Jag - en blivande skolbarnsmamma.

Glamoroza ox

Trådstartare
I höst börjar dottern skolan (nollan) och i morgon så ska vi, de blivande klasskamraterna + ev. föräldrar, bort till skolan så att vi får träffa lärarna de ska få/ha.

Vart tog åren vägen:crazy: det var ju igår som hon var en liten bebis!
Mamma (jag) är inte redo att redan ha några barn som ska gå i skolan :cry::eek:


De ska gå hos dagmamman (f´låt, dagbarnvårdaren) tills de är minst 14 år !
Ska vara bebisar för evigt!
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

Vi har inte våran "träff" förrens 16 maj men visst känns det lite konstigt att lillskruttan ska börja skolan och att jag ska våga låta henne åka skolbuss, det övergår mitt förstånd! :o:D

Det har gått så otroligt fort de här åren och lillebror är snart ikapp han oxå. :eek:
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

Ja visst går tiden alldeles för fort! Min "lilla" tjej slutar nian snart:eek: Herregud det är ju inte länge sedan hon lekte i sandlådan och stoppade munnen full med sand:d

Minns såväl den där dagen när sonen började skolan, det var som ett jättekliv i utvecklingen som man inte riktigt var redo för, nu tar sonen snart körkort, hur ska jag våga låta honom köra bil själv?! Han är ju fortfarande min lille kille, fast han är nästan två meter lång:o

Alla sådana där jättehopp är så konstiga, fast man vet att de kommer och är helt naturlig del av utvecklingen, och fast man har förberett barnen och sig själv så blir det ändå som "va! nej! inte redan:eek:"
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

Men det är jätteskoj att "bli med skolbarn"! Jag kanske är konstig, men jag tycker det är roligare med skolbarn som har läxor, egna fritidsaktiviteter, egna idéer och åsikter osv än det var att ha bebis!
Men det är verkligen ett "hopp" från dagis till förskoleklass (min dotter går i åk 1 nu), och visst var det lite läskigt för en hönsmamma att inse att det inte fanns staket runt skolgården, men det är också väldigt kul att se den utveckling barnen genomgår och hur "stora" de blir snabbt när de får lite ökat ansvar och ökad frihet.
Och kramar och pussar kan man "stjäla" även av ett lite äldre barn (även om man då och då får leva med responsen "Men MAMMA!!!!" - underförstått "vad skämmig du är")!
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

*svarar alla*

Visst är det lite spännande samtidigt, men ändå "nej jag vill INTE":eek:

Lillebror ska nog få stopp&väx han :cool:
Han ska aldrig lämna mamma :love: (Säger jag nu, är nog villig att sälja honom billigt inom några år när talförmågan har återgått till "öööhhhhööö" & han luktar luffare ;) )

Vet inte hur kommunen gör nu för tiden, om de kommer låta dottern åka buss el. om hon får ta apostlahästarna.
Vi bor med skolan på andra sidan skogen, tar ca 5-10 min att gå dit.
När jag & grannarna gick på skolan där så gick vi genom skogen så gott som varje dag. Vi fick åka buss om vi ville men då fick man åka i ca ½ timme, istället för att vara framme snabbare om man gick.
Hände att man tog bussen hem för att kunna snacka med kompisarna lite längre.

*oj vad jag bluddrar*
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

Men det ÄR roligt, jag lovar.... själv såg jag fram emot dotterns skolstart, men jag är nog som sagt en bättre "skolbarnsmamma" än "bebismamma". Så vi är nog lite olika, men jag kan faktiskt inte se något negativt med att barn börjar skolan. Jag hade i höstas en dag som jag tog ledigt från jobbet och var med en hel skoldag - jättemysigt! Och så slutar ju lågstadiet så tidigt så jag och dottern kunde ta en riktigt lång eftermiddag i stallet efteråt. :) Det är sånt jag uppskattar med att ha ett större barn - man kan mer göra saker tillsammans som båda verkligen tycker är roligt!

Btw, så frågade jag en gång min pappa vilken period han tyckte var roligast med att ha barn (han har två, jag själv som är 37 och min bror som är 30). Och han svarade utan att tveka tonårsperioden! (Då har han iofs jobbat som högstadielärare i 40 år, så han har väl hittat charmen med den åldersgruppen....)
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

:eek::eek:
Och han svarade utan att tveka tonårsperioden! (Då har han iofs jobbat som högstadielärare i 40 år, så han har väl hittat charmen med den åldersgruppen....)
Vad har din pappa för adress?
Två tonåriga söner skickas per express!:p
Han kan få behålla dem i några år, yngste börjar 7:an i höst.
Håller oss uppe med att den äldre flyttar i augusti:bump:så det blir bara en tonåring kvar till hösten.
Då slipper vi åtminstone syskonslagsmålen ...
Är det lag på att man måste slåss som syskon? Upplys ett ensambarn!
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

*kl*

Så, då var detta (1:a) besöket över. Gick bra!
Men, åh va liten min tös var i jämnförelse med de andra! :o
Fast det är ju klart, min lilla är ju född sent i december, vet inte när de andra är födda på året.

Det var 10 st barn idag, hade tydligen varit ett par grupper innan så sammanlagt kommer det nog var 25-30 barn som börjar nollan om jag förstod det hela rätt.

Helt utom ämnet egentligen, men, en av barna (en kille) han höll på och joxa med sin tunga utanför munnen ganska mycket, jag vet inget direkt fel med det, men det jag reagerade på är att tungan var så lååång :eek: i stil med han i KIZZ, Gene Simmons :rofl:
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

Så, då var detta (1:a) besöket över. Gick bra!
Men, åh va liten min tös var i jämnförelse med de andra! :o
Fast det är ju klart, min lilla är ju född sent i december, vet inte när de andra är födda på året.

Min dotter, född i november och dessutom inte jättelång för sin ålder, var minst på hela "lek-och-lär" (åldersblandad verksamhet åk 0-2 med sex klasser á ca 20 barn) på sin skola när hon började, men det har gått väldigt bra ändå!!!

Kul att det gick bra för er - hoppas det blir en bra skolstart också!
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

Är med en blivande skolbarns mamma.

Och jag är så nervös inför starten.
vi ska på skolbesök nästa vecka.
Både jag och min man ska med och kolla läget.

Läskigt:eek: Får man ihop skoltider med arbetstider....:confused:
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

Vi var på information på skolan i går, inför Selmas skolstart - förskoleklass alltså.
Frågan är om det är Selma själv eller jag som förälder som längtar mest. :rofl: Jag har nämligen känt ett tag att jag inte fixar att stimulera hennes kunskapstörst tillräckligt mycket.
Selma är januaribarn och tidig i kunskapssökandet.
Signe är född i december året efter, vilket innebär att hon är 2 år yngre än sin syster men bara en årgång och därmed ska börja bara ett år efter syrran.

Sen blir det lugnt på dagtid med bara lillebror hemma :angel:
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

Här är en blivandde skolbarns mamma till.. Min grabb börjar förskoleklass eller 0an efter sommaren och vi ska på föräldrarmöte på den 6e. Läskigt att dom blivit så stora redan!
 
Sv: Jag - en blivande skolbarnsmamma.

Läskigt:eek: Får man ihop skoltider med arbetstider....:confused:

Det finns fritids! För lågstadiets skoltider stämmer ju inte så bra med arbetstiderna, nej.... Min dotter har skola 8.00 - 12.30, men har fritids både före (äter frukost där) och efter skolan, till strax efter 16.00. Fritids har ju i stort sett samma öppettider som dagis, så det är ju inte så att man behöver lägga om arbetstiderna för att barnen börjar skolan....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 156
Senast: Yrsel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 761
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 464
Senast: Killaloe
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp