Jag blir så förbannad.

Sv: Jag blir så förbannad.

Du sätter verkligen ord på vad jag tänker. DU har verkligen kommit med bra inlägg i den här debatten. Iband behövs verkligen inte fakta läggas upp gån på gång. Jag har läst/sett så många sånna här fall under dom sista åren och man blir faktiskt mörkrädd. Det är ett vapen i mångas händer.

Sen kan man ju undra varför det är just pitbulls och amstaff som andvänd i sk hundstall för hundkamper... Kollar du på tex Animal Planet får man en rätt skaplig bild av vad som händer i dessa uppfödningar och dom drar sig inte för att säga att det är renrasiga pitbull som föds upp.

KL
Är det någon som vet hur lagen fungerar i Norge? Vilka raser är det som lagen gäller där? I vissa delstater i USA är det ju just pitbull och amstaff som är förbjudna inte rottweiler eller bullterrier..

Skulle kamphundsraser (vilka som nu ska klassas som farliga sådana i dagens samhälle, bulldogg, boxer?) förbjudas är jag helt övertygad om att skumrasket istället skulle börja förse sig med stora korsningar av schäfer/belgare/kanske nån stor mastiff för massa och vad gör vi då? Fortsätter med att förbjuda alla raser över 40cm i mankhöjd?

Alla som har hund borde testas, både ägare och hund.

Har man inte koll på sin hund ska man få hundförbud oavsett ras, hundar som inte går igenom mentataltest ska avlivas ,oavsett ras.
Då först kanske folk tänker sig för innan de skaffar hund som de ändå inte klarar av.

Hundägarna ska själva betala kalaset, det kanske också avskräcker en del.

Hundar och dess ägare som visar goda resultat behöver inte visa upp sig så ofta, andra raser, som är värre, ska kontrolleras varje år.
Om det blir lag på att vissa raser ska mentaltestas varje år så bör rötäggsköparna minska.

Har man inte koll på sin hund ska man få hundförbud oavsett ras,

Jag håller inte med i mycket av det du säger (tycker personligen att du har en väldigt onyanserad bild och ser enkla och felaktiga lösningar på ett komplicerat problem), men detta håller jag med om till viss del! Sen kommer ju bara frågan, hur långt ska man dra uttrycket "ha koll på sin hund"?

Men sen detta:

hundar som inte går igenom mentataltest ska avlivas ,oavsett ras.

Hur tänker du egentligen här :confused:? Vad för mentaltest ska man göra? Vem ska utforma det? Vem ska besluta om vilket som är ett godkänt mentaltest och inte?

Om du tänker på att ett MH (mentaltest hund) ska användas som en måttstock, så tycker jag verkligen att du är ute och seglar! Ett MH är en beskrivning, inte ett test, där alla olika raser har olika rasprofiler.

Ska då en hund som t.ex visar mycket kamplust avlivas, även fast det är önskvärt hos många raser :confused:? Jag för min del är överlycklig över att min dvärgscnauzer har mycket kamplust i sig, då detta kan användas mycket positivt i all sorts träning.

/MosterMia, somtycker att det är inte hundarna som är problemet, utan dåliga "uppfödare" och dåliga ägare :cool:.

Men vad är det med er? Är ni helt oemottagliga för verkligheten? Ser ni inte skillnad på hundrasers beteende? Gång på gång inträffar dessa händelser, som sätter fokus på kamphundarnas olämplighet att vistas bland folk och fä, men ni sticker huvudet i sanden.

Miiin hund är så snäll så här hemma. Ja, det är den säkert, men det är inte vad saken gäller! Det är vad som händer utanför era hem det handlar om.

Det skylls på "otur" när dessa hundar ställer till blodbad på hundar och människor. Finns ingen otur inblandad i det! Rätt och slätt djur som inte ska vistas här och hundägare som inte behärskar dessa djur.

Calazirya säger sig ha läst artiklarna i NT, men tydligen utan att ha kunnat dra några slutsatser av dom. Vilket säger det mesta.

LIA

Och svaret på min fråga (inlägg #97) är????

Pressen är inte mycket att lita till då det gäller att ge en rättvis bild av en hundras. Skulle jag gå på pressens återgivning och allmänhetens uppfattning av Rottweilern skulle jag tro att det är en farlig mördarhund. Jag skrev en uppsats om pressens framställning av Rottweilern där källmaterialet var tidningar från 1940 och framåt. Det var en ganska otrevlig bild som framträdde, som definitivt inte överensstämmer med hur det verkligen är. Otrolig diskrepans faktiskt och jag tror jag hade fått samma resultat om jag skrivit om Schäfer eller Dobermann. Därför ska man ta nyhetsbevakningen via press med en nypa salt.

Jag blir också fundersam till om inte du är lite förblindad av vissa rasers utseende och bakgrund. Du pratar om att vi inte ser skillnad i rasers beteende. Du ser uppenbarligen ingen skillnad i raserna Amstaff, Staff och APBT. De beter sig ganska olika kan jag tala om och bithämningar finns hos alla tre. De må inte infinna sig hos APBT är kamplusten är igång som värst, men i övrigt existerar de precis som hos alla hundar.

Hundarna som ränner runt på gatorna och ställer till är i regel inte renrasiga utan dåligt avlat skräp. De kommer man inte åt med rasförbud. Inte heller APBT berörs av ett sådant då de räknas som blandras. De enda som skulle drabbas är Amstaff och Staff som faktiskt har anpassats väl till samhället och ställer till med relativt lite. Den engelska staffen är väl numera mest känd, bland hundfolk, som lämplig agilityhund. Vi har ett par trevliga ekipage på klubben och det är inga fel på bithämningar där inte.

Du går för mycket på skrämselpropaganda och ska du hävda motsatsen får du allt komma med fakta. Det duger inte ställa sig frågande till det eller påpeka att jag inte alltid redovisar fakta i varje liten fråga. Jag kräver att du backar upp dina påståenden för att du ska vara trovärdig. Avstår du avfärdar jag också dina ord som grundlösa.

:bow::bow:

Menar du att det spelar roll när felbeteendet (jag anser att det är ett sådant!) avlats fram? :confused:

För min del är det egalt. Vad som avgör är rasernas egenskaper idag.

LIA

Eftersom jag svarat på din fråga, emotser jag svar på mina i inlägg #98.

LIA

Då tar jag ditt svar för vad det är. Ett ogrundat påstående utan relevans. Utan fakta att backa upp det hela med är din ståndpunkt inte värd att begrundas. Vem som helst kan slänga ur sig påståenden, men vill man bli trodd bör man ha något att backa upp det med också.

Det är inte upp till oppositionen att hitta fakta som stöder dina argument. Vi har fullt upp med att hitta stöd för våra egna.

Problemet är att APBT inte är en godkänd ras. Alla APBT går som blandraser och kräver då ett förbud av alla blandraser. Jag ställer mig också frågande till hur det ska kunna bevisas att en hund är just utav APBT-ursprung. Amstaff och APBT är snarlika. En korsning med engelsk staff och större ras kan också misstas för en "pitbull". Engelska staffar är ganska trevliga små djur så det vore synd att förbjuda dessa. Även Amstaff är hanterbara hundar. Hur skiljer vi ut APBT från dessa?

En metod vore ju att DNA-typa alla Amstaff (görs väl redan om jag inte minns fel) och staff, men sedan är det blandraserna som ställer till problem. Ska det vara förbjudet med staff-blandningar, men tillåtet med alla andra?
Hur bevisar man att det är staff i hunden?
Flera här på forumet kan vittna om folks oförmåga att sätta rätt ras på hunden baserat på utseendet.

Själv anser jag att det regelverk som finns i Sverige är fullgott. Det utnyttjas bara inte. En hund som ställer till skada ska omhändertas, testas och sedan antingen avlivas eller placeras i lämpligt hem. Idag får det hända för mycket innan omhändertagande sker. Det bör dock inte bli så illa att hunden plockas för minsta utfall. Då är vi nog många som ligger illa till.

Går man tillbaka ett par årtionden hade Rottweilern inte särskilt gott rykte. I dagsläget har de blivit så vanliga att folk ändrat inställning. Dock har både rottis, schäfer och dober genomgått en period då de i folkmun varit mördarhundar.

Ja men alltså det räcker ju att söka på pitbull/amstaff överfall på google så får du ju fram tusentals artiklar och händelser. Söker du schäfer överfall nästan inget..

Varför blundar ni för sånt?

Straffansvar med dryga böter eller fängelse....

Obefogad rädsla gör människor hatiska och benägna att begå mycket hemska saker. Det är samma mekanism som får vissa att jaga varg på snöskoter. Därför är det viktigt att hålla debatten balanserad och baserad på fakta istället för känslor. Utan fakta blir snart vi jägarna på skoter.

Att det är just APBT som används i hundkamp ha sitt enkla svar. De är avlade till det, men den typen av avel ses inte med blida ögon av rasfantaster och den seriösa falangen lägger ned stort arbete på att minska kamplusten och avla fram mer hanterbara hundar. Utöver denna kamplust är det en mycket trevlig hund som helst saknar skärpa, är människoälskande, förarvek och lagom aktivitetskrävande. Nu ska jag dock inte sticka under stol med att den extrema kamplusten är ett problem och från mindre nogräknade mäniskor har det kommit hundar som biter både folk och fä. APBT har aldrig och får aldrig tillåtas att vända sin kamplust mot människan. Tidigare har sådana hundar avlivats på fläcken.

Som ägare till en amstaff eller APBT måste man vara medveten om vad man har i kopplet. Det är inte lätta raser och ska inte ägas av vem som helst. Detsamma gäller dock för fler raser. Sätt en ovtjarka inne i stan och det kan bara sluta illa. Det finns mycket skräp till hund som springer runt på gatorna som inte borde vara där. Det löser man dock inte med rasförbud.

Utan fakta och källor kan du inte räkna med att dina inlägg ska tas för något annat än en spridd åsikt. Du får kalla oss vad du vill, men ska jag ta ställning vill jag ha information, inte någons uppretade stämma som kommer efter att man läst aftonbladet troget under en tid...
Det var mycket konstigt på en gång!

Har jag påstått annat än att det jag skriver är mina åsikter??? Jag hävdar inte ens att mina åsikter är en spridd åsikt. Var du nu fick det ifrån?
Jag måste fråga dig, om du tror att jag baserar mina åsikter på luft? Bara för att det är kul att käfta här?

Har jag begärt att du ska ta ställning utifrån mina inlägg?
Vems "uppretade stämma" är det du hänvisar till?
Vem är det som "läst Aftonbladet troget under en tid"?

Bidrar jag med något i mina inlägg som är ren fakta, t ex lagar, försäkringsbestämmelser etc, så redovisar jag detta.

Att en "kamphundsras" har lite extra i trunken är det ingen som sticker under stol med.
Ja, se det var en snygg överslätning av orsaken till varför vi alls har denna diskussion. :angel:
Man får väl vara tacksam för det lilla erkännandet av kamphundsrasers oönskade och farliga egenskaper. Dom flesta "på din sida" förnekar dom ju fullständigt.

Du har själv deltagit i den här tråden med en hel del inlägg, utan att jag vid en hastig titt kan se att du redovisat fakta för något av det du skriver.

LIA

Har man inte koll på sin hund ska man få hundförbud oavsett ras, hundar som inte går igenom mentataltest ska avlivas ,oavsett ras.
Då först kanske folk tänker sig för innan de skaffar hund som de ändå inte klarar av.

Hundägarna ska själva betala kalaset, det kanske också avskräcker en del.

Hundar och dess ägare som visar goda resultat behöver inte visa upp sig så ofta, andra raser, som är värre, ska kontrolleras varje år.
Om det blir lag på att vissa raser ska mentaltestas varje år så bör rötäggsköparna minska.

Nu går du igång på lite väl stora växlar. Det är varje år flera hundar som inte klarar MT, men inte är de farliga för det. En hund kan underkännas på MT för att den är för mesig också. Det finns också en hel del hundar som är potentiellt farliga, men underbara arbetshundar i rätt händer.

De digitala arkiven sträcker sig inte så många år tillbaka. Jag har som sagt inte forskat om Schäfer men Rottweiler hade en höjdpunkt på 1980-talet där det skrevs en hel del.

När man använder press som källmaterial måste man också vaar noga med att sortera ut hur många enskilda händelser det handlar om. Det kan finnas tiotals artiklar, men om samma händelse. Det får då räknas som bara en händelse och inte som tio.

Men nog om källgranskning och åter till hundarna. Det är klart att det finns problem i samhället idag, men det är ett ägarproblem och tydligen också ett rättsproblem. Hund som orsakar skada ska omhändertas på en gång och inte tillåtas åka vidare med sin ägare. Det är ju fullständigt befängt. För egen del är det dessutom självklart att en ras som Amstaff och APBT kan blir gräsliga om de avlas fel. Poängen är att de måste avlas enligt strikta regler av nogranna uppfödare och då fungerar det också. Problemet ligger inte i rasen i sig utan i felaktig avel. Det är häftigt att ha en farlig pitbull i kopplet. Där klandrar jag till stor del media som hjälpt till att bygga bilden. Klart som sjutton att raserna då drar till sig fel ägare. Framställ dem som snuttehundar (vilket de inte riktigt är) och ingen cool kille vill ha dem. Förbjud dem och någon annan blandras eller ras kommer att börja avlas åt samma håll.

Då tar jag ditt svar för vad det är. Ett ogrundat påstående utan relevans. Utan fakta att backa upp det hela med är din ståndpunkt inte värd att begrundas. Vem som helst kan slänga ur sig påståenden, men vill man bli trodd bör man ha något att backa upp det med också.
Med den överlägsna attityden kan du de facto inte delta i några diskussioner alls. Kom ner på jorden!
Varför har inte mina påståenden relevans? Förstår du ordet?
Varför är just min ståndpunkt inte värd att begrundas?
Sista frågan blir, vad är det jag skrivit som du inte tror på?

Du skriver själv en hel massa här, utan att ange källor eller bekgrundsfakta. Så gör dom allra flesta på Buke. Varför just jag plötsligt ska avkrävas fakta för mina åsikter vore intressant att få reda på.

LIA

Om någon begär kan jag redovisa de fakta jag känner till. Jag begär inte att någon enbart ska tro på mitt ord.

Du må kalla det överlägsen attityd, men delta i vilken debatt som helst och det är vad som kommer krävas av dig. Åsikter och argument tas inte på allvar om du inte kan backa upp det hela. Jag tar återigen jägarna och vargarna som exempel. Inte tror du på allt vad jägarna säger utan att du får bevis för det. Relevans får dina åsikter när jag vet att de är baserade på annat är rädsla och löst troende och jag vet mycket väl vad ordet betyder. Just nu tror jag faktiskt inte på något du säger, men tanke på att du helt saknar bevis och vägrar ta fram något heller. Typiska exempel på när oppositionen inte har något egentligt att komma med. Kan också ses bland bluffmakare ( gå nu inte i taket över det. Jag visar bara på varför jag har så lite tro på någon som använder sig av den taktiken).

Det är för övrigt inte bara du som begärs visa fram fakta. Det sker de flesta någon gång då och då.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 397
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 799
·
Övr. Hund Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka