)
/ Jenny!!

Nej, jag vågade inte chansa på varmblodet och riskera att bli sparkad o så, eller att det skulle hända nån annan något.
Jag håller på att leta ny häst för fullt nu.

Det finns många dåliga och grymma trav-människor sm bara kastar bort hästar som inte duger..

fick en häst gratis av en sådan, och han såg rent ut sagt förjävlig ut. försökte med honom i några månader, men tyvärr fick jag ta bort honom pga av hältor på alla ben typ. bara 4 år gammal..

MEN långt ifrån alla travmänniskor är ju sådana! Absolut.

Och varför råkar travhästar mer illa ut än alla andra raser om jag får fråga? Isåfall så råkar de värre ut när de säljs som " ridhästar "
Mvh Natalie som jobbar i travstall 7 dagar i veckan!

Det finns många dåliga och grymma trav-människor sm bara kastar bort hästar som inte duger..

fick en häst gratis av en sådan, och han såg rent ut sagt förjävlig ut. försökte med honom i några månader, men tyvärr fick jag ta bort honom pga av hältor på alla ben typ. bara 4 år gammal..

MEN långt ifrån alla travmänniskor är ju sådana! Absolut.

Har du hört om en s k join-up och follow-up?:rofl:

Det säger allt. Du kan gå in på www.montyroberts.se och se vad som sker där.

Han har nu på onsdag en clinic för tredje gången här i Sverige, varända hästägare eller liknande personer skulle gå och se vad han kan åstakomma med en problem häst.

Allt han gör fungerar, jag utövar detta själv, vid behov. Det geer en så mkt.

Det är vad denna häst behöver, ett ledarskap heltenkelt. För med ledarskapet förenklar man hans sitution, och han själv kan förlita sig på dig. Och med det kommer han för ALLTID och mer och mer stärka de banden, mellan dig och hästen. Du kommer inte att vilja skiljas från honom och inte han heller.

Gör vad som känns rätt för dig i din maggrop, det är ingen annan än du som kan avgöra vad du känner för dena häst.

Good luck!:bow:

Men nu hänger jag inte med? vad hände med den där loppan du hade bestämt dig för att köpa?

hmm jag känne igen det här .. jag letade häst och var och provade massa ponnyer .. tillslut fastnade jag för en omusklad stickelhårig söt rosamuligt littet sto :P . Doom skulle ha 25,000 för henne vilket är helt orimligt för en häst som blivit misshandlad och massa sånt .. men som sakt kunde nte släppa hennes ögon som såg så lessna ut :( .. så det fick bli att jag blev 25 tusen kroner fattigare .. det visade sig att hon hade kronisk bronkit också ... men hon har inte hostat på ett år så det är bra och hon är en ricktigt fin dressyr häst nu ... så jag tycker att man ska ge alla hästar en chans .. det är ju aldrig hästarna som gör fel utan människor som behandlar dom fel ... hursom helst lycka till :)

Men nu hänger jag inte med? vad hände med den där loppan du hade bestämt dig för att köpa?

Haha, ja detta är en jättegammal tråd om en travare som skulle skänkas bort, men han var för osäker, står lite längre upp.. Loppan ska jag köpa:) Hon kommer på onsdag:love: Imorrn ska hon besiktas och jag håller tummarna för att hon går igenom, men det gör hon.

Senast ändrad:

Har ingen aning faktiskt. Har inte frågat. Kanske kan kolla om annonsen är kvar, isf kan jag maila o kolla, kan alltid vara kul att höra om det har gått bra iaf.

Raderat såg först inte vad det stod högst upp

Senast ändrad:

Ska jag ta den chansen?
Det är en 4-årig varmblodsvalack som räddades från att bli skjuten som 2-åring. Han stod då i en igenspikad box under flera månader. :crazy:

Han behöver få mer förtroende för människan, han tror att allt är farligt typ.
Han är jättebakskygg och kan sparkas. Står inte still för fem öre i stallgången. Man kan inte ta på honom grimman i hagen, man får lägga grimskaftet runt halsen och ta på grimman i stallet. Man kan inte pyssla om honom i boxen då vänder han baken till och kickar. Han accepterar att man kratsar bakhovarna och att man spänner bensnörena på täcket vid sidan av honom.

Han är inte inriden och inte inkörd, tyvärr frysmärkt...
Inte sadelvan, men han är tömkörd iaf och det gick visst bra.
Han har pass och full stam. Inte vaccinerad.
Det finns säkert mer att berätta om denna märkliga häst, men det här var väl lite iaf.

Om ni har några råd om hur, och om det överhuvudtaget går att få son på en sån här häst, så fram med alla ideer.

Jag vill ha en häst som jag kan växa ihop med och ha kul med. Men vet inte om han är den rätta.
Jag har hjälp av en westerntränare som utövar NH om det skulle behövas, och det behövs nog mycket hjälp med honom skulle jag tro.

Det låter inte som att du kommer att få så mycket kul. Snarare farligt

Hälsning Maja

Haha, ja detta är en jättegammal tråd om en travare som skulle skänkas bort, men han var för osäker, står lite längre upp.. Loppan ska jag köpa:) Hon kommer på onsdag:love: Imorrn ska hon besiktas och jag håller tummarna för att hon går igenom, men det gör hon.

Vad bra att du insåg det. :D Till lärdom för fler.

Hälsning Maja

ta honom, varför inte !:banana:
fatter inte vad alla pratar om att det kommer att kosta pengar kostar inte mer med en problemhäst som en vanlig, ja du har i så fall något att utvecklas med plus när ni har klarat att få förtroende för varandra så kommer det att kännas:rofl: miljoner gånger bättre än med en vanlig snäll häst!!

Vadå, tyvärr frysmärkt? Skulle det vara nåt negativt? Det är ju inget som gör hästen till en sämre häst! Reagerade på detta!

Tänk dig för!!!
Jag vill visserligen också ha hand om problem hästar, men du måste vara såå lugn och ha tålamod osm fan! va aldrig ensamn med hästen i början tex i hagen mm. För en häst som blivit illa behandlad av andra kan vara rädd och tar till flygt eller attack!
Men försök absolut om du har den tiden och pengar som behövs!

Liknande trådar

Hästhantering Hjälp! Jag behöver råd! Jag blir galen på min häst dagar som denna!! Min häst är en ouppfostrad 8-årig fd travare, som de senaste...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: _Isa_
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·
M
Hästvård Jag behöver hjälp! Köpte vår ponny för ca 10 månader sedan. Hon är väldigt svår att rida och till en början tänkte jag att allt kommer...
2
Svar
23
· Visningar
2 183
Senast: cajsa
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 550
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar