jag har chansen att FÅ en "problemhäst"

Sv: jag har chansen att FÅ en "problemhäst"

Och visst, alla hästar tar ju tid...men min erfarenhet är att man ändå får lägga mycket mer tid och kanske pengar på en trasslig kuse
En dag kanske det tar fyra timmar att fånga den i hagen...en annan får du betala dubbel taxa till hovslagaren för de timmar det tog att sko den, etc etc.

Han är inte svår att ta in från hagen då han är den som vill in först och ut först.
Det är inga problem med att verka honom heller. *puh*

Det var bara exempel...det finns oändligt många områden som kan krångla under vägen, oavsett om de gör det nu eller inte.
Säger INTE detta för att vara negativ och trycka ner dig ;) , utan vill bara göra dig beredd på att det kan bli oändligt mkt mer jobb än du nu tror med denna häst.

Har jobbat i handelsstall och träffat många problemhästar av olika slag, och även många tjejer med stora hjärtan som velat rädda flera av dem. Och det stora hjärtat räcker väldigt långt MEN man måste även ha tiden, kunskapen och säkerhetstänkandet om det ska lyckas.
Det kanske du har, så i så fall Lycka till :banana:

Som alla säger:blod svett tårar och pengar!
Men ge det lite tid, min var ju nästan så från början.
Och är helt underbar nu!
Hon är också svart me vit stjärn....:rofl:
Jag tror att du klarar det galant! :)

Du måste skriva om hur det går för er:)

Instämmer i ramonarounds synpunkter.

Att du inte själv ser detta tyder på att du saknar kunskapen. Hästen är ingen stackare som ska "få förtroende genom kärlek" . Den är isstadig och dominant. Det kommer tydligt fram i din beskrivning. Det du ser som "positivt att den klarar" visar just på denna dominanta sida, bland annat.

Den har troligen negativa erfarenheter, som lika gärna kan bero på att den faktiskt varit väldigt svår att hantera för dem som gjort det. OCh är det en travhäst har den hanterats av kunniga människor, troligen. Den är 4 år och det innebär att det är en fysiskt stark häst som inte tänker låta någon annan dominera.

Man ska inte ta för givet att de har plågat hästen. Den kan vara en mycket svår individ, såna finns även bland hästar. Den har haft skador som givit den negativa erfarenheter dessutom. HUr är det idag? Har den men av skadorna? Vet du det?

En sån här häst kan bli livsfarlig för en oerfaren människa. Verkligen livsfarlig. Jag tror inte utifrån det du skriver att du har en tiondel av den kusnkap du skulle behöva. Ledsen, men det tror jag. Man måste var mycket kunnig och veta när det är läge för vad med en sån häst. Den behöver ramar och gränser lika väl som kärlek, den anser sig stå högst i rang och tänker inte släppa varken dej eller nån annan förbi sej. :mad:

Det fanns nån beskrivning av ett fullblod i tråden. Som inte kan uppföra sej fortfarande. Troligen har "förtroendelinjen" gått snett. En häst får trygghet och förtroende av att veta vem som bestämmer, en stark trygg ledare som den kan lita på, och den hästen kan också uppföra sej i del felta lägen även på tävlingar. Den kan vara spänd men den ska inte synas genom " :bump: ".

Vill du ha en sån häst? Du vill ha kul med hästen. Vill du absolut ha travare (förstår dej sannerligen ang frysmärkningen:crazy: ) finns mängder av dem, billiga eller gratis, som är betydligt lättare för dej att ha roligt med än denna.

Har du till att börja med nånsin ridit in en häst?:confused: Och denna tänker inte acceptera vad som helst och säkert ha synpunkter, vilket de flesta inte har särskilt mycket.

NEJ, ta den inte. Men du väljer ju vem du tar råd av, tjejer med stort hjärta utan kunskaper eller dem som har kunskaperna och inser att du gör både dej och hästen en otjänst eftersom risken för att den blir ännu värre är fruktansvärt stor.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har skummat igenom vad alla skrivit och tycker att det kommit många bra åsikter men jag är inte helt säker på att hästen är dominant för att den slår ifrån sig och inte står stilla på gången.

Du skrev att den har snälla ögon, vosst det finns hästar som ser jättegulliga ut och är elaka som f-n men dem brukar man inte kunna klappa på rumpan osv.

Jag köpte en sån treåring förra året som delvis stämmer med din beskrivning, han var dock inkörd och tävlad. Han hade utöver att han aldrig fått chansen att lära känna människor och gått ensam sen han skildes från åring-flocken en hel del kroppsliga problem som vi rett ut ett efter ett. Han slog dock aldrig ifrån sig. Men tänkt på att den där hästen också kan ha diverse kroppsliga problem även om den aldrig gjort någon. Att stå på box under den period du beskriver är inte speciellt bra för en växande häst.
AnnaStesia har sett den hästen nu drygt ett år senare när vi rider för instruktör (han tränas i trav parallellt)

Det blir en hel del jobb för dig och jag hoppas som någon annan skrev att du har en plan för vad du ska göra om du misslyckas.

Lycka till hur du än bestämmer dig för att göra.

Nisse :love:
Jo, har ju även sett 'före'bilderna på honom...man kan verkligen inte tro att det är samma häst som nu ser så glad ut och tar för sig på ridbanan.
MEN jag vet också att du lagt ner oändligt mycket jobb, vård och pengar på honom och att du är en erfaren hästmänniska.
Det kan inte nog betonas hur viktigt det är för att kunna lyckas med en problemhäst.

Hej!

Jag har en häst med liknande beteende och bakgrund som du beskriver (om inte ännu värre). Dessutom vet vi varken stam eller ras... :crazy: Det har varit en lång väg, men idag mår han jättebra, är världens gladaste häst och går MSV dressyr.
Det var min tränare som hade hört talas om hästen och tyckte att jag var tillräckligt knäpp för att åka och titta... Jag kan börja med att säga att anledningen till att jag faktiskt köpte honom var inte medlidande utan först och främst att två veterinärer konstaterat att hästen var kärnfrisk. Dessutom såg jag att under den där tufsiga, magra fasaden fanns en kanonhäst som jag var helt övertygad att jag kunde skrapa fram. Inte med kärlek först och främst utan med lång erfarenhet av hästhantering och unghästar.
Sen har det i sanningens namn många gånger varit allt annat än enkelt och roligt. Min kunskaper har många gånger satts på prov! Men, nu med facit i hand, kan man ju konstatera att det har varit värt det. Däremot har jag bestämt mig att jag aldrig kommer att ge mig in på ett liknande "projekt" igen, då det aldrig finns några garantier om man lyckas eller inte.

Tänk efter både en och två gånger, och försök låta hjärnan styra för hjärtat i såna här fall (även om det är svårt JAG VEEEET!) :cry:

Lycka till och massor av kramar
Masec 97

nej nej nej...

de finns så mycke billiga varmblod... jag fiick mitt sto gratis, då var hon lite riden i skoen hade haft föl ochva gudasnäll! leta sånna istället de finns

Varför köper du inte häst i stället?
för om de är för pengarnas skulle så kommer nog denna häst blir dyrare än om du köper någon mycke hanterad häst tyvärr

vill man lägga ner mkt tid och flera år så kan detta nog bli en bra häst.jag har själv en fd problem ponny.han var 2år när han kom till mej,sparkade,stegrade sig och bet efter en hela tiden. vägrade helt plötsligt att gå när man ledde han,svårt lastad,gick över en. detta gjorde han alltid,men jag är så envis och har nu jobbat med han i ca 5år(kan tillägga att det blev bättre efter ca 1-2år).hade jag inte haft barn nu så hade jag jätte gärna tagit emot den hästen du beskriver,men jag skulle inte ha tid pga barn

Det låter ju som att du är ganska motiverad iallafall.

Men vore jag du skulle jag inte ta den. För det första vet man inte om han har ont eller har andra problem som kan vara orsak till en del av hans beteenden.

Säger som BernT: Uppehållet kostar ju precis lika mycket som om du köpt en GP häst.

Och vill du ha en travare, så finns det fler som är gratis (som kanske inte har sådär många olater/problem).

Men i slutändan är det du som avgör hurvida du vill ha hästen eller ej. :)

Senast ändrad:

Jag har skummat igenom vad alla skrivit och tycker att det kommit många bra åsikter men jag är inte helt säker på att hästen är dominant för att den slår ifrån sig och inte står stilla på gången.

Nej inte därför:crazy: Utan för att den vill först till grinden, den går med på vissa saker helt lugnt men inte andra osv osv. Alla hästar som slår och beter sig illa är inte misshandlade.

Visst kan den ha gått utan hantering och därför blivit så här. Men det gör ju knappast saken enklare.

Dessutom verkar inte ts kunnig nog av det jag läst här och det är nog få som är f ö med en sån häst.

Världen är full av gratis snälla, välhanterade travare, varför inte ta en av dem istället, om man vill ha en ridtravare.:confused:

Det låter ju som att du är ganska motiverad iallafall.

Men vore jag du skulle jag inte ta den. För det första vet man inte om han har ont eller har andra problem som kan vara orsak till en del av hans beteenden.

Säger som BernT: Uppehållet kostar ju precis lika mycket som om du köpt en GP häst.

Och vill du ha en travare, så finns det fler som är gratis (som kanske inte har sådär många olater/problem).

Men i slutändan är det du som avgör hurvida du vill ha hästen eller ej. :)

Jo egentligen så är det nog så som dom flesta säger, att det finns andra hästar som inte har sånna olater som den här.
Men på nåt sätt så är det nåt inom mig som säger att "ta hästen och gör den till något bra, ge den en chans".
Men samtidigt "nej, den kan orsaka skada, även på andra".

Så jaa, vet inte hur jag känner...:cool:
Jag blir ju motiverad när jag läser om hur andra faktiskt har lyckats med hästar som har haft liknande problem.

När jag var o hälsade på honom så tyckte jag att han var som vilken unghäst som helst, fast mindre lydig bara, lite som att han var i trotsåldern. Ägaren säger att hon har inte tid med honom för att hon driver en trav-och ponnyskola och har fullt upp med allt annat. Hon sa det att ibland har man tid 3 veckor i rad och då har man märkt stor skillnad på honom, men sen har hon inte haft tid på 2 veckor och då är han tillbaka på ruta ett igen..Så det han verkar behöva är att man ska ha tid varje dag. Och det tycker jag är en självklarhet när man har egen häst. Visst nu under sommarn vill nog alla ha lite ledigt under värmen, även hästarna.

Nån frågade innan om jag verkligen har kunskapen och om jag har ridit in en häst föut. Svar: Ja. Hade en 2-årig arab för några år sedan som jag red in själv. Han var knappt hanterad när jag fick honom(i mina ögon). Jag fick hjälp av den tränaren jag nämde tidigare, efter lite jobb i rundkorallen med NH övningar efter ett par månader så vart han en helt annan häst:) När jag sen red in honom så var det inga problem eftersom att han var jobbad från marken mycket innan.
Sen min förra arab som togs bort. Han hade gått som galopphäst innan och honom fick jag skola om. Han var helt livrädd för bommar osv...men det vart samma med honom sen, jätteduktig häst som hade kommit långt i sitt liv.

Jag är absolut inte skitduktig och full lärd, det är ingen liksom. Men jag har hjälp av dom som är duktigare än mig. Det tycker jag är viktigt.

Jag har inget eget stall. Kommer stå inhyrd där det går 4 hästar nu.
Stallägaren är informerad och han sa det att visst, det är bara att pröva. I värsta fall får jag öppna boxdörren fort som fan och springa:D typ sa han...haha.
Men han är ganska van då det går en annan häst där som oxå är ganska bökig, den verkar tom vara värre..

Jag får ju ha hästen 1 månad på provtid först. Och funkar det inte så får han åka tillbaka.

Fast inte vet jag om hästen låter SÅ jädra hemsk. Jag vet hästar som tävlar MSV Dressyr och liknande som är jävligare än så. De hästarna är det ingen som ifrågasätter, för de har ju "potential".

Fast inte vet jag om hästen låter SÅ jädra hemsk. Jag vet hästar som tävlar MSV Dressyr och liknande som är jävligare än så. De hästarna är det ingen som ifrågasätter, för de har ju "potential".

Ja precis.
Det enda som jag är orolig för är att han är så bakskygg, och att det finns risker att han kan sparka om han blir rädd.
Måste väl gå att få bort på nått sätt.

Lyckas du bara ta reda på varför han är bakskygg så ska du nog kunna finna en lösning också.

Vibbarna jag får från det du beskriver är att han helt enkelt aldrig blivit lärd att vara häst bland människor. Jobba med honom som du hade jobbat med ett föl, från grunden, det brukar vara lättare än att "fylla i" det som fattas.

Det kostar lika mkt att ha en bra häst i stallet.
En som är utbildad, snäll o lätthanterlig.

Lyckas du bara ta reda på varför han är bakskygg så ska du nog kunna finna en lösning också.

Vibbarna jag får från det du beskriver är att han helt enkelt aldrig blivit lärd att vara häst bland människor. Jobba med honom som du hade jobbat med ett föl, från grunden, det brukar vara lättare än att "fylla i" det som fattas.

Ägaren tror att anledningen till att han blivit baskygg är att han stod i spilta i höstas hos nån som skulle rida in honom. Han stod där i 3 veckor. Dom vet inte vad som hände, men när dom fick reda på att han stod i spilta så fick han inte står kvar där längre, för ägaren tyckte att dom hade brutit mot det löftet om att han skulle stå i box.
Men det var iaf när han kom hem igen som han var så.

Hon tror även att han måste lära sig att man kan ta på hela honom utan att det är farligt.

Jag skulle inte ta honom med hänsyntill hans uppväxt. Om man vet att en
unghäst har stått flera månader i en igenspikad box så har hästeninte haft en lämplig uppväxt ur hållbarhets syfte... Ta hellre en "vanlig" travare som du kan skola om- fina ögon har många hästar

Ska uppdatera lite.

Jag ska kolla på en annan unghäst snart. Fastnar jag för den så köper jag honom.(om ägaren vill såklart) Det är förövrigt en 2-årig arabkille, hur snygg som helst.:love:

Men men, om det inte blir någe med araben så ska jag fortsätta att fundera på varmblodet.

Liknande trådar

Hästhantering Hjälp! Jag behöver råd! Jag blir galen på min häst dagar som denna!! Min häst är en ouppfostrad 8-årig fd travare, som de senaste...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: _Isa_
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·
M
Hästvård Jag behöver hjälp! Köpte vår ponny för ca 10 månader sedan. Hon är väldigt svår att rida och till en början tänkte jag att allt kommer...
2
Svar
23
· Visningar
2 183
Senast: cajsa
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 550
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar