Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ImFabulous
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 11 953
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Inte för att vara elak, men vad tusan är en pubel??
Någon ny variant av pudelblandning eller bara ett stavfel?

:rofl: Borde lära mig att stava bättre :rofl: :rofl:
jag menar en PUDEL

Jag är heller ingen moderat. Men för det kan jag tycka det de gjorde ang djurskyddmyndigheten var bra. Nu blir det jordbruksverket som tar över.

Håller med, tror oxå att det kommer att bli bättre när jordbruksverket tar över........

En kamphund är som sagt alltid en kamphund, lika mycket som en vallhund alltid kommer att förbli en vallare och en jakthund alltid kommer vara en jakthund, innerst inne.

Bra att ni med kamphundar har koll på era hundar. Man kan dock aldrig ha 100% koll på dom och blir de då trängda så kan en kamhund koppla på ett mer obra beteende än vad en "normal" hund kan och det är det som skrämmer mig.

Nu hanlade det ju just med lägenheterna att det var aggressiva hundar som kunde få en vräkt, ej vad det var för ras. Trodde jag också i början men hade fel.

Eftersom jag äger Pitbulls så vet jag också hur dessa hundar fungerar i olika situationer. Vilken hund som helst kan reagera farligt i en trängd situation, det har inte med rasens ursprung att göra utan just faktorn att den är trängd. Däremot så är skadorna från kamphundar och de flesta andra raser olika. Att bli attackerad av en Pitbull är farligare och skadorna blir mkt värre än om du blev attackerad av en Golden. Det har inte med deras styrka att göra, utan just att de är framavlade att bita, hålla fast och slita.

Jag tycker självklart att det är väldigt tråkigt att dessa hundar har sådant rykte och det är minst lika tråkigt, de som många utav dessa raser får utså, att slåss, ätterna igenom för att sen bli inlåst och slicka sina sår.

Men alla raser har från allra början haft ett jobb att utföra, jakthundar hjälpte sina ägare att hitta föda, Brukshunden hjälpte till i hjordarna, vakthunden höll vakt.

Kamphundarna har användts till att slåss och de är det dom kan.
Att de dessutom fungerar utmärkt som familjehund är ren fakta.
En mer stabil hund mentalt och fysiskt hittar man nästan inte. Uthålligheten och deras enorma kärlek till människor är också sällsynt.

Men det finns extrem fall där dessa hundar hamnar i fel händer och de blir FARLIGA hundar. Jag hade inte heller velat bo med farliga hundar runt omkring mig/mina hundar.

Som ägare till dessa raser så vet jag hur mycket fördomar folk har, ser och hör detta dagligen. Men samtidigt kan inte de veta att min Pitbull är trevlig, och hon är snäll. De tror de värsta för det är vad de personerna har läst och hört.

Det enda man kan göra som Pitbullägare/kamphundsägare är att försöka bevisa motsatsen, försöka att bevisa att inte ALLA pitbull är livsfarliga utan faktiskt väldigt trevliga och stabila hundar. Men detta visste man när man köpte en hund av denna rasen, fördomar finns, det tar långt tid att sudda ut dessa.

Ett slags hundkörkort för dessa hundar vore den ultima lösningen, hundkurser mm. Inga buskuppfödare utan hundar ska vara renrasiga och gärna med stamtavla.

Man få rensa bort ogräset och det gör man genom att ränsa bort oseriösa och oärliga uppfödare och djurplågare till ägare.

""Tjingeling från mig och Saga(hunden)""

Men ni kan inte neka för att vissa raser är mer benägna att bli farliga än andra.....!!!

Dom är ju avlade med fokus på kamp och vakt så det är inte så himla konstigt. :cool:

Och sen är det så att dessa "farliga" raser drar till sig folk som vill ha en hund som sätter respekt i andra. Och det är väldigt mkt lättare att göra en pitbull farlig än en tax. :smirk:

Personligen så förstår jag faktisk inte varför man ska ha en sån hund. Vad är poängen? Dom är säkert trevliga hundar med rätt uppfostran, men det finns ju så många andra raser som är det också!

Vet du vad jag är jäkligt trött på???

Jo dessa trådar som för pestar forumet om dessa kamphundar icke eller icke vara och att dom är minsann världens kelgrisar hela högen.

det löns ju inte å skriva till någon som verkligen är så naiv att H*N tror att alla hundar blir vad man gör dem till... BLÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!

Hundar blir vad man gör dom till till en viss del.. Däremot kanske man inte kan hjälpa hur dom är i psyket redan när dom föds.. pga. avelsfel... men å andra sidan har ju någon som inte kan avla, avlat då... så jag tycker att det borde bli kortare straff( fängelse eller hög böter) för folk som avlar och uppger sig för att ha kennel utan ett skk tillstånd... likadant känner jag för "hundkörkort" det är klart att man borde ta ett hundkörkort.. jag har hundar (engelska staffordshire bullterrier) och jag skulle mer än gärna ta ett hundkörkort.. som man bär med sig överallt när man har hunden med sig... precis som ett bilkörkort.. sen tycker jag att alla så kallade "pitbullraser" (ursäkta men vet ni ens vad en pitbull är... det finns inte ett enda land i europa som har rasen pitbull som en godkänd ras., pga av att pitbullar är en blandras gå gärna in på FCI:s hemsida och läs mer om det.) men åter till ämnet alla så kallade "pitbullraser" tex. Eng.staffar Am.staffar osv.. borde göra ett mentaltest vid ett års ålder.. jag vet att engstaff klubben har rekomendationer till alla uppfödare om att avelshundarna ska avlägga ett mentaltest innan man avlar på dom.. men i och med att inte skk har gått in och bestämt att det ska vara så , så får det bara vara rekomendationer.. så om ni är intresserade av en staffe ras och åker och tittar på valpar.. fråga då om föräldrarna har gjort ett mentaltest.. och om dom har det be att få se papprena.. om inte fråga varför...

mvh En staffordshire bullterrier älskare

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag har läst allt detta förut, som är skrivet i denna tråd.....

Dom är ju avlade med fokus på kamp och vakt så det är inte så himla konstigt. :cool:
QUOTE]

kan du snällt och lugnt tala om vilken renrasig hund som är avlad till kamp?

du bör kolla upp rashistorian på dessa reasers respektive klubbsidor och sen ta dig en funderare..

det är klart att man får en aggresiv hund om man avlar en låt oss säga en schäfer med en amrekansk stafford shire bullterrier..

dom jagar och vaktar på två olika sätt.. och kommer hunden i en stressad situation så har den två hjärnspöken som talar om vad den ska göra den ena är schäfern som ska rusa fram stanna en bitifrån och skälla sen har vi amstaffen som ska rusa fram och välta "bytet" genom att dra i benen men inte skada det.. blandar du dom två får du en hund som rusar fram skällandes och hugger bytet.. nu säger jag Absolut nte att alla hundar av denna blandningen är aggresiva och inte förstår sig på sig själva på detta viset.. det får ni absolut inte tro jag har träffat blandraser som är jätte trevliga.. men det jag säger är att man får tänka på vad det är för hund man avlar på/ köper /lånar och hur raserna i den hunden "arbetar" så man vet vilka problem man kan få ..

Varför ska myndigheterna ägna sig åt sådant? Det finns inte hur mycket resurser i ett samhälle som helst. Varifrån ska vi ta de pengarna? Sjukvården? Skolan? Kanske älderomsorgen? Djurskyddet?

Det är väl jättebra att hyresvärdarna gör sitt och förbjuder aggressiva hundar. Då kanske oseriösa människor som använder sina hundar som fallossymboler faktiskt avstår från att ha hund av rädsla att bli vräkt från sin bostad :idea: . Det är ett jättebra initiativ som inte kostar samhället en endaste krona.

om du tänker efter var dom skulle kunna få dom här pengarna ifrån så har man den ultimata lösningen i ett hundkörkort.. vi säger att det finns ca 1000 hundar i en liten stad.. tar man ca 1000-2000 kr per människa som har hund så får man ihop en hel del och där har skk pengarna att hjälpa myndigheterna med. för all vill väl ha ett sunt hundliv i sverige?? så att ingen behöver gå rädd?

jag med men det verkar som att man måste kunna upprepa allt för att folk ska förstå

Eller så blir folk ännu mer trötta på de som förnekar rasens ursprung... :cool: Vilket inte är till glädje för de få som verkligen vet vad de har i kopplet.

Bra sagt Falukorw!
Min mening är att om man ska kunna uppfostra en hund bra, oavsett ras, så måste man veta vad man har i kopplet. Jag tror att tex en pitbull kan bli en bra hund om man uppfostrar den med tanke på vad det är för ras.

sen tycker jag att alla så kallade "pitbullraser" (ursäkta men vet ni ens vad en pitbull är... det finns inte ett enda land i europa som har rasen pitbull som en godkänd ras., pga av att pitbullar är en blandras gå gärna in på FCI:s hemsida och läs mer om det.) men åter till ämnet alla så kallade "pitbullraser" tex. Eng.staffar Am.staffar osv..
:eek: :eek: :eek:
ursäkta mig, men vet DU va en riktigt pitbull är?
Det finns inget som heter "pitbullraser"!
Pitbullen är en egen ras!
Kan det vara så att det inte finns något land i europa eller andra delar av världen som godänner den för att det är amerikas national ras? de har ett eget register och vart än i världen valpen föds, registreras den i USA!
Så föds det en renrasig pitbull i sverige, så får den fortfarande amerikanska papper!

// sånt här blir jag trött på!
Pitbull är pitbull, en blandning är en en poppis kallat "bastard".
Har hunden inte pappaer är den en blandras, dvs INTE pitbull!

http://www.amstaffklubben.se/ - en sida som torde vara okay att länka till. LÄS historia. Jag tror inte du skulle ljuga ihop något med tanke på pitbullens dåliga rykte.

Allmänt!

Det är en sak i allt detta tjatande och ältande jag inte begriper.
Nämligen om kamphundsförespråkarna anser, verkligen anser, att den avel som pågått i massor av generationer för att få fram så kampinriktade hundar som möjligt, har varit utan verkan och inte gett några spår i den riktningen?

Analogt med detta, anser man då också att jakthundar är odugliga till jakt, vallhundar saknar intresse för vallning, boskapsskyddande raser meningslösa osv?

För det kan väl inte vara så, att enbart kamphundar inte svarat på avelsarbetet?

LIA

zizzy. jag ber om usräkt men jag menade att här i sverige och övriga europa är inte pitbull en godkänd ras.. det var fel av mig att inte skriva detta klart... jag vet att pitbull är amerikas nationalras.. (har bott i usa i 4 år) däremot så tycker jag att det är skam av folk som säger att dom har så kallade pitbulls när det igentligen är en gatukorsning!

Hundar är ALLTID hundar, vilket tycks bli bortglömt här. Hunden är ett flockdjur, och varje flock har en ledare.
Om du har ledarrollen hos din hund, kommer denne följa dig.

I grund och botten tänker jag som du. Oavsett ras är det ändå en hund man har att göra med och fundamentalt är alla hundar bara hundar.

Vad man inte får glömma är att människan avlar på dessa djur för att förstärka vissa egenskaper för att kunna använda dem. Som någon sa, vissa behöver vallhundar-vallhunden skapas. Vissa behöver jakthundar-jakthundar skapas. Vissa har tråkigt och vill ha vad vissa kallar "nöje" -Kamphundar skapas.

Hundar som är avlade med ett specifikt ändamål ska vara experter på sin "uppgift". De flesta hundarna har en tämligen ofarlig egenskap, ex vallning skadar sällan någon även om en renodlad avllhund kan vara svår att styra på andra sätt. En kamphund vill kampa/kämpa och den vill göra det med munnen. Leker den vill den kampa, bråkar vill den kampa. Hundar med extrem kamplust har dessutom en enorm vilja och eftersom att många av kamphundsraserna är terrier är de också ganska självständiga och envisa...Inte det bästa kombinationen kanske?

I dagens läge försöker man inte avla på kampegenskaperna hos dessa hundar utan försöker göra dem till rena sällskapshundar.
Vad folk som du inte verkar förstå är att avel tar tid och en egenskap som människan avlat på under väldigt lång tid försvinner inte bara "vips" för att man önskade det. Givetvis finns det jättegoa hundar av kamphundsras och jag är helt övertygad om att många av dessa hundar kan vara väldigt svåra att provocera. Men ingen hund "tar" i all evighet. Tillslut släpper spärrarna och hunden agerar instinktivt med kanske ett bett. Agerar en kamphund utåt blir det ofta värre skador än om en annan hund biter iom kamplusten.

Frågan är nu. Är det värt att folk ska behöva gå och vara rädda (för det är de flesta för kamphundar även om jag inte räknar mig själv till en av dem)

ska rasen få finnas trots alltför många oseriösa ägare inom raserna?

Ska man fortsätta att försöka avla på de mentalt "bra" individerna och se hur det blir i framtiden och låta hundarna av denna sort få en chans till trots ovanstående exempel?

zizzy. jag ber om usräkt men jag menade att här i sverige och övriga europa är inte pitbull en godkänd ras.. det var fel av mig att inte skriva detta klart... jag vet att pitbull är amerikas nationalras.. (har bott i usa i 4 år) däremot så tycker jag att det är skam av folk som säger att dom har så kallade pitbulls när det igentligen är en gatukorsning!

SKRIV det då!!!
jag har två pits nämligen och en av få gånger jag tar illa vid mig är när folk säger och tror att det inte finns en RAS som heter pitbull.
Sen folks åsikter om saker och ting, ja det e en annan femma. Men pit´s FINNS!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 986
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 519
Senast: Hedinn
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vad gör man då? Jag vet att det är min utmattningsdepression som talar nu. Men jag kan inte rå för att jag känner mig kvävd och låst av...
Svar
17
· Visningar
4 075
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Pankreatit hos hund?