Sv: jag har chansen att FÅ en "problemhäst"
Det låter ju som att du är ganska motiverad iallafall.
Men vore jag du skulle jag inte ta den. För det första vet man inte om han har ont eller har andra problem som kan vara orsak till en del av hans beteenden.
Säger som BernT: Uppehållet kostar ju precis lika mycket som om du köpt en GP häst.
Och vill du ha en travare, så finns det fler som är gratis (som kanske inte har sådär många olater/problem).
Men i slutändan är det du som avgör hurvida du vill ha hästen eller ej.
Jo egentligen så är det nog så som dom flesta säger, att det finns andra hästar som inte har sånna olater som den här.
Men på nåt sätt så är det nåt inom mig som säger att "ta hästen och gör den till något bra, ge den en chans".
Men samtidigt "nej, den kan orsaka skada, även på andra".
Så jaa, vet inte hur jag känner...
Jag blir ju motiverad när jag läser om hur andra faktiskt har lyckats med hästar som har haft liknande problem.
När jag var o hälsade på honom så tyckte jag att han var som vilken unghäst som helst, fast mindre lydig bara, lite som att han var i trotsåldern. Ägaren säger att hon har inte tid med honom för att hon driver en trav-och ponnyskola och har fullt upp med allt annat. Hon sa det att ibland har man tid 3 veckor i rad och då har man märkt stor skillnad på honom, men sen har hon inte haft tid på 2 veckor och då är han tillbaka på ruta ett igen..Så det han verkar behöva är att man ska ha tid varje dag. Och det tycker jag är en självklarhet när man har egen häst. Visst nu under sommarn vill nog alla ha lite ledigt under värmen, även hästarna.
Nån frågade innan om jag verkligen har kunskapen och om jag har ridit in en häst föut. Svar: Ja. Hade en 2-årig arab för några år sedan som jag red in själv. Han var knappt hanterad när jag fick honom(i mina ögon). Jag fick hjälp av den tränaren jag nämde tidigare, efter lite jobb i rundkorallen med NH övningar efter ett par månader så vart han en helt annan häst
När jag sen red in honom så var det inga problem eftersom att han var jobbad från marken mycket innan.
Sen min förra arab som togs bort. Han hade gått som galopphäst innan och honom fick jag skola om. Han var helt livrädd för bommar osv...men det vart samma med honom sen, jätteduktig häst som hade kommit långt i sitt liv.
Jag är absolut inte skitduktig och full lärd, det är ingen liksom. Men jag har hjälp av dom som är duktigare än mig. Det tycker jag är viktigt.
Jag har inget eget stall. Kommer stå inhyrd där det går 4 hästar nu.
Stallägaren är informerad och han sa det att visst, det är bara att pröva. I värsta fall får jag öppna boxdörren fort som fan och springa
typ sa han...haha.
Men han är ganska van då det går en annan häst där som oxå är ganska bökig, den verkar tom vara värre..
Jag får ju ha hästen 1 månad på provtid först. Och funkar det inte så får han åka tillbaka.