Jag blir så förbannad.

Sv: Jag blir så förbannad.

Läser man artiklarna i NT så får man en ganska god bild av både händelseförlopp och bakgrund. Intressant!

Pudlar, jo dom kan vara väldigt retliga gentemot andra hundar och "förtjänar" ofta en åthutning från dessa. Men det ska ske enligt normalt hundumgänge.
Kamphundar klarar inte av detta normala i många fall, utan saknar spärrarna som andra hundar har. Därför blir resultatet inte små skråmor eller enstaka hål som värst, utan sönderslitna hundar. Och människor när det går riktigt fel. Av den anledningen anser jag att kamphundsraser inte har i samhället att göra.

LIA

Och exakt vilka raser anser DU klassas som kamphundsraser? Bara ett fåtal? Alla som en gång i tiden avlades för kamp (= en hel del raser som man inte ens tänker på som "kamphundar" i dagens läge)? Alla raser med individer som någon gång attackerat annan hund/människa?

Senast ändrad:

Du får gärna också delge den faktan jag bad LIA om, om du känner för det.

Fakta??
Nej, för min del går jag på känsla och herrejösses, sen jag började valpkursen, tyvärr:crazy:, har jag fått vatten på min kvarn vad gällande kamphundar.

Och då tänker jag som så: -Det är ändå de vettigaste hundägarna som tar sina kamphundar till hundklubb för träning. Tänk på de andra.... huva.

+Ginnies
Känns ju lite bräckligt att komma med ett sådant påstående om man inte kan styrka det .

Men åter igen, era åsikt och dom får ni ha!

Raser som medvetet avlats till att utan hämmande instinkter slåss och döda artfränder och/eller andra djur.
Vilka andra alternativ finns det?

LIA

Vem har sagt att jag inte kan styrka det?
Ser ingen anledning att redovisa fakta för att styrka min kunskap i varjehanda ämne när jag skriver i Buke.

Har du för vana att kräva fakta av alla som skriver här? Redovisar du själv fakta varje gång du skriver inlägg?

LIA

Jag förstår inte problemet, om du har fakta som styrker dina uppgifter så varför inte bara ange dom?

Till saken hör att jag är intresserad just för att jag har en helt annan erfarenhet av raserna Staffordshire Bullterrier och vanlig Bullterrier än vad du verkar ha.

+Ginnies
Känns ju lite bräckligt att komma med ett sådant påstående om man inte kan styrka det .

Det får vara hur bräckligt som helst, jag har iaf fått än mer respekt och rädsla för kamphundar sedan jag började på valpkurs.

Jag kan sätta vad som helst på att en av de kamphundarna på kursen skulle åsamka kraftiga skador på de hundar som den skulle hinna få tag på om den kom lös.

Jag har sett ett regelrätt slagsmål mellan hunden och föraren, det var knappt föraren vann, den gången, och då är den inte vuxen.

Jag fattar inte varför den faktiskt inte redan nu får ett skott i pannan.

Har du för vana att kräva fakta av alla som skriver här? Redovisar du själv fakta varje gång du skriver inlägg?

LIA

Jag förstår inte problemet, om du har fakta som styrker dina uppgifter så varför inte bara ange dom?

Men det är väl bara att titta på youtube, där finns det hur mkt otäcka klipp som helst med kamphundar som attackerar andra hundar och inte slutar.

Eller menar du att det är rök utan eld?

Ja fyfan, youtube är skitbra grejer om man ska få en bra bild av samhället!

Jag har förresten en jättegullig liten film där min golden ligger på rygg och har en morrande staffetik runt halsen, vill du se den? Lokahjärtat har nog inte haft så kul på länge som hon hade när hon brottades med den. Jadå, hon lever och är ärrfri idag, no worries.

Allmänt tycker jag att raser med kamphundsbakgrund som ska säljas med mycket omsorg som valpar. Att döma ut alla staffar (t.ex) för att det finns nån ghettonicklas som tycker om att visa sig "tuff" med sin pitbullmix i nåt ruffigt område tycker jag är lite fördomsfullt.

Senast ändrad:

Nej youtube som källa tilltalar inte mig!

Jag vet om problemen som finns eftersom jag bor i Göteborg ( ganska stort problem här ) däremot har jag inte samma erfarenhet av vare sig Staffordshire Bullterrier eller Bullterrier som ni verkar ha.

Fakta, ser du, finns hur mycket av som helst. Varför frågar du mig om det?
Kan du inte läsa innantill i tidningar, kolla på YouTube som Ginnies nämner, hör med hundklubbar osv?
Man kommer också långt med förnuft.

Har du läst artiklarna i NT ännu? Dom säger en hel del.

Varför svarar du inte på frågor?

LIA

Raser som medvetet avlats till att utan hämmande instinkter slåss och döda artfränder och/eller andra djur.
Vilka andra alternativ finns det?

LIA

Men ska de avlas för det i dagsläget (isf väldigt få individer, inte ens en hel ras) eller räcker det att de ursprungligen avlades för det ändamålet ( där t.ex. boxer isf inkluderas)?

Men vad är det med er? Är ni helt oemottagliga för verkligheten? Ser ni inte skillnad på hundrasers beteende? Gång på gång inträffar dessa händelser, som sätter fokus på kamphundarnas olämplighet att vistas bland folk och fä, men ni sticker huvudet i sanden.

Miiin hund är så snäll så här hemma. Ja, det är den säkert, men det är inte vad saken gäller! Det är vad som händer utanför era hem det handlar om.

Det skylls på "otur" när dessa hundar ställer till blodbad på hundar och människor. Finns ingen otur inblandad i det! Rätt och slätt djur som inte ska vistas här och hundägare som inte behärskar dessa djur.

Calazirya säger sig ha läst artiklarna i NT, men tydligen utan att ha kunnat dra några slutsatser av dom. Vilket säger det mesta.

LIA

:bow:

------------------------------------------------

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2508898.ab

Hunden var kopplad enligt artikeln.

Det hjälper inte när de är så starka och ibland så ouppfostrade att en vuxen inte har en suck att hålla dem.

På kursen har de koppel, rep runt buken, rep runt näsan- samtidigt på en del av dem. Det hjälper knappt, alla får ha en rejäl säkerhetsmarginal till hund och förare, så man inte är ivägen vid utfallen och blir av med sin egen lilla hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 397
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 799
·
Övr. Hund Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka