Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ImFabulous
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 11 953
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Jag blir faktiskt lite konfunderar när du skyller det mesta på köparna.
För som jag tidigare skrev så är en reflektion från de som jobbar med avlivar alla dessa hundar att det är väldigt stor variation på alla dessa köpare.
Torde inte ansvaret ligga på uppfödarna?
Är det inte de som är oseriösa?

Som jag tidigare skrev så avlivades en Sussex bulldog i går morse. En jättevacker hanne.
Nu råkar jag känna ägarna som verkligen gjort sitt allra bästa för att få bukt på hunden - anlitat de som skall anses proffs på ämnet- hjälpte inte.
Hunden är - enligt mig uppfostrad på ett korrekt och seriöst sätt.
Hon ville omplacera hunden till en början då hon trodde det berodde på hennes ledarskap, men efter samtal till uppfödaren där 4 av 7 valpar bitit människa så beslutade de att avliva för förmodligen låg det genetiskt.

Är inte det tragiskt? Så många hundar går till spillo och jag tycker det vore dumt att säga att det endast beror på köparen så det bevisligen finns riktigt duktiga folk som misslyckas och det slutar med avlivning.

Vad ska man med alla dessa hundar till när det finns bättre raser man kan söka sig till?

Li

Vem säger att ngn annan ras är bättre än den andra?? Tycker inte jag att du har rätt att säga. Man söker sig till olika raser beroende på vad det är man söker hos en hund.

Mycket som sker är pga av okunniga valpköpare och självklart pga av att det finns en hel drös med oseriösa "uppfödare".
Och sen finns det väldigt många Pitbulls som hamnar hos tuffa tonårspojkar som vill ha respekt och för att det är så fräckt med en Pitbull.

Jag skulle ju säga att en Pitbull är en ganska vek och lättsårad hund som gör allt för sin Husse/Matte. Pitbull är ingen dominant hund som ex Rottisen utan är nog den mest människorkära hundras jag träffat på.

En gång Pitbull, alltid Pitbull.!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 986
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 519
Senast: Hedinn
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vad gör man då? Jag vet att det är min utmattningsdepression som talar nu. Men jag kan inte rå för att jag känner mig kvävd och låst av...
Svar
17
· Visningar
4 075
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka